Měřím všem stejně, řekl Kupka ke své dvojroli v soutěžích. ČD by měly zkoušet štěstí a zlepšovat odhad
Ministr dopravy Martin Kupka a předseda představenstva Českých drah Michal Krapinec. Foto: MD ČR

Pokud bychom zakázali vedení Českých drah jakékoliv riziko, tak nemůžou uspět, řekl ministr.
České dráhy mají bojovat o výkony v soutěži, ne se spoléhat na monopol jako PKP, nebo MÁV, Volán, SNCF a další. Jsem také pro soutěže na linky MHD, ale v trochu jiné míře.
Jen privatizujte, rozkrádačka za potlesku lobistů a jejich politiků. Potom až dojdou many, státe ( všichni občané), plať, nebo nebudu jezdit,a hned od zítra mne nikdo nenahradí. Soutěže za nereálné ceny rovněž tak. Buď nám přidáte, nebo nejedu. Smlouva, to bylo vloni, je jiná situace.
Tihle lide se proste jen prisaji na jiny cecek, stejne je budeme financovat tak jako tak
Kupka je placen za to aby úspěšně spravoval naše státní společnosti a jako ministr by měl být politicky zodpovědný. A to nedělá. Pokud to v Singaporu funguje a tady ne. V Rakousku. Něco je asi v nepořádku.
Pokud vím, tak pan Krapinec, když začínal, tak sám tvrdil, že ČD do roku 2029 uhájí maximálně 75 až 80% výkonů, stačí prohrát ještě něco a už z toho bude pomalu realita.
Hlavně u infra – silnice/železnice se vám to stejné poměřování vymklo z ruky.
Číst tuhle diskuzi je stejně příjemné asi jako sezení na vývrtce na víno. Konkurence je potřeba jako sůl. Kde není přichází stagnace a pád. Vzpomeňte na cechovní systémy středověku a raného novověku. To, že ČD o něco přijdou nevadí, to se stane, ale budou nakonec houževnatější. Ono trochu snahy neuškodí.
Nj. Ale to by musela konkurence přijít s něčím lepším a ne se šrotištěm, služba soukromníka není lepší je minimálně srovnatelná, jen je pro stát/kraj levnější o pár korun.
Všiml jsem si jak se tady smířlivě koketuje s privatizací národního dopravce. Tak vám klucí nevím. Privatizace rodinného stříbra za posledních 30 let neproběhla příliš výhodně pro naší zemičku. To se nedá popřít až na drobné vyjímky (Auto Škoda atd) Dalšího šotka vidím v tom že by se železniční národní dopravce vhodil do chřtánu kapitálu. Poněkud hůře by se řešil problém přetížených silnic a základní dopravní obslužnosti. O tom jsem přesvědčen. Nevěřím ani náhodou tomu, že se svobodné firmičky podnikajicí na rozporcovaném poli výkonů národního dopavce nechají obalamutit snahou státu ulevit silnicím a jezdit po kolejích v naprosto nevýhodných intervalech… Číst vice »
Ve které vesmíru jsou ČD rodinným stříbrem?
Už jste viděli novou titulku MD na FB, ta vysvětluje vše. Zřejmě dojde k přejmenování miunisterstva na ministerstvo dálnic. 😀
Kdyby měřil všem stejně, tak je RJ i Arriva po tom co předvádí na stavájicích linkách vyloučeni z dalších soutěží a navíc platí pokuty jak mourovatí…
Ale to i ČD
Ať sankce jsou vetsi, ale neni to jen o sokromnicich
No to i ČD bobánku, to si ještě nic nezažil koukám.
Ale to mnohdy i u ČD.
„za své peníze opravdu nedostávame jasně definovanou službu, ale to byste musel těmi vlaky občas …. a nejet jako kolovrátek tu stejnou demagogii.“
To, co je v v uvozovkách jsem si vypůjčil z jedné vaší odpovědi panu Kubrtovi. Sice vám tam chybí jedno slovo, ale vám bude smysl vašeho textu, zcela určitě zřejmý.
Myslím, že celý scénář vývoje na české železnici směřuje neodvratně k tomu, že dříve či později nějaký politik z ODS či některé spřízněné strany nenápadně vypustí do světa myšlenku, zda by nebylo dobré ČD privatizovat.
Tak to by zas tak převratná myšlenka nebyla.
Spíš je otázkou, kdo a proč by si tuto firmu chtěl koupit, s jejími závazky a plus mínus vyrovnaným hospodařením. Takže spíš ČD vstoupí na burzu a pak se uvidí.
