Mezi Lužnou a Žatcem začíná výluka, Správa železnic opraví čtyři kamenné mosty

RegioSprinter společnosti Die Länderbahn CZ. Foto: Doprava Ústeckého krajeRegioSprinter společnosti Die Länderbahn CZ. Foto: Doprava Ústeckého kraje

Jeden ze čtyř mostů získá novou ocelovou konstrukci, práce potrvají do konce příštího roku.

61 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
martin.k

Když už bude trať měsíc zavřená, využije to Správa železnic i k jiným údržbovým pracím, například prořez zeleně apod., nebo se na to pak budou dělat denní výluky až bude provoz obnoven? 🙂

lakes

Všiml jsem si, že výluka je z Lužné i na druhou stranu – až do Kladna – do 6.6. 21

Lektor

Je škoda, že tuto trať naposto odepsali. Přitom by to bylo nejrychlejší spojení prakticky celého Podkrušnohoří s Prahou a vlaky by mohly stavět i přímo na letišti. I nákladní vlaky by se zde dali provozovat. Samozřejmě by trať nesměla vypadat jak v 19.století. Samozřejmě by ale musel mít stát zájem na rozvoji regionů.

Cyklista

Nemáme peníze ani na modernizaci trati do Liberce a budeme modernizovat trať z Kladna do Žatce a Chomutova, která vede ještě většími závleky než ta do Liberce? Nebylo by levnější postavit od Kladna novou trať podél silnice/dálnice 7? Aspoň by nebyla o 40 km delší a stálo by to stejně. S touhle tratí nemá smysl dělat vůbec nic. Ono to totiž nejde. Ta trať totiž vede do Rakovníka a v Lužné je z ní náhodou odbočka k Zatci. Pro jakékoli spojení Podkrusnohori s Prahou nedává smysl jezdit někam k Lužné a pak teprve uhnout a klikatit se do kopců.

erik

Kdo chce hledá způsob, kdo nechce hledá důvod.

Lech Malý

Problém je, kde na ten způsob vzít zdroje, resp. jak obhájit jeho potřebnost a přínosy před tím, kdo o alokaci zdrojů rozhoduje.

Lektor

Nikde jsem nezaznamenal, že by se tím někdo zabýval. Tedy peníze nejsou „problém“, protože je ani nikdo nezná a u nás se stejně staví systémem – staví se to na co máme zrovna stavební povolení. Co se týče ekonomické obhajitelnosti, tak ta je dnes nastaven tak , že zvýhodňuje bohatší oblasti a tím dochází k čímdál většímu rozevírání nůžek a dalšímu vylidňování chudých oblastí. A stát by měl být ten který tomu má bránit. A kvalititní infrastruktura je jedním z prostředků. Za první republiky např. platilo, že továrny sídlící mimo Prahu a velká města platí menší daně. To motivovalo stavět… Číst vice »

ABC

jo no z takových ubytoven okolo montoven mají místní obvykle velkou radost….

Cyklista

A čím se na té trati chcete zabývat? Co si představujete s ní dělat? Pokud se ní nikdo nezabýval, jen se tím potvrzuje, že se s ní nic dělat nedá. I kdyby se v ČR našlo obří ložisko zlata a ropy a bylo moře peněz a rozhodlo se o stavbě nové trati z Chomutova přes Žatec do Prahy, tak nedává žádný smysl ji vést nejdříve do Lužné. Dálnice do Chomutova se také nestaví jako odbočka z D6 a ani D6 nevede zavlekem kolem Lužné. Můžete tu trať za desítky miliard zrychlit tím, že ji zprelozkujete, elektrifikujete atd. Ale i když… Číst vice »

Cyklista

A co s tou tratí chcete asi tak udělat? Ta trať byla postavená v době kdy automobily nebyly a nikoho ani ve snu nenapadlo, že bude postaveno něco jako I/7 a následně se představí na D7. I kdybyste tu trať narovnal a kolem Sadku postavil serii tunelu, tak nebude vlak do Prahy ze Žatce a Chomutova rychlejší než autobus. A pro vesnice po cestě, které přímé busy do Prahy nemají, současná trať stačí. Rovnání té tratě byste ji akorát oddalil od obcí a zhoršil byste i její lokální význam. Kromě údržby nedává s tou tratí smysl nic dělat.

