MHD není jen pro ekonomicky slabé. Kampaň s influencery má přesvědčit o vyspělosti dopravy

Václav Kopta při řízení autobusu. Archiv Václava KoptyVáclav Kopta při řízení autobusu. Archiv Václava Kopty

První díl už se objevil na sociálních sítích, každou středu budou následovat další.

137 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin.dilli

Můžu vložit do škatulky sitcom?

Zuzana

MHD je skvělá věc. Bez MHD si neumím představit fungování ve městě nad 100tis zejména. Jediné, co vadí je nemytý a špinavý cestující a občas gangy s ledvinkou na břiše. Osobní angažovanost by pomohla i tento neduh vymýtit.

Osamělý Vlk

Skvělý. Mimochodem, Michal Horák to už ukázal i dřív. Tohle snad bylo natočený za podpory DP Hradec Králové.
https://www.youtube.com/watch?v=HPuaWZ7mSUI&pp=ygUGViA3OjI1

JirkaJJ

Při pohledu na úvodní foto jsem si vzpomněl na film Mimořádná událost, kde Václav Kopta hraje strojvůdce. Akorát nevím jestli ten film byl propagací veřejné dopravy… 😀

Pepa z Depa

Syn arabského šejka přijede studovat do Prahy.
Za měsíc píše domů: „je to tady skoro jako u nás, akorát jsem jediný, kdo jezdí do školy autem. Všichni jezdí autobusem.“

Asi za dva týdny přijde dopis od šejka. Synek ho otevře a z obálky vapadne psaní a peníze. Otec píše: „synku, posílám ti 20 000 dolarů. Kup si taky autobus.“

No…můžete si říkat, co chcete. MHD bude vždycky mastná tyč.

Leinad

Nedělej nám ostudu a postav si taky svoje metro.

MaT

A těch 20 tisíc dolarů by mu jako mělo stačit na ten autobus? Buď ten vtip není přizpůsobený aktuálním poměrům (taky kdo by dneska psal dopis, spíš by mu napsal mail nebo přes WhatsApp a peníze by mu přišli přes Western Union ještě ten den, nebo na účet z nějaké evropské banky taky hned), nebo by to byl možná nějaký 15 let starý vyřazený kousek dobrý tak jako humanitární pomoc někam dál na východ, ale určitě ne nový… 🙂

PetrM

cože? dvacet aplikací? já mám plastovou odisku a aplikaci nepoužívám ani jednu, spoje na sebe navazují v drtivé většině případů, a v mobilu se drbám jen když se nudím

Pepa z Depa

Jo, vy jste ten místní, o kterých mluvil.

PetrM

no a ten co není místní přiloží platební kartu k terminálu a jede, co je na tomhle složitého?

Frantík

Přesně, přístupnost VHD je zásadní. Proto se protestuje ve středočeském kraji proti nemožnosti odbavit u řidiče, i když sami lidi nechtějí stát ve frontě.Když tam přijde nějaká babička co neví…

Emil

Drazdany BUS 66 za 1 minutu rychlost 58kmh (tak se jezdi v Nemecku), Praha Bus 198 za 1 minutu max. 30 kmh. Nez se cesky bus rozjede jeden usne

Clovek

Jestli MHD neni pro socialne slabe, necht misto kampani zrusi litacky temer zdarma a vymahaji pravidla. Dnes mi na kole malem umrzly prsty, protoze pojizdnym azylovym domem skutecne jezdit nechci. (a autem bych nestihal kvuli zacpam)

Frantisek

Není JEN pro sociálně slabé. Azylový dům je přehnané označení. Možná by ale pomohla lepší sociální politika namísto dalších silnic pro ty, kterým se nechce jet tramvají. A na kolo teplejší rukavice.

Matěj

Kdyby nebyli ti, co se jim nechce jet tramvají, tak bude tramvaj opravdu jen pro sociálně neslabé. Nebojte mám od ježíška i čepici. Proč musíte těm, co mají jiný pohled neustále vnucovat ten svůj, žijeme naštěstí v demokracii, tak nechte lidi vybrat si.

Divák

Dokud bude koncepce pražské MHD taková, že může nastoupit kdokoli, ať má jízdenku nebo ne, tak bude jízda v MHD co se týče problémových osob taková jaká je. Bohužel pochybuji, že se to někdy změní.

Zuzana

Řidič to nezvládne kontrolovat. Snad čip a bránu u vstupních dveří. Jinak souhlas.

Jan T.

Jak se ten azylový dům projevuje? Jezdím tramvají několikrát denně, i s dětma do školy, a takové jevy vidím naprosto minimálně. Drtivá většina lidí jede buď do práce, do školy nebo na nákupy.

