regio-vlak

Měřím všem stejně, řekl Kupka ke své dvojroli v soutěžích. ČD by měly zkoušet štěstí a zlepšovat odhad

Ministr dopravy Martin Kupka a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Foto: MD ČRMinistr dopravy Martin Kupka a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Foto: MD ČR

Pokud bychom zakázali vedení Českých drah jakékoliv riziko, tak nemůžou uspět, řekl ministr.

Odebírat
Upozornit na
guest
102 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš R.

Myslím, že celý scénář vývoje na české železnici směřuje neodvratně k tomu, že dříve či později nějaký politik z ODS či některé spřízněné strany nenápadně vypustí do světa myšlenku, zda by nebylo dobré ČD privatizovat.

Kubrt

Tak to by zas tak převratná myšlenka nebyla.
Spíš je otázkou, kdo a proč by si tuto firmu chtěl koupit, s jejími závazky a plus mínus vyrovnaným hospodařením. Takže spíš ČD vstoupí na burzu a pak se uvidí.

Tomáš R.

Čím méně budou mít ČD výkonů, v čím horší budou finanční kondici, tím budou levnější. A když se k tomu ještě „šikovně“ předluží a zároveň budou mít hodnotný majetek, bude to ještě lepší. To je celkem jednoduchá matematika. Samozřejmě se pouštím na čistě spekulativní rovinu, ale vzhledem k tomu, že ti „správní hoši“ dokážou velmi dobře „udělat“ kdejakou veřejnou zakázku za pár korun, aby z toho pro ně něco zbylo, tak je principiálně nemožné, aby se nemotali i kolem firmy a oboru, kde se točí desítky a stovky miliard. Hře na „volný a svobodný trh“ v železniční dopravě v ČR… Číst vice »

jaroslav.dohnalik

Mě pouze fascinuje, že zdejší zastánci monopolu se domnívají, že takové postavení společnost vyšvihne k totální efektivitě. V takovém případě by pojmy jako „konkurenční prostředí“ byly naprosto irelevantní. Jelikož ale prostředí konkurenční je, tak se stane, že někomu to vyjde líp a někomu hůř. To tak prostě je. Pro mě, jako cestujícího, je konkurence žádoucí. Jen si vzpomeňte na trasu Praha – Ostrava před liberalizací…..

Kubrt

Ostatně to otevření trhu dopravců významně prospělo i ČD.

Martin Procházka

Já nevím, normálně se jezdilo jako teď, akorát vzhledem k době byly samozřejmě starší vozidla. Stejně tak jak se létalo ATRkama, busem se jelo Karosou, metrem 81-71 a většina lidí seděla ve Felicii nebo jednickove oktávce, tak se do Ostravy jezdilo prostě B, Bee, Bpee. Za pár let se zase budeme smát, čím jsme jezdili teď. Je pravda, že díky konkurenci má ČD moderní vozidla,což se o většině soukromníků říct nedá.

Juraj

Tak to rád připomenu doby, kdy se u ČD online jízdenka nedala vrátit, musela se vyzvedávat v automatu nebo na pokladně, místenky na pendolino stály 200,- a dopravce zcela seriózně zvažoval, zda si za wifi nechá zaplatit 49 nebo 99 korun.

Mnoho lidí dneska nedocení, jak neskutečně zaprděnou organizací ČD byly před otevřením trhu.

Tomáš R.

Prokristapána, že online jízdenky nějak fungovaly před 20 lety je snad úplně irelevantní. V té době měla ještě spousta lidí tlačítkové telefony a o neomezených datech jsme mohli tak akorát snít. Jsme prostě někde úplně jinde. A ČD dnes mají objektivně online služby o parník před všemi ostatními.
Zkuste si koupit třeba u Arrivy jízdenku s místenkou pro kolo. To je středověk, ne ČD.

Petr

Co WiFi za peníze… To já pane pamatuju doby, kdy WiFi ve vlacích ČD vůbec nebyla!

jaroslav.dohnalik

Tak ono taky nejde jenom o vozidla. Jde hlavně o ekonomickou efektivitu, kde soukromníci mají zjevně navrch.

Tomáš R.