Rudolf Tuček

Chomutov, Liberec a Most je stejný případ kdy autobusem po silnici je tam člověk rychleji i když tam vede skoro přímá trať.

Jaaa

Ta trať bohužel není přímá ani trochu, a v tom je ta potíž.

Kdyby se za stejné náklady místo přímých dálnic postavily přímé železnice, bude se jezdit vlakem. Ale postavily se dálnice, tak je holt rychlejší autobus.

Gwann

tak popořadě s těmi nesmysly… 1) BEB byla budována mimo Rakovník….ta trať Lužná-Rakovník je mírně novější než hlavní trať BEB. Důvod – tuším NIMBY v Rakovníce. Důvod budování byl taky mimochodem přeprava uhlí. které se fakt z Rakovníka do Prahy nevozilo. 2) po kolejích přes Aussig to je do Saaz hezkých 184km (umsteig v Brux), kdežto přes Lužnou 108km, tudíž další absolutní nesmysl a blábol. Zkuste se podívat na mapu….tam to hned uvidíte. 3) náklady jakékoliv železniční novostavby jsou obvykle dost jiné než reko v +/- původní stopě. z hlediska směrových parametrů – ano, je to slušná klikatice, ale zlepšit… Číst vice »

Jaaa

No tak ono jisté „zlepšení“ mělo přijít s tou mosteckou větví VRT. Stavět úplně novou trať přes ty kopce tam, kde nejsou moc velká sídla, zatím nebude účelné.

Gwann

kdyby bylo na mně…jakože není…tak bych prozkoumal přeložku těsně před lužnou (jsou to tak 2-3km a přitom zkrácení tratě o několik km) a to stejné u Měcholup.

to jsou asi jediné smysluplné možné akce, zvláště pokud by stávající oblouky byly ve stavu na hlubší sanaci. pokud by to vyšlo na bambilion navíc i tak, kašlat na to.

nová trať je nesmysl, opravdu tam mezi Vejhybkou a Saaz skoro nikdo nežije

Lech Malý

Stejně myslím, že z Kladna do Žatce by se to nevyoptimalizovalo na víc než 80 – 100 km/h. Připočteme-li k tomu, že ta klikatice míjí větší sídla, nevidím ve větších investicích do ní smysl. To už radši upgrade trati do Bolky s vidinou pokračování do Liberce. Nemluvě o VOCh, tunelu do Berouna a spoustě dalších potřebnějších staveb.

Gwann

tak kdyby se tam dostala průměrná rychlost 80km/hod (a přičtěme, že úsek Praha-Kladno se bude dělat tak jako tak), tak s tím možná má smysl něco dělat. pak by jízdí doba z komotau byla pod dvě hodiny a to je rychlejší než přes aussig, nemluvě o 1:20-1:30 ze Saaz. při zalezení do metra na Veleslavíně ještě lepší

ta bolka by byla napochybně dražší než ty dvě cca 3km přeložky před a za lužnou.

význam i náklady oproti Vámi zmiňovaným stavbám je úplně jinde

Cyklista

1) Jak meni historické pozadí skutečnost, že po silnici číslo 7, predelavane na dálnici je to autobusem o dost rychlejší než po železnici? Ta trať je dnes skutečně tratí do Rakovníka s odbočkou na sever z Lužné, SŽ ji podle toho i precislila. V době,kdy ta trať vznikla se nevyplatilo postavit ji přímo a hlavně byl zájem na obsluze Kladna i napojení Rakovníka, dneska taková trasa ale nemá v dálkové dopravě smysl.

Cyklista

2) Nikdo nepopira,že je trasa přes Ústí delší, ale opět to nijak nesouvisí. Bavime se o zkrácení cesty z Žabce a Chomutova do Prahy. Pokud byste chtěl i bez VRT zkrátit cestu vlakem do Žatce a Chomutova na srovnatelnou s autobusem, tak samozřejmě nebudete jezdit přes Ústí, ale nebudete modernizovat ani stávající trať se zavlekem k Lužné. Postavíte novou konvenční trať s hromadou tunelů a mostu, která se napojí na novou trať u Letiště a povede ke Slanému. I zajížďka do Kladna je moc velký zavlek. Ale kdybyste ji mermomoci chtěl, tak se uhnete z Kladna Ostrovce. Samozřejmě teď pro… Číst vice »

