Měsíc rychlých jízd. SŽ bude s pendolinem testovat 200 km/h, pomůže Deutsche Bahn

IV. koridor, nový úsek Doubí - Soběslav vede většinou v souběhu s dálnicí D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářIV. koridor, nový úsek Doubí - Soběslav vede většinou v souběhu s dálnicí D3. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Během měsíce se uskuteční série testovacích jízd na několika tratích.

Odebírat
Upozornit na
guest
185 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Lama

Jó, kde jsou ty časy, kdy jsem v roce 2009 jel Pinďou z Prahy do Brna… IMHO by to taky mohlo časově dost pomoct…

Vojta Svobodný

To bylo minusu, kdyz jsem sem psal, ze je logicke aby Pendolina jezdila do Budjeovic, kdyz se tam za stovky milionu kvuli nim stavela trat. Tak je to tu. Dekuji

tarten

I kdyby tam jezdilo častěji než dvakrát týdně, stále to bude nelogické. A to zvýšení ze 160 na 200 nebylo za stovky milionů. Opravdu není zač.

Elb

I kdyby jen desítky miliónů, tak je to pro tu půl minutu u pár vlaků nepěkně drahá sranda.

Vojta Svobodný

Ano. Nová trať byla postavena za stovky milionu. A ano, je na postavena na 200 km/h pouze pro Pendolina. Nevím čemu nerozumíte. Když už máme predrazena Pendolina, tak ať se alespoň využiji…

Kuba2

Ta trať se určitě nestavěla kvůli Pendolinům.

tarten

Trať se skutečně nestavěla kvůli Pendolinům a i to její (zpětné) zrychlení na poslední chvíli by nebylo kvůli Pendolinům, kdyby bylo jen na 170 a 185 km/h. Ale to dotažení na psychologickou hranici 200 km/h mohou dnes v pravidelném provozu využít jen Pendolina.

tarten

Hmmmm. Takže padron. Nakonec ta úprava stála opravdu dost přes dvě stovky melounů. Omlouvám se.

Vojta Svobodný

Dobra. Děkuji. Ono dneska když i par kilometru cyklostezky po Šumavě stojí ke 100 milionům, tak se není čemu divit.

Hans

Tak tu máme další nesmysl. Měl jsem za to, že SZ bude zkoušet 200km rychlost na úsecích, jako Choceň – Praha, Brno – Břeclav a tak, kde jsou úseky, které by umožnily té rychlosti dosáhnout. Ale brát Pendolíno z úseku Praha – Ostrava, kde se stěží dosáhne jízdního času 3:00 hodiny, a nevypravene 680 se běžně nahrazují soupravami s upravenými vozy Bdt a vyraženými rakouskými vozy, to je opravdu ostuda ČD. Railijet jsem na této trase zažil jen jednou, a to ještě nic moc kvalitní ( průvan ve voze byl spíše na obtíž, než výhodou). Tak čeho se tou akcí… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Vítr fouká tentokrát od ministra, ne od ČD.

Martas

Chápu, třeba jste strávil celý víkend u tchýně, tak jste si to přišel vybít do diskuze.

Jinak testování trati na danou rychlost se dělá normálně, ale předpokládám, že to nemohou udělat normální soupravou, když ta má maximální rychlost stanovenou na 170 km/h resp. 185 km/h. Zároveň musí jít o soupravu s ETCS, tudíž se vezme ta, do které se to zrovna namontuje a do sítě se dostane o pár dní později.

Na Brno Břeclav stačí vzít Vectrona, tam bude rychlost stejná.

troglj

Vyšší rychlostní profily se dělají pro vlaky, které mají šetrnější podvozky a nějaký systém kompenzace odstředivého zrychlení pro cestující (zjednodušeně řečeno, aby se necítili ve vlaku jako na horské dráze). Rozhodně se neklopí proto, aby se vlak nepřeklopil. Pokud bude mít měřící souprava moderní podvozky, tak bez cestujících může jet určitě naklápěcí rychlostí, obsluha se na to vyškolí.
Tady možná půjde i o to, vyzkoušet přechodnice, ze kterých Pendolino pozná, že má klopit.
Budu rád, když mě někdo vyvede z omylu.

Micky

Omyl, vliv na cestující je až sekundární výhoda. Důležité je, aby se vlak „nepřeklopil“, resp. zavádí se veličina nevyrovnané příčné zrychlení, jehož maximální hodnota je 0,65 ms-2. Díky naklápění se dosáhne této hodnoty při vyšší rychlosti. Ale působící síly na kolej se naklápěním nezmenší.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Pr%C5%AFjezd_obloukem

tarten

Omyl. Špatnš jste si to přečetl.

Micky

Vy jste fyzikální podstatu vůbec nepochopil. Náklápění defacto zvyšuje převýšení koleje. Takže silové poměry u vozu s náklapěním na koleji s určitou velikostí převýšení jsou stejné jako u klasického vozu v oblouku s převýšením zvětšeného o úhel naklonění naklápěného vozu.

K troglj: Naklápění nebylo vymyšleno pro zmenšení odstředivé síly pro vyšší komfort cestujících. Ale pro snížení nevyrovnaného příčného zrychlení působí na vozidlo jako celek.