To jsou takové ideologické floskule. Nemůžete srovnávat konkurenci v běžných službách (maloobchod, řemesla, restaurace atd.) a prostředí, kde z pohledu konečného cestujícího v podstatě žádná reálná konkurence neexistuje. Pokud chci někam vlakem, tak musím jet tím dopravcem, kterého za mě někdo vysoutěžil a který má v té relaci zase monopol. Takže si vybrat stejně nemůžu a jako vedlejší, ale velmi podstatný efekt je to, že se pro mě výrazně komplikuje přehlednost celého systému, tarif a nákup jízdenek a tedy jeho uživatelská příjemnost. A krom toho, když sundáte z očí ty do nějaké barvy zabarvené brýle, tak který ze současných relevantních… Číst vice »

Kubrt

Konkurence mezi dopravci funguje zejména směrem k objednavatelům, vyjma těch pár open access relací.
A opět vyjma open access, požadavky na vozidla (stará, nová atd) stanovuje a financuje objednavatel, dopravce „jen“ plní smlouvu.

Dusmor

A právě proto by mělo být těch tratí, kde se jezdí plně konkurenčně a bez dotací postupem času víc a víc.

Daniel Jablonecký

Jak se vám komplikuje přehlednost systému, tarif a nákup jízdenek? Jedna aplikace je na vyhledávání spojení i na nákup jízdenek, nehledě na to že spoustu relací, obsluhovaných jinými dopravci, lze koupit i v aplikaci ČD Můj vlak. Stejně tak v pokladně vědí, kde jaký dopravce jezdí a pokud se chystáte na trať, kde jezdí dopravců víc, tak žádejte one-ticket. Co je na tom složitého?

Tomáš R.

Až budou VŠECHNY (nebo alespoň závazkové) spoje všech dopravců integrovány do MujVlak se stejným rozsahem služeb, jako je tomu u spojů ČD (místenky, okamžité vrácení peněz při zrušení cesty atd.), pak jsem ochoten to vzít na milost.
Diskutovat o tom, zda je současný tarifní systém složitý, myslím netřeba. Zkuste se vyzout z kůže šotouše a jako zcela běžný neinformovaný cestující jít na pokladnu na nádraží nebo si online koupit jízdenku například z Liberce do Českého Krumlova. A neprodělat při tom kalhoty.

Tomáš R.

Je úžasné, že ten strašlivý bordel, o němž už vycházejí články i na tomto, liberalizaci poměrně nakloněnému serveru, je stále ochoten někdo zpochybňovat či dokonce obhajovat:-).

Kamui

Když už se soutěží nová vozidla, tak by se měl soutěžit jejich provoz na celou dobu životnosti, tj. 30 let. Jako to chce Praha.

Juraj

Všechny smlouvy požadující nová vozidla obsahují také nabídku garance využití vozidel po skončení závazku, pokud o to dopravce projeví zájem. Takže jistota dlouhodobé návratnosti tam je.

Marek

Politici samozřejmě měří všem stejně.🤣🤣 Podotýkám, že všichni, je jedno ze které strany nebo hnutí. Oni to platit nebudou a vlakem taky nejezdí, je jim to šumák, dopadne to jak ve Velké Británii a budem platit ještě víc.🤣🤣🤣🤣

Kubrt

Tak znova. Britský systém privatizace osobní dopravy na železnici je diametrálně odlišný od kontinentálního otevření trhu v závazkové dopravě.

Marek

Samozřejmě,že je rozdíl mezi privatizací v Británii a sytémem otevření trhu otom ta poznámka není. Nicméně dopady budou podobné například v nepřehlodnosti tarifů a platnosti jízdních dokladů.Jinak je samozřejmě přínosem vstup konkurence i když v našem prostředí kromě linky Praha – Ostrava spíše diskutabilní. Zkrátka uvidíme.

El Barto

Někde už vidíme, že to celkem jde, např. GWTR na Šumavě a v okolí.

Tomáš R.

Myslíte tu firmu, u níž si ani po 7 letech provozu nelze koupit jízdenku v aplikaci a i na webu to lze pouze na některé z jejich linek? Tak to jo, pokud si takto představujete moderního dopravce.