Cyklista

3) Pokud to nechcete zkrátit o bezvýznamných 10 minut a chcete využít původní stopu, respektive motat se kolem ní, tak se bavíme o modernizaci ve stylu Votice-Sudoměřice na 4. koridoru. 80% stopy od Kladna po Žatec stejně opustíte, vše zdvoukolejnite a jste na nákladech novostavby. A pak vám už vyjde výhodnější stavět novostavbu z letiště nebo Kladna, protože cena za kilometr bude podobna, ale kilometrů bude o 30 méně a to se projeví i na jízdní době a tedy větší atraktivnosti novostavby pro cestující. Jenže vzhledem k plánu na VRT je to nesmysl také. Jako vážně… kdyby někdy v 70.… Číst vice »

Ivan

Když už tu chcete nevím proč psát německy, tak přestup je Umstieg.

Cyklista

No fuj, ten vlak na obrázku je snad to nejhorší, čím jsem kdy jel. Celou cestu jsem se těšil až vystoupim. Jel jsem tím z Čicenic do Volar. Vedle toho je i 810 fakt luxus.

-TR-

A díky nasazení těchto souprav se zkrátily jízdní doby a obnovily se dvě zrušené zastávky. Spokojeni jsou všichni, až na pár šotoušků.

Cyklista

S Regioshuttlem by jízdní doby zkrátit neslo? Jak víte, že spokojeni jsou všichni? Nikdo, kdo tam jezdí, netoužil po lepším vozidle? Proč se Němci toho vozidla téměř úplně zbavili? Proč bohatší kraje o jeho pořízení neusilovali a přenechání ho jihočeském a usteckemu? Jel jste někdy v regioshuttle nebo dieselové desiru? Nebo v Pese co provozují české dráhy? Tohle vozidlo je opravdu otřesné a s moderním vozidlem nemá nic společného. A korunu tomu nasazuje nepohodlne udělaný interier. Snad krom pěkného záchodu a nizkopodlaznosti na tom vozidle není nic pozitivního. Vyzkoušel jsem už hodně železničních vozidel a Sprinter je to nejhorší. Z… Číst vice »

Marcel

Tohle vozidlo jsem před dvaceti lety zažil ve Zwickau, byla to herka, ale na německém svršku to bylo úplně něco jiného. K nám tohle nemůže. Je to jak na oslu. Kdyby byla nějaká vize, tak trať přes Lužnou byla nejkratší spojnici na Cheb, Vary a Chomutov

Jarda Š.

Jenomže mezi Kladnem a Lužnou je pahorkatina s nepříznivými sklonovými poměry, kde by rychlejší trať byla obtížně realizovatelná.

Gwann

kupodivu největší absolutní sklonový problém není Lužná-Kladno, problém je sklon do Kladna a za Lužnou. kladno cca 400mnm, lužná 380 minm, mezitím brdek u stochova 470 mnm. to oproti koncům trati v Praze a Žatci na 200 mnm nic není

Jarda Š.

Problém je, že se nelze rozumně zbavit těch vlásenek mezi Řevničovem a Lužnou. Leda by se postavil tunel z Lužné až k N. Strašecí.

Marcel

Jasné, př. mezi Lužnou a Řevničovem by nemohl být tunel?

Jarda Š.

To byste ale tím tunelem musel vést zubačku, na běžnou adhezní trať tam vychází příliš velký sklon.

ABC

No to Shuttly taky ne.

Iveta

No moc ne v Holedečku co je obec Holedeč již za mě nikdo skoro nenastupoval a Žíželice mají docela dobré spojení autobusem do Žatce a to do centra ,ne jít pěšky 30 min z nádraží a pak přestalo se zastavovat v Sádku .Tak jde o jednu zastávku navíc.A jízdní doby např rok 2008 Žatec-Lužná 43 min dnes to samé a CV-Žatec a to se stavělo i v Holeticích tenkrát to ta blbá 810 dala i za 31 min a dnes ten váš technickej zázrak i za 33 min.Já nestraním ani ČD ani soukromníkům ,ale když mě někdo dává masáž jak… Číst vice »