Pepa z Depa

A) lépe se oblečte
B) pokud nedodržujete A), jeďte taxíkem

Matěj

Já nechápu, když je ta veřejná doprava tak skvělá a výhodná, proč se vůbec musí propagovat.. Nešlo by lidi nechat ať si vyberou oni co chtějí používat a ne jim neustále něco vnucovat? Ano jsem zastánce vlastní dopravy (auto, kolo i včera při -10 sem to dal, nohy) nenávidím někde čekat a spoléhat se na někoho jiného, že přijede včas a jestli vůbec nebo se handrkovat s ostatními cestujícími, ale nikomu to necpu a nenutím ho se opičit. Z daní navázaných na IAD se toho poplatí tolik, že nechápu, proč je teď taková móda řidiče tolik ostrakizovat.

xyz

Zrovna u MHD vidím nejsilnější pozitivní externality v tom, přesunutím relevantního % vnitroměstských cestujících snížit zatížení ulic (které jsou ve městech z principu omezeně prostorné, a to jak co do průjezdu, tak i co do parkování).

Nicméně jak píšu níže – to relevantní % lidí se dá do MHD přesunout jen pokud to pro to relevantní % bude dostatečně rychlé a pohodlné (+ pokud se tam takové příslušné vysoké % do všech těch spojů v součtu vůbec vejde).

Matěj

A co v té ulici tolik potřebujete dělat, jezdíte MHD tak Vás auta v koloně ani parkovací místa nemusí trápit ne?

xyz

Pokud ta MHD uvázne taky v koloně aut, tak to zajímá i ty cestující v MHD.

Matěj

Jasně, ale to vidím fakt jen v centru, kde je metro a i tramvaje mají většinou vlastní dopravní cestu a BUS pruhů je už tolik, že ji sdílejí s IAD výjimečně. Pokud se bavíme mimo Prahu, tak přiznám neznám přesně situaci, ale přijde mi, že se na auta a parkování nejvíce nadává v Praze.

Frantisek

V ulicích se především bydlí a žije. Škodliviny z aut a ucpání ulic potom namnoze trápí i uživatele MHD, stačí se trochu zamyslet.

Matěj

Aha to jsem nevěděl.. stanujete na ulici? A autobusy jsou prosím bezemisní? A rovnou říkám, že mimo špičku jich „bezdůvodně“ prázdných vidím nemálo. Elektroauta předpokládám Vám budou vadit také z nějakého jiného důvodu.. Nemám rád plýtvání ani zbytečné znečišťování, ale tohle zaslepené nenávidění IAD, přestože se s tím něco neustále děla a zlepšuje a i spalovací vozy jsou vyvíjeny stále méně znečišťující až snad jednou budou úplně, nechápu a vidím za tím spíše něco jiného, stačí si to přiznat.

Frantík

Právě, MHD prostě mají zlepšit vždycky před tím (nebo v téže době) kdy omezí auta.
Tím snížením zpoždění opravdu víc spojů nenahoníte.

Ojin

Reklam na auta je taky hodně, je potřeba to nějak kompenzovat.
Doporučuju přečíst si tento (byť už starší) článek:
Význam propagace veřejné hromadné dopravy
http://www.zastavka.net/id-clanky/05-2007_fd.phtml

Matěj

Asi se málo dívám, ale já v životě neviděl reklamu tipu „Jeďte raději autem“ pouze „auta stojí, vlaky jedou“ apod. a jestli myslíte reklamy automobilek, tak to je pověstné srovnávání jablek a hrušek.. Hmm krásný článek hned v hlavních důvodech bod „osvětou se cestující naučí cestovat správně, bezpečně a výhodně“ a návod jak správně chodit na mísu nemáte? Fakt to už lidi nemají vlastní rozum? Musí mít návod na všechno nebo se jako neumí sami rozhodnout co je pro ně nejlepší?

tomas-6273

Bohužel nemají rozum, naprosta většina lidí dělá jen to, co ostatní.

Matěj

A vy teda jste výjimka a chcete ostatním nařizovat co mají dělat a co ne?

tomas-6273

Hmm, přijede autem z domu do školy mamka pro dítě, které bydlí 900m od školy. Naloží dítě a zase odjedou 900m autem domů. Na návštěvu kamarádky, co bydlí 150m od nich jedou autem. Lide nemají problém s nedostatkem peněz, ale s nedostatkem času na přemýšlení. Holt někdo jim s tím přemýšlením musí trochu pomoct.

Matěj

A to je reálná sousedka, kterou stalkujete nebo jste si to vymyslel?