Daniel Jablonecký

Jaká nepřehlednost tarifů? Existuje společný tarif pro všechny dopravce, všemi dopravci akceptovaný.

Prezident Planety

Z mého pohledu je špatně liberalizace ( jediné co kvituji je obnova vozidel za nová ). Nevěřím tomu, že když se soukromému dopravci porouchá vlak nebo přijde nějaký orkán, který bude vyvracet stromy, že bude mít dostatek záloh na pokrytí výkonů a nebo že bude mít nasmlouvané autobusy jako ČD. Proč to píšu? Často jezdím v Německu a tam se přesně tohle děje velice často ( vlak zrušen bez náhrady – důvod : nedostatek personálu nebo vozidel ) a ty vážený cestující se dostaň nějak do Ksvého cíle sám. Tak takovouto liberalizaci nechci! Proto jsem rád, že při jízdě vlakem… Číst vice »

luzkovyvagon

Jasně, že už to tu soukromníci nenápadně zavedly a spoje se už rušej bez náhrady. Chceme to takhle, tak to tak máme. Lidská paměť je fakt krátká a stejně si budou tito lidi nalhávat, že je to tu pořád lepší a lepší 😀 (přitom stačí jezdit jen často a hoooodně let vlakem a pozorovat vývoj)

Kubrt

ČD taky ruší spoje bez náhrady..

Prezident Planety

Ano, stane se. Ale není to časté.

Kubrt

Jak časté to je u jednotlivých dopravců?

Sledovatel1@seznam.cz

U RJ je to turnus.

Prezident Planety

To nevím. U nás jezdí pouze ČD a v případě mimořádnosti vždy sehnali autobus nebo něco, co nás dovezlo do cíle. Ale zaznamenal jsem v diskuzích tady na zdopravy.cz, že se to děje u soukromých dopravců. Spíš bych to řekl takto, nerad bych, aby to dopadlo jako v Německu, což je u soukromých dopravců pravděpodobnější, protože nemají takové zálohy a možnosti jako větší a zavedená státní firma.

Jan K.

ČD pokud ruší spoj tak jedině z důvodu, že by jel za chvíli další a nebo že by nemohli sehnat NAD což ve většině případů seženou. U soukromníka je daleko větší pravděpodobnost, že nesežene náhradu.

Petr003

souhlas

Daniel Jablonecký

Problém není v liberalizaci jako takové, ale v tom jak jsou objednavatelem nastavená pravidla a podmínky a jak se následně vymáhají.

Juraj

Eh, haló? ČD teď zrovna stojí víc než čtvrtina pražských elefantů.
Mám tomu rozumět tak, že jsou soukromník, nebo že to způsobila liberalizace?

MilanSima

Jak řekne politik, že měří všem stejně, tak je to jasný 😄.

kristeena08

„Všem měřím stejně. Některým stejněji.“ 😜

Svojšín

Komu konkrétně?
KŽC od MD kšeft nejspíš nemá

Sledovatel1@seznam.cz

Zkuste obrátit tu gramofonovou desku.

dizgrafy

Vám tedy 283,-/km ve 40 let starém křápu připadá ok? 🙂

Qaws

„Kupka však zmínil, že státní dopravce bude muset do budoucna nastavit co nejlépe své hospodaření a hledat nové zdroje příjmů mimo své dosavadní hlavní zaměření.“

Chápu správně, že pan ministr mezi řadky řekl, ať si ČD bokem založí jiný (výdělečný) business, a z něj dotují osobní dopravu, čímž by mohly nabídnout nižší cenu ve výběrových řízeních…?🤔

Apollo 17

To už bylo odstraněno- zrušení křížového financování z výdělečné nákladní dopravy do ztrátové osobní. 🙂

Sledovatel1@seznam.cz

Ale není, ani omylem.

Kubrt

Teď už si jen cargo dobrovolně a rádo kupuje peršingy a plecháče od matky 🙂

Sledovatel1@seznam.cz

Zkuste raději zmínit pozemky atd. To je zajímavější.

