Mexický poloostrov Yucatán se dočkal železnice. Poprvé vyjel Tren Maya

Provoz na Tren Maya zajišťují jednotky X'Trapolis Tsíimin K’áak. Foto: Tren MayaProvoz na Tren Maya zajišťují jednotky X'Trapolis Tsíimin K’áak. Foto: Tren Maya

Vlaky začaly jezdit zatím po první části projektu, 473 kilometrů vzniklo za tři roky.

27 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Petr Herbrik

Jo, je to paráda. Na staré trati přes Méridu byla v roce 2019 nákladní doprava a všude plno funkčních vleček, pak se vše zastavilo, v roce 2020 se začala stavět nová trať mimo Méridu a stará s vlečkama se zavřela. Ať žije ekologie. U Poxilá se postavilo na původní trati uprostřed ničeho nové nádraží, ze kterého se trať větví. Na sever se postavil mnoho kilometrů dlouhý šturc končící v pralese a za 3 roky po něm nic neprojelo. Vypadá to, že to mělo být nové napojení přístavu Progreso, ale pak se zřejmě usoudilo, že kamiony to zvládnou a skončilo se… Číst vice »

Jan

Prales neprales, jestli 473 km za 3 roky tak jsme ta banánová republika spíš my…

Petr

Myslím, že to bude jen další past na turisty. Stanice v pralesích za městem (v Cancúnu dokonce dál než letiště), takže nejdřív vás oholí taxikář cestou nás nádraží a pak taxikář cestou z nádraží a jízdenka bude taky počítám s turistickou přirážkou. Místní budou počítám dál jezdit autobusem.

jkjk

Jízdné zatím není tak strašné, nejlevnější třída je cca. 20 % nad kvalitním busem (ADO). Ale samozřejmě to je cena „prales – prales“ vs „centrum – centrum“.

Jiří Kocurek

Fajn, tak si vemte mapu a zkuste si do ní namalovat trať přes staré nádraží. Ale tak, aby vás místní neuvztekali, že vlak musí zpomalit na 80 km/h, zatímco jinde se jezdí přes tři sta.
PS: Místní nebudou chtít zbourat vlastní domy.
https://mapy.cz/s/larazupugu

Jiří Kocurek

doplnění: …místní diskutující neuvztekali…

Dan

Tak další země nám ukazuje , jak se mají stavět železnice. Tak jako mají náskok Maroko, Indonésie, teď už i Mexico. Myslím, že i Írán buduje nový koridor z Ázerbájdžánu do Perského zálivu a u nás se jen opravují stanice

Y.K.

Jako že se máme na existující síť vykašlat a postavit jednu novou trať?

jkjk

Stanice daleko od města, přírodu ani ochranu památek neřešit, použít jeden směr dálnice pro koleje a auta nacpat do druhého? To by asi šlo i u nás, ale díky, nechci.

Jiří Kocurek

San Francisco de Campeche je mexické město na jihovýchodě státu. Je hlavním městem stejnojmenného státu Campeche. Počet obyvatel 220 389 (2010)
Cancún je lázeňské město na pobřeží státu Quintana Roo, počet obyvatel: 888 797 (2020) – tolik wiki.

Máme tu v ČŘ takové město, kam želenice nevede a je potřeba ji postavit? Občas je dobré si ověřit, o čem se mluví, než ze sebe udělat hýkajícího osla.

Dan

Myslím tím, že padlo rozhodnutí a trať se do tří let postavila. U nás padlo také rozhodnutí o VRT ale trať se nepostaví. A spojení Brna a Ostravy sice existuje ale je téměř nepoužitelné. Hezké svátky přeje Hýkající osel

Romance

Dane, víš že temer veškerá osobní doprava v Mexiku je už roky zrušena? Tím se chceš inspirovat? Argentina je vedle Mexika ráj železnice.

Romance

Pěkné a ted ještě napište, kolik osobnich vlaků jezdí ve zbytku Mexika.

LKB

Namet na dalsi clanek :).

Romance

Ale jistě. Jako zajímavost fajn. Jen bych asi v případě zrovna takových států jako Mexiko zminil, ze vedle nich je i několikrát zbankrotovana Argentina rájem osobní zeleznici dopravy. Pro neznalé může vzniknout dojem, že snad Mexiko podporuje železnici. Přitom tam pro lidi fungují asi jen tato a jedna indiánská trat. A pár městských vlaku v hlavním městě.

Jan

Já naopak děkuji, že občas tematicky vytáhnete paty z malého českého rybníčku, ačkoliv to u některých místních držitelů režijek vyvolává nevraživost a nejistotu ohledně jejich platnosti na této trati…

M19

Tak si tam zajeďte, napište o tom reportáž, jistě vám ji rádi uveřejní, pokud bude mít hlavu a patu.

Jezo

Akurat sa motame po Yukatane. Ze sa tu nieco take buduje a aj sa otvara som zachytil, ale v terene nenasiel. 😕
Az teraz ako som to pozeral na satelitnych mapach, tak vo Valladoide to bolo za mestom uprostred dialnicnej krizovatky a v Chichen-Itza to bolo to stavenisko vedla cesty. Ale aspon nie daleko od arealu.
A v Cancune je to v lesoch pri letisku (na strane od mesta), som zvedavy ci to prepoja s terminalmi.

Petr

No jasně. Taxi za 30$. Taxi, amigo?

Tomask
jkjk

Všechny stanice jsou daleko, takhle je to schválně. Není to praktické, ale zase levnější (takový „vlak z Wishe“). V Číně to tak bývalo, ale teď už se taky posunuli. Levnější je to samozřejmě na stavbu a provoz. Pro uživatele je to jen horší, ztratí čas a peníze cestou z centra na nádraží daleko za městem. A když to bude používáno jen turisty, tak samozřejmě taxi i autobusy ty ceny řádně napálí (podobně jako třeba bus Playa Carmen – letiště Cancun, co stojí dvojnásobek než Playa Carmen – Cancun, i když je to blíž).

M19

U nás to funguje jinak u soukromých dopravců?

Jiří Kocurek

https://www.cd.cz/dalsi-sluzby/navazna-doprava/-26856/ – jsou soukromník a běžný PID z hlavního nádraží na letiště vyjde taky na 100 Kč.

Martin

To je jen pro lenochy a primadony co nechtějí přestupovat metro+bus, jinak je to 40 Kč.

Jiří Kocurek

A místní šotoklika se po tom může uslintat, protože zajíždění do města nesnižuje průměrnou rychlost vlaku, která je tím pádem vysoká.