Orange pilled

Diky MHD a kolu nejsem „ekonomicky slaby“. Nemusim platit za auto a hodne usetrim

Frantisek

Pravda, kterou mnozí nechtějí vidět…

Kebab

A která pro mnohé vůbec pravdou není, zvlášť mimo město.

mgr.pavel

Článek je o MHD, znáte vůbec význam té zkratky?

MHD = městská hromadná doprava. *Městská*, prosím.

Tak neargumentujte mimo mísu „..a-a-ale mimo město je MHD na nic.“.

To je jako napsat, že mimo silnice je auto na nic.

Kebab

Ono to často platí i ve městě, pane koktavý magistře. Ne každý dělá od devíti v centru. Pokud ano a dokonce s flexibilní pracovní dobou, pak je opravdu auto skoro zbytečné, zvlášť když je start i cíl na metru.

Jan T.

Auto je zbytečné všude tam, kde je funkční síť VHD a klidně to můžou být jen autobusy na okraji. To, že se masivně dotuje parkování i provoz rezidentů je druhá věc, nicméně i tak provoz a vlastnictví auta není levná záležitost.

Matěj

Prosím kdo jste, že hodnotíte co je pro ostatní zbytečné a co ne? Dotování rezidentního parkování souhlasím je na škodu, byl bych nejraději aby každý vlastník vozu parkoval na svém pozemku nebo platil relevantní pronájem místa a to doložil výpisem z katastru nebo smlouvou a bez toho by vlastnictví vozu nebylo možné. A parkováni ve veřejném prostoru by bylo prostě zpoplatněné férově pro všechny, ale to je politicky neprůchozí. Jinak ať si každý svobodně zvolí jak se bude přepravovat podle svých preferencí a možností.

Aileeen

Jako „zbytečné“ obvykle hodnotí auto ti, kdo na něj nemají.

PetrM

no samozřejmě, ale proč to vůbec vytahuješ? jsi jako ti idioti, kteří do diskuse o home office vytáhnou soustružníky

xyz

Aby ta která MHD nebyla jen pro sociálně slabé, tak je potřeba, aby: – jezdila dostatečně často (žádné 30min. intervaly atd., které z principu ani nedovedou pobrat do vozidel nějaké relevantní % vnitroměstských cestujících) – jezdila s dostatečně vysokou cestovní rychlostí (zdržující prvky: stání v kolonách, nástup jen předními dveřmi, různé závleky na trase) – obsluhovala veškeré relevantní zdroje a cíle poptávky (tzn. i obchodní centra a žádné že „tam by si musel provozovatel připlatit“; obchodní centra jsou úplně stejně relevantním cílem přepravní poptávky jako cokoliv jiného) – dostatečná kapacita tak, aby po většinu jízdy pokud možno většina lidí seděla… Číst vice »

Low cost

Ještě bych v případě velkých měst doplnil, hlídat, aby v zimě nebyla z MHD pojízdná noclehárna. Přeci jenom já něco vydržím, i když mám v paměti zážitek, kde jsem nastoupil (do překvapivě prázdného) zadního vozu T3 a uprostřed ležel na podlaze pos..ný bezdomovec, ale máme v práci kolegyni, které právě proto v zimě MHD nejezdí a jinak nemají žádný společenský problém s tím, že je někdo uvidí v metru.

Frantisek

V některých místech 30 minut stačí, ale je třeba zajistit spolehlivé přípoje (nečekání v kolonách a neujíždění si podle jízdního řádu nebo s drobnou odchylkou od něj).

Frantík

Souhlas, nějak se to vydržet dá když jdu od domu nebo si můžu počkat na příjemném místě v OC poblíž zastávky.

none

Ve výčtu chybí minimálně jeden influencer, aby seděl nadpis článku

Petr

Já bych to trochu poupravil: Veřejná doprava není pro ekonomicky slabé. Od dvou cestujících už se většinou vyplatí jezdit autem.

Peeetr

Trochu přeháníte. To platí pro vlaky a autobusy po krajích, ale městské MHD se vyplatí všem, co musí v tom městě dojíždět pravidelně do školy či práce.

Anonym ze severu

Záleží na cestovní době. Ne každému se MHD vyplatí.

Martin Dorner

Přesně tak. Nerozhoduje jen cena, ale i doba strávená cestou.
Já to mám MHD do práce cca 38min, autem cca 15 min. To je úspora řekněme 45 minut života denně, 225 minut (3:45 hod) života týdně, průměrně 945 minut (skoro 16 h) života měsíčně. Ročně to dělá úsporu skoro 8 dnů strávených na cestě. Takže volba je jasná.

mgr.pavel

Ale zase autem musíte řídit, zatímco většinu cesty MHD můžete strávit produktivně (číst si, psát do diskuze na zdopravy.cz apod. 🙂 ).

