Metrem až na pláž. V Nizozemsku otevřeli poslední úsek trati k Severnímu moři
Stanice Hoek van Holland Strand. Foto: RET
Stavba nabrala zpoždění několik let. Nikde není z metra tak blízko od moře jako v Hoek van Holland.
Vypadá to, jako normální příměstský vlak.
Podle čeho se určuje, že jde o metro?
„Nikde není z metra tak blízko od moře jako v Hoek van Holland.“ fakt chcete, aby to někdo změřil v různých městech po světě? ani v NYC to není moc daleko…
Jsem tu jediný, kdo si všimnul toho, že ve větě je namísto „do“ napsáno „od“?
Nejsi. Taky bych řekl buď „z metra k moři“, anebo „od moře do metra“…
Podobné „takymetro“, v celé trase dvoukolejné, vede z lisabonského nádraží Rossio do letoviska Cascais. Také těsně k pláži v koncové stanici, jakož i k několika jiným plážím po cestě.
Vede to ze stanice Cais do Sodré ale jinak souhlas. (Rossio je pod 25 kV a jezdí se odtamtud hlavně do Sintry.)
A nevíte, kdy došlo k té změně?
K jaké? Myslím že jste si prostě jen spletl nádraží. Trať z Cais do Sodré (to je název stanice v Lisabonu, ne odkud kam 🙂 ) do Cascais existuje takto od začátku a už skoro 100 let má trolej 1,5 kV DC, se zbytkem sítě je propojena jen manipulační kolejí v Alcantaře.
Právě že ne. To nádraží je nové nebo ty vlaky tam byly přesměrovány. Vždy jsem bydlel mezi nádražím Santa Apolónia a hlavní bránou pro vstup do centra a museli jsme na Rossio. Před cca 25 lety jsme z Cais do Sodrés do Cascais určitě nevyjížděli. Jel jsem tu trasu tehdy snad 10x v rámci několika let.
Ano, na to mám moc hezké vzpomínky. Přijel jsem kdysi do Lisabonu nočním vlakem z Madridu, totálně špinavý a upocený po několika dnech cesty a na nádraží Oriente jsem se kohosi z místních zeptal, kam bych se mohl jet osprchovat. Poradil mi sprchy na pláži v Cascais. Bylo to úžasné. Mockrát jsem tomuto „domorodci“ za tuto radu v duchu děkoval.
To je mnohem víc příměstský vlak, než metro.
Proto jsem použil uvozovky.
Pěkná snaha o bulvární titulek 🙂 Z Brighton Beach (Brooklyn) je to na metro zhruba 200 metrů.
Tady blíže. Co tam máte dál?
Víte, že mne to taky napadlo? 🙂 Ale nepsal jsem o tom, protože tam to metro 1) slouží primárně pro zábavní park a pro rezidenty v okolí, 2) od pláže jej dělí rušnější ulice, 3) je to k pláži dvakrát tak daleko.
Barceloneta je mnohem blíže moři než 600 metrů. A vůbec ten odstavec je dle mě nesmysl: třeba v Modrá linka v Lisabonu má zastávky vyloženě na břehu, totéž Orientkaj v Kodani, stanice Piraeus v Athénách. Zastávka M2 v Istanbulu je přímo na mostě nad mořem.
Ono se tam píše o blízkosti k pláži, ne obecně k moři. V Helsinkách taky jezdí metro přes moře.
Jak budou řešit zvedání hladiny kvůli oteplení?
Vzgledem k tomu, že získali rozsáhlá území vysušením moře, bych očekával, že si umí poradit. A umí si poradit i s rozbouřeným mořem a p+timetrovými vlnami.
Horší by byl návrat doby ledové a pomalý pochod kilometr vysoké stěny pevninského ledovce. https://cs.wikipedia.org/wiki/Doba_ledov%C3%A1#/media/Soubor:Iceage_north-glacial_hg.png
Doba ledová? Ehm, asi radši bez komentáře.
My víme, že doba ledová je doba ledová, ale další tisíce či desetitisíce let se jí nemusíte obávat. Mimochodem, s koncentracemi CO2 přes 400 ppm žádné doby ledové nenastávaly…
Jsou to Nizozemci, sire.
Když jsme u těch meter přímo na pláži nebo v jeho blízkosti – asi bychom našli po světě víc takových příkladů. Mě na první dobrou napadlo metro v New Yorku – podle map jsou některé stanice na Conie Islanu vzdálené od pláže 200-300 metrů (také jsem v jednom filmu zaslechl hlášku „I u nás v NY máme moře a pláže. Dá se ke němu dojet podzemkou.“
jj, domorodci tam takhle často a rádi jezdí k moři 😉
Ona ta trať byla pro provoz metra spíš upravená, než přestavěná. Vzhledem k tomu, že z toho vedou vlečky, tak jsou kolem vysokých nástupišť pro vozy s profilem metra splitky pro průjezd nákladních vlaků v nezávislé trakci.
A za pár let budou z metra vystupovat rovnou do vody 🙂
a proto to napájí z troleje
Roma – Lido, z posledních stanic je to k moři cca 300 metrů … a určitě je to víc metro než tohle
V čem je linka do Ostie víc metro než tohle? Rotterdamské metro skutečně jezdí v centru převážně pod zemí.
Stejné vlaky jako „normální“ římské metro, samostatná trať, žádné přejezdy….