Čím méně budou mít ČD výkonů, v čím horší budou finanční kondici, tím budou levnější. A když se k tomu ještě „šikovně“ předluží a zároveň budou mít hodnotný majetek, bude to ještě lepší. To je celkem jednoduchá matematika. Samozřejmě se pouštím na čistě spekulativní rovinu, ale vzhledem k tomu, že ti „správní hoši“ dokážou velmi dobře „udělat“ kdejakou veřejnou zakázku za pár korun, aby z toho pro ně něco zbylo, tak je principiálně nemožné, aby se nemotali i kolem firmy a oboru, kde se točí desítky a stovky miliard. Hře na „volný a svobodný trh“ v železniční dopravě v ČR… Číst vice »
Tady by bylo dobré vědět, kolik z těch 70 miliard „cizích zdrojů skupiny ČD“ je kryto smlouvami s objednavateli s nákupem nových vozidel, takže ufinancovatelných z plateb objednavatelů, a kolik jsou nějaké historické závazky, které se furt jen refinancují dokola.
„správní hoši“ se samozřejmě motají i kolem veřejné dopravy, ale je otázka, zda konkrétně provozování vlaků jako činnost s minimální ziskovostí je to, po čem touží (causa KŽC už se nebude opakovat). Dodávky vozidel jsou mnohem zajímavější, ale k tomu nikdo nepotřebuje kupovat dopravce s obřími závazky.
ČD mají zajímavý nemovitý majetek. 😉
„Čím méně budou mít ČD výkonů, v čím horší budou finanční kondici, tím budou levnější.“ No jistě, ale ruka v ruce s tím taky méně výdělečné pro případného nového vlastníka. Stejně pokud se „šikovně předluží a zároveň budou mít hodnotný majetek,“ pak bude čistá hodnota pořád budou jeji aktiva/majetky minus jeji závazky.
To opravdu je jednoduchá matematika, ale nemyslím si, že to jste měl takhle na mysli.
„Připravit“ (nejen) státní firmu na prodej tak, aby byl optimální poměr mezi cenou a možnými výnosy, to mnozí lidé umí velmi dobře. Tak jsem to, zjednodušeně, myslel.
Čím menší podíl na přepravě, tím větší výnos z pozemku v Michli o rozloze 0,35km²
Myslím, že chytrolíni z ANO by tato blbá myšlenka mohla taky napadnou, aby se napakovali.
Tuhle myšlenku už řada politiků a jim blízkých osob veřejně velmi nahlas prezentovala, naposled Radim Jančura, když byl poradcem Andreje Babiše. A na privatizaci ČD není nic špatného, je to legitimní možnost.
Legitimní možnost, snad. Ale, když je tomu nakloněna „nezávislá“ konkurence, které se stát (za vlády ANO) zaručil za půjčky, tak to moc důvěry nevzbuzuje…
Privatizace může mít různé podoby. Jednou z nich je třeba vydání nových akcií a jejich prodej na burze za účelem získání dalšího kapitálu. Proč ne?
Ztráta kontroly
Proč? Ty nové akcie můžou být třeba 20% základního kapitálu, nemusí jít o většinu.
Mě pouze fascinuje, že zdejší zastánci monopolu se domnívají, že takové postavení společnost vyšvihne k totální efektivitě. V takovém případě by pojmy jako „konkurenční prostředí“ byly naprosto irelevantní. Jelikož ale prostředí konkurenční je, tak se stane, že někomu to vyjde líp a někomu hůř. To tak prostě je. Pro mě, jako cestujícího, je konkurence žádoucí. Jen si vzpomeňte na trasu Praha – Ostrava před liberalizací…..
Ostatně to otevření trhu dopravců významně prospělo i ČD.
Já nevím, normálně se jezdilo jako teď, akorát vzhledem k době byly samozřejmě starší vozidla. Stejně tak jak se létalo ATRkama, busem se jelo Karosou, metrem 81-71 a většina lidí seděla ve Felicii nebo jednickove oktávce, tak se do Ostravy jezdilo prostě B, Bee, Bpee. Za pár let se zase budeme smát, čím jsme jezdili teď. Je pravda, že díky konkurenci má ČD moderní vozidla,což se o většině soukromníků říct nedá.
Tak to rád připomenu doby, kdy se u ČD online jízdenka nedala vrátit, musela se vyzvedávat v automatu nebo na pokladně, místenky na pendolino stály 200,- a dopravce zcela seriózně zvažoval, zda si za wifi nechá zaplatit 49 nebo 99 korun.
Mnoho lidí dneska nedocení, jak neskutečně zaprděnou organizací ČD byly před otevřením trhu.
