Měsíc rychlých jízd. SŽ bude s pendolinem testovat 200 km/h, pomůže Deutsche Bahn
Během měsíce se uskuteční série testovacích jízd na několika tratích.
Červen bude na české železnici měsícem rychlých jízd. Správa železnic (SŽ) nachystala sérii testů, z nichž některé jsou součástí snah o prolomení současného rychlostního maxima 160 km/h. Hlavní roli bude hrát pendolino osazené měřící technikou DB Systemtechnik (skupina Deutsche Bahn). Deník Zdopravy.cz má informaci z několika zdrojů včetně rozpisu jízd (pod článkem), SŽ na dotazy zatím neodpověděla.
Správa železnic bude mít pendolino pronajaté zhruba na měsíc, od 3. června do 5. července. Během té doby uskuteční sérii zkušebních jízd na několika tratích, kde bude mimo jiné ověřovat rychlostníky pro naklápěcí jednotky. Pouze na IV. koridoru v úsecích Votice – Sudoměřice a Soběslav – Doubí ale dojde až na rychlost 200 km/h. Jinde to bude maximálně 160 km/h.
Oba zmíněné úseky se otevřely v roce 2022. Úsek Sudoměřice – Votice byl přeprojektován pro rychlost 170 km/h pro normální soupravy a až 200 km/h pro soupravy s naklápěcí skříní. Úsek Soběslav – Doubí je postaven na rychlostní maximum 185 km/h pro normální soupravy a 200 km/h pro naklápěcí soupravy.
„V průběhu roku 2024 bude na dotčených tratích provedeno měření dynamiky trakčního vedení s pomocí naklápěcí soupravy vybavené potřebným měřicím systémem (předpokládá se využití řady 680), a to i v úsecích, kde je projektována rychlost 200 km/h. Zároveň dojde ke konfiguraci systému ETCS ze současné maximální rychlosti 160 km/h na rychlost 200 km/h a budou provedeny příslušné funkční zkoušky,“ uvedla na dotaz deníku Zdopravy.cz zhruba před rokem mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
Právě IV. koridor mezi Prahou a Českými Budějovicemi je horkým adeptem na zavedení rychlosti až 200 km/h. Šéf Českých drah Michal Krapinec se v nedávném rozhovoru pro deník Zdopravy.cz nechal slyšet, že ČD tuto rychlost „doručí svým cestujícím“ už příští rok, a to v pravidelné dopravě na vnitrostátním úseku. Podrobnosti nesdělil, nevyloučil přitom pendolina ani IV. koridor.
Zároveň ale mluvil o ponechání pendolin mezi Prahou a Ostravou. Jedna z kuloárních informací hovoří o tom, že by mohlo být zavedeno přímé „pendolinové“ spojení Ostrava – Praha – České Budějovice. Pendolina by přitom výrazně zrychlila provoz hlavně na klikatém úseku Praha – Benešov. Ostravskou větev by posílily railjety, budějovickou větev soupravy z dnešních spojů do Hamburku.