Metrem až na pláž. V Nizozemsku otevřeli poslední úsek trati k Severnímu moři

Stanice Hoek van Holland Strand. Foto: RETStanice Hoek van Holland Strand. Foto: RET

Stavba nabrala zpoždění několik let. Nikde není z metra tak blízko od moře jako v Hoek van Holland.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vladimír

Vypadá to, jako normální příměstský vlak.
Podle čeho se určuje, že jde o metro?

nekdo

„Nikde není z metra tak blízko od moře jako v Hoek van Holland.“ fakt chcete, aby to někdo změřil v různých městech po světě? ani v NYC to není moc daleko…

Nemel

Jsem tu jediný, kdo si všimnul toho, že ve větě je namísto „do“ napsáno „od“?

Hajnej

Nejsi. Taky bych řekl buď „z metra k moři“, anebo „od moře do metra“…

Granja

Podobné „takymetro“, v celé trase dvoukolejné, vede z lisabonského nádraží Rossio do letoviska Cascais. Také těsně k pláži v koncové stanici, jakož i k několika jiným plážím po cestě.

Twix

Vede to ze stanice Cais do Sodré ale jinak souhlas. (Rossio je pod 25 kV a jezdí se odtamtud hlavně do Sintry.)

Granja

A nevíte, kdy došlo k té změně?

Twix

K jaké? Myslím že jste si prostě jen spletl nádraží. Trať z Cais do Sodré (to je název stanice v Lisabonu, ne odkud kam 🙂 ) do Cascais existuje takto od začátku a už skoro 100 let má trolej 1,5 kV DC, se zbytkem sítě je propojena jen manipulační kolejí v Alcantaře.

Granja

Právě že ne. To nádraží je nové nebo ty vlaky tam byly přesměrovány. Vždy jsem bydlel mezi nádražím Santa Apolónia a hlavní bránou pro vstup do centra a museli jsme na Rossio. Před cca 25 lety jsme z Cais do Sodrés do Cascais určitě nevyjížděli. Jel jsem tu trasu tehdy snad 10x v rámci několika let.

Lkprak

Ano, na to mám moc hezké vzpomínky. Přijel jsem kdysi do Lisabonu nočním vlakem z Madridu, totálně špinavý a upocený po několika dnech cesty a na nádraží Oriente jsem se kohosi z místních zeptal, kam bych se mohl jet osprchovat. Poradil mi sprchy na pláži v Cascais. Bylo to úžasné. Mockrát jsem tomuto „domorodci“ za tuto radu v duchu děkoval.

M M

To je mnohem víc příměstský vlak, než metro.

Granja

Proto jsem použil uvozovky.

Kov

Pěkná snaha o bulvární titulek 🙂 Z Brighton Beach (Brooklyn) je to na metro zhruba 200 metrů.

mgr.pavel

Víte, že mne to taky napadlo? 🙂 Ale nepsal jsem o tom, protože tam to metro 1) slouží primárně pro zábavní park a pro rezidenty v okolí, 2) od pláže jej dělí rušnější ulice, 3) je to k pláži dvakrát tak daleko.

Vojta

Barceloneta je mnohem blíže moři než 600 metrů. A vůbec ten odstavec je dle mě nesmysl: třeba v Modrá linka v Lisabonu má zastávky vyloženě na břehu, totéž Orientkaj v Kodani, stanice Piraeus v Athénách. Zastávka M2 v Istanbulu je přímo na mostě nad mořem.

Twix

Ono se tam píše o blízkosti k pláži, ne obecně k moři. V Helsinkách taky jezdí metro přes moře.

Vlakem s kolem

Jak budou řešit zvedání hladiny kvůli oteplení?

Jiří Kocurek

Vzgledem k tomu, že získali rozsáhlá území vysušením moře, bych očekával, že si umí poradit. A umí si poradit i s rozbouřeným mořem a p+timetrovými vlnami.

Horší by byl návrat doby ledové a pomalý pochod kilometr vysoké stěny pevninského ledovce. https://cs.wikipedia.org/wiki/Doba_ledov%C3%A1#/media/Soubor:Iceage_north-glacial_hg.png

Vlakem s kolem

Doba ledová? Ehm, asi radši bez komentáře.

PetrH

My víme, že doba ledová je doba ledová, ale další tisíce či desetitisíce let se jí nemusíte obávat. Mimochodem, s koncentracemi CO2 přes 400 ppm žádné doby ledové nenastávaly…

Bobek

Jsou to Nizozemci, sire.

Lkprak

Když jsme u těch meter přímo na pláži nebo v jeho blízkosti – asi bychom našli po světě víc takových příkladů. Mě na první dobrou napadlo metro v New Yorku – podle map jsou některé stanice na Conie Islanu vzdálené od pláže 200-300 metrů (také jsem v jednom filmu zaslechl hlášku „I u nás v NY máme moře a pláže. Dá se ke němu dojet podzemkou.“

nekdo

jj, domorodci tam takhle často a rádi jezdí k moři 😉

Vojtěch Suchan

Ona ta trať byla pro provoz metra spíš upravená, než přestavěná. Vzhledem k tomu, že z toho vedou vlečky, tak jsou kolem vysokých nástupišť pro vozy s profilem metra splitky pro průjezd nákladních vlaků v nezávislé trakci.

EM*

A za pár let budou z metra vystupovat rovnou do vody 🙂

EM*

a proto to napájí z troleje

ABC

Roma – Lido, z posledních stanic je to k moři cca 300 metrů … a určitě je to víc metro než tohle

Twix

V čem je linka do Ostie víc metro než tohle? Rotterdamské metro skutečně jezdí v centru převážně pod zemí.

ABC

Stejné vlaky jako „normální“ římské metro, samostatná trať, žádné přejezdy….

