Mezi Prahou a Kolínem končí omezení, vlaky začnou jezdit 160 km/h
Rekonstrukce koridoru Velim - Poříčany. Pramen: Správa železnic
Ke zvýšení rychlosti zbývá pantografová zkouška.
Ke zvýšení rychlosti zbývá pantografová zkouška.
Zrovna jedu přes tento zrychlený úsek. EC277. Zastavili jsme v poli a postupně nás předjelo několik vlaků.
Ale alespoň chápu, proč má tento vlak pravidelně zpoždění. Je plánované…
Tak pokud takto vypadá zrychlené cestování po českých železnicích…
Pohled ze zadního vozu IC Opavan na rekonstruovaný úsek v úseku Pečky – Poříčany (včetně):
https://youtu.be/cib8WuMq51Y
Konzervace skanzenu. Přitom podloží a všechny věci okolo na 4 traťové koleje se kvůli stavbě vybudovali a teď se budou zase bourat. Přitom mohl být postup postavit další 2 koleje a pak začít rekonstruovat stávající. Nezmizela by kapacita tratě ( naopak by narostla), nerozvratili by km/s e jízdní rad na roky (takže se zase cestující odnaucili jezdit vlakem) a pripojeni VRT v budoucnu by se dalo řešit bez problému taky. Překopat nadjezd u Pecek nebylo existenční, protože na 3 koleje tam prostor je a ta čtvrtá by se provizorně zaustila štíhlou vexli před viaduktem (a do budoucna by to byla… Číst vice »
V Cerhenicích na 3 koleje moc místa není
Tam žádné podloží pro další dvě koleje budované nebyly. tam si jen stavba budovala přístupové komunikace, ten symbolicky nasypaný štěrk by možná tak vydržel koleje, po kterých by se jezdilo 60.
Mám nápad: Současné tratě přestvět na 230 km a pak vedle postavit novou trať pro nákladní vlaky na 120 km/h. Aby se nekozervoval skanzen.
Mě fascinuje opakované hrabání se v Poříčanech plus dál ke Kolínu (a furt máme přes Poříčany 2 km „oddíl“, furt tam nejsou ty nejdůležitější opakovačky, furt se odbočuje do Nymburka 60 km/h…), a přitom mnohem starší úsek Úvaly – Poříčany se nechává bez zásahu (a to tam je jen 120-140 km/h a ani žádné V130 apod., takže by tam byl celkem „viditelný“ přínos).
Tak ne vybudování odbočky, ale dvou odboček. Tatce a Cerhenice. Navíc se mezi Prahou a Kolínem 160 jezdilo, v Klánovickém lese. Jinak 3x hurá
co se bude kopat v Pečkách? Vždyť trať byla rekonstruována až do Poříčan
Nástupiště
Pečky rekonstruovány nebyly vůbec… A je hezké, že se doplnily dvě nové odbočky do dvou úseků mezi Velim až Poříčany, ale na kolínském zhlaví žst Velim zůstala jen jedna spojka. Čekal bych, že zde nyní doplní tu druhou, a ono nic.
To se bude dělat současně se ŽST Pečky.
Mimo stanici Pečky
Pamatuju si, že kvůli zvýšení rychlosti pantografová zkouška proběhla na konci října také na dva roky staré trati Praha-Zahradní Město – Praha-Vršovice. Po provedené zkoušce ale bylo třeba cca 6 týdnů čekat, než bylo možné rychlost zvýšit. Tady u Poříčan lze zvednout traťovou rychlost prakticky ihned po provedené zkoušce. Jak je to možné? Věděl by někdo, v čem se ty zkoušky liší?
Můj subjektivní názor je ten, že tady už je rychlost 160 km/h zahrnuta v jízdním řádu, kdežto mezi zahradním městem a vršovicemi tomu tak nebylo a byla tam 40ka, tím pádem se počkalo až do změny.
Jenže mezi Zahradním Městem a Vršovicemi jízdní řád s žádnou rychlostí 50km/h (40km/h byla pomalá přes Vršovice) nepočítal…
Proč ne 200 km/h
Protože přejezdy.
a také protože snížení kapacity úseku pro náklady.
A kolik by to na tom úseku zkrátilo jízdní doby?
Je to asi 14 km. Kilometr na rozjezd, klometr na zastavení, zbývá 12 km. Při 160 je to 4:30, při 200 km/h je to 3:36.
Nákladní vlaky by stály na třetí koleji okolo Běchovic dlouhé hodiny. A pak by se někdo zeptal proč ne rovnou 230 a uštřila by se VRT.
Před rekonstrukcí se tam jezdilo 120, nebo 160?