Ale mám to podobně, MHD třikrát pomaleji než autem => většinou už autem (s povzdechem „kéž by mi ta MHD lépe navazovala a vyplatilo se to jet MHD..“)

Frantisek

I zplodiny a stres zkracují život – a to nejen vám.

PetrM

těch 8 dnů si vybereš najednou?

Gunduľ neubiješ

Do práce to mám 3 minuty autem, náklady na benzín asi 7 kč na cestu. Busem MHD, který jezdí podle not na buben a prakticky vždy ve špičce je zpožděný z kolon pak 7 minut na zastavku, 6 minut jizda a 7 minut ze zastavky. Chodim pesky, podle nalady a tempa cca 20 az 25 minut. Takze ne, vsem se nevyplati. Je to brnenske zone 101…

Aileeen

Než jet MHD to tam snad dřív dojdete, ne?

Frantisek

Tak ještě, že s tím benzínem za 7 korun nebrzdíte ten bus MHD. Akorát, pokud jdete podél té kolony, ještě šlechetně obětujete své plíce. Také někdy chodím pěšky, když MHD nenavazuje, abych stihl aspoň její část.

noerf

Ono pokud by veřejná dotovaná doprava nebyla téměř zdarma, takže vozí některé cestující zbytečně, čímž vyhnala některé pravidelné cestující do aut.
Pokud vezmu ceny jízdného v regionální dopravě a MHD, tak se zvýšilo nominálně o cca 20 % za posledních zhruba 20 let. A většinu růstu nákladů pokrývají dotace. Druhou věci je, že třeba autobusy MHD v Českých Budějovicích byli téměř všechny polopeny reklamou na místní firmy, což také pomáhalo financování provozu. Dnes je to spíše výjimka maximálně 30 % autobusů.

xyz

Musím říct, že jezdit vozidlem s polepenými okny, ze které mě bolela hlava, když jsem se z toho měl koukat ven, mě spolehlivě odradilo (když už, tak snaha sedat v té menší části, kde to polepené není).

(Pozn. oproti menším reklamám na zadním skle vozidla či na konstrukční části boků vozidel nemám větších námitek.)

Frantisek

Nu, ale zase hyperlevné by takové pražské předplatné být nemuselo, kdyby za to byla kvalita (přípoje mimo špičky, neřku-li +- včasnost, jež je toho i podmínkou).

mgr.pavel

O kus níž jsem uvedl orientační výpočet ukazující, že pro daného člověka je auto čtyřikrát dražší, než VHD.

Tedy v tom vašem autě by museli sedět aspoň 4 lidé – v tom jednom případě kde byla řečena cena VHD a vzdálenost na dojíždění.

Hans N.

Tento výčet kulhá na obě nohy. Stačí, když cestou domov-práce vyložím/naložím dítě, ženu, kolegu. Přitom obvykle jedu trasu kterou MHD neobslouží jednou linkou (nutný přestup, čekání atd.). To samé zpět, k tomu nákup atd. Prostě ne vždy je MHD výhoda.

Btw. z práce to mám na zastávku 10 min., interval je 10/30 min. ve špičce/mimo.

Petr Križan

Já jezdím autobusem do práce na Mladoboleslavsku (PID) a až na to, že se ráno někteří náctiletí dovnitř rvou jako blázni si nemůžu stěžovat na nic. Jezdí přesně, řidiči slušní, autobusy bez zápachu a křiku – navíc nemusím řídit. Počet reklam jsem nazaregistroval, ale schválně si budu všímat.

Mysel

Pokud je MHD v rukou lidi, kteri jsou ochotni mrhat firemnimi penezi na neco takoveho, pak je v podstate zazrak, ze v CR obecne funguje velmi slusne.

Anonymní alkoholik

Milý pane, reklama v novinách a v televizi už je dávno pasé, v tuto chvíli hají prim sociální sítě. Marketingové činnosti se tomu zkrátka musely přizpůsobit. 😉

mgr.pavel

Co je prosím špatného na reklamě? Reklama přece prodává 😉

Nebo vám vadí konkrétní klipy?

Leinad

A skutečně je důvod: „proč ste někdy nejel z A do B hromadnou dopravou“ zejména „neuvědomil ste si možnost?“

Frantisek

Kvalita by se prodávala i bez reklamy. Když mi v PID párkrát ujede přípoj s dvou- až čtyřhodinovým intervalem, přičemž ještě propadne jízdenka (o nepřehlednosti nového v podstatě časového jízdného – ještě s nepředvídatelným zpožděním v kolonách, které ani nemusí brát revizor v potaz – nemluvě), těžko přesvědčím i já své okolí…

Petr

Už dývno se nejedná o socilní dopravu. Jázda automobilem je levnější akorát člověk nemá svého řidiče a nejede mercedesem.

watslaw

Nevím, jestli nějaké povídání jakýchsi influencerů přebije lidem vlastní zkušenosti. Pokud bude MHD jezdit přeplněná, zpozděná, s ujíždějícími přípoji a plná problémových existencí (pochopitelně se tak neděje všude a vždy), a její hlavní prezentovaná výhoda bude cena 10Kč za den, tak se nálepky socky bude zbavovat težko.

watslaw

Ještě jsem zapomněl zmínit další častý znak sockovitosti – celá polepená nevkusnými reklamami.