Odstředivé zrychlení neexistuje. Dostředivá síla je jen fiktivní síla.

https://cs.wikipedia.org/wiki/Odst%C5%99ediv%C3%A1_s%C3%ADla

Micky

*Odstředivá síla je fiktivní.

tarten

Když už tak rád odkazujete ten článek na wikipedii, přečtěte si v něm hlavně
„Tato vozidla kompenzují účinek odstředivého zrychlení na cestující, nikoli však účinek vozidla na trať.“
„Jinými slovy Pendolino sice umožní zvýšení rychlosti v daném oblouku o 30% při zachování komfortu cestujících, avšak ve vztahu vozidla a koleje vede toto zvýšení rychlosti k nárůstu silového účinku vozidla na kolej v příčném směru na více než 2,5násobek.“

Jirka P

To není úplně šťastná citace, protože ten účinek na trať tam bude prostě vždycky. Ale je pravda, že kdyby se těžiště soupravy posouvalo do středu oblouku (jako na motorce) bezpečnost proti překlopení by to zvýšilo. Naklápěčky toto ale nedělají.

tarten

Máte pravdu, nějak přínosná je jen část citátů. Účinky na trať a „překlopení“ vlaku přímo nesouvisí, tam jde o (ne)práci s těžištěm, jak píšete jinde.

Jirka P

Ne, to vy jste to nepochopil. Naklápění bylo vymyšleno výhradně pro snížení vlivu na cestující (a první naklápěcí souprava, APT, vyrovávala to zrychlení tak dokonale, že se pasažérům dělalo špatně – což novináři samozřejmě rozmázli). Ohledně výslednice sil a bezpečnosti k překlopení je to u aktivních systémů šul-nul, u pasivních systémů se dokonce průmět výslednice sil podložkou posouvá ven z oblouku.

Elb

Ani na Choceň-Praha, ani Brno-Břeclav se bez přeložek 200km/h jezdit nedá.

Alibaba

Tam jsou jen úseky, kde se dá.

zdnek

mě to s těma rychlostma pořád připadá,jak když si hrajou malý děti.u nás jsou vzdálenosti mezi stanicemi tak malé,že je velká rychlost úplně zbytečná.bohatě by stačila šedesátka a více vlaků.k čemu mě je 200,když pojedou dva vlaky za den?
na druhou stranu je jízdné tak velké,že na něj většina lidí stejně nemá.

Y.K.

Šedesátka na koridoru. Hm, nevím, nepřipadá mi, že by to dnes tolik připalovalo. Asi by to nebyla moc konkurence jízdy autem se 130 km/h na dálnici.

Michal M

Šedesátka jen na dohánění zpoždění, GVD by to chtělo malovat na padesátku.

jira.h

ty seš jouda. že by stačila šedesátka. To není ani na lokálku. Myslel jsi stošedesátka a ta na hlavní trati je malá. A že je jízdné velké a vetšina lidí na něj nemá. To budeš asi hodně velká socka a žiješ uplně mimo realitu. Mrkni se někdy na vlak praha pardubice brno nebo ostrava . Není si kloudně kam sednout a to jezdi každou hoodinu.

zdnek

ahoj ,asi jsem socka,ale jsem důchtce a takový prachy na jízdný nemám.
a pokud jde o místo,tak proč eizeboni nepřidají pár vagonů.
maj silný lomotivy, mohou tahat bez problémů 1200 tun.
místo toho jezděj s prázdnem a vagony stojej v depu.
kdyby tahali vagony podle obsazenosti,tak i 60 je hodně a ještě by ušetřili na elektrice.

jira.h

ty nejsi socka ale absolutní mimoň a nechjápu tvoje pobláznění po 60. Jinak jestli jsi důchodce tak to jsi vysmátý , máš levnější jízdné takže těch pár korun dáš na jiízdenku v pohodě. Ale chápu tě. Ty máš tu svoji 60 a normální rychlost 120-160 je špatná a bylo by ti zle.

El Barto

Pokud je to troling, tak toho nechte, není to ani vtipné ani přínosné pro diskuzi.
Pokud je to myšleno vážně, doporučuji se dovzdělat, třeba by to vyřešilo váš problém s nedostatkem peněz na jízdné.

tarten

Vaše podivuhodné tvrzení o šedesátce by neuspělo ani v období parního provozu. Žabotlam pak tu svoji stovku mezi zastávkama (ne stanicema ale zastávkama) dělal, elefant jede i víc. Jízdné je velmi nízké, takže cestujících na české železnici přibývá. Pak tu pište něco o malých dětech…

DavidS

Vy fakt musíte být trol, protože takový nesmysl napsaný příšernou češtinou nelze myslet vážně

Danny

Samozřejmě, že je to troll. Ale funguje mu to.

jira.h

ne to je blbec

SYN

Přemýšlím jestli se to dalo napsat ještě hloupějí a zároveň ještě konfrontačněji… zatím mě nic nenapadá…

troglj

Regiopanter mezi Děčínem a Ústím n.L. dokáže vytáhnout 130-140 km/h i se všemi zastávkami, které tu leží poměrně blízko u sebe.
Rychlost je primárně to, co se žádá od moderní dopravy.
Kdyby se sem převedli všechna Pendolina, tak můžou jezdit Praha-ČB-Linz ve dvouhodinovém intervalu.