-TR-

Osobně jsem už byl několikrát svědkem, že v Holedečku někdo nastupoval nebo vystupoval. Po této trati jezdím v průměru dvakrát až třikrát do měsíce. Zastavování v této zastávce má význam mj. i proto, že o víkendu tam nejezdí žádné autobusy. Komínek to vysvětloval, že díky obnově vlakové zastávky nemusí zavádět nové autobusy a zbytečně je platit. Do Žiželic po dokončení obchvatu nebude jezdit tolik autobusů jako dnes. Důvod je prostý – nebude možné obcí projet ve směru Žatec – Most a autobusy tam budou muset zajíždět. Takže i proto tam byly opět zavedeny vlaky. Zároveň se tím zkrátila cesta do… Číst vice »

Štěpán

To, že někdo nenávidí odporné staré tramvaje z Německa neznamená, že je šotoušek. Designově naprosto ohyzdná obluda, extrémní hluk motoru uvnitř, celou dobu to cuká v každém oblouku a i na opravené trati to skáče jak když se jede na kole po kamenech. Naštěstí Landerbahn aspoň zachoval původní interiér a není to ta hrůza jako u GWTR nebo AŽD.
Ani se nedivím, že většina lidí jede radši autem, než tímto.

-TR-

Vy jste ještě neviděl modernizovaného Sprintera od DLB? Vypadá v podstatě stejně jako ten od GWTR, akorát má jiné potahy sedaček a WC není tak velké 😀

Je tam dokonce i stejný informační systém.

Štěpán

Viděl jsem ho na fotkách. A uspořádání interiéru je tam podobné jako původně. Není tam většina sedaček zády k oknu a WC nezabírá třetinu interiéru.

Štěpán

Výjimečně s vámi souhlasím. Nic horšího, než regiosprinter nebo 845/628 neexistuje. Modernizovaná 810 je oproti tomu absolutní luxus.

Kuba

Nevíte někdo, zda i po rekonstrukci zůstane dvojkolejné těleso trati?

-TR-

Určitě ano, protože bude odstraněno jen v bezprostředním okolí mostů, které se budou měnit. Není důvod ho odstraňovat jinde.

Kuba

Dobře, ale mosty vč. pilířů tedy budou jednokolejné?

-TR-

Ten most, kde původní konstrukce zcela zmizí, bude určitě jednokolejný.

Kuba

Mě tam právě překvapuje ta formulace o přibližně stejných rozměrech nového mostu, proto se ptám.

-TR-

Jsem zvědavý, zda SŽ během této výluky vyřeší neutěšený stav zastávky Holedeček, kde zcela chybí označení zastávky a čekárna pro cestující, je zde jen holé nástupiště a ještě k tomu polorozpadlé. Původní plechová čekárna byla paradoxně odstraněna pár dní poté, co tehdejší náměstek Komínek oznámil v tiskové zprávě obnovení zastavování vlaků po 13 letech.

Kromě dosazení cedule a čekárny by se hodilo také zkrátit nástupiště, je tam zbytečně dlouhé. Možná by se pak nemuselo celé opravovat. A jinak, i přes tyto podmínky si své cestující už zastávka našla.

Vít Jůza

To známe, zkrátit nástupiště, a pak u delších vlaků výstup a nástup jen z/do prvních dvou vozů ……

-TR-

V Holedečku nehrozí, že by zde zastavovaly dlouhé soupravy. Jednotky 654 kapacitně stačí a nedá se předpokládat, že by tyto vlaky byly složeny z více než dvou jednotek. V současné době jedna jednotka stačí bohatě.

Dlouhé nástupiště nemá smysl ani v případě hypotetického obnovení dálkové dopravy. Není to tak významná obec, aby zde mohly stavět dálkové vlaky. To spíš v sousedních Měcholupech, když už.

MHD

A co když nějaký vlak bude muset zastavit mimořádně?

-TR-

Nástup a výstup pouze z prvních X vozů.

Willy

Obrázek dobře ilustruje stav a „významnost“ předmětné lokálky v tom zapomenutém kraji.

Luboš Beneš

No tak lokálka to rozhodně není, bývala to hlavní trať na Chomutov a Německo a jezdily po ní i nejrychlejší mezinárodní expresy do Varů. Ale to je minulost. V případě povodní je to objízdná trasa na sever, pravda od 90 let je tahle trať v úpadku. Asi se nehodí nebo co.