Koběr

Co já vím, tak si na sebe prakticky nikde nevydělá. Pak je tedy otázka, jestli má daňový poplatník dotovat i vaše estetické cítění.

Miroslav

Jak by si na sebe mohla vydělat? Když politickými rozhodnutími je stanoveno např. že se určité, nemalé skupiny přepravují „zdarma“?

Air Traveller

MHD by si na sebe nevydělala ani kdyby ty „určité, nemalé skupinky“ platily plné jízdné.

Anonym ze severu

Záleží spoj od spoje (špička a sedlo/brzy ráno a pozdě večer). Podle vytíženosti a skladbě platících cestujících (jednorázové jízdenky/předplatní kupóny). Prachy nejsou takový problém, problem je (ne)efektivita provozu, (nízká) cestovní rychlost, četnost spojů, cena jízdného a přístup dopravců k cestujícím (vlastní zkušenosti).

Frantisek

Takže z toho polepy uděláte tu ‚socku‘ i fakticky… Ne, díky. Je to věc, na kterou se lidé složí, aby se mohli přepravovat prostorově a ideálně i energeticky efektivněji. Ušetří pak na množství jiných věcí – zdravotnictvím počínaje a válkami o přežití konče.

Orange pilled

MHD si na sebe vydela tim, ze je velmi prostorove efektivni a usetreny prostor se da vyuzit pro budovy, ktere jsou prospesne pro ekonomiku (byty, podniky…). Dale se usetri na zdravotnictvi. Proto invetsice do MHD je pro mesto velmi vyhodna. Narozdil od infrastruktury pro auta, tou mesta chudnou.

Matěj

Jako že místo silnice bys mezi baráky nacpal další baráky nebo dokonce fabriku? A ty že pak budou prospěšné pro ekonomiku a tím zaplatí MHD? LOL to už je fakt moc, vy antiautaři jste vážně nemocný. Zrovna automobilový průmysl se vyvíjí velice rychle i snahou snižovat emise nebo nástupem alternativních pohonů takže i s tím zdravotnictvím by se dalo polemizovat.

Orange pilled

Ocividne nemate kapacitu to pochopit. Kvuli silnicm se bouraji budovy. Obrovske parkoviste, krizovatky, kruhove objezdy, masivni silnice. To vse zabira plno mista. Dale se logicky stavi nove casti mest a prostoru pro IAD se muze dat mene mista a budovam vice. To byste ale nesmel byt ignorant

Matěj

No jo já sem hroznej nechal bych lidem volnost ať se každý zařídí podle jeho představ, ale vy byste radši lidem nařizoval co a jak mají dělat, závěr ať si udělá každý sám.. PS koleje a nádraží to sou vyloženě mikrostavby ty nejde ani okem postřehnout a autobusy teda zrušit? Aspoň v něčem se shodneme jsou pomalejší než auta a víc smrdí. Až místo silnic budou muset být všude koleje to bude úplný ráj na zemi fakt vy jste hlava 🙂

Orange pilled

Vy nechapete, ze pro autobusy se nepotrebuje infrastruktura v takovem rozsahu jako pro auta.

Matěj

Takže teda silnice nechat jenom zakázat auta? No vidíte já vždycky měl dojem, že autobus potřebuje širší silnice, rozvalitější zatáčky, větší kruháč, místo pro parkování apod. Tak to na ty zahrádky a pěší zóny moc místa nezbude.. no konečně z Vás doluju pravdu a ne ty pokrytecký řeči schovaný za ekologii

Aileeen

Pokud mají ty autobusy obsloužit opravdu všechny, tak je potřeba úplně stejná infrastruktura.
A ani tak to nebude, bohužel, fungovat, protože lidské životy se neřídí jízdním řádem autobusů. Nehledě na asi tak sto miliónů případů, kdy ten autobus prostě nejde použít, protože…

Orange pilled

Z ulice se muze udelat pesi zona kde jsou restaurace a zahradky.