Prokristapána, že online jízdenky nějak fungovaly před 20 lety je snad úplně irelevantní. V té době měla ještě spousta lidí tlačítkové telefony a o neomezených datech jsme mohli tak akorát snít. Jsme prostě někde úplně jinde. A ČD dnes mají objektivně online služby o parník před všemi ostatními.
Zkuste si koupit třeba u Arrivy jízdenku s místenkou pro kolo. To je středověk, ne ČD.
Ano, a nic z toho nepřišlo samo od sebe.
Ostatně pro srovnání se stačí podívat k ZSSK, nebo třeba k ÖBB, jaká je interakce se zákazníky tam.
Pointa je ta, že ČD se rozhýbaly právě až pod tlakem tržní reality poté, co kdysi Žaluda do médií prohlašoval, že on žádné žluté vlaky nikdy neviděl a nikdy neuvidí.
O tom, zda se ČD začaly měnit výhradně až na popud konkurence, můžeme spekulovat donekonečna. Impuls to nepochybně byl, na druhou stranu je zcela zřejmé, že ČD tím procesem procházejí celkem úspěšně a v mnohém dnes soukromníky předčí. Já si pamatuju, jak jsem si cca před 10 lety koupil přes „trainline“ jízdenku na vlak z Manchesteru a protože mělo letadlo zpoždění, tak mi vlak ujel a na jiný to neplatilo. Požádal jsem proto mailem o refundaci. Odepsali mi, abych jim jízdenku vytiskl a společně se žádostí poslal do Anglie poštou. Normální poštou, v obálce. Fakt, nekecám:-). A to již byly… Číst vice »
Co WiFi za peníze… To já pane pamatuju doby, kdy WiFi ve vlacích ČD vůbec nebyla!
No a já zas pamatuju dobu, že sytič měl v autě extra páčku na přístrojové desce… 😀
já u šalt páky (Favorit).
Favorit z výroby sytič neměl
pardon, 130tka a 120tka.
Tak ono taky nejde jenom o vozidla. Jde hlavně o ekonomickou efektivitu, kde soukromníci mají zjevně navrch.
Ale za jakou cenu… Zanedbaný úklid, údržba, nedostatečná kapacita a vysoké jizdne pro zalazníky… nikým nevolený úředník tady rozhoduje o službě, kterou ne použivá a platí ji z daní uživatelů.
Zdůrazňováním, že jde o „nikým nevoleného úředníka“ je naprosto zbytečné, protože úředníci se nevolí. Navíc nevím, jaký by měl být rozdíl v tom, jestli je někdo volený nebo nevolený, když hlediskem jsou stanovená kritéria, pro jejichž posouzení je úplně jedno, jestli daná osoba (nebo osoby) je volená nebo ne. Že jste nespokojen s výběrem, je možné, ale to ještě neznamená, že vy máte pravdu a že bylo rozhodnuto nesprávně. Jen se snažíte kvůli vaší nespokojenosti někoho obviňovat a ještě nesmyslně zdůrazňovat, že je nevolený (jako by to mělo nějaký smysl).
Volený zástupce se zodpovidá veřejnosti a ta jej nemusí do dalšího období zvolit, kdežto nikým nevolený uřednik má nulovou zodpovědnost, je v podstatě neodvolatelný a je to o nás bez nás
Ano, jezdilo se, „normálně“ ale ne jako teď. Jezdilo se výrazně míň často a výrazně dráž (zejména když si vemeš inflaci) a i v nižší dobové kvalitě (očištěné o vliv časového progresu) a ješťě k tomu jsme na ty linky platili z našich daní dotace ze závazku veřejné služby.
Když uvádíte, že nevíte, tak se zeptejte těch, co intenzivně jezdili vlakem před rokem 2010.
Vaše romantické představy se výhradně zabývají tehdejší technickou úrovní vozidel. Jádro věci je především v chování dopravce ke svému klientovi. Do té doby byl cestující obtížný hmyz. Nejjednodušší pro ilustraci to bude porovnat přes korunu. Takže si najděte ceníky jízdného ČD třeba z roku 2005 a podívejte se, kolik tenkrát stál lístek Praha – Ostrava a můžete si to porovnat s dneškem i po těch všech zdraženích.
https://zdopravy.cz/fenomen-praha-ostrava-konkurence-a-lepsi-trat-znasobila-pocty-cestujicich-2157/
To jsou takové ideologické floskule. Nemůžete srovnávat konkurenci v běžných službách (maloobchod, řemesla, restaurace atd.) a prostředí, kde z pohledu konečného cestujícího v podstatě žádná reálná konkurence neexistuje. Pokud chci někam vlakem, tak musím jet tím dopravcem, kterého za mě někdo vysoutěžil a který má v té relaci zase monopol. Takže si vybrat stejně nemůžu a jako vedlejší, ale velmi podstatný efekt je to, že se pro mě výrazně komplikuje přehlednost celého systému, tarif a nákup jízdenek a tedy jeho uživatelská příjemnost. A krom toho, když sundáte z očí ty do nějaké barvy zabarvené brýle, tak který ze současných relevantních… Číst vice »
Konkurence mezi dopravci funguje zejména směrem k objednavatelům, vyjma těch pár open access relací.