Honza1 a 1

A co internet? Není zbytečný? Já jen že v případě Vašeho odpojení od sítě uděláte pro zbytek společnosti více, než napsáním několika příspěvků.
PS: Samozřejmě chápu ironii vašeho příspěvku, protože člověk, který má IQ alespoň tak velké, jako vypnutá automatická pračka, by něco takového nemohl ani vyslovit…

Michal M

Karol Polák to svoje přání neměl vyslovovat nahlas, protože Bůh nějak přehlédl to velké K, když se rozhodl ho splnit…

El Barto

Děkuji za pobavení, takto v pondělí ráno se to vážně hodilo 😀

Kuba2

Nechcete toho trolla konečně zablokovat? Podobné nesouvisející kecy jsou tady pod každým článkem.

Karl vB.

Zkuste terapii pravidelnou jízdou Tábor – Bechyně.
Tam se budete cítit dobře, okolní krajina pěkná, traťová rychlost dle vašeho gusta (24 km / 50 min.) a přes most to jede snad jen 10 kmh. Schválně, jak dlouho vám to nadšení vydrží.
https://www.youtube.com/watch?v=XTr1Yb3A4kU

hroch obojživelný

Oceňuji, že aspoň neopakujete ten otřepaný citát z Hraběte Monte Christo o zabijácké rychlosti vyšší než 30 km/h, ale vymyslel jste místo toho raději zcela novou a originální hovadinu.

Martin H.

Když tam tak vidím úseky Vlkov – Řikonín a Křižanov – Sklené s příslušnými termíny tak si říkám, jestli je autor plánu měření zcela duševně v pořádku. V případě druhého úseku snad měření lze realizovat, nicméně jak chce někdo měřit úsek, kde je jedna z krajních stanic v rekonstrukci a v uvedeném termínu nebude rozhodně ve stavu, že by se tam dala měřící jízda zahájit tak, aby bylo měření pro příslušnou rychlost možno provést, je mi záhadou.. 🤔

Granja

To chce klid. U nás je zvykem mluvit o čemkoli, aniž by se vědělo o čem přesně vlastně se mluví.

-mm

Když vidím, jak pořád někde 160 nebo 200 pro naklápěcí soupravy, je reálné že někdo někdy bude ještě nějaké kupovat?

Marcel

A vyrábí je vůbec někdo? Moc to nesleduji, ale nevšiml jsem si, že by se v nedávné době někde kupovali.

Martin

ano, vyrabi se… ale moc firem neni co je daleji, Alstom, Hitachi-Kawasaki-Sharyo…

Marcel

Ok, děkuji.

Dušan

Poslední dodávka v Evropě byla jednotka ETR 610 a 3. série pro SBB (Švýcarsko), ale to se bavíme o letech 2014-2015.
Mám ale silnou pochybnost, že ALSTOM má ty jednotky stále v roce 2024 ve svém výrobním programu – viz níže:
https://cs.wikipedia.org/wiki/ETR_610
Dodávka ED 250 pro PKP (Polsko) jsou už neklopící Pendolina – viz níže:
https://en.wikipedia.org/wiki/New_Pendolino

Plecháč

Aktuálně dodávají naklápěcí Abelia Liberty do USA, takže tu technologií v portfoliu zatím mají. Ale poptávka po naklápěcích jednotkách opravdu v poslední době není v Evropě velká, pokud nepočítáme Talgo.

Dušan

Poslední TALGA už naklápěcí ale také nejsou – Avrily (S-106), ICE-L pro DB, Talga pro DSB (Dánsko) a pravděpodobně neklopí už ani nová Talga pro VRT v Egyptě.
Poslední naklápěcí Talgo je model dodávaný pro VRT Haramain (Saúdská Arábie) – viz níže:
https://en.wikipedia.org/wiki/Haramain_High_Speed_Railway
Trať byla otevřena 11.10.2018

_Pavel_

V případě dotované služby bude stačit, když by to stát/kraj v soutěži požadoval.

Panto_X

Určitě nebude.

Dušan

ČD, a.s. už určitě ne, padlo několikrát v různých rozhovorech.

_Pavel_

Ono to není ani tak o ČD, spíš na České Budějovice prostě v soutěži klopidla požadované nejsou.

Danny

Nebudou. Je to technologie včerejška. Vše na tom je dražší (pořízení, údržba) a přidaná hodnota je diskutabilní. Navíc v době, kdy už se tak něják formuje společenský konsensus na výstavbě nových tratí, budou investice potřeba jinam než do poloslepých vývojových větví. Nicméně neustálé uvádění rychlostí pro naklápěcí soupravy irituje i mě. Je to tak trochu na úrovni argumentace šmejdů alespoň z etického hlediska, když ne z faktického.

Dušan

Pendolino ČD s 331 místy vyšlo v době pořízení na cca. 1,96 mil. Kč za sedačku a jedna jednotka na 650 mil. Kč. Problém byl v tom, že místo uspořádání 2+2 je i ve 2.vozové třídě 2+1 stejně jako v 1. třídě.
Pro porovnání – Interjet (5 vozů, 333 míst k sezení), Pendolino 7 vozů, 331 míst k sezení – k tomu asi bohužel není moc co dodat.

Michal M

Nemá Pendolino ty vozy kratší a ještě zasekané různě technikou v oblasti představků (plus první vůz)? A půlka jednoho vozu je špajzák, ten je u internetu nahrazen službou Lepenec z vlastního chlebníku.
Srovnával bych spíš 5 Bmz vs. 6 vozů pendolína, ale i tak je rozdíl obrovský.