Kubrt

Tohle jsou taky „normální vlaky metra“.

Twix

Ok, tu samostatnou trať beru. Ale soupravy jsou taky standard metro. Já jsem to spíš vnímal tak že ta linka je plnohodnotnou součástí městské sítě podzemní dráhy, což Ostia zase není.

Martas

Doufám, že si z tohohle někdo nevezme inspiraci u nás, vést metro pro 10 restaurací a hromadu písku 🙂

dantex

metrem alespoň na Slapy, to by nebylo špatné 🙂

Jiří Kocurek

Už se stalo, jen to není metro, ale šalina (tramvaj) na prýgl (přehradu). Přestup na lodě je možný.

PeS

Přestup si představuji že ve stanici Přístaviště vystoupím z tramvaje na perón který je zároveň molo k lodi – max 3 kroky na Dallas

Jiří Kocurek

To bohužel, je to poněkud dál než by jeden čekal.

Honza

Dneska už se metru říká snad jakémukoliv prostředku jedoucímu po kolejích. Já na videu vidím jednu kolej, klasickou trolej, úrovňové přejezdy, jeden mikrotunel. Jde tedy spíš podle mě o konvenční železnici. Jak prosím funguje rozlišení co je tramvaj, metro, vlak a co vlakotramvaj? Je to někde vysvětlené?

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

To máte tak… S-bahn v BER je taky vlastně povrchové metro.
U v Bonn/Köln zase tramvaj, co občas zajede pod zem.

Kubrt

Žádné jasné definice neexistují, ani by neměly smysl, systémy kolejové dopravy jsou velmi pestré. V češtině má slovo metro dost jiný význam, než v jiných jazycích, kde je mnohem univerzálnější, používá se jako předpona pro cokoliv „metropolitního“, včetně dopravních systémů, nenutně odpovídajících „českému metru“. K Rotterdamu doporučuju studium, je to mnohem pestřejší systém, než jsme zvyklí z Prahy https://de.wikipedia.org/wiki/Metro_Rotterdam

Jiří Kocurek

Metro je od slova „metropole“. V jiných zemích to chápou maličko jinak, nemají tam totiž pouze Prahu s Metrem sovětského typu.
Že mezi vlakem, metrem a tramvají neexistuje tlustá a jasná hranice? No neexistuje, přizpůsobují si to podmínkám v místě konání. Což je podle mě v naprostém pořádku, má to sloužit cestujícím.

Vojtěch Suchan

Metro je doslova jakákoliv kolejová doprava v *metro*politní oblasti která nejezdí v silničním provozu.
Tramvaj jezdí alespoň někde po svý cestě v silničním provozu a jezdí na vlastní infrastruktuře
Vlak je jakákoliv souprava kolejovejch vozidel, ale většinou se to používá pro vozidla jezdící po infrastruktuře spojený s železniční sítí podle jejich pravidel
Vlakotramvaj je vozidlo určené zároveň pro tramvajový i železniční provoz s kompromisy pro oba.

Jihočeský velkoměšťan

To není zdaleka jediný problém dopravní terminologie. Zvažte:

Trolejbus s baterií x Elektrobus s dynamickým dobíjením
Lanová dráha x Šikmý výtah
Autobus s vedením jízdní stopy x Gumokolové metro
VTOL x Vrtulník

Jinak je asi pojem „metro“ používán v každé zemi trochu jinak. Obecně je to zkrátka metropolitní dráha, na kterou nemají běžná železniční vozidla přechodnost.
Pokud jde o pojem „vlak“, tak tím se obvykle v EU myslí vozidlo s přechodností na standartní železnici, takže jde o pojmy jako TSI.

Hajnej

Nebo bezkomutátorový stejnosměrný motor x ventilový synchronní motor…

Tuňák

Sice to není metro, ale v Gdaňsku mají na plážích (resp. velmi blízko plážím) rovnou tři tramvajové smyčky.

Jiří Kocurek

Vlevo moře, až do Barcelony https://youtu.be/JliR-MmL9uQ?t=1066

peter

Ja som bol na Stogy. To je tak 4 minuty z konecnej elektricky. Jelitkovo je trochu dalej, tak 5 minut pesi. Najblizsie je asi tato Plaża przy Parku Brzeźnieńskim. Zo zastavky to je 3 minuty pesi.

Lang

Stogi, Jelitkowo

Jarda

opravdu metro? Na fotce vidím normální elektrifikovanou železnici a normální vlak s pantografem, není náhodou metro v tunelu a napájené zespoda?

Tuňák

Ono jinde ten rozdíl mezi metrem/vlakem/tramvají není zdaleka takový, jak jsme zvyklí u nás.

panda

Je to to rozmanité Jardo, studuj třeba zde https://www.urbanrail.net/eu/de/germany.htm

Kubrt

Jak už řekli předřečníci, ve světě jsou ty kolejové systémy mnohem pestřejší, než u nás. Třeba konkrétně v tom Rotterdamu, úseky v centru odpovídají naší představě metra – tunel, napájení třetí kolejnicí. Na předměstí pak vyjde na povrch, nahodí pantograf a jede jako něco, co by se u nás zařadilo někam mezi vlak a tramvaj.

Tomáš Hradecký

Podobně například v Bielefeldu. Začne to někde na předměstí a jede to kousek jako vlak. Potom vjede do ulic a je to tramvaj. A v centru vjede do tunelu a je to jak metro. Pak z tunelu vyjede a zase tramvaj, a to už je na jiném předměstí a zase kousek jako vlak. Takže tomu neříkají ani Zug, ani U-Bahn ani Strassenbahn, protože je to tak něco mezi, ale pojmenovali to univerzálním názvem Stadtbahn 🙂

David

Od moře? Spíš do moře.