Mezi Litvínovem a Mostem bude jezdit vodíkový autobus. Využije novou plnicí stanici Orlenu
Plnění vodíkového autobusu na čerpací stanici na Barrandově, Foto: Orlen Unipetrol

Nízkopodlažní elektrický autobus s vodíkovými palivovými články vyvinula slovenská společnost Mobility&Innovation Production.
Pokud mne paměť neklame, tak první vodíkovou stanici vybudoval VUJ Řež v Neratovicích, kde také jezdil po městě vodíkový autobus. https://www.ujv.cz/cs/aktuality/taiwan-se-zajima-o-vodikove-technologie-10333
Ta není veřejná, je v areálu UJV.
Ale byla první, která sloužila k plnění funkčního vodíkového autobusu, který byl také vyroben, i za pomoci dotace z Ministerstva dopravy v Řeži. Vloni jsme autobus v ústavu zahlédl na dvoře. Je škoda, že se v jeho vývoji a dotažení do nějaké malé sériové výroby nepokračovalo. V té době byla překážkou jeho vysoká výrobní cena v porovnaní s autobusem na spalovací motor.
4. stanice na vodík?
Ty další jsou Praha-Barrandov, Ostrava-Vítkovice a ta čtvrtá?
Viz konec článku – Mstětice.
https://www.cs-dopravak.cz/product-of-slovakia-aneb-a-modulo-buszok-tortenete/
Diky za odkaz na zajimave cteni. Takze vetsina dilu autobusu pochazi z Ruska, montaz zacala v Madarsku a dokoncena byla na Slovensku…To vazne nemohlo dopadnout dobre 🙂
Nevím, ale Orlen je tak bohatá firma, že by něměl být pro ni problém udělat to na vlastní náklady. A vodík od Orlenu moc nízkoemisní vlastně asi nebude.
Ne, to bude normální hnědý vodík z fosilních materiálů. Ale tak abysme nebyli země totálně vodíku uzavřená, tak asi i toto má jakžtakž smysl, jen se mi chce blejt když se okolo toho vymýšlí PR překrouceniny pravdy a chce se na to mohutná dotace jako na „budoucnost“… Normálně ať nelžou a řeknou na rovinu že se zatím pohybujeme (aspoň tedy u nás) někde v ověřovacím období případně „už“ v poloprovozním, a že SOUČASNÁ úroveň „zelenosti“ vodíku u nás je zatím nula (začíná se u nás experimentovat s elektrolyzéry, ovšem ty zatím odebírají elektřinu kterou by jinak nebyl problém „udat“ do… Číst vice »
Jezdil jsem s tímto autobusem v ČSAD Havířov.Pohon byl v pohodě ale jinak jeden velký horor.Uz nikdy víc bych takový autobus nechtěl testovat.
A jezdilo se zdarma na lince 441.
Je to pravda? Předem díky.
Neměl jsem na něho štěstí byť jezdím úsek HA OV často.
Ráno jsem jezdil 440 a odpo 440-442-441-440.Ano jezdilo se zadarmo.
Měli by hlavně konečně zprovoznit tramvaje do Litvínova místo blbostí typu vodík. Na ten bus nebudou mít kačky….leda dotace?
Tady asi někdo zaspal dobu, tramvajev relaci Most – Litvínov jezdí už dávno: od 1. května 2023
Tady asi někdo zaspal dobu, 27.6 vykolejila tram u Kopist, oprava trati bude trvat několik dní.
A také cena provozu je skoro dvojnásobná vodík versus nafta.
A vodík je vyráběn jak?
Když dnes Orlen říká, že v budoucnu bude investovat do zeleného vodíku, implikuje tím, že dnes je to vodík fosilní a ekvivalentní množství CO2 se dostalo do atmosféry. Kdyby to bylo jinak, jistě by se zeleností svého vodíku pochlubili.
Pšššt!
Vyprodukovaný CO2 si v Orlenu odebírá Linde, do atmosféry se za běžného provozu nevypouští nic.
Dobře, tak do atmosféry to CO2 přejde ještě oklikou přes Linde-zákazníky a jejich aplikace. Z hlediska dopadu na klima tento způsob výroby vodíku a nakládání s CO2 nedává symsl.
A, hm, kolik CO2 touhle cestou „udají“, fakt všechen co se při výrobě H2 uvolní? A byli by zákazníci ještě na další?
No konečně ty autobusy nebudou 20x levnější než stejně velký vlak!
SOR ICN/NS má konečně někoho hodného soutěže o nejošklivější autobus :D, respektive design co zaspal pár desítek let…
Zrovna dumám nad tím samým. Ten pidibus je fakt mimořádně ošklivý 😃
Evidentně jsou vkusy diametrálně odlišné, mi se tedy ten skutečně vyrábění, krátký bus (9m) vysloveně líbí. Naopak hnusná mi připadá ta skica designérského návrhu…