Dušan

Ok, pokud bych Pendolino 7 vozů porovnával s klasickým Railjetem, tak to je 442 versus 331 míst, ale pozor – Pendolino má 17 sedadel po jednom za sebou na každé straně ve voze 2. třídy a 4 vozy 2.třídy a pak 2.třída v kombinaci s bistrem a služebním oddílem. Takže kdyby jenom v těch 4 vozech 2.třídy bylo uspořádání 2+2 a ne 2+1 tak je to dalších minimálně 4 x 17 = 68 ks sedadel, takže na 399 sedadel by se dalo dostat a spolu s těmi sedadly, kde je kombinace bistro + služební oddíl klidně přes 400 – dost… Číst vice »

-mm

Na druhou stranu stavět rovné tratě taky není levné a někdy ani možné. A těch úseků, kde by naklápěcí vlaky mohly jezdit rychleji je hodně. Ale asi holt ta o trochu vyšší rychlost nestojí objednatelům za tu cenu navíc, takže budeme dál jezdit na konvenčních tratích 120-160.

Tonda Sehnal

Prdím do trenek z těch eberlvýrazů „pro naklápěcí soupravy až rychlost světla“ 😃😁
Kolik se za posledních deset let vyrobilo v Evropě nových el jednotek s naklapěcí skříní? 😃
Jakože těch ŠEST, dvacet let starých kousků spasí tuzemskou železnici? 😁
Laciné a poměrně hloupé PR pro konzum, který tomu moc nerozumí. 😔
Žel, to je úkol píáristů a všichni jsme si na to jejich lhaní už tak zvykl, že nevnímáme konotace. 🤷

Martin

muzete koupit ojeta…:-D… ale vyrobit je alstom umi…

Tom

Italský design Pendolino je nadčasový 👆

Kdo by to byl řekl,že už je to 20 let.

Kopr

Nedávno jsem viděl tu generaci Pendolin, co máme v CR na Roma Termini a vedle těch jejich nových jednotek tedy nadčasové nevypadalo ani trochu…

tarten

Jj, italský design Pendolin oné generace byl nadčasový v minulém století. 😀 Ale musím říct, že Kotasův design mu hodně pomohl.

Honza1 a 1

Musíme pochopit, že smyslem celé šarády je jenom a pouze fotka na sociální sítě a zapsání se do historie, že jsme posunuli rychlost na české železnici.

Y.K.

Akorát používat slovní spojení „otestuje rychlostníky na 200 km/h“ není zcela ideální, protože tam nejsou a pokud vím ani nebudou (bude zajištěno ETCS). 🙂

tarten

Já myslím, že u testovaných rychlostníků se zjistí, že se proudem vzduchu zachvějí, ale neuletí.

none

Malý skok pro Pendolino, velký skok pro PR 😀

marcel.stancl

Pendolino není na DB schválené to naše

janvagala

No a souvislost s článkem?

Martin Š.

Staví se aktuálně někde další úseky, kde bude rychlost >160 km/h?
Plus souhlasím s nápadem Pendolina přesunout na novou linku Drážďany–Praha–Linz a na linku Praha–Ostrava dát Comfortjety. Nevíte, o kolik by ty Pendolina zkrátily na relaci Dresden–Linz cestovní dobu?

Jan

Do Drážďan je pendolino blbost – není tam kapacita. Takže by to bylo jedine na úkor současných EC, a tím by se zmenšil už tak nedostatečný počet sedaček.
A hlavně bylo z pendolina v rámci zástavby ETCS odstraněno PZB. Takže do Německa a Rakouska už jen na ETCS, které na této trase ale zatím není.

troglj

Mezi Prahou a Dresden to směřuje k hodinovému taktu. Podle mě by ideální byla nová linka Praha-Leipzig, kde by byly přípoje na ICE směr Frankfurt a dále, včetně např. Švýcarska. Je to jedno z klíčových napojení na síť VRT do celé západní Evropy (další je Berlin, ten funguje a Nürnberg, kam by stálo za to prodloužit západní expresy, současné přestupy do přecpaného regionálního vlaku nejsou to pravé ořechové).
Pendolino jako přípoj na IC Dresden-Leipzig by bylo použitelné meziřešení.

krteček

Ale tohle už jsem říkal dávno, na Západní expres dát RailJet a v Chebu přepřah. InterJety přesunout na Berounky.

tarten

To zní jako neekonomický nesmysl.

Jiří Kocurek

V přípravě je toho nemálo, pro Nezamyslice-Kojetín by SŽ měla vybírat zhotovitele, ale ještě nezačali, ikdyž mají stavební povolení.

tarten

Odkud tenhle pochybný nápad máte, že s ním souhlasíte? Asi nějaké šoto.

Granja

Pendolina na jmenovanou trasu od začátku nechtěli. Něco se změnilo?

tarten

Jinak ale zkrácení JD Pendolinem oproti Railjetu je docela zajímavá teoretická otázka. Vycházet můžeme ze 2 věcí. Na Praha – Brno to svého času byly 4 minuty, a na tratí ČB – Linz se nedá klopit, jestli si dobře pamatuju. Také není důvod, aby měli povolené klopení Němci.

Panto_X

Na železniční síti v Rakousku klopení zavedeno není, Je to specialita hlavně na tratích SŽ, i když tam na některých tratích Pendolino pojede spíše sporadicky.

Dušan

Pendolino po zástavbě ETCS bude schválené pouze pro provoz v CZ/SK – nikde jinde, takže rozvíjet tady teorie o zahraničních destinacích typu Dresden, Linec je čirý technický nesmysl, bohužel.