A opět vyjma open access, požadavky na vozidla (stará, nová atd) stanovuje a financuje objednavatel, dopravce „jen“ plní smlouvu.
A právě proto by mělo být těch tratí, kde se jezdí plně konkurenčně a bez dotací postupem času víc a víc.
To je otázka, kolik takových ekonomicky samonosných tratí/relací v ČR je. Teď tu aktuálně máme vzbouření na vsi, když Arriva na Západních expresech očekává výrazně vyšší tržby než ostatní, ale pořád je to pod smlouvou.
Čím přiznaváte, že přínos soutěží je pro cestující nulový
Nepřiznávám. Přínos pro cestující spočívá v přehledném nakládání s veřejnými prostředky – vybranými na daních (i) od cestujících. To znamená, že cestující za své peníze dostane jasně definovanou službu. A dostane jí za nenižsí možnou cenu (výsledek soutěže). Ale ty tu stejně pojedeš svůj kolovrátek, tak je to jedno.
Zaprvé si netýkáme 😉 za druhé za své peníze opravdu nedostávame jasně definovanou službu, ale to byste musel těmi vlaky občas a nejet jako kolovrátek tu stejnou demagogii
Jak se vám komplikuje přehlednost systému, tarif a nákup jízdenek? Jedna aplikace je na vyhledávání spojení i na nákup jízdenek, nehledě na to že spoustu relací, obsluhovaných jinými dopravci, lze koupit i v aplikaci ČD Můj vlak. Stejně tak v pokladně vědí, kde jaký dopravce jezdí a pokud se chystáte na trať, kde jezdí dopravců víc, tak žádejte one-ticket. Co je na tom složitého?
Až budou VŠECHNY (nebo alespoň závazkové) spoje všech dopravců integrovány do MujVlak se stejným rozsahem služeb, jako je tomu u spojů ČD (místenky, okamžité vrácení peněz při zrušení cesty atd.), pak jsem ochoten to vzít na milost.
Diskutovat o tom, zda je současný tarifní systém složitý, myslím netřeba. Zkuste se vyzout z kůže šotouše a jako zcela běžný neinformovaný cestující jít na pokladnu na nádraží nebo si online koupit jízdenku například z Liberce do Českého Krumlova. A neprodělat při tom kalhoty.
Je úžasné, že ten strašlivý bordel, o němž už vycházejí články i na tomto, liberalizaci poměrně nakloněnému serveru, je stále ochoten někdo zpochybňovat či dokonce obhajovat:-).
…webu…
To není úžasné, to je normální. Tady se stalo normou hledat problémy tam, kde nejsou a ještě je pořádně přifouknout a pak se rozčilovat a pohoršovat.
Pro cestujici ty pseudosoutěže žádný přinos v podobě konkurence nemají ba naopak. Nepřehledný tarif, předražené služby, rozpad síťovosti a privatní dopravci na zavazek zvysoka kašlou, kam přišli klesla spolehlivost, přesnost i kvalita…
Když už se soutěží nová vozidla, tak by se měl soutěžit jejich provoz na celou dobu životnosti, tj. 30 let. Jako to chce Praha.
Všechny smlouvy požadující nová vozidla obsahují také nabídku garance využití vozidel po skončení závazku, pokud o to dopravce projeví zájem. Takže jistota dlouhodobé návratnosti tam je.
Takže neni dopravce povinen vozidla prodat, když je bude chtít využít jinde?
Politici samozřejmě měří všem stejně.🤣🤣 Podotýkám, že všichni, je jedno ze které strany nebo hnutí. Oni to platit nebudou a vlakem taky nejezdí, je jim to šumák, dopadne to jak ve Velké Británii a budem platit ještě víc.🤣🤣🤣🤣
Tak znova. Britský systém privatizace osobní dopravy na železnici je diametrálně odlišný od kontinentálního otevření trhu v závazkové dopravě.
