Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

Metrostav dokončil obchvat norského města Kongsberg

Obchvat norského města Kongsberg. Pramen: Metrostav
Obchvat norského města Kongsberg. Pramen: Metrostav

Hornické město Kongsberg v jižní části Norska se po letech dočkalo otevření silničního obchvatu. Ve sdružení s norskými partnery jej vybudovala česká stavební skupina Metrostav. Pětikilometrový obchvat se dvěma tunely a velkým mostem vyšel v přepočtu na dvě miliardy českých korun.

„Obchvat Kongsbergu byl naším třetím projektem v Norsku. Na rozdíl od předchozích dvou staveb se nám v tomto případě podařilo uplatnit kromě razičských také vlastní betonářské kapacity,“ uvedl předseda představenstva společnosti Metrostav Norge Aleš Gothard.

Třicetitisícový Kongsberg se dlouhodobě potýkal se zátěží tranzitní dopravou. Přes střed města každý den projelo až 15 tisíc aut. Díky obchvatu se situace významně zlepšila.

Soutěže o zakázku na výstavbu obchvatu Kongsbergu se zúčastnilo devět uchazečů, Metrostav zvítězil ve sdružení s domácími firmami Bertelsen&Garpestad a Hag Anlegg.

Metrostav si dlouhodobě stěžuje na nedostatek zakázek na českém trhu v oblasti podzemních staveb. Proto se už před lety vydal do zahraničí. Působí například na Islandu, ve Finsku, Polsku, Bělorusku a dalších státech. V cizině dělá skupina téměř 30 procent obratu.

V tuzemsku se nicméně skupina potýká s pošramocenou reputací. Začátkem roku soud firmě Metrostav zakázal na tři roky účast ve veřejných tendrech, rozhodnutí je nepravomocné. Jde o jednu z kauz bývalého středočeského hejtmana Davida Ratha.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Eduard

Tady jde vidět, že České firmy, když chtějí, tak umí stavět levně, dobře rychle. Je s podivem, že něco takového jde v zahraničí, ale ne u nás doma. Jde vidět, že jsme opravdu specifický trh.

dialix
Kalanis
herma

Takže 6km za 2 mld? Něco je u nás špatně.

Mirek

Zvlášť, když si připočteme ten most a tunely. A také to, že Norský dělník bere několikanásobně větší plat..

Jiří Kocurek

Kdyby tam dělalo 200 lidí a každý stál 100.000 Kč měsíčně, tak to za rok udělá 240 mega. Zhruba 1/8 ceny.

Roman

Nic neříkající částka, na srovnání je třeba daleko víc údajů.

Jiří Kocurek

Například co to znamená dlouhý most: 150 metrů nebo 1 kilometr?

roman

ne, třeba z čeho je složené nadloží tunelu, jaká je šířka šířka tunelu a jeho technické vybavení, jaká byla použitá technologie při ražbě tunelu.jestli jsou v této částce zahrnuté i navazující stavby. na čem byli založené mosty a z jakého materiálu jsou postavené atd…..

Jiří Kocurek

Nadloží se dá odhadnout z fotek – rostlá žula. Spodní tlakovou vodu můžeme vynechat. Vybavení tunelu bude čítat osvětlení. Ventilace bývá v Norsku přirozená i u delších tunelů, proměnné značení také není vidět, že by tam bylo.
Jenom ta délka, to si z fotky netroufám odhadnout. Dlouhé ohnisko velice klame.

roman

proto je ta cena tak nízká, ČR má daleko víc komplikovanou geologii která značné ovlivňuje cenu

Jiří Kocurek

Dostavba obchvatu Loun je také zhruba šestikilometrová. 770 mil Kč.

Alex

Jenže tam je to už z majoritní části předpřipravené. Zářezy i mosty jsou dávno hotové.