Metro jako umělecké dílo. Hostem podcastu bude hlavní architektka pražského metra Anna Švarc, ptejte se

Stanice metra Malostranská. Foto: Aktron / Wikimedia CommonsStanice metra Malostranská. Foto: Aktron / Wikimedia Commons

Anna Švarc byla také členkou poroty, která vybrala nový design informačního systému pro hlavní město.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jan

Proč stále nejsou odstraněné bilboardy na stěnách za kolejištěm na stanicích Stodůlky, Nádraží Holešovice, Strašnická a další? Díky. Jinak děláte dobrou práci.

Ivan

Prosim o odpoved jak pres Vas mohla projit rekonstrukce obchodu ve stanici Muzeum (nalevo od eskalatoru) … je to sadrokaronove monstrum 😢…

Diky

Původní Pražák

Asi pozdě, ale mě by zajímalo, proč DP není mnohem akčnější v odstraňování graffiti. Pokud by ty čmáranice měly životnost do 24 hodin, časem by to pachatele omrzelo. Jednorázové hurá akce nic neřeší. Ale konkrétní dotaz: skleněné obklady ve stanicích na B jako Křižíkova, Náměstí Republiky, Karlovo náměstí atd. jsou neopravitelně poškozené leptánim, škrábáním atd. Máte nějaký plán, co s tím?

Pavel

Na trase A mezi stanicemi Želivského a Hradčanskou bývalo kromě originálního obložení i originální tlumené osvětlení v podobě panelů a štěrbin, které prostoru dodávalo zvláštní komorní atmosféru. Dodnes se bohužel zachovalo pouze na Želivského a Floře. Jeho zachování, případně obnova, by určitě stálo za zvážení.

Jiřina

Dobrý den,
bude prosím v rámci rekonstrukce Jiřího z Poděbrad obnoveno původní osvětlení eskalátorového tunelu tak, jak bylo původně? (dosud už je jen na Želivského) Dekuji. JIŘINA

Josef

Dobrý den, na Floře a Želivského je částečně špatně seskládané obložení. Ví se o tom a bude se s tím něco dělat? (Flora – ve směru do centra špatně horní a spodní řada pásu vínové barvy, Želivského – nesystematicky seskládané pruhy hladkých a děrováných kazet) Děkuji.

Josef

Dobrý den, bude se prosím v dohledné době dělat něco se špatně seskládanými obklady na stanicích Flora a Želivského? Na první jmenované stanici jsou ve směru do centra špatně seskládané horní a spodní řada vínového pásu a ten tak netvoří původní motiv hroznového vína. Viz jeden z posledních příspěvků na FB skupině MILUJI METRO. A dále na Želivského jsou zcela ledabyle seskládané pásy děrováných a hladkých kazet. Děkuji za odpověď.

JohnnyK

Dobrý den, jaká je podle Vás nejhezčí stanice pražského metra?

Štefan

Bohužel nejsou v Praze hezké stanice =(

Bflmpsvz

Dobrý den.
Před 2 lety, když byl ohlášen vas příchod a zřízení pozice architektka metra, měl jsem velkou radost. Zvlášť, když jste uvedla, ze osvětlení metra je vas koníček a chcete na nem zapracovat. Přesto mám pocit, ze za ty 2 roky se toho mnoho nezměnilo, stanice jsou víceméně stejne a to platí i pro osvětlení. Dále o vas není moc slyšet.
Je něco, co postup brzdí?
Děkuji za odpověď.

Jan Kavan

Představte si takřka ideální situaci. Máte rozumný rozpočet, sílu „prosadit svou“, podporu obyvatel. Jakou tvar by v takovém případě mělo pražské metro za 10-20 let? Co jsou ty pilíře a jazyk, na kterém byste stavěla?

Zároveň dotaz k zakončené soutěži na jednotný navigační systém. Nechybi vám tam silný, čistě estetický prvek, odkazující na samotný start pražského metra?

Jan Kavan

Jak se řeší průsečík estetiky a každodenního provozu? Je vůbec udržitelné mít rozpočet na to obnovu drahých honosných materiálu ve stanicich před rokem 89?

MHD

Dotaz:
Co říkáte na design Budapešťského metra M4? ( nejnovější, zelená trasa).
Je sice už z roku 2014, ale já se neubráním srovnání s o rok mladším prodloužením metra A k Nemocnici Motol. A přijde mi to jako skok o 20 let zpět v neprospěch Prahy.