Frantisek X

Ta první část je zcela jasná. Jestli pak vůbec ještě mají nabízet své služby v osobní dopravě, řečeno nebylo…

Sledovatel1@seznam.cz

Hlavně a vopskuji se, je jediný akcionář u ČD je ČR. Dost velký důvod.

Pipo

Mě je líto toho nenarozenýho dítěte.

mgr.pavel

A ten stejný metr platí i na změny v projektech VRT, že, pane z Líbeznic?

(ano, jde o vedlejší téma, ale neodpustil jsem si jeho zjevný nepotismus a pokrytectví)

ČD4ever

Měřím všem stejně = žel. tunely kolem všech sídel, kde si řeknou. I do rovinatého terénu.

Karl vB.

Požadavky MD i krajů na NOVÁ vozidla od jakéhokoliv vítězného dopravce jsou naprosto oprávněné. Jedná se o tzv. „očistný proces“ vozového parku od všeho možného, co dnes na českých kolejích jezdí od počátků liberalizace (2011). Tím myslím nejen to přečalouněné dědictví minulosti,ale i to, co kdo tehdy po Evropě výhodně splašil. Výsledným efektem tohoto rozhodnutí je nastavení cesty k jisté míře omlazení a unifikace vozového parku. To přívítají i koncoví zákazníci, pro které je důležitá i předvídatelnost nakupovaného produktu – viz efekt Pendolino – vždy stejný standard. Kaskádovým efektem, dnes již zánovní vozidla IJ, mohou postupně vytlačit různé zbastlené unikáty… Číst vice »

El Barto

Jsem zvědav, kam ty InterJety půjdou. Možností je řada, kde by udělaly velkou službu.

Není to tak dávno, kdy se jeden IJ testoval na R do Luhačovic. Tak že by tam?

michawel

Zní to hrozně hezky, ale musí se brát v potaz i ekonomická stránka věci. Nová vozidla jsou fajn, ale řekl bych, že základní kámen úrazu je v údržbě. A ta je zanedbávána tu více, tu méně, u každého dopravce, protože je prostě drahá. A u těch nových vozidel je ještě dražší, je to napěchované elektronikou od kol až po střechu a to zákonitě vyžaduje nepřetržitou údržbu. Samozřejmě někde, kde je na to kompletní vybavení. Vezměte si například taková blbá Béčka, mají akorát světlo, topení a tím to končí, v zásadě se to akorát hodí do myčky, báby to otřou hadrem,… Číst vice »

Karl vB.

Pane michawel, naprosto s vámi souhlasím.
To je stejný vývojový skok, jako např. mezi Škoda 105 a Škoda Octavia.
Myslím, že si všech aspektů, které jste vyjmenoval jsou vědomi i dopravci a proto si pořizují vozidla s garantovaným „velkým“ servisem od výrobce na určitý počet let/ km od nákupu a do „vlastní velké péče“ jim vozidla spadnou později, když už na to budou nějak připraveni technicky i personálně.
Etapa pořizování nových vozidel v Česku má náskok před etapou znovuvytváření si vlastní nové opravárenské základny.

Kubrt

Tedy jako v době, kdy přicházela motorová a elektrická trakce do parních dep 🙂

Karl vB.

Přesně tak, historie se opakuje v cyklech.
Zřejmě jsme nepoučitelní a bez toho reálného tlaku z provozu by to asi nešlo.

dizgrafy

Proto se dnes často soutěží nová vozidla včetně full servisu. ČD už to neudržují in-house, ale všechno se posílá k výrobci.

Petr

Přesně tyhle řeči jsou důvod proč tvrdím, že by se ta naše šílená dotační ekonomika měla zkrouhnout. Kdybyste to měl platit ze svýho, tak se na těch západních expresech rád spokojíte s nějakým Bdmpee, ale že to platí erár tak si na dluh poručíme to nejdražší na trhu. Zdroje jsou.
A netuším proč si Pendolino pořád malujeme narůžovo. Ať je to jak chce, při započtení pořizovacích nákladů, je ve výsledku stejně v mínusu.

Frantisek X

Tohle by řešil požadavek na určitou mezní hodnotu stáří a úroveň údržby. Nemusí být všechno pořád nové z továrny. Ale to je jak neschopnost cokoli odstupňovat a namísto toho dát jen buď všechno anebo nic. Často pak nemáme nic a věci nefungují.