Samozřejmě,že je rozdíl mezi privatizací v Británii a sytémem otevření trhu otom ta poznámka není. Nicméně dopady budou podobné například v nepřehlodnosti tarifů a platnosti jízdních dokladů.Jinak je samozřejmě přínosem vstup konkurence i když v našem prostředí kromě linky Praha – Ostrava spíše diskutabilní. Zkrátka uvidíme.
Někde už vidíme, že to celkem jde, např. GWTR na Šumavě a v okolí.
Myslíte tu firmu, u níž si ani po 7 letech provozu nelze koupit jízdenku v aplikaci a i na webu to lze pouze na některé z jejich linek? Tak to jo, pokud si takto představujete moderního dopravce.
Jaká nepřehlednost tarifů? Existuje společný tarif pro všechny dopravce, všemi dopravci akceptovaný.
Takovej leoexpress ho na svých spojích neuznává 🙂
Z mého pohledu je špatně liberalizace ( jediné co kvituji je obnova vozidel za nová ). Nevěřím tomu, že když se soukromému dopravci porouchá vlak nebo přijde nějaký orkán, který bude vyvracet stromy, že bude mít dostatek záloh na pokrytí výkonů a nebo že bude mít nasmlouvané autobusy jako ČD. Proč to píšu? Často jezdím v Německu a tam se přesně tohle děje velice často ( vlak zrušen bez náhrady – důvod : nedostatek personálu nebo vozidel ) a ty vážený cestující se dostaň nějak do Ksvého cíle sám. Tak takovouto liberalizaci nechci! Proto jsem rád, že při jízdě vlakem… Číst vice »
Jasně, že už to tu soukromníci nenápadně zavedly a spoje se už rušej bez náhrady. Chceme to takhle, tak to tak máme. Lidská paměť je fakt krátká a stejně si budou tito lidi nalhávat, že je to tu pořád lepší a lepší 😀 (přitom stačí jezdit jen často a hoooodně let vlakem a pozorovat vývoj)
ČD taky ruší spoje bez náhrady..
Ano, stane se. Ale není to časté.
Jak časté to je u jednotlivých dopravců?
U RJ je to turnus.
To nevím. U nás jezdí pouze ČD a v případě mimořádnosti vždy sehnali autobus nebo něco, co nás dovezlo do cíle. Ale zaznamenal jsem v diskuzích tady na zdopravy.cz, že se to děje u soukromých dopravců. Spíš bych to řekl takto, nerad bych, aby to dopadlo jako v Německu, což je u soukromých dopravců pravděpodobnější, protože nemají takové zálohy a možnosti jako větší a zavedená státní firma.
Možnosti by měli, ale nechtějí. Ono je pro ně lepší mazaně po česku se všemi vydrbat aby se majitel měl dobře.
Takže včerejší, cituji p. Sůru: „plkání všeci kradnú“ pokračuje i dnes…
Svezte se tou R8 během výluk, nebo při MÚ a uvidíte co jsou to vaší svatí soukromí dopravci zač 🙂
Nikdo, paradoxně kromě vás, netvrdí, že jsou soukromníci svatí. Problém je v objednatelích, že neumí nastavit podmínky smluv a sankce za jejich neplnění, případně tyto nevymáhají.
ČD pokud ruší spoj tak jedině z důvodu, že by jel za chvíli další a nebo že by nemohli sehnat NAD což ve většině případů seženou. U soukromníka je daleko větší pravděpodobnost, že nesežene náhradu.
Tlak konkurence se nezapře.
souhlas
Problém není v liberalizaci jako takové, ale v tom jak jsou objednavatelem nastavená pravidla a podmínky a jak se následně vymáhají.
Eh, haló? ČD teď zrovna stojí víc než čtvrtina pražských elefantů.
Mám tomu rozumět tak, že jsou soukromník, nebo že to způsobila liberalizace?
Já zažil situaci, kdy mezi Přerovem a Olomoucí uvízly vlaky všech dopravců pod ledovkou (Brodek u Přerova). ČD tam nechaly své zákazníky kvalitně vykysat, pak je stáhly do Přerova, zpět do Olomouce (kolem půlnoci), ale víc nic. Náhradní autobusy nedorazily, ačkoliv linkové okolo klasicky jezdily (silnice byly sjízdné). Soukromý dopravce provozující Černou Mambu v Přerově poslal lidem odvoz anebo platil taxíky….. takže já narozdíl od vás věřím, že soukromý dopravce se umí postarat o své zákazníky….
A žlutý? 🙂
Ten si nejsem jistý, jestli tou dobou jezdil Ostravu, bylo to asi 2014 nebo tak nějak. Každopádně o žlutém z toho incidentu nevím, ale SŽ ho ze začátku dosti privilegovala, tak mu třeba odmrazili trať na chvilku 😀
Jak řekne politik, že měří všem stejně, tak je to jasný 😄.