Cestující

Doufám, že se na některé mé dotazy dostane, omlouvám se za opakování některých už položených: 1) Bude se pracovat na změně osvětlení stanic? Například na A ty obyčejné kancelářské zavěšené zářivky vyloženě kazí estetiku stanice, která takto vůbec nebyla zamýšlena. Stejně tak v nových stanicích (které jsou tedy bohužel napohled neskutečně levně provedené a vypadají jako by za sebou měly mnohem delší provoz) ty zavěšené barevné tubusy ve velkých jednolodních prostorech působí neesteticky a zmenšují a znevýrazňují celý velký prostor stanice. Plánuje se využití technologie LED, která umožňuje mnohem větší nápaditost světelného řešení? Na B bývalo dvoubarevné osvětlení, které zmizelo… Číst vice »

Expardubák

Jaké jsou kontrolní mechanismy, které by zabránily podobnému lapsu, jako byla stanice Veleslavín bez jezdících schodů k autobusu na letiště?

Butrusik

Tohle už je tolikrát omletá výtka, že se divím, že jí ještě někdo pokládá: při začátku stavby Veleslavína bylo předpokládáno prodloužení metra až na letiště, zřejmě proto nebyly eskalátory na 3-4 roky plánované. Na Dejvické eskalátory ke 119 nebyly nikdy a kupodivu se nikdo zuřivě nedožadoval, aby tam byly dodatečně vybudovány.

Jan Kavan

Nehledě na to, že bezbariérové to bylo úplně v pohodě, jen se šlo o 30 metrů vic

Pavel

Také by mě zajímalo, zda se neuvažuje dokončit design linky B na Černém mostě, tedy ten betonový tubus ležící vedle silnice, dle původního návrhu?
Tuším, že měl být něčím obložený a nechápu, proč k tomu později „v časech hojnosti“ už nedošlo.

Adam

Dobrý den, dva dotazy, které doufám že se na ně dostane. 1) je nějaká koncepce jak naložit s prázdnými komerčními prostory, které z obchodního pohledu až na výjimky již nové nájemce nikdy nenajdou. Napadá mě třeba vestibul Náměstí republiky (masarykovo nádraží) nebo třeba přestupní chodba Florenc (kde jsou výstupy směr UAN) kde je většina obchodních jednotek prázdná a jen zabírá místo. Co tedy bude s těmito prostory, protože jejich pronájem si myslím ukazuje že tou správnou cestou není. 2) snažíme se bojovat proti vizuálnímu smogu, ale stále ten největší v metru a paradoxně nejjednodušeji odstranitelný jsou plakáty v eskalátorových tubusech.… Číst vice »

Pavel

Dobrý den, velice mě mrzí stav stanic především na lince B, které byly postiženy povodní. Typicky Křižíkova, Invalidovna, Českomoravská. Známky povodní a následných rychlých oprav tam jsou dodnes patrné a časem se to dokonce zhoršuje (různě to tam rezne, opadává atd). Plánuje se nějaká kontinuální obnova, ideálně v originálním designu?

Nemyslím si, že je nutné to hned pojmout generální rekonstrukcí. To, že se neřeší například dovýroba a výměna chybějících obkladů na Invalidovně, místo toho se díra trvale zaplácne bílým plastem, to je nesystémové a hnusné.

Butrusik

Tohle by byl možná nejlepší dotaz na paní architektu, souhlasím. Nejen Invalidovna, třeba i Náměstí republiky.

Tomáš Záruba

Tak hlavně na tu ilustrační Malostranskou (za mě zdaleka nejhezčí) nesahat…

Vašek

Dobrý den, jelikož v podzemním vestibulu MA Můstek uprostřed Václavského náměstí je nyní polovina obchodních prostor opuštěna, budete uvažovat o zkvalitnění tohoto místa a provzdušnění formou rekonstrukce, podobně jako se to podařilo na MB Anděl -Na Knížecí? Děkuji

Vašek

Ve vestibulu každé stanice je ocelový držák na letáky DPP. Tyto stojany jsou dlouhodobě prázdné, jelikož novinky a změny DPP komunikuje převážně jinými kanály. Tak se chci zeptat, co brání odstranění těchto konstrukcí. Děkuji.

Jarda

Jak jsou umělecky hodnotné rozsáhlé ocelové konstrukce držící zářivky a kachličky usměrňující dešťovou vodu? Jak jde vůbec tvořit náznak umění v prostředí, které mnohdy pokulhává i ve svém přimárním utilitárním účelu?

watslaw

Nejhorší rána metru jsou všudypřítomné reklamy, zejména ty vsazené místo obložení za staniční kolej.

Budete mít sílu prosadit nápravu tohoto stavu proti reklamní lobby a proti faktu, že by se DPP snížily příjmy z reklam?

Dom

Aspoň snížit počet reklam v eskalátorových tubusech… je to strašný.