Taky mě těch 120 zarazilo. 120 je zcela jistě myšlena rychlost během reko, neboť 130 bývalo už z Brodu, průjezd Poříčanama 115-130, a hned za nima 160. Před rekonstrukcí Libeň – Ouvaly to byla vůbec první 160 směrem z Prahy na východ.
Proč se to neudělalo rovnou na 200? Za to trápení…
A přineslo by to nějak výrazný efekt na 14 km, kde je velmi hustá příměstská doprava? Poříčany nezrychlíte a oblouk ve Velimi na to taky nevyjde, větší smysl by to dávalo až při spojení s VRT Poříčany-Běchovice.
Plánujou se i kratší úseky. S takovým uvažováním se při zvyšování rychlostí nikdy nikam nepohnem.
Tak kolik by to zkrátilo cestovní doby za kolik peněz?
A jaké zkrácení cestovní doby to přinese kdekoliv jinde? Při velikosti naší zemičky to nikdy nebudou hodiny, ale je třeba někde začít a případně pokračovat navazujícími úseky.
Tak v podstatě s vámi souhlasím, ovšem v tomto konkrétním úseku by to byla snad ani ne minuta a ještě za předpokladu, že před expresem bude volno. S ohledem na frekvenci osobních vlaků by to nikdo ve výsledku nepoznal. To by byly potřeba další koleje, které převezmou osobní vlaky a hlavní traťové se zrychlí k navazující VRT. Takže aspoň! zastávku Tatce mít už mimo koleje k VRT. Vzhlem k plánovanému rozpletu by stačilo protažení cca o 3 km a nebo lépe aspoň do Peček (že by se podařily 4 koleje do Kolína ja fakt asi utopie), když je trať v… Číst vice »
Je to sice kratší úsek, ale takový logický postup bych u SŽ nečekal. Zrychlení na 200 bych taky čekal od Otrokovic po Břeclav, tam by to způsobilo výrazné zrychlení.
A využívalo by ho konkrétně co, když se EC v budoucnu povedou přes Brno?
Protože rychlejší vlak potřebuje širší „slot“ – a právě kapacita je to, co té trati nejvíc chybí. Byla-li by čtyřkolejná, byla by dvoustovka jistě namístě.
Protože by se musely nahradit (zrušit) přejezdy.
Který na takto zatížený trati nemaj co dělat, i kdyby se tam jezdilo 80. Ale co nestihnul Perner…
To vůbec nepopírám, jen je to zase o jiných penězích a možná i o územním řízení na stavby nadjezdů, podjezdů a komunikací k nim.
Když to zvládli na Slovensku BA – TT- NM – TN tak by to mohlo jít u nás taky. Kor když se tak kasáme svoji lepší ekonomikou a státem .
Mohlo, jenže to nemá politickou podporu hlavně ve formě přísunu peněz. Nadjezd prostě nevydělává tolik, aby se zaplatil, jinak bude v projektu snižovat návratové procento.
Všimněte si, že politici křičí po náhradě vždy po nějakém velkém průšvihu na přejezdu, jinak mlčí, peníze nepřisunují a nějakou pomoc při vkládání do územních plánů neposkytují.
a 3 koleje by nebyly? 🙁
Po Poříčany čtyři, po Choceň tři, pak tunel a jsme v Ústí n. O. To by momentálním potřebám vyhovovalo jistě lépe. Tato krásná představa vs. realita nás bude provázet až do prvních VRTek. Takže dlouho.
4 koleje budou až po Českou Třebovou, kde se to rozvětví na Brno a Olomouc.
Jen nebudou úplně u sebe, ale budou to 2 tratě – přes Pardubice jedna a přes HK druhá.
Jen pořád přemýšlím, jak bude vyřešena stanice v Chocni, hlavně její vyústění na Ústí a pak úsek Ústí – Česká Třebová. Tam bude muset být nejspíš úplně nová stopa hned za tunelem mimo Ústí.
Pokud to takto nakonec nedopadne, tak vznikne úzké hrdlo Choceň – ČT.
No ono pokud se to ma resit tak, aby to bylo reseni funkcni pro dalsi stoleti, tak jedine takto:
https://en.mapy.cz/zakladni?mereni-vzdalenosti&rm=9llr4xX0Uk9lCPvxXTcF&x=16.3469618&y=50.0065540&z=11
V CT na Parniku osobni dopravu na dvou prostrednich kolejich rovnou stahnout do tunelu a vyvest az za Chocen. Pak budete mit skutecne plnohodnoutnou 4 kolejku a navic osobni dopravu dramaticky zrychlite, jak v useku Praha-Olomouc-a dale tak i Praha-Brno, ci HK-Brno.