„Všem měřím stejně. Některým stejněji.“ 😜
Komu konkrétně?
KŽC od MD kšeft nejspíš nemá
Zkuste obrátit tu gramofonovou desku.
Vám tedy 283,-/km ve 40 let starém křápu připadá ok? 🙂
To mě taky rozesmálo 😀
„Kupka však zmínil, že státní dopravce bude muset do budoucna nastavit co nejlépe své hospodaření a hledat nové zdroje příjmů mimo své dosavadní hlavní zaměření.“
Chápu správně, že pan ministr mezi řadky řekl, ať si ČD bokem založí jiný (výdělečný) business, a z něj dotují osobní dopravu, čímž by mohly nabídnout nižší cenu ve výběrových řízeních…?🤔
To už bylo odstraněno- zrušení křížového financování z výdělečné nákladní dopravy do ztrátové osobní. 🙂
Ale není, ani omylem.
Teď už si jen cargo dobrovolně a rádo kupuje peršingy a plecháče od matky 🙂
Zkuste raději zmínit pozemky atd. To je zajímavější.
Ta první část je zcela jasná. Jestli pak vůbec ještě mají nabízet své služby v osobní dopravě, řečeno nebylo…
Hlavně a vopskuji se, je jediný akcionář u ČD je ČR. Dost velký důvod.
Mě je líto toho nenarozenýho dítěte.
A ten stejný metr platí i na změny v projektech VRT, že, pane z Líbeznic?
(ano, jde o vedlejší téma, ale neodpustil jsem si jeho zjevný nepotismus a pokrytectví)
Měřím všem stejně = žel. tunely kolem všech sídel, kde si řeknou. I do rovinatého terénu.
To se zatím moc nenaplňuje, na to si počkáme….
Požadavky MD i krajů na NOVÁ vozidla od jakéhokoliv vítězného dopravce jsou naprosto oprávněné. Jedná se o tzv. „očistný proces“ vozového parku od všeho možného, co dnes na českých kolejích jezdí od počátků liberalizace (2011). Tím myslím nejen to přečalouněné dědictví minulosti,ale i to, co kdo tehdy po Evropě výhodně splašil. Výsledným efektem tohoto rozhodnutí je nastavení cesty k jisté míře omlazení a unifikace vozového parku. To přívítají i koncoví zákazníci, pro které je důležitá i předvídatelnost nakupovaného produktu – viz efekt Pendolino – vždy stejný standard. Kaskádovým efektem, dnes již zánovní vozidla IJ, mohou postupně vytlačit různé zbastlené unikáty… Číst vice »
Jsem zvědav, kam ty InterJety půjdou. Možností je řada, kde by udělaly velkou službu.
Není to tak dávno, kdy se jeden IJ testoval na R do Luhačovic. Tak že by tam?
Zní to hrozně hezky, ale musí se brát v potaz i ekonomická stránka věci. Nová vozidla jsou fajn, ale řekl bych, že základní kámen úrazu je v údržbě. A ta je zanedbávána tu více, tu méně, u každého dopravce, protože je prostě drahá. A u těch nových vozidel je ještě dražší, je to napěchované elektronikou od kol až po střechu a to zákonitě vyžaduje nepřetržitou údržbu. Samozřejmě někde, kde je na to kompletní vybavení. Vezměte si například taková blbá Béčka, mají akorát světlo, topení a tím to končí, v zásadě se to akorát hodí do myčky, báby to otřou hadrem,… Číst vice »
Pane michawel, naprosto s vámi souhlasím.
To je stejný vývojový skok, jako např. mezi Škoda 105 a Škoda Octavia.
Myslím, že si všech aspektů, které jste vyjmenoval jsou vědomi i dopravci a proto si pořizují vozidla s garantovaným „velkým“ servisem od výrobce na určitý počet let/ km od nákupu a do „vlastní velké péče“ jim vozidla spadnou později, když už na to budou nějak připraveni technicky i personálně.
Etapa pořizování nových vozidel v Česku má náskok před etapou znovuvytváření si vlastní nové opravárenské základny.
Tedy jako v době, kdy přicházela motorová a elektrická trakce do parních dep 🙂
Přesně tak, historie se opakuje v cyklech.
Zřejmě jsme nepoučitelní a bez toho reálného tlaku z provozu by to asi nešlo.
Proto se dnes často soutěží nová vozidla včetně full servisu. ČD už to neudržují in-house, ale všechno se posílá k výrobci.