Tohle jsou taky „normální vlaky metra“.
Ok, tu samostatnou trať beru. Ale soupravy jsou taky standard metro. Já jsem to spíš vnímal tak že ta linka je plnohodnotnou součástí městské sítě podzemní dráhy, což Ostia zase není.
Doufám, že si z tohohle někdo nevezme inspiraci u nás, vést metro pro 10 restaurací a hromadu písku 🙂
metrem alespoň na Slapy, to by nebylo špatné 🙂
Už se stalo, jen to není metro, ale šalina (tramvaj) na prýgl (přehradu). Přestup na lodě je možný.
Přestup si představuji že ve stanici Přístaviště vystoupím z tramvaje na perón který je zároveň molo k lodi – max 3 kroky na Dallas
To bohužel, je to poněkud dál než by jeden čekal.
Dneska už se metru říká snad jakémukoliv prostředku jedoucímu po kolejích. Já na videu vidím jednu kolej, klasickou trolej, úrovňové přejezdy, jeden mikrotunel. Jde tedy spíš podle mě o konvenční železnici. Jak prosím funguje rozlišení co je tramvaj, metro, vlak a co vlakotramvaj? Je to někde vysvětlené?
To máte tak… S-bahn v BER je taky vlastně povrchové metro.
U v Bonn/Köln zase tramvaj, co občas zajede pod zem.
Žádné jasné definice neexistují, ani by neměly smysl, systémy kolejové dopravy jsou velmi pestré. V češtině má slovo metro dost jiný význam, než v jiných jazycích, kde je mnohem univerzálnější, používá se jako předpona pro cokoliv „metropolitního“, včetně dopravních systémů, nenutně odpovídajících „českému metru“. K Rotterdamu doporučuju studium, je to mnohem pestřejší systém, než jsme zvyklí z Prahy https://de.wikipedia.org/wiki/Metro_Rotterdam
Metro je od slova „metropole“. V jiných zemích to chápou maličko jinak, nemají tam totiž pouze Prahu s Metrem sovětského typu.
Že mezi vlakem, metrem a tramvají neexistuje tlustá a jasná hranice? No neexistuje, přizpůsobují si to podmínkám v místě konání. Což je podle mě v naprostém pořádku, má to sloužit cestujícím.
Metro je doslova jakákoliv kolejová doprava v *metro*politní oblasti která nejezdí v silničním provozu.
Tramvaj jezdí alespoň někde po svý cestě v silničním provozu a jezdí na vlastní infrastruktuře
Vlak je jakákoliv souprava kolejovejch vozidel, ale většinou se to používá pro vozidla jezdící po infrastruktuře spojený s železniční sítí podle jejich pravidel
Vlakotramvaj je vozidlo určené zároveň pro tramvajový i železniční provoz s kompromisy pro oba.
To není zdaleka jediný problém dopravní terminologie. Zvažte:
Trolejbus s baterií x Elektrobus s dynamickým dobíjením
Lanová dráha x Šikmý výtah
Autobus s vedením jízdní stopy x Gumokolové metro
VTOL x Vrtulník
Jinak je asi pojem „metro“ používán v každé zemi trochu jinak. Obecně je to zkrátka metropolitní dráha, na kterou nemají běžná železniční vozidla přechodnost.
Pokud jde o pojem „vlak“, tak tím se obvykle v EU myslí vozidlo s přechodností na standartní železnici, takže jde o pojmy jako TSI.
Nebo bezkomutátorový stejnosměrný motor x ventilový synchronní motor…
Sice to není metro, ale v Gdaňsku mají na plážích (resp. velmi blízko plážím) rovnou tři tramvajové smyčky.
Vlevo moře, až do Barcelony https://youtu.be/JliR-MmL9uQ?t=1066
Ja som bol na Stogy. To je tak 4 minuty z konecnej elektricky. Jelitkovo je trochu dalej, tak 5 minut pesi. Najblizsie je asi tato Plaża przy Parku Brzeźnieńskim. Zo zastavky to je 3 minuty pesi.
Stogi, Jelitkowo
opravdu metro? Na fotce vidím normální elektrifikovanou železnici a normální vlak s pantografem, není náhodou metro v tunelu a napájené zespoda?
Ono jinde ten rozdíl mezi metrem/vlakem/tramvají není zdaleka takový, jak jsme zvyklí u nás.
Je to to rozmanité Jardo, studuj třeba zde https://www.urbanrail.net/eu/de/germany.htm
Jak už řekli předřečníci, ve světě jsou ty kolejové systémy mnohem pestřejší, než u nás. Třeba konkrétně v tom Rotterdamu, úseky v centru odpovídají naší představě metra – tunel, napájení třetí kolejnicí. Na předměstí pak vyjde na povrch, nahodí pantograf a jede jako něco, co by se u nás zařadilo někam mezi vlak a tramvaj.
Podobně například v Bielefeldu. Začne to někde na předměstí a jede to kousek jako vlak. Potom vjede do ulic a je to tramvaj. A v centru vjede do tunelu a je to jak metro. Pak z tunelu vyjede a zase tramvaj, a to už je na jiném předměstí a zase kousek jako vlak. Takže tomu neříkají ani Zug, ani U-Bahn ani Strassenbahn, protože je to tak něco mezi, ale pojmenovali to univerzálním názvem Stadtbahn 🙂
Od moře? Spíš do moře.