Metransu se ani napodruhé nepodařilo sehnat dodavatele ETCS pro 27 lokomotiv

Nákladní vlak METRANS Rail. Foto: Jakub VamberaNákladní vlak METRANS Rail. Foto: Jakub Vambera

Řadu zrušených tendrů mají za sebou i České dráhy a ČD Cargo

Tuzemskému průkopníkovi jízdy pod ETCS, skupině Metrans, se nedaří sehnat dodavatele palubní části tohoto systému pro 27 lokomotiv Bombardier Traxx. Společnost aktuálně zrušila už druhé výběrové řízení, kde šlo o zakázku v předpokládané hodnotě 256 milionů korun. Oznámení se objevilo ve věstníku veřejných zakázek i na profilu zadavatele.

Sama firma situaci a další postup komentovat nechce. „Nebudeme se k tomu vyjadřovat z důvodů probíhajícího řízení a možného odvolání. Ještě není uzavřené,“ sdělil člen představenstva Metransu Martin Hořínek. Podle písemné zprávy zadavatele nicméně tendr skončil, protože z něj odstoupil jediný účastník. Tím byla společnost Bombardier Transportation, která přišla s cenou 10,329 milionu eur (cca 273 mil. Kč). „Po odstoupení jediného účastníka zadávacího řízení, které bylo zadavateli oznámeno dne 11. listopadu 2020, nebyl v zadávacím řízení žádný další účastník,“ stojí ve zprávě. Osazení lokomotiv systémem ETCS má z velké části financovat eurounijní Fond soudržnosti skrze operační program Doprava.

Stejný tendr firma zrušila i před rokem. Jako důvod mimo jiné uvedla účast jediného uchazeče a příliš vysokou nabídkovou cenu. Doplnění systému ETCS na hnací vozidla se stalo pro dopravce v posledních letech strašákem. Kvůli celoevropské poptávce ceny stále rostou, oligopol výrobců si navíc v tendrech může vybírat. Řadu zrušených tendrů mají za sebou i České dráhy a ČD Cargo.

Podle srpnových údajů sdružení nákladních železničních dopravců ŽESNAD.cz musejí tuzemští nákladní železniční dopravci během čtyř let vybavit minimálně 586 lokomotiv mobilní částí zabezpečovače ETCS pro provoz na hlavních koridorech. Zatím jich je vybaveno jen 78, montáž dalších 195 lokomotiv je zasmluvněna.

Nákladní dopravci jsou přitom v Česku první, kteří již ETCS využili. V únoru to byl právě Metrans Rail (dceřiná firma Metransu), který vypravil vůbec první běžný vlak pod kontrolou ETCS Level 2. Další firmy se připravují na zkušební provoz, například ČD Cargo či Unipetrol Doprava. Výhradní provoz pod ETCS bude na hlavních koridorech povinný od 1. ledna 2025.

Tagy ETCS Metrans
72 komentářů