Tomasek

aha takze na toto je cas? pujcit na mesic Pendolino a misto toho na Ostravu posilat humus?
V okoli je uz minimalne 16 lidi co slo zpet do auta, protoze nejezdi Pendolino. Jen tak dal, skvely produkt, co mel jmeno, stavajici klientelu za 1/2 roku znicit!! To se jen tak nevidi…

PeDazOl

Přidávám se, na trase Olomouc – Praha a zpět, auto. S povinnou zastávkou v Litomyšli pro čokoládové pralinky 🙂 Já to říkám pořád, že je asi pro ČD lepší posílat Pendolina nesmyslně do Košic místo otáčení souprav na relaci Pha-Ova v kvazitaktu a udržet si bonitní klientelu. IN50 neobnovena a to jsem jezdil vždy 1.třídou i s jídlem od JLV. Pápá.

Jan pesina

Jet autem po silnici 35je taky nádhera zlatej vlak a určitě i rychlejší než auto do Prahy navíc do centra 🤣🤣🤣

PeDazOl

V 6 ráno výjezd jako vlak a za 2:30 Praha Žižkov.

tarten

Při dodržování rychlostí o 10-15 min pomaleji.

PeDazOl

O tom řeč nebyla 😂

Jan pesina

To přes prahu jedeš stovkou ne😀

PeDazOl

Ne ale po dálnici 150 😉 a co si budem ona 35 po ránu na rovných úsecích taky leccos snese. 😉

Vojtěch

To jsi raketový závodník. Litovel -Praha Černý Most v neděli 21.30 a příjezd 0..20 radary mi hlídal Waze a kamionu jsem předjížděl jen 5 na dvojité plné a auto má 180 kW.. co tam mate dal ? ( Jo kdyby jel večer vlak, nic neřeším)

PeDazOl

Na Aviii obdivuhodné, blahopřeji. 😉

PeDazOl

A propos teď ve 14:30 podle google map trasa Litovel – Černý most za 2:50 🙂 i s objížďkou přes Svitavy …

Pavel

Interjet je humus?

PeDazOl

Zkuste se zeptat personálu jak se jim v tom zázraku roznáší jídlo 😂 a propos celé se to klepe a ty oblouky… nechutné.

Kandelábr

Pendolino si půjčuje SŽ v Německu

tarten

Těžko, když tam žádné nemají.

Rejpal

SŽ si nikde jinde nepůjčí naklápěcí jednotku s rychlostí nad 160 km/h schválenou pro provoz na síti SŽ. Mají ji jen ČD. Takže ČD musí půjčit pendolino i kdyby nechtěly. Jsou totiž státní a pan ministr chce jezdit v ČR 200 km/h. Co na tom, že jedno chybí kvůli instalaci ETCS. Přání pana ministra se musí podřídit vše.

Jiří Kocurek

A zase špatně: Vyslyšel hlasy těch, kteří chtějí jezdit 200 km/h a _něco proto dělá_.

Jiří Kocurek

Ono by to totiž bez Pendolína ČD otestovat nešlo, ať by byl ministrem kdokoliv.

Ale možná že by to někdo zkusil otestovat s něčím sebraným soukromníkovi, což by znamenalo selhání, ale … podívejte se jak jsme na něj došlápli!

Rejpal

Tak v první řadě by měl udělat vše proto, aby se nahrazovaly přejezdy mimoúrovňovým křížením na dlouhých úsecích s rychlostí 160 km/h, aby se mohla zavést rychlost 200 km/h a zvýšila bezpečnost. Zatím je to jen PR pana ministra.

Hoermalmeister

Tohle by mohl comfortjet i přesun railjetů vyřešit

Jaaa

Druhá třída comfortjetu opravdu není oproti Pendolinu comfort.

tarten

A to z nepochopitelných důvodů zkrouhli první třídu a neudělali nízkopodlažní ani ten poslední vagón.

Jan pesina

Lidi jsou rozmlsani a obyčejné vlaky nemáte rádi?nebo co 😀ještěze nejsem automil🤣aspoň měnícím planetu tolik😀

tarten

Spíš místo toho posílat na Ostravu další ComfortJety v rámci zkušebního provozu.

Rei

Takže Košice od grafikonu padnou a zavede se rameno ČB-Praha-Ostrava? Nebo se s tím jedním obratem porad pocita?

PeDazOl

Bude Ova – Č.B. aby cestující z Ostravska a dalších částí státu měli rychlé spojení na mezinárodní letiště Josefa Švejka v Českých Budějovicích. 🙂 🙂 🙂

Rei

#vlakem na letiste jiz brzy🙂

680

a mohl by cestou obsloužit i Mošnov, Ostrava airport!!! 😀

JirkaJJ

To bude super ne přestupy. Třeba to přitáhne nové cestující. Akorát bych ty letiště přejmenoval na Prague South a Prague Northeast 😀 Lidi by mohli letět třeba ze Soulu do Ostravy, pak přejet vlakem do Budějovic a z tama pak třeba do Los Angeles. Pražský dopravni uzel (do kterého by se počítaly i letiště Praha-Západ (Karlovy Vary), Jih (České Budějovice), Východ (Pardubice), Jihovýchod (Brno) a Severovýchod (Ostrava) by se mohl stát novou Dubají…

Pavel Toufar

Nezáviď 😉

PeDazOl

Co? Ten aerošaškec? 😂

Jaaa

Tipuju, že to nahradí Plzeň, Cheb.