Butrusik

Reklamy za kolejemi ve stanici mi přijdou mnohem horší než na eskalátorech

Vojtěch

Co řikáte na stanice metra A v centru kde se osvětlení vysunulo ze stěn? Budete dohlížet při rekonstrukcích v budoucnu nebo již nyní na Jiřího z Poděbrad aby se osvětlení opět zapustilo do stěny tak jak to bylo originálně zamýšleno? Myslím si, že originální osvětlení zůstalo už jen na Floře. A když už píšu o Jiřího z Poděbrad tak budou přestupní tunely u výtahu apod. vedeny ve stejném stylu jako je stanice nebo to bude humpolácké jako na Můstku? Díky

Felix

Díky, měl bych stejnou otázku. To vysunuté osvětlení je docela hnus.

Juraj

Týká se to i osvětlení prostřední lodi stanice, kdy každá měla jiný vzor rozmístění světel. Dosud je to vidět na Floře a na Želivského a je docela škoda, že to časem zaniklo.

Jan Kavan

Dobrý den, jak podle vás pristupovat ke stanicím kotasovského vkusu? Typově třeba k Rajské zahradě. Vidíte ji jako dílo hodně památkové „konzervace“ nebo spís jako stavbu, kterou bude konečně možné časem „dotáhnout“?

Dom

Skvělý dotaz, připojil bych: Jak s kolegy diskutujete kvalitu staveb od Kotase (z mého pohledu naleštěnou pompéznost, která se šíleně špatně udržuje)? Ten rukopis je vidět i na návrzích Déčka, proč s nimi nelze už hnout (změna podhledů, tvarování atd. by neměla měnit konstrukci stanice snad) a bude se to „hasit“ doplňkovou výzdobou?

P_V

Dobrý den, jak se s výzdobou stanic vypořádá chystaná instalace nástupištních stěn i na starších trasách? To pak z celého krásna zůstane být vidět jen strop.

MHD

Nastupní stěna může být skleněná a může být jen do výšky dveří soupravy. Dokonce v Barceloně jsou mezistěny jen na části nástupiště, kde zastavuje souprava. Jinde není nic!
V Budapešti je automatický provoz metra a stěny také nejsou.

původní Jakub P

Ona afaik ani nemusí být do výšky dveří soupravy, ve světě se někde používaj třeba i „jen“ metr vysoký.

J. Sem.

Dobrý den, rád bych položil otázku do diskuze, jsem moc rád, že funkce architekta metra – strážce jeho kvalit vznikla. Myslím, že by to neměla být funkce pro jednu osobu, ale spíš oddělení. Rád bych položil otázku jak paní architektka vnímá přidružené prostory metra a dále jak vnímá zaměření a orientaci rekonstrukcí i nových staveb na uživatele, přijde mi, že zde toto velmi chybí, má i do těchto částí šanci zasáhnout? Metro vnímám ne pouze jako prostor vlastního nástupiště, kde se částečně daří charakter udržet a zachovat. Ale také k metru náleží další prostory eskalátorových tunelů, vestibulů, a výstupů na… Číst vice »

Márty

Dobrý den, zajímalo by mě, jestli se plánujete zaměřit víc na osvětlení stanic. Často jsou stanice potemnělé, chybí hra se světlem a akcent na zajímavé prvky. Zvlášť třeba Florenc (B) je dnes v tomto směru doslova ostudný. Díky

P_V

Vidím jako nedostatek, že původní nápadité osvětlení je nahražováno bezvýraznými závěsnými liniemi. Na A bývaly svítící linie ve stropě, na B to byly válcové tubusy (které poprvé a žel naposledy našly důstojnou náhradu na Náměstí republiky). Na C to byla jakási znouzectnost z průmyslových mléčných panelů nebo jen holých trubic na plechu, ale i tam byla snaha o nějaké architektonické uspořádání a někde i výjimky, které už nejsou. Před nějakými 15 lety byla naděje, že dojde ke sjednocení rázu v podobě barevných tubusů nad nástupní hranou, ale ty se objevily kromě IV.C jen na tom NR, a jinde pouze jako… Číst vice »

Tomáš

Jak uchránit krásné pražské metro před šedým morem současných „architektů“, kteří neumí používat barvy a další vše hnusné šedé nebo rovnou černé? Nejraději by odbarvili i zeleň a z metra udělali pitevny a válečné bunkry.
Viz. chystané nové plány, informační cedule, na povrchu přístřešky u zastávek MHD.
Nechci, aby naše metro (včetně jeho nové trasy) vypadalo stejně nudně, jak například v Paříži.

Jan

Černé zábradlí, černé sloupy, černé přístřešky a černé informační cedule. To patří spíš na hřbitov a ne do metropole.