Twix

Vždyť to docela odstupňované máme. Někam se požadují vozidla nová, někam do určitého stáří a někde je to fuk.

Jarda

Možná by se pan ministr mohl taky vyjádřit k tomu, jak to bude s akčníma mezinárodníma jízdenkama. Toto nikdo neřeší a u soukromých dopravců nejsou možné zakoupit a nikdo to neřeší. Teď s nástupem Arrivy na vlaky z Prahy do Chebu toto začíná být dost podstatný problém.

55p

Arriva předpokládá výrazný nárůst tržeb.
Třeba ani nechce řešit.

Geralt

Ono by stačilo, aby do Chebu platil vnitro DB tarif a nemuselo se tak platit přeshraniční výpalné.

Daniel Jablonecký

„Teď“ je reálně rok 2029.

Jarda

Ano, Arriva až rok 2029. Ale problém je to už dnes a bude čím dál větší. Dnes koupím například jízdenku Havlíčkův Brod – Salzburg za slušnou cenu. Koupím takovou za dva roky ? Dnes na vlaky soukromých dopravců tyto jízdenky kupovat nejdou a nikde jsem nic nečetl ani neslyšel o tom, že by se to v budoucnu mělo změnit.

Jan Tichavský

To ještě máme štěstí, že v zahraničí jezdí skoro jen ten jejich národní dopravce. Až bude víc soukromníků i tam, tak už takové akční ceny asi nebudou vůbec.

Daniel Jablonecký

To se musíte zeptat těch konkrétních dopravců. Pokud je prodej takových jízdenek dobrý byznys pro České dráhy budete to dobrý byznys i pro ostatní dopravce. Alex taky nabízí zvýhodněné jízdenky z Bavorska do Plzně a Prahy. Proč by totéž nemohla dělat Arriva?

Juraj

V dohledné době snad veškeré bilaterální akční jízdenky nahradí flexibilnější systém na bázi kombinace tarifů přes OSDM.

Dejv

A co jste všichni čekali? ODS a spol. Všechno rozkrást, zprivatizovat. Už to tu kdysi bylo, ale lidi zapomněli. Nedivím se, že lidé sedlají auta. Chcete jet někam daleko, ale v tom bordelu dopravců se nevyzná ani prase.

smasska

Njn, a proto počet cestujících na železnici pořád roste…

Frantisek X

Roste celkové množství cest i v autech, letadlech, možná někde i lodích. Sice tedy můžeme být rádi, že počet ve vlacích neklesá (alespoň ne celkově), ale jak je na tom jejich podíl na celkových objemech?

El Barto

Jasně, ODS. Za koho byly vysoutěženy ty kritizované rychlíky Arrivou s 845? Rakovník, Liberec, ČB, no vzpomeňte si.

Jestli si voliči nepamatují déle, než poslední rok až dva, tak to potěš.

Ten co ví

když by 845 jezdila u ČD bylo by ticho ? Já nevím co proti této řadě každý má. Mám 196 cm a všude se vejdu a je tam pro mě víc místa než v „nových“ vagónech co jezdí z Prahy do ČB na Vltavě nebo Lužnici.

Dan

Všechno ostatní bych dokázál překousnout, ale že tam v zimě táhne a v létě je tam jak ve skleníku ne.

Petr

Bylo i za ANo

Daniel Jablonecký

Soutěží celá Evropa. A ODS vládne jen v jedné zemi. Nepřijde vám to přinejmenším pozoruhodné?
A k tomu „bordelu dopravců“: SŽ vydává jeden jízdní řád, na všechny dopravce máme jednu aplikaci, s jednotným vyhledáváním spojení a nákupem jedné jízdenky.

Sledovatel1@seznam.cz

Asi zapomněl, že ČD je státní podnik, tzn. Je nesmysl dávat zakázky jinam. Na druhou stranu včem jiném mají ČD podnikat? V zemědělství? Si asi z lidí dělá prdel….už ať jsou volby.