Matěj

Tak co teda nejdřív píšete že MHD si na sebe vydělá díky prostorové efektivitě a že „usetreny prostor se da vyuzit pro budovy, ktere jsou prospesne pro ekonomiku (byty, podniky…)“ a teď zase zahrádky a pěší zóna.. to vydělá na tu MHD teda mýtem pro pěší nebo to budou platit v nájmu ty restaurace? A kolik podle Vás je prosperující počet restaurací na jednu ulici? Budeme všichni asi restauratéři 🙂

Orange pilled

Pesi zona, kde lide utraceji penize v restauraci. Za zahradku dale restaurace mestu plati najem. Restaurace vytvari pracovni mista. Vsichni odvadeji dane. Mesto bohatne. Pokud tohle nedokazete pochopit tak uz opravdu nevim.

Matěj

Malá nápověda srovnejte si kolik stát vybere na spotřební dani a dph spojené s IAD a kolik ta vytváří pracovních míst a pak kolik do veřejných rozpočtů nasypou výdělky z pronájmu zahrádek restaurací.. to bude úplně jinej vesmír. To i z pokut obce vyberou od řidičů víc. Město bohatne já nemůžu to fakt myslíte vážně? Krumlov a Praha z toho možná něco má aby to stálo za zmínku, ale jinak to fakt MHD neutáhne ani omylem.

Aileeen

A kdo do těch restaurací bude chodit? 😀

Lukáš V.

Často bývají v MHD polepená i okna, u takových bývá menší obsazenost sedadel než u nepolepených. Je to jako se koukat přes dvířka mikrovlnné trouby, bolí z toho oči, je špatně vidět ven, do telefonu se některým v MHD koukat nechce.

M19

Fakt? Platí to u vás a koho ještě?

xyz

U mě taky.

Pako

„Chtěli bychom se v tomto směru přiblížit velkým evropským metropolím, kde je využívání MHD symbolem vyspělosti a společenské odpovědnosti, …“
Symbol vyspělosti a společenské odpovědnosti začne kulhat na obě nohy, jakmile vstoupím do špinavého vozu plného smradu, léta nemytých pro******** a ze******* bezdomovců a ostatních slušnému spolužití v dopravním prostředku nepřizpůsobivých živočichů. Jejich hlasitá mluva je pak proložena občasným zhoupnutím omladiny na tyči nebo kutálejícím lahváčem vylévajícím svůj obsah po podlaze. V provozním řádu je jasně dáno, kdo může cestovat a za jakých podmínek MHD. Prosím, aby to dopravce a objednatel dopravy zajistili. Pak nebude třeba zbytečných výdajů na reklamy.

Honza

To máte asi smůlu na vaše jízdy autobusem. Ano v nočních spojích je občas slyšet trochu větší radost. Ale vozy jsou v celkem čistém stavu.

Pan Pravda

Tak rozhodne i v tomhle jsou nektere metropole napred, kdo zazil napriklad prestup v Parizi na Chatelet – Les Hales, vi, o cem mluvim.

none

Pako, co se přestěhovat? Evidentně se ti sešlo snad všechno co si lze představit. Ale moc ti nevěřím.

percula

Kde bydlite, když cestujících po ČecháchMHS, tak se s tím nesetkavam, stav Vámi popsany pro mne výjimkou co potvrzuje pravidlo.

Ojin

V Brně už visí nějakou dobu ve vozidlech MHD podobná kampaň:
https://www.dpmb.cz/duvod-k-vyuzivani-mhd-se-vzdy-najde-potvrzuji-i-brnenske-osobnosti-v-kampani-dpmb

mgr.pavel

Nojo, ale vyvěsit reklamu na MHD do vozů MHD je takové.. nošení dříví do lesa.

Surio Mario

Souhlasím, lepší by byla na zastávkách, jenže citylighty jsou lukrativní a dobře placený reklamní prostor, kde mnoho volných kapacit není (pokud vůbec nějaké jsou). A nahradit komerční reklamu svou vlastní znamená ztrátu snadno dostupného příjmu, i když by třeba získání nových cestujících stejné peníze časem přineslo taky (jenže to půjde dost těžko vyčíslit).

Stráťa

Na zastávkách je to jen o málo lepší než přímo ve voze.

Ideální by byly stojany na benzinkách ale o to asi provozovatelé benzinek nebudou mít zájem. Pokud to má vůbec nějakou šanci zaujmout lidi kteří tou MHD nejezdí tak právě tam kde se vyskytují a cestování autem je zrovna bolí nejvíc. Takže za mě jsou z reálných možností asi nejlepší parkovací automaty a aplikace.

Igor

Až budu zase platit 15 000 na roční jízdenku na dojíždění 30km vzpomenu si na ty ekonomicky slabé. Pro ty to fakt není.