Ondřej

Ejpovický tunel nic?

KrizeVychodniSpolecnosti

Ten už je postavený, no.

Kandelábr

Ale kdy se začne jezdit?

tarten

Už se jezdí. A 200 km/h v něm udělali zbytečnou, když plán na navazující VRT zrušili.

Karl vB.

Zkoušky, které se teď budou provádět na úsecích uvedených v tabulce, v Ejpovickém tunelu zřejmě už proběhly.
https://zdopravy.cz/video-v-tunelu-ejpovice-jel-vlak-200-km-h-v-priprave-jej-207-km-trati-pro-tuto-rychlost-63345/

VojtaCB

Přesně tak. V Ejpovickém tunelu se zkoušky prováděly bez pendolina, neboť tam je rychlost pro klopidla stejná jako pro běžné soupravy.

Dušan

Zkoušky trakčního vedení určitě proběhly, ale 200-ka v tunelu je pouze pro Pendolina, nikoliv pro klasické soupravy.

Tomáš Záruba

Jako docela zajímavé bych na těch testech viděl i ověření, zda se Pendolino na 200 km/h do těch kopců vůbec rozjede, a nebyl-li by ten Vectron s par vozy a 180 km/h nakonec rychlejší… :))

Juraj

Hm, 3920 kW distribuovaných na 16 hnaných náprav při 385 tunách versus 6400? kW na čtyři hnané nápravy s těžkou mašinou…
Něco mi říká, že při ekvivalentní kapacitě ta klasika rychlejší nebude.

Tomáš Záruba

To s tím počtem náprav vypadá sice na první pohled chytře, ale reálně to v dané souvislosti roli nehraje. Při těch vysokých rychlostech už je síla dávno pod mezí adheze, a rozhodující je proste výkon na tunu. Plus takové věci jako jako vyšší vliv odporu vzduchu na (aerodynamicky podobné) lehčí vozidlo.

Dušan

680-ka má cirka 9,4 kW/t, Railjet s Taurusem 13,3 kW/t. 680-ka má sice vyšší adhezní hmotnost než Railjet (cca. 18,40 % hmotnosti na hnaných nápravách), to ale při dobré adhezi nebude mít takový vliv – každopádně 680-ka je líná oproti Railjetu – když oboje začne zrychlovat za Soběslaví směrem na Prahu ve stejném místě (cca. km 63,4) ze 160-ky, tak za 4 km bude mít Railjet už rychlost cca. 185 km/h – teoreticky, kdežto 680-ka pouze cca. 177 km/h – čili rozdíl cca. 8 km/h. Jenže Pendolino může zrychlovat až na 200 km/h, kdežto pro Railjet je to konečná.

tarten

A ušetří tím to Pendolino opraoti Railjetu aspoň celou půlminutu?

Dušan

Ano, úspora na Su-Vo je minuta, u So-Do max půlminuta – víc ne.

Tomáš Záruba

Neboli pro InterJet už to bude skoro nastejno…

Dušan

InterJet s Vectronem => 19,2 kW/t (oproti Railjetu 13,3 kW/t) se na těch V = 185 km/h nebo 180 km/h dostane ještě rychleji než konkurence – oproti 680 se tam ten rozdíl úspory proto stírá, takže ano, máte pravdu…

Vladislav

Pendolino má vysoký výkon vs. nízkou hmotnost. Jediné, co ho brzdí je infrastruktura.

Tomáš Záruba

A odpor vzduchu.

tarten

Má výkon jako Banán. Nebo tři žabotlamy, ale hmotnost jen o málo větší než dva. Takže se těšíme.

Jméno neřeknu

Sice se na „..až na 200 km/h (pro vozidla s naklápěcí skříní)..“ nachytat v popise stavby nenechám, přesto věřím, že věšení „svislých“ rychlostníků a tyhle testy mají nějaký smysl. Pro těch šest pendolin co tu jezdí to ale určitě není.
Každopádně díky za inside info, kvůli kterému sem na tuto stránku chodíme. Já se moc těším jak přes noc přetáhnou pedolino z Křižanova do Vlkova přes celou republiku. Teda pokud ho nechtějí přetáhnout po staré tišnovce 🙂

Marcel Štancl

Vždyť už jich pár stojí na ONJ v kopřivách a za chvíli žádná nebudou. Nechtěli jsme schválená Pendolína do Německa které prodávali Švýcaři tak nyní jezdí 200 km/h v běžném provozu už dlouho.

Jurášek2

Staré šunky z Švýcar 😀😀😀

Jaaa

Ale byla schválená do Němec. To samo o sobě má hodnotu – bohužel.

PetrK

v roce 2024 TESTUJEME rychlost 200 km/h… tohle je panečku country for the future 😀

Jaaa

Co na to říct. Lepší pozdě nežli později…

PeDazOl

Jenže ono později už bylo včera…. 🙂

Konečně smysluplné využití pendolin

Pozdě bylo v 70. letech kdy začalo jezdit tgv

To bych ještě toleroval. Ale když v osmdesátkách stavěli i v německém autolandu, to už byla ostuda.

Hoermalmeister

U nás se teda říká besser nie als spät, ale tady to asi neplatí, pokud chceme za pár let jezdit 350 tak to musíme teďka vyzkoušet aspoň s 200

tarten

Podle mě ježdění na 200 a na 320 technicky moc nesouvisí. Psychologicky ale ano.