Sledovatel1@seznam.cz

Ano mínus může dát jen ten, který nechápe zmařené investice, jenž jdou z našich daní. Obdobně jako placení třeba ARR a jejich 845. To jsou fakta. Ale chápu, že někdo chce spíš slyšet kopance do dopravce.

MartinS.

Jaké zmařené investice? K něčemu takovému dochází?

Sledovatel1@seznam.cz

Světě div se. Jste jediný, kdo to neví. Pardon, omluva. Ono se to nepíše na webu. Chcete nápovědu? Infrastruktura, vozidla, trošku navedu 440.xxx. dal zkuste doplnit

Kubrt

440 není problém liberalizace, ale nekomunikace a změn koncepce dvou státem řízených entit – SŽ(DC) a ČD.

Sledovatel1@seznam.cz

To není pravda. Nastudujte si něco k nákupu 440, dotacím atd.
Ve své podstatě i elektrifikace je dnes zbytečná, když jsou baterie.

El Barto

Nesmysl je za stejnou nebo i horší službu platit více peněz. To je ostatně pointa soutěžení. A prý „už ať jsou volby“ – to si jako myslíte, že za Babiše se nesoutěžilo? Kdy, resp. za čí vlády byly vysoutěženy ty Arrivácké rychlíky s 845? Povídejte.

A k vašemu druhému komentáři: Potřeba apriori odsoudit jakéhokoli názorového oponenta jako „toho, kdo nechápe zmařené investice“, to vám nepřidá vůbec nic, natož nějakou kredibilitu.

Sledovatel1@seznam.cz

Já žádný kredit nepotřebuji, ostatně ani nemám potřebu se zde 24h hádat se šotouši, kteří mají příspěvky jako denní senzaci. Nakonec to, co zde obhajujete zde bylo nastartováno po roce 89. Výsledky známe .

El Barto

Aha, takže kdo s vámi nesouhlasí, ten je šotouš? Aha, někdo jiný zas tvrdí, že by šotouši nejraději vrátili všechno pod ČD a soukromníky nesnášejí, tak jak to teda je? Jaké výsledky známe? Že už spoje nejezdí stylem náhodných výstřelů párkrát za den, ale víceméně všude celodenně v rozumném taktu? Že už můžeme jezdit rychlostmi, než 120 km/h a přes zhlaví 100? Že oproti době před r. 89 jezdíme mezi Prahou a Ostravou levněji a přitom komfortněji a s větším počtem spojů? Nebo že symbolem lokálek přestávají být 810 a na rychlících snad už končí koženky? Má to asi nějaký… Číst vice »

Sledovatel1@seznam.cz

Jaký je rozdíl mezi šotouši a fanatikem z webu? V globale žádný.
Zbytek textu bych okomentoval: přirozený vývoj. Taky nejsme stále na stromech. A jestli tomu pomohl Jančura? Možná v řádu měsíců, nic víc.

El Barto

Proč sem pořád taháte šotouše? Jak ti souvisejí se soutěžením závazkové dopravy? Mimo to mnozí šotouši zastávají názor, jako vy, cituji: „ČD je státní podnik, tzn. Je nesmysl dávat zakázky jinam.“. Kromě toho házet nálepkami typu šotouš a fanatik je stejně o ničem.

Druhá věta je čisté teoretizování „coby kdyby“, které nemá reálný základ.

Sledovatel1@seznam.cz

Třeba proto,že jediný akcionář ČD je ČR. Pádný důvod.

diem72

K vašemu výčtu:
– četnost spojů: vzásadě nezávisí na dopravci ani na jeho způsobu výběru, ale na objednateli,
– rychlosti na trati a zhlavích: vzásadě nezávisí na dopravci, ale na stavu infrastruktury,
– úroveň cestování např. mezi Prahou a Ostravou: zde souhlas – soutěž přinesla notné zlepšení kvaluty a i zrušení dotací na provoz,
– konec 810 na lokálkách: pouze částečný souhlas – výběr vozidel podstatně ovlivňuje objednatel svým zadáním, dopravce se sám o sobě nemůže moc „rozmáchnout“… viz prohra ČD na rameni Kolín – Ústí kvůli nabídce vozby kvalitativně vyšší úrovně ale nad rámec limitů objednatele

El Barto

Díky za věcnou reakci.