A ten výrobce si pronajme servis u ČD, jako v JMK. 😀
Přesně tyhle řeči jsou důvod proč tvrdím, že by se ta naše šílená dotační ekonomika měla zkrouhnout. Kdybyste to měl platit ze svýho, tak se na těch západních expresech rád spokojíte s nějakým Bdmpee, ale že to platí erár tak si na dluh poručíme to nejdražší na trhu. Zdroje jsou.
A netuším proč si Pendolino pořád malujeme narůžovo. Ať je to jak chce, při započtení pořizovacích nákladů, je ve výsledku stejně v mínusu.
Tohle by řešil požadavek na určitou mezní hodnotu stáří a úroveň údržby. Nemusí být všechno pořád nové z továrny. Ale to je jak neschopnost cokoli odstupňovat a namísto toho dát jen buď všechno anebo nic. Často pak nemáme nic a věci nefungují.
Vždyť to docela odstupňované máme. Někam se požadují vozidla nová, někam do určitého stáří a někde je to fuk.
To zavisi na tom jak moc jste daleko od Prahy nebo na linkách které nejsou tolik na očích. Proto největší šrot jezdi na motorových linkách a pak R8,R9,R11,R12 a R23.
Tak to si s tím „očistným procesem“ ještě užijem. Zatím je výsledek ten, že staré hajtry ze sedmdesátek prostor dostaly, ale InterJety a Railjety neprocházejí vstupními podmínkami. Podmínky na 200 km/h a vyšší standard jsou na mnoha linkách jistě správné, ale podmínka na úplnou novost je nepochopitelná. Udržovat Railjet a InterJet něco stojí, takže nebude nasazován tam, kde staroba stačí, přičemž někam ty postarší vozy jít musí, aby nedošlo k neobhajitelnému plýtvání (po 15 letech provozu a půlce splacení v třetině životnosti stopka). Tak aby to nakonec nedopadlo tak, že se ČD budou muset zbavovat Railjetů a InterJetů, zatímco staré… Číst vice »
To mně fakt baví. Léta se tady hromadně skuhrá, že MD objednává na linky stará vozidla. Když MD vyhlásí soutěž a pro změnu zas požaduje nová vozidla, je tady opět určitá skupina nespokojená, že „nový jo, ale né zas až tak moc nový“. Připomíná to nudistickou pláž v Hošticích – nahatý jo, ale jen trochu. Navíc ještě, když si tu soutěž s požadavky na nová vozidla dovolí vyhrát Arriva, mají někteří starosti, kam dá za 4 roky stávající dopravce vozidla, na která (jako nová) si už přivykli. Myslím, že vámi zmíněných RailJetů se tento problém vůbec netýká a pro IJ… Číst vice »
Možná by se pan ministr mohl taky vyjádřit k tomu, jak to bude s akčníma mezinárodníma jízdenkama. Toto nikdo neřeší a u soukromých dopravců nejsou možné zakoupit a nikdo to neřeší. Teď s nástupem Arrivy na vlaky z Prahy do Chebu toto začíná být dost podstatný problém.
Arriva předpokládá výrazný nárůst tržeb.
Třeba ani nechce řešit.
Ono by stačilo, aby do Chebu platil vnitro DB tarif a nemuselo se tak platit přeshraniční výpalné.
„Teď“ je reálně rok 2029.
Ano, Arriva až rok 2029. Ale problém je to už dnes a bude čím dál větší. Dnes koupím například jízdenku Havlíčkův Brod – Salzburg za slušnou cenu. Koupím takovou za dva roky ? Dnes na vlaky soukromých dopravců tyto jízdenky kupovat nejdou a nikde jsem nic nečetl ani neslyšel o tom, že by se to v budoucnu mělo změnit.
To ještě máme štěstí, že v zahraničí jezdí skoro jen ten jejich národní dopravce. Až bude víc soukromníků i tam, tak už takové akční ceny asi nebudou vůbec.
Inu samá pozitiva s liberalizací
To se musíte zeptat těch konkrétních dopravců. Pokud je prodej takových jízdenek dobrý byznys pro České dráhy budete to dobrý byznys i pro ostatní dopravce. Alex taky nabízí zvýhodněné jízdenky z Bavorska do Plzně a Prahy. Proč by totéž nemohla dělat Arriva?
V dohledné době snad veškeré bilaterální akční jízdenky nahradí flexibilnější systém na bázi kombinace tarifů přes OSDM.
A co jste všichni čekali? ODS a spol. Všechno rozkrást, zprivatizovat. Už to tu kdysi bylo, ale lidi zapomněli. Nedivím se, že lidé sedlají auta. Chcete jet někam daleko, ale v tom bordelu dopravců se nevyzná ani prase.
