Mezi Prahou a Libercem začnou jezdit autobusy dotované kraji, obslouží hlavně města po trase
Změny čekají i dálkové autobusy z dalších částí Libereckého kraje do Prahy.
Přes dvě a půl hodiny jedoucí vlaky mezi Prahou a Libercem získají od prosince novou konkurenci v podobě zastávkových autobusů. Na jejich provozu se dohodly Liberecký a Středočeský kraj. Autobusy budou svojí jízdní dobou těžko konkurovat přímému spojení mezi oběma městy, zlepší ale napojení sídel po trase a nově nabídnou i spojení v noci.
Letos oznámený záměr získal již konkrétní podobu. Koordinátor veřejné dopravy v Libereckém kraji Korid LK zveřejnil návrhy jízdních řádů, které začnou platit od 12. prosince. Zásadní změnou má být i propojení tarifů Pražské integrované dopravy (PID) a IDOL. Cílem má být hlavně zlepšení dopravní obslužnosti.
Doba jízdy mezi Prahou a Libercem u nové linky 345 je plánována kvůli velkému množství zastávek na 110 minut na Černý Most, přímé expresní autobusy jezdí 65 minut. Vlaky aktuálně jezdí z Liberce do Prahy s přestupem v Turnově za 2 hodiny a 29 minut až na hlavní nádraží v centru.
Spojení i přes noc
Prahu a Liberec dosud přímo spojují pouze komerční autobusové linky RegioJetu a FlixBusu. Vlak přímo nejezdí, je nutné přestoupit v Turnově. Liberec je dlouhodobě mimo jakýkoliv zájem ministerstva dopravy o zlepšení železničního spojení, neobjednává ani přímé vlaky.
Nová linka 345 nabídne i spojení ve zcela okrajové časy: z Liberce do Prahy má jet první spoj ve 3:20 s příjezdem v 5:15 na Černý Most. Dosud první autobusy přijíždějí z Liberce do Prahy v 6:35. Nová linka by tak měla umožnit například i snadnější cesty přes Prahu do dalších destinací. Podobně i ve směru z Prahy bude nově i spojení autobusem po půlnoci s odjezdem v 0:25 z Černého mostu. Na lince budou provoz zajišťovat ČSAD Liberec a Arriva Střední Čechy.
„Cílem není konkurovat expresním spojům komerčních dopravců, a to ani cenově. Ale ve spolupráci se Středočeským krajem chceme efektivně propojit linky z Liberce do Mladé Boleslavi a z Mnichova Hradiště do Prahy,“ vysvětluje Otto Pospíšil, jednatel společnosti KORID LK.
Společně připravované mezikrajské linky budou zapojeny v obou integrovaných dopravních systémech, tedy IDOL na území Libereckého kraje a PID na území Středočeského kraje a Prahy. „Cestující tak budou moci kombinovat jízdní doklady obou IDS, a využívat tak výhod časových nebo síťových jízdenek,“ říká Jan Sviták, statutární náměstek hejtmana pověřený řízením resortu dopravy.
Proměnou projde i spojení z dalších částí Libereckého kraje do Středočeského kraje a dál do Prahy. Například linky z Českolipska, Jablonce nad Nisou nebo Turnova budou do Prahy jezdit zhruba každou hodinu. Vybrané spoje pak budou z Turnova pokračovat směrem na Tanvald, nebo Semily a dále do hor (do Harrachova, nebo na Mísečky). Z Jablonce pak část spojů bude pokračovat směrem na Harrachov a Rokytnici nad Jizerou. Kompletní návrhy jízdních řádů jsou zde.