K prvnímu a poslednímu bodu: Chtěl jsem ilustrovat význam soutěžení pro objednatele, tedy že mohou dostat lepší službu za stejné nebo i menší peníze, než v případě jediné možnosti – ČD. Pak jde samozřejmě už o konkrétní nastavení podmínek soutěží, což je, jak říkáte, na objednateli.
K rychlostem: Ano, jde o infrastrukturu. Tady jsem reagoval na odstavec o „obhajování něčeho, co začalo po roce 89“. Prostě mi to přišlo jako další výkřik, jak dřív bylo líp a dnes je všechno horší.

Kubrt

Hlavní přínos otevření trhu v závazkové dopravě spočívá v tom, že objednavatelé se naučili definovat co chtějí a začali zjišťovat, co za své peníze můžou dostat. To by se při neustálém bagrování všeho k ČD nestalo.

Pipo

O morálce tady nebude kázat někdo kdo rozvrací manželství s děckem.

Sledovatel1@seznam.cz

Přesně. A chce dítě nebo manželku? V prvním případě to může být trestné.

MartinS.

ČD nejsou státní podnik. A i kdyby byly, tak i v případě státního podniku se předpokládá, že by měl vydělávat a nejen na úkor státu. Hlavně by neměl být přisátý na státním cecku. Na to jsou rozpočtové a příspěvkové organizace.

Sledovatel1@seznam.cz

Jo a proto 100% akcií má stát. Ale nejsou státní. Tak jsou asi Donalda?

Juraj

České dráhy NEJSOU státní podnik, jak ostatně samy rády zdůrazňují.

A podnikatelských příležitostí je hodně, včetně zmiňované údržby a pronájmu vozidel. Pravda, zatím se jejich bokovky omezily spíše na odprodeje majetku k SŽ.

noerf

Ministerstvu dopravy jsou ČD vcelku jedno, protože neodvádí žádnou dividendu majiteli. A při soutěžích rozhoduje cena, kterou budou platit přeneseně daňový poplatníci a musí postupovat dle zákona o veřejných zakázkách.
Navíc u ČD do budoucna hrozí několik promarněných investic, jako nákup interjetů, které nemají žádnou nízkopodlažní část, takže pro budoucí výběrová řízení jsou nepoužitelné. A téměř vše se do roku 2033 bude soutěžit.

Karl vB.

To máte pravdu, ale ten nedostatek by se dal elegantně napravit dodatečnou objednávkou jistého počtu vozů IJ, případně i CJ, v nízkopodlažní víceúčelové verzi, aby každá provozovaná souprava disponovala jedním takovým vozem – viz např. ÖBB rj NG.

Zapa

To zcela určitě ano, pokud podmínkou nebude, že to musí být zcela nová souprava.
Tady to bohužel stát troch pos..l. Mělo soutěžit už dávno, byť s tím, že ČD třeba nevyhrají nic, ale ne nechat ČD zadlužit, díky nákupu nových vozidel, a pak jim suše oznámit, že možná to nakoupené nebudou smět v soutěžích použít.

MartinS.

Nemyslím si, že by stát požadoval na všech linkách nízkopodlažní vozidla. Tolik jich nemá žádný dopravce a kupovat všechny vlaky do roku 2023 nové nebo zánovní, to by stát prodělal kalhoty. IJ i CJ si svých 40 let v provozu užijí.

Twix

To bych zase neměl strach, že v roce 2033 nebudou mít ČD kam nasadit svoje tehdy 10leté InterJety. Většina rychlíků bude nejspíš požadována jako nízkopodlažní, ale nadále poroste mimo jiné mezistátní doprava, kde to bude pořád vyhovovat. Možná dojde na nějaké doplnění bistra, namísto té almary s jídlem, jejíž otevírání akorát ruší cestující v 1. třídě.

Juraj

Když bude vozový park v takovém stavu, že bude hrozit odstavení interjetů do kopřiv pro nedostatek výkonů, tak se můžeme bavit.
V tom stavu ale ještě dloooooouho nebudeme.