Skutečný projet, který je z VŮZ už od sociku je ten, ze Chocen Zabreh Svitavy nové tratě. Nyní stačí i jednodušší projekt Dlouhá Trebova Krasikov Tunel ( toto bylo antilobovano výstavbou viaduktu u Dlouhé Třebové )
Tak pokud by v Pečkách (stejně je v plánu) přestavěli stanici tak, aby zůstaly průjezdné hlavní koleje bez nástupních hran a k Poříčanům se po stranách položily další dvě koleje pro osobku, tak by z toho mohl být začátek VRT do Běchovic. A osobní vlaky by dálkové uhnuly o dvě zastavení dřív…. No fantazii se meze nekladou 😀
Takto vložená VRT mezi dvěma pomalýma kolejema (směrové uspořádání) bude dělat problémy při výlukách, bude provozně docela na houby tyto koleje křižovat s pomalou dopravou. To už je lepší traťové uspořádání, pokud je potřeba vest VRT v souběhu.
V zemi, kde je mimoúrovňové křížení (přesmyk) sprostý slovo, holá pravda.
Když se podíváte do plánů na VRT, tak tam mimoúrovňové křížení (přesmyk) není sprostý slovo. Jen bych řekl, že na „zelený louce“ se to bude stavět lépe, než si takhle stavět křížení na stávající trati.
Ony by ty dvě vnitřní před Poříčanama mimoúrovňově uhnuly na VRT, v úseku zbývá už jen zastávka Tatce. On tam ten rozplet stejně bude a jen by se takhle o pár km prodloužil a stačila by i rychlost 180-200. Byl by to takový přechod ze 160 na VRT a vlastně jen čtyřkolejná trať. A místo na dvě další koleje po Pečky je.
Doplním odkaz
https://www.gobec.cz/vrt-bechovice-poricany/#17/1664455.7/6464791.76/GYQwjA3ATAJmPRlSA5EKg
Podle mě, dokud nebude VRT nemá smysl, o 4 kolejích od sjezdu VRT do peček (a dál), vůbec uvažovat, byly by tam skoro zbytečné.
AŽ bude VRT, tak bych smysl viděl.
Přesně tak. Při stavbě toho rozpletu se stejně bude muset předělat asi kilometr stávající trati před Poříčanama a přidat dvě boční koleje ve větší osové vzdálenosti pro mimoúrovňový rozplet. Pak by se ale hodily ty dvě boční koleje aspoň do Peček. Pro případné vedení osobního vlaku od Kolína přes Nehvizdy by měly být za zastávkou Tatce aspoň spojky z bočních kolejí k VRT. Tohle by byl takový základ pro postupné přidávání 3. a 4. koleje až před Kolín. A možná by na to měl být i dostatečně široký profil pod silničním mostem, který je se stavbou rozpletu naplánovaný. Pokud by… Číst vice »
Myslím si, že objednatel nebude objednávat vlaky kategorie Os pro obsluhu přes Nehvizdy, protože tyhle jednotky nebudou umět jezdit rychlostí 200 km/h.
Záleží na nastavení limitu pro nejpomalejší vlak, byl tam i limit 160 km/h, což by regiopanter zvládal. A může se jednat o odklon, ani ne o pravidelný spoj.
Jenže spodní rychlost je taky omezena technickými parametry, kdy pomalejší vlaky budou neúměrně v převýšení ojíždět spodní pás (velký přebytek převýšení E). Výjimečně tam samozřejmě půjde vjet s pomalejším vlakem, ale pro pravidelnou dopravu to nebude.
teoreticky- nepomohlo by ve stejném čase jedoucí rychlíky o šesti vagonech spřáhnout do jednoho a v třebové rozpojit?
Jen rozpojení a s ním spojená změna vlakové dokumentace trvá déle, než jízda dvou vlaků na blok.
Ne, má být VRT.
Ne, plán z let 50. nebude splněn. Můžeme být rádi, že se aspoň dostavěla 3. kolej z Libně do Běchovic. Už v těch 50. letech, co jsem četl, nebyli někteří potentáti 3 koleji nakloněni vůbec, neboť přece vše vyřeší sovětský, ve skutečnosti americký, autoblok… Až do Kolína zastávky by nebyl moc problém, až tedy třeba u ne zas tak starého nadjezdu I/38 mezi Velimí a N. VSÍ, kde se pro případnou další kolej šířkově určitě nepočítalo. Z kolínský zastávky by to asi taky šlo, ale buď by se musel bourat vlevo (pivovar?) a nebo napravo, a to byste se dostal… Číst vice »