Mexický poloostrov Yucatán se dočkal železnice. Poprvé vyjel Tren Maya
Vlaky začaly jezdit zatím po první části projektu, 473 kilometrů vzniklo za tři roky.
Mexiko dnes zažívá velkou slávu. Po třech letech výstavby otevřel mexický prezident Andrés Manuel López Obrador první část nové železnice na poloostrově Yucatán Tren Maya. Dosud zde žádné vlaky nejezdily. Celkem se od roku 2020 postavilo 473 kilometrů mezi městy Campeche a Cancún.
Projekt nové železnice má přispět k rozvoji celého regionu, kde je zatím jedním z hlavních zdrojů příjmů cestovní ruch díky pobřeží a mayským památkám. Vláda ale během stavby čelila velké kritice, že stavební firmy příliš neřešily životní prostředí.
Dnešní slavnostní otevření se týká části celého projektu, celkem má být postaveno 1 554 kilometrů kolejí. Do konce roku má být otevřena ještě část z Palenque do Cancúnu, což řada místních vzhledem ke stavu trati považují za nesmyslné. Odhadované náklady na celý projekt zatím dosáhly 28 miliard dolarů, původně se mluvilo o 7,5 miliardách.
Podle kritiků dráhy stavba zasáhne výrazně do unikátního ekosystému na Yucatánu včetně místních jeskyň a známých závrtů nazývaných cenotes. Vláda dnes při otevření v tiskové zprávě nešetřila výčtem všemožných opatření, které mají minimalizovat vliv stavby.
Na trase jezdí vlaky X’Trapolis Tsíimin K’áak vyrobené v závodě Alstomu v Mexiku. Celkem zde bude jezdit 42 jednotek, půjde o mix elektrických, dieselových a hybridních vlaků s maximální rychlostí 160 km/h.
Provoz je zatím značně omezený: mezi Cancúnem a Méridou jezdí dva páry vlaků, z Méridy do Campeche další dva páry.
Kompletně je projekt popsán na stránkách Tren Maya.