Kaštánek

Jestli jezdíte VHD do práce, tak to vycházi následovně: pokud od 250 pracovních dní v roce odečteme dovolenou (20 dní) jsme na 230 dnech (460 cest do a z práce). 15000 děleno 460 je 33 korun/cestu (66 korun za den) To podle mě není nic kulervoucího. Mám stejnou cenu i délku dojíždění v rámci JMK a je to nejlevnější varianta, jak se dostat do práce.

XP3

A myslíte že autem by vás to vyšlo levněji? Sotva, akorát tu vyšší sumu byste vysolil postupně, tak by to nebylo tak znát.

Dascher

Jenže s autem může vyjet kdykoliv a kamkoliv a nemusí neustále nahánět jídní řád a podřizovat se autobusu ! Ceny dopravy jsou dnes tak vysoké že to nemá smysl ! To auto se prostě na mnoha místech vrací a právě díky tomu že člověk není otrokem dopravy a prakticky se tím vyřeší spoustu problémů.

none

A jak víš jak často to jezdí? U nás to jsou v nejhorším případě dva busy do hodiny, ráno a večer 4. A to do toho nepočítám vlak.

jal

Jako u všeho je třeba používat rozum.
Na některé cesty je třeba použít auto, na jiné HD.
Bohužel právě ti, co preferují auto, nejsou přístupni žádným argumentům.
Neumí si třeba představit, že by jeli na hory dělat něco jiného než vyjet lanovkou do hospody a zpět.
Nebo sundat kolo z nosiče zase ho na stejném místě naložit.

mgr.pavel

No to už je ale úplně jiná argumentace, než „autem mi to vyjde levněji“. Nevyjde.. Autem to vyjde o dost dráž.

Ano, auto má někdy nějaké výhody, primárně pro toho cestujícího, negativní externality pak nese společnost..

adamgolias

kolega co sedi proti mě u stolu jezdil roky relaci pečky- kolín. já poříčany – kolín. nekolik nekonecných vyluk , rozhrkane busy ,hluční opilci ve vagonech a ja presedl na kolo , on do auta s argumentaci ze je doma dele o hodinu a odpoledne drive o hodinu. a ze si uctuje za hodinu 400kc takze denne usetri 700kc. i tohle je pohled. zvlastni , ale opravdu zamestnany clovek placeny blbe statem co si privydelava odpoledne ma i toto hledisko.

mgr.pavel

Dost nefér argument, ze dvou důvodů:

1) *Dojíždění* samo není pro ekonomicky slabé, nikoliv MHD. Protože jaké by byly náklady, kdybyste jezdil autem? 30*2km denně, cca 200 dní v roce, to je 12000km ročně. Pro osobní auta činí náhrady 5,20Kč/km, tedy přes 60tisíc ročně. 4krát víc, než MHD. Tedy *auto* není pro ekonomicky slabé, na dojíždění. (ty náhrady jsou z vládní vyhlášky, hádat se o míře opotřebení auta a nákladech na benzin či leketřinu nebudu).

2) V rámci MHD málokdy dojíždíte 30km. To už není *městská*, ale příměstská doprava.

Fsp

*Dojíždění* samo není pro ekonomicky slabé

… a bydlení ve velkém městě to už tuplem ne

Inu, tahle země není pro ekonomicky slabý, že

Jan T.

K té roční předplacené jízdence existují další výhody jako například jízda na nákupy, za kulturou, návštěvy, částečně na výlety. Ty už máte předplacené a můžete je kdykoliv využít. Výhoda sítě MHD je, že funguje stále, od rána do večera a to i mimo pracovní dny. Ve větších městech i v noci.

Aileeen

A nevýhoda, že nefunguje, když ji potřebuju já. Nebo mě nepřeveze třeba na závody s kolem a obřím batohem vybavení. Nebo s velkým nákupem (například televizí, pračkou, i malý stolek z IKEA byl jednou důvodem pro vyhození z tramvaje).

Rudolf Tuček

V rámci Prahy jsou i 30 km trasy MHD.

Honimir

Praze staci dojizdet treba z Pruhonic a priplacet si pasmo … pak uz je lepsi lepsi jezdit autem.

adamgolias

z pruhonic urcite. je zvlastni , ze z techto šmoulých městeček okolo phy dodnes neni kapacitni vhd. co tramvaj u d1 , jeste tam straší? neplánuje se něco v tomto smyslu? dík

Martin

Roční může být klidně za 1000 a někteří tam nevlezou. Horší spojení, bezpečnost ,pohodlí.

Dascher

Kup si auto za slušné peníze, nějakého prcka a budeš mít klid a ještě ušetříš.

Aileeen

Tak nevím… ale tohle mi přijde jako hodně nepovedený vtip. Koho tím chtějí získat? Lidi, kteří jezdí auty? Ti podobnou kravinu sotva budou sledovat.