Jiří Kocurek

Když ona ta trať není nic, co koupíte v supermarketu. Ověřit funkčnost všecho vč. zabezepčovačky mi přijde jako naprosto normální věc.

Jo jinde se jezdí rychleji, dokonce mají i větší mosty. Přesto se na nových mostech zátěžová zkouška dělá.

Jaaa

Jojo, to jsou ty unikátní české podmínky.

Tak snad aspoň toto to ETCS odbourá – i když to zatím vypadá, že nádražáci všech zemí se jen tak nedají.

Vojta Svobodný

Praha-CB s 200kmh rychlosti bych bral jako fajn standard. Ale samozrejme s tim, ze strategicky dulezite trasy typu Praha-Berlin, Praha-Mnichov, Praha-Brno obslouzi VRT s 300kmh+…coz se bohuzel uplne nedeje

Konečně smysluplné využití pendolin

Nejlepší by bylo tam pak pendolina přesunout všechna a nechat je jen tam. Na Ostravu a vsude jinde koupit Railjety 2 které CD hloupě nazývá Comfortjet. Ostrava -Praha – České Budějovice nedává smysl. Naopak by bylo super Drážďany – Praha -Linz!

Oni je jaksi nesmí nazývat Railjet, protože tuto značku vlastní ÖBB, víme?

Petr

Ceske drahy by hlavne mely prestat blbnout s temi nazvy…skoro kazdy novy vlak ma novy marketingovy nazev. Kdyz se do toho jeste prida soukromnik s dalsim Jetem tak je to uplne bordel…

Absolutni vetsine lidi je to ukradene. Proc to nemuze byt proste rychlik nebo InterCity?

Lukáš F.

To pořád je, ale to je kategorie vlaku. ČD pojmenovávají vozidla.

Daniel Jablonecký

A on to někdo objedná a zaplatí? Třeba ministerstvo dopravy?

Hoermalmeister

No, to je ten problém, do Ovy jezdí bez dotace a uživí se, to by se do ČB nestalo. Ale ta relace Dresden – Pha – Linz by snad mohla

Jaaa

Nemyslím. Pořád je u nás nosné hlavně vnitro…

tarten

Aby se náhodou neukázalo, že Dresden – Pha – Linz by třívozovka InterPanteru při svém poměru výkonu a váhy neprojela rychleji…

Vlhký sen 🙂 proč přesunovat něco, co stále funguje a má svoji klientelu?

Vladimír

Je strasne super, že jsme konečně prolomili hranici 200kmh, ale chtělo by to začít přemýšlet nad rychlostní 200kmh, potazmo 230kmh a to pro nenaklepejici vlaky, protože pendolina už mají svuj vek a další generace se již nenaklani a je otázkou jestli vůbec existuje výrobce, co by takovouto vozbu ted nebo v budoucnosto vyráběl.

KrizeVychodniSpolecnosti

Tolik výmyslů jsem už dlouho neviděl v 1 příspěvku. Řekněte, kde byste v ČR jezdil 230 km/h bez naklápěcí soupravy za aktuální situace? Nové pendolina samozřejmě mohou mít naklápěcí soupravu, když jsi ji dopravce objedná (viz SBB). Škoda, že jste to neřekl v Japonsku, že se naklápěcí soupravy nevyplatí, když teď mají N700S, E5 a E6, které všechny klopí a jezdí v provozu 300 (N700S), respektive 320 (E5 a E6).

Vladimír

Celá myšlenka mého textu byla, že by na konvenčních koridorovych tratích mela zvednout rychlost a prolomit maximum z 160kmh na 200, potazmo 230+ kmh. Rozvinatych úseku máme více než dost a pokud by se na 4. Koridoru neuvedla rychlost v průběhu, šlo by o promarnenou příležitost. Takže jsme rad, ze konečně se aspoň takovato maličkost stala. Náklad na zeleznici mě nezajímá, má času na ježdění v noci dost.

micat1

Za 1. noc pro nákladní dopravu trvá od cca 0:00 do 4:00, pak už je provoz především v největších uzlech dost hustý. Tzn. toho času je velmi, velmi málo. Za 2. jen přes noc se jezdit nedá, nemůžete jet 4 hodiny a pak vlak odstavit na dalších 20 hodin (nehledě na to, že by ani nebylo kde ho odstavit). Za takové situace by náklad nejel v celé zemi ani jeden. Rychlost 200, 230, 320 určitě ano, ale musí k tomu být kapacitní infrastruktura, což v tuto chvíli není. Je to asi jako kdybyste chtěl zavést limit 150 km/h na silnicích… Číst vice »

tarten

Když to shrnu, tak takovému nákladnímu vlaku z Hamburku do Budapešti by ani maximálka 300 km/h nestačila, musel by to být asi maglev. 😀 😀

Jiří Kocurek

„Náklad na zeleznici mě nezajímá, má času na ježdění v noci dost.“

Podle Vás by tedy nákladní vlak ujel za den max 300 až 400 km. Ten první. Ten, co by z odstavného vyjel jako desátý v pořadí by měl šanci ujet jenom 250 až 300 km za den.
Tohle ve skutečnosti znamené likvidaci nákladní dopravy. Nejshorší nepřítel je egoistický šotouš.

