Měsíc veřejné dopravy za 222 korun. Německý experiment získal poslední souhlas, plošný prodej začne v pondělí

Jednotka Talent 2 DB Regio. Foto: DBJednotka Talent 2 DB Regio. Foto: DB

První data o prodejích ukazují velký zájem.

Německá vláda udělala poslední krok k zavedení měsíční jízdenky na veřejnou dopravu za 9 eur (zhruba 222 korun). Její zavedení schválila Spolková rada (Bundesrat), která je neoficiální horní komorou. Jízdenka začne platit od 1. června.

První dopravní svazy a podniky ji už prodávají, hlavní vlna prodeje začne v pondělí. Jde o součást balíčku na úlevu od vysokých cen energií. Nabídka na extrémně levné cestování bude platit i pro zahraniční cestující. Neomezené cestování se nebude týkat jen dálkových vlaků kategorie ICE/EC/IC a dálkových autobusových linek.

Spolkový ministr dopravy Volker Wissing (FDP) v Spolkové radě prohlásil, že jízdenka umožní prozkoumat výhody veřejné dopravy i těm, kteří ji dosud nevyužívají. Experiment potrvá tři měsíce, Německo vyjde na 2,5 miliardy eur.

Jízdenky budou platit v hromadné dopravě ve všech německých městech, stejně tak regionálních vlacích a autobusech. Pod pojmem regionální expres (RE) se v Německu ukrývají i dálkové linky s jízdní dobou několika hodin nebo několika stovek kilometrů. V českém pohraničí jde například o vlaky Norimberk – Mnichov s jednotkami od Škody Transportation nebo z Drážďan do Hofu. Jedním z nejdelších spojů je RE z Wittenbergu přes Berlín až do Stralsundu na pobřeží Baltského moře, vlak jede téměř pět hodin. Pro vyhledávání železničního spojení, na které platí tato jízdenka, je nutné ve vyhledávači spojení na bahn.de zaškrtnout možnost Nur Nahverkehr.

Řada spolkových zemí se netají obavami z nové jízdenky. Hrozí přetížení veřejné dopravy, které z ní vypudí i dosavadní cestující. Zájem o jízdenku je velký: jen v  Hamburku si za první den prodeje jízdenku koupilo za pár hodin prodeje 34 tisíc lidí.

Tagy jízdenka za 9 eur Německo podpora veřejné dopravy
73 komentářů