Honza V.

Nevím jestli má cenu zaměřovat infantilní propagaci na prachaté snoby, Ti ať snad radši zůstanou v těch autech, společnosti se to vrátí na mýtném a parkovném.

Nokkonen

Ty snad do tý MHD taky nelez.

Michal M

Proč si myslíte, že autama jezdí jen prachatí snobi? Měl jsem kolegy na mnohem nižších pozicích, kteří ze „statusových“ důvodů museli jezdit z Uhříněvsi na Anděl nebo z Jižáku na Anděl autem.

jal

Snob nemusí mít až tak moc peněz, stačí jen takto uvažovat.

Rudolf Tuček

Viz typy co si koupí BMW a pak si u kolegů v práci půjčují na benzín.

Frantisek

Ono „museli“ by se celkem hodilo do uvozovek. K Andělu z uvedených míst autem bych považoval spíše za blbinu než za výraz jakékoli úrovně.

mgr.pavel

Prosím, jaké mýtné a parkovné zaplatí řidič IAD co denně dojíždí do města, nechá auto v P+R (draze vybudovaném za erární peníze, co si často nevydělá na cenu stavby) anebo v garážích své firmy? Mýtné nula, parkovné v důsledku nula. Zato ucpe o trošku silnice, zhorší exhalace a hluk.

Dascher

Prachaté snoby ? Plno lidí a obyčejných se bez aut na vesnicích třeba neobejdou, znám to osobně ! Dojedu 10 km a klidně dále můžu pokračovat autobusem i vlakem, ale proč bych to dělal ? To pojedu oněch 40 km rovnou do práce autem a nemusím potom nahánět kdy mi co jede a kam ! Tohle není o prachatých snobech ! Pokud to auto nemáš protože nemáš peníze a musíš jezdit autobusem, tak si musíš vlastní život uspořádat tak, aby si auto měl !

percula

Ta pravda může být zase trochu jinde, vždy záleží taky na tom odkud a kam, jak často ta VHD jede, atd. Něco jiného je Dobris, kde je v ranní spicce Pid na Prahu rychlejší nez auto. Jinde kde Bus nemá pruh pro sebe, může byt vyhodou ucpanou silnici objet autem po okreskach.

Leinad

Snob ne jako objektivně přijmová skupina, ale jako chování či uvažování.
Můžeš sem hodit padesát objektivních důvodů proč jet autem (tipuji cca situace kdy já volám taxika, nechávám si zboží přivést kurýrem,…)
Ale taky někdo může říkat „sockou nejedu z principu“, může říkat důvod založený na nepravdě (dlouhá jízdní doba, aniž by si to skutečně ověřil ve vyhledávači. Započítá do čekání víc než skutečný interval mezi spoji.).

Matěj

Můžu se zeptat co je Vám po tom čím kdo jezdí? I kdyby jezdil autem jen tak pro radost je to jeho věc. Stále nechápu, kde se bere mezi lidma vyznávající hromadnou dopravu taková zášť vůči těm co preferují svou vlastní. Taxi to je nějaká rikša a kurýr jezdí na kole?

Pan Pravda

No ja verim, ze v nektere denni, resp. nocni doby, v nekterych lokalitach a po nekterych (treba sportovnich nebo kulturnich) udalostech MHD jen pro otrle je.

Honza V.

A v některé doby a na některých místech je zase pro otrlé jízda autem.

Pan Pravda

To je svata pravda. Proto jezdim do prace metrem a z hospody taxikem.

mgr.pavel

Já taky věřím, že *někteří* lidé žijí v Horní Dolní, ale nemůžu z toho dedukovat, že všichni či většina lidí tam žije…

Tedy váš příspěvek o kvalitě MHD neříká vůbec nic.

Pan Pravda

Muj prispevek mel rict jen a pouze to, ze je rozdil ject metrem v poledne z Pankrace na Vaclavak a o puloci z Hlavaku na Cernak a k druhy variante me neprinuti ani deset influcenceru.

Michy

Malujete to poněkud hororově, tak strašné to opravdu není. To spíš ty noční spoje, na jistých trasách.
Já třeba tím taxíkem z hospody taky jezdím, ale hlavně proto, že je na silnicích volno, ušetřím spoustu času (dveře-dveře do 15 minut, MHD plus pěšky 45) a Boltem to stojí pár korun

Pan Pravda

No zrovna na tom Cernaku jsem se vcera (v nedeli) bal i v jednu odpoledne. A ten Hlavak je pochopitelne rozdil jit do metra z vlaku nebo z centra pres Sherwood.

percula

Ani ten Sherwood už není co býval. Zlatý devadesatky, to byla cesta pres něj vecer za tmy adrenalin. Dnes pohoda.