Oldřich Sládek

Jasně, a vlak co jede například v noci v Německu, pojede v Česku až další noc, protože kamiony vůbec nejezdí 24 hodin denně. Bože můj, další neinformovaný komik.

qěcy

Nikde. Na jakekoliv dnešní trati by 230 byla buď nereálná, nebo by zhoršila kapacitu trati.

tarten

Jediná trať, kde by možná-možná měla 230 smysl by byla Pardubice – Choceň, jenže to by nejdřív musela být VOCHOC spíš čtyřkolejná než dvojkolejná.

Micky

Proc premyslet nad rychlosti 230km/h? Naopak by se melo premyslet nad zkapacitnenim trati pro snadnejsi prujezd nakladnich vlaku. Protoze jen nakladni vlaky dokazi generovat zisk bez kompenzaci.

Namisto toho se v pulce stavby vymysli, jak zrychlit nejaky usek trati.

Jaaa

Falešné dilema.

Alibaba

Prolamuje se hranice 160 km/h.

A abychom mohli prolomit 200 km/h tak k tomu budeme (muset) stavět VRT.

Vladimír

Bavíme se o konvenčních tratích. Je zde nesmyslne nízká rychlost.

Alibaba

Je a není tu nesmyslně nízká rychlost. Tady se to primárně před X lety navrhovalo na 160 km/h (a nikdo odpovědný neměl koule na to navrhnout směrováni na 200 pro normální vozidla), a pak si někdo vzpoměl, že když se to staví na zelené louce tak by se mohlo navrhnout a jezdit rychleji. A protože už to mělo po nějakým územním řízení, tak se do směrování už nechtělo šahat, protože hrozilo, že by různí pomatenci (celé územní řízení by muselo proběhnout znova) pří drobných změnách trasování to celé poslali do míst, kde záda ztrácí slušný název.

Jaaa

Ne. Na konvenci těch 230 klidně být může taky.

Alibaba

Podle našeho zákona o drahách ne. Až se ten změní, tak moje poznámka bude bezpředmětná.

Jiří Kocurek

Když to nepodváže propustnost trati?

Když to zkusím příblížit: Představte si dálnici s provozem traktorů a zastávkama autobusu na kranici. Do toho samozřejmě v levém dojedete kamion, ale jinak je na té dálnici dovoleno 150 km/h. Nepoužitelný masakr, což?

Leinad

Rychlostník pro šotouše, ale ve špičce každý jede na blok za něčím pomalejším – takových úseků na síti SŽ je 😀
Rychlostní cimbuří kde se nedá rozjet. Klopící rychlostníky tam kde nejezdí klopící soupravy.

Jaaa

Ale to je pořád dokola. Nejvyšší povolená rychlost a plánovaná cestovní rychlost dle grafikonu jsou dvě zcela různé věci.

Ta trať, když se rekonstruuje, už jaksi může být připravována na to, že tu ta kapacita bude, když se vedle plánujou další tři koleje.

Vladimír

Však ale tam se stavěly tratě zcela v nové strope, takže rychlost pod 200kmh je promarnena příležitost. Rozhodně je levensji postavit trať rovnou na 230+ než ji pak nakladne rekonstruovat a to nemluvím komplikacich při výstavbě za provozu.

Alibaba

Víte, ono MD a jeho odbor strategie dopravy byli v době navrhování a schvalování návrhové rychlosti takoví, no jak to říci slušně, mimoni a nebo taky možná přímo oddělení bez vizí a představ, protože rychlosti nad 160km/h je vůbec neoslovovali a zákon o drahách je neumožňoval.

Lukáš F.

To nejde takhle od stolu říct. Záleží, jak do terénu zapadne trať na 160 a 200 km/h. Může se stát, že tam bude dost velký rozdíl v délce estakád a hlavně tunelů.

Jaaa

Tam už moc rozdíl fakt není. Do terénu u nás je to obvykle 60 km/h věrně, 80 náspy / zářezy, a víc už znamená velké stavby.

tarten

Hranici 200 km/h neprolamujeme, chystáme se zaseknout na ní. Prolomit chceme hranici 160 km/h.

Avlaky

Nebylo by mozne na tyto testy využít onou zkracenou jednotku? A v cílových staníci ji uvráťovat za pomoci loko?

Přece jen by tak mohla u ČD jezdit všechna spojeni SC a pronajem jednotky SŽ by je nijak neomezil

Petr Tříska

Nebylo

Daniel Jablonecký

To je skvělý nápad testovat něco nefunkčním torzem, zejména pokud jde o rychlost 200 km/h. Já tomu nápadu z dílny dr. Chocholouška fandím,. Zachování plného provozu zbylými funkčními jednotkami za to stojí.

Jiří Kocurek

Úvrať vy nepomohla, potřebuejte triangl. Jenže co otestuejte? Že Pendolíno bez jednoho hnacího vozu nejede tak rychle, jak by mělo se všemi.

Juraj

Kromě toho, že takové vozidlo není schválené a nejspíš by se ani nerozjelo, ČD mají aktuálně turnusovaných pouze 5 souprav, protože probíhá instalace ETCS.
A z kontextu vyplývá, že na testy se použije právě jednotka s ETCS, takže nejspíš některá hned po instalaci, což běžný provoz nijak neomezí.

tarten

Nápad je to sice hezký, ale nepravděpodobný. Po dokončení instalace do jednoho kusu jistě hned nastoupí další kus. Náhradu hledejte ve zkušebním provozu ComfortJetů.