Mexický poloostrov Yucatán se dočkal železnice. Poprvé vyjel Tren Maya
Provoz na Tren Maya zajišťují jednotky X'Trapolis Tsíimin K’áak. Foto: Tren Maya
Vlaky začaly jezdit zatím po první části projektu, 473 kilometrů vzniklo za tři roky.
Jo, je to paráda. Na staré trati přes Méridu byla v roce 2019 nákladní doprava a všude plno funkčních vleček, pak se vše zastavilo, v roce 2020 se začala stavět nová trať mimo Méridu a stará s vlečkama se zavřela. Ať žije ekologie. U Poxilá se postavilo na původní trati uprostřed ničeho nové nádraží, ze kterého se trať větví. Na sever se postavil mnoho kilometrů dlouhý šturc končící v pralese a za 3 roky po něm nic neprojelo. Vypadá to, že to mělo být nové napojení přístavu Progreso, ale pak se zřejmě usoudilo, že kamiony to zvládnou a skončilo se… Číst vice »
Prales neprales, jestli 473 km za 3 roky tak jsme ta banánová republika spíš my…
Myslím, že to bude jen další past na turisty. Stanice v pralesích za městem (v Cancúnu dokonce dál než letiště), takže nejdřív vás oholí taxikář cestou nás nádraží a pak taxikář cestou z nádraží a jízdenka bude taky počítám s turistickou přirážkou. Místní budou počítám dál jezdit autobusem.
Jízdné zatím není tak strašné, nejlevnější třída je cca. 20 % nad kvalitním busem (ADO). Ale samozřejmě to je cena „prales – prales“ vs „centrum – centrum“.
Fajn, tak si vemte mapu a zkuste si do ní namalovat trať přes staré nádraží. Ale tak, aby vás místní neuvztekali, že vlak musí zpomalit na 80 km/h, zatímco jinde se jezdí přes tři sta.
PS: Místní nebudou chtít zbourat vlastní domy.
https://mapy.cz/s/larazupugu
doplnění: …místní diskutující neuvztekali…
Tak další země nám ukazuje , jak se mají stavět železnice. Tak jako mají náskok Maroko, Indonésie, teď už i Mexico. Myslím, že i Írán buduje nový koridor z Ázerbájdžánu do Perského zálivu a u nás se jen opravují stanice
Jako že se máme na existující síť vykašlat a postavit jednu novou trať?
Stanice daleko od města, přírodu ani ochranu památek neřešit, použít jeden směr dálnice pro koleje a auta nacpat do druhého? To by asi šlo i u nás, ale díky, nechci.
San Francisco de Campeche je mexické město na jihovýchodě státu. Je hlavním městem stejnojmenného státu Campeche. Počet obyvatel 220 389 (2010)
Cancún je lázeňské město na pobřeží státu Quintana Roo, počet obyvatel: 888 797 (2020) – tolik wiki.
Máme tu v ČŘ takové město, kam želenice nevede a je potřeba ji postavit? Občas je dobré si ověřit, o čem se mluví, než ze sebe udělat hýkajícího osla.
Myslím tím, že padlo rozhodnutí a trať se do tří let postavila. U nás padlo také rozhodnutí o VRT ale trať se nepostaví. A spojení Brna a Ostravy sice existuje ale je téměř nepoužitelné. Hezké svátky přeje Hýkající osel
Dane, víš že temer veškerá osobní doprava v Mexiku je už roky zrušena? Tím se chceš inspirovat? Argentina je vedle Mexika ráj železnice.
Pěkné a ted ještě napište, kolik osobnich vlaků jezdí ve zbytku Mexika.
Text je o nové trati na Yucatánu.
Namet na dalsi clanek :).
Ale jistě. Jako zajímavost fajn. Jen bych asi v případě zrovna takových států jako Mexiko zminil, ze vedle nich je i několikrát zbankrotovana Argentina rájem osobní zeleznici dopravy. Pro neznalé může vzniknout dojem, že snad Mexiko podporuje železnici. Přitom tam pro lidi fungují asi jen tato a jedna indiánská trat. A pár městských vlaku v hlavním městě.
Upřímně je mi jedno, jaký dojem to na vás udělalo. Založte si vlastní server a tam si pište dle libosti. Díky za pochopení.
Já naopak děkuji, že občas tematicky vytáhnete paty z malého českého rybníčku, ačkoliv to u některých místních držitelů režijek vyvolává nevraživost a nejistotu ohledně jejich platnosti na této trati…
Tak si tam zajeďte, napište o tom reportáž, jistě vám ji rádi uveřejní, pokud bude mít hlavu a patu.
Akurat sa motame po Yukatane. Ze sa tu nieco take buduje a aj sa otvara som zachytil, ale v terene nenasiel. 😕
Az teraz ako som to pozeral na satelitnych mapach, tak vo Valladoide to bolo za mestom uprostred dialnicnej krizovatky a v Chichen-Itza to bolo to stavenisko vedla cesty. Ale aspon nie daleko od arealu.
A v Cancune je to v lesoch pri letisku (na strane od mesta), som zvedavy ci to prepoja s terminalmi.
No jasně. Taxi za 30$. Taxi, amigo?
mrknete tu: https://www.openrailwaymap.org
Všechny stanice jsou daleko, takhle je to schválně. Není to praktické, ale zase levnější (takový „vlak z Wishe“). V Číně to tak bývalo, ale teď už se taky posunuli. Levnější je to samozřejmě na stavbu a provoz. Pro uživatele je to jen horší, ztratí čas a peníze cestou z centra na nádraží daleko za městem. A když to bude používáno jen turisty, tak samozřejmě taxi i autobusy ty ceny řádně napálí (podobně jako třeba bus Playa Carmen – letiště Cancun, co stojí dvojnásobek než Playa Carmen – Cancun, i když je to blíž).
U nás to funguje jinak u soukromých dopravců?
https://www.cd.cz/dalsi-sluzby/navazna-doprava/-26856/ – jsou soukromník a běžný PID z hlavního nádraží na letiště vyjde taky na 100 Kč.
To je jen pro lenochy a primadony co nechtějí přestupovat metro+bus, jinak je to 40 Kč.
A místní šotoklika se po tom může uslintat, protože zajíždění do města nesnižuje průměrnou rychlost vlaku, která je tím pádem vysoká.