Winchester1873

Bohužel již jen bývalá, kdysi z části dvojkolejná hlavní trať. Není to o tom že by se nehodila, ale lidí z Lounska, Žatecka, nebo Chomutovska by raději viděli dokončené dálnice D6 a D7. Těžba uhlí na kladensku zkončila 2002, domácnosti na vesnicích topení uhlim omezily a středně velké podniky, které zde využívaly nákladní dopravu téměř zanikly. Do toho všeho prochází oblastí s nepříznivým demografickým vývojem.

Cyklista

A co po ní chcete vozit? Rychlíky do Chomutova a dál do Německa? Kdo by nimi jezdil? Nebo násilně zrusite ty přes Ústí a pokud si někdo nedá říct a pojede přes Ústí i s přestupem, budete fotit cestující a vyhazovat je? S poukazanim na to, že pro cestující z/do Prahy jsou určené vlaky přes Kladno a Lužec? Kolik miliard byste do té trati musel narvat, aby časově byla konkurencescholna aspoň rychlikum přes Ústí, o přímých busech do Prahy raději ani nemluvě? Tu trať nikdo nesabotuje, jen prirozene ztratila význam a je dnes takovou lepší lokalkou. Je ale odklonova a… Číst vice »

JirkaM

„Tu trať nikdo nesabotuje, jen prirozene ztratila význam“ Tu trať zlikvidovalo rozhodnutí vozit rychlíky na Prahu z Rakovníka a ne z Chomutova. Byly doby kdy ten rychlík Chomutov – Praha přes Žatec praskal ve švech.

Gwann

tak tak, rychlík Chomutov Praha přes Lužnou by dával smysl, v Lužné přestup od/do Rakovníka, jako za staré dobré BEB. ještě vytáhnout nějakou tu pěknou páru z muzea v lužné a může se začít jezdit

-TR-

Obrázek je z nádraží Vejprty, je to pohled od nádražní budovy směrem do Německa. To je jiná trať.

Vlaky tam pojedou opět od 1.5., ovšem kvůli zákazu přeshraniční turistiky zatím nepojedou do Cranzahlu a budou dočasně ukončeny ve Vejprtech.

Willy

Směr na Vejprty má aspoň využitelnost pro pár cyklistů, ale trať 124 je zabitá totálně, prakticky v celé trase kromě Žatce zcela mimo sídla, jaká tam asi může být obsazenost, jeden až dva lidi, vč. vlakového personálu? https://mapy.cz/s/dazofehapo

-TR-

Je vidět, že se tam moc často nevyskytujete 😀

Stačí se podívat na výlukový jízdní řád a pochopíte, proč tam ty vlaky jezdí. Autobus má skoro dvojnásobně delší jízdní dobu. A vlak jako spojení toho největšího zapadákova s Chomutovem a Prahou plní tuto funkci naprosto dokonale. I zapadákov potřebuje spojení do velkých měst.

Cyklista

Jak ten vlak spojuje zapamatovat Necemice nebo Velkou Cernoc s velkými městy? Lidé si dojdou ke trati pěšky? I z takového Líčkova si dojdou? Trať spojuje pár nahodilych vesnic s většími městy, to je fakt, ale jsou tak nahodilé, že to nic neřeší. Nějaké svazeni autobusem ke vlaku v tak řídce osidlene oblasti nemuze fungovat. Ten kdo nemá auto v takových oblastech, pojede většinou stejně raději přímým busem, kde má jistotu, že ho doveze až do města, než aby skončil někde v 5km vzdálené vesnici a zjistil že hodinu zpozdeny vlak nečekal a další bus už nejede. Tahle trať dříve… Číst vice »

David

Hned 4 mosty v jedné výluce? A není o zbytečně moc? Líbí se mi jak to dělají na trati z Liberce do Harrachova, tuhle most, jindy viadukt, příště třeba ozubnice. Jen ať si cestující trochu užije.

Zrzek

To nedělají jen do Harrachova, 070 má výluky pravidelně posledních asi 5 let, někdy i 2x do roka.

Marian

A co taková sousední trať 160? Vždycky se opraví pár desítek metrů tratě, výluky skoro po většinu roku. To se pak ukázkově vyhání cestující …

Lech Malý

Tak to umíme i na koridoru mezi Chocní a Ústím. Tu opravíme mosty, tu zbyde pár kapříků a opraví se kilák za Chocní, teď se v tom budem zas dva roky šťourat, aby se udělal zbytek….