Mezi Litvínovem a Mostem bude jezdit vodíkový autobus. Využije novou plnicí stanici Orlenu
Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production.
Most a Litvínov se stanou jedněmi z prvních měst v Česku, kde byl nasazen vodíkový autobus do běžného provozu na pravidelných linkách. Provoz finančně podpoří společnost Orlen Unipetrol, která mezi oběma městy provozuje největší českou rafinerii a v poslední době se snaží v tuzemsku podpořit rozvoj vodíkové mobility. V Záluží u Litvínova se zároveň otevírá už čtvrtá plnicí stanice na vodík v Česku.
„Vodík vnímáme jako jeden ze zásadních nástrojů pro splnění dekarbonizačních cílů. Orlen Unipetrol nám zprovozněním vodíkové stanice otevřel ideální příležitost pro testování vodíkového autobusu na Mostecku,” uvedl mostecký primátor Marek Hrvol. Dodal, že bude-li zkušební provoz úspěšný, pokusí se příští rok Most vodíkový autobus zakoupit.
Starostka Litvínova Kamila Bláhová uvedla, že autobus se bude testovat nyní v létě a poté v zimě. „Také pro naše město je to vítaná příležitost, jak se reálně posunout vpřed na cestě za rozvojem nízkoemisní a bezemisní mobility ve veřejné dopravě,“ doplnila Bláhová.
Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production. Měří osm metrů a jeho maximální kapacita je 56 cestujících, z toho 19 míst je k sezení.
Plně klimatizovaný autobus ujede na vodík až 350 kilometrů a dalších 100 km na baterii. O pohon autobusu se stará elektromotor Siemens Elfa s celkovým výkonem 125 kW a točivým momentem 1 019 Nm. Elektromotor je napájen dvojicí akumulátorů s celkovou kapacitou 70 kWh. Celková kapacita čtyř vodíkových nádrží je 10,5 kilogramu a jejich doplnění trvá 10 minut.
Čtvrtá česká plnička
V areálu své rafinerie v Záluží Orlen Unipetrol zároveň otevřel svou druhou veřejnou vodíkovou stanici. Má stejné parametry jako v březnu otevřená vodíková stanice na pražském Barrandově.
„Budujeme veřejně dostupné a plně samoobslužné vodíkové stanice pro automobily, nákladní vozidla a autobusy, které jsou v non-stop provozu a u kterých probíhá plnění vozidel stejně jako při doplňování klasických pohonných hmot,“ uvedl Tomáš Herink, člen představenstva skupiny Orlen Unipetrol.
Do konce tohoto desetiletí chce Orlen postavit přes 100 vodíkových čerpacích stanic po celé střední Evropě, třetina z nich bude umístěna v Česku. Projekt je navržen tak, aby zajistil dostupnost vodíkového paliva v dopravních koridorech Sever-Jih a Východ-Západ. Vodík mají stanicím dodávat distribuční „huby“. Jeden má být opět v Litvínově, druhý v Nelahozevsi.
„Vodíková technologie je ideálním doplněním bateriové elektromobility pro rozvoj nízkoemisní a bezemisní osobní, hromadné i nákladní dopravy jak na silnici, tak na železnici,“ dodal Herink.
Minulý týden firma odeslala vládě otevřený dopis, ke kterém spolu s dalšími společnostmi žádá větší podporu vodíkových technologií a infrastruktury.
Plnička v Záluží však podporu získala. Podpořilo ji ministerstvo dopravy v rámci operačního programu Doprava. „Dle současného plánu čisté mobility by v Česku do roku 2025 mělo být 12 vodíkových stanic a 40 stanic pak do roku 2030,“ připomněl ministr Martin Kupka.
Nová plnicí stanice je samoobslužná a přístupná v non-stop režimu. K dispozici jsou dvě plnicí pistole s odlišným tvarem hlavice pro plnění automobilů tlakem 700 barů a tlakem 350 barů pro plnění nákladních automobilů a autobusů. Cena vodíku je 278 korun za jeden kilogram. Vodíkový automobil se spotřebou 1 kg vodíku na 100 kilometrů pojme zhruba 5 kg vodíku.
Vůbec první česká plnička vodíku vznikla loni v Ostravě a stojí za ní vítkovický Cylinders Holding, který vodíkové plnicí technologie nabízí. Orlen otevřel svou první plničku v Česku na pražském Barrandově v březnu. Třetí se slavnostně otevírala minulý týden v Mstěticích u Prahy a bude sloužit nejen pro plnění všech typů vodíkových vozů, ale i pro výzkumné a testovací účely a stojí za ní státní Čepro, technologie je opět vítkovická.