Njn, a proto počet cestujících na železnici pořád roste…
Roste celkové množství cest i v autech, letadlech, možná někde i lodích. Sice tedy můžeme být rádi, že počet ve vlacích neklesá (alespoň ne celkově), ale jak je na tom jejich podíl na celkových objemech?
Jasně, ODS. Za koho byly vysoutěženy ty kritizované rychlíky Arrivou s 845? Rakovník, Liberec, ČB, no vzpomeňte si.
Jestli si voliči nepamatují déle, než poslední rok až dva, tak to potěš.
když by 845 jezdila u ČD bylo by ticho ? Já nevím co proti této řadě každý má. Mám 196 cm a všude se vejdu a je tam pro mě víc místa než v „nových“ vagónech co jezdí z Prahy do ČB na Vltavě nebo Lužnici.
Všechno ostatní bych dokázál překousnout, ale že tam v zimě táhne a v létě je tam jak ve skleníku ne.
Bylo i za ANo
Soutěží celá Evropa. A ODS vládne jen v jedné zemi. Nepřijde vám to přinejmenším pozoruhodné?
A k tomu „bordelu dopravců“: SŽ vydává jeden jízdní řád, na všechny dopravce máme jednu aplikaci, s jednotným vyhledáváním spojení a nákupem jedné jízdenky.
Asi zapomněl, že ČD je státní podnik, tzn. Je nesmysl dávat zakázky jinam. Na druhou stranu včem jiném mají ČD podnikat? V zemědělství? Si asi z lidí dělá prdel….už ať jsou volby.
Ano mínus může dát jen ten, který nechápe zmařené investice, jenž jdou z našich daní. Obdobně jako placení třeba ARR a jejich 845. To jsou fakta. Ale chápu, že někdo chce spíš slyšet kopance do dopravce.
Jaké zmařené investice? K něčemu takovému dochází?
Světě div se. Jste jediný, kdo to neví. Pardon, omluva. Ono se to nepíše na webu. Chcete nápovědu? Infrastruktura, vozidla, trošku navedu 440.xxx. dal zkuste doplnit
440 není problém liberalizace, ale nekomunikace a změn koncepce dvou státem řízených entit – SŽ(DC) a ČD.
To není pravda. Nastudujte si něco k nákupu 440, dotacím atd.
Ve své podstatě i elektrifikace je dnes zbytečná, když jsou baterie.
Nesmysl je za stejnou nebo i horší službu platit více peněz. To je ostatně pointa soutěžení. A prý „už ať jsou volby“ – to si jako myslíte, že za Babiše se nesoutěžilo? Kdy, resp. za čí vlády byly vysoutěženy ty Arrivácké rychlíky s 845? Povídejte.
A k vašemu druhému komentáři: Potřeba apriori odsoudit jakéhokoli názorového oponenta jako „toho, kdo nechápe zmařené investice“, to vám nepřidá vůbec nic, natož nějakou kredibilitu.
Já žádný kredit nepotřebuji, ostatně ani nemám potřebu se zde 24h hádat se šotouši, kteří mají příspěvky jako denní senzaci. Nakonec to, co zde obhajujete zde bylo nastartováno po roce 89. Výsledky známe .
Aha, takže kdo s vámi nesouhlasí, ten je šotouš? Aha, někdo jiný zas tvrdí, že by šotouši nejraději vrátili všechno pod ČD a soukromníky nesnášejí, tak jak to teda je? Jaké výsledky známe? Že už spoje nejezdí stylem náhodných výstřelů párkrát za den, ale víceméně všude celodenně v rozumném taktu? Že už můžeme jezdit rychlostmi, než 120 km/h a přes zhlaví 100? Že oproti době před r. 89 jezdíme mezi Prahou a Ostravou levněji a přitom komfortněji a s větším počtem spojů? Nebo že symbolem lokálek přestávají být 810 a na rychlících snad už končí koženky? Má to asi nějaký… Číst vice »
Jaký je rozdíl mezi šotouši a fanatikem z webu? V globale žádný.
Zbytek textu bych okomentoval: přirozený vývoj. Taky nejsme stále na stromech. A jestli tomu pomohl Jančura? Možná v řádu měsíců, nic víc.
Proč sem pořád taháte šotouše? Jak ti souvisejí se soutěžením závazkové dopravy? Mimo to mnozí šotouši zastávají názor, jako vy, cituji: „ČD je státní podnik, tzn. Je nesmysl dávat zakázky jinam.“. Kromě toho házet nálepkami typu šotouš a fanatik je stejně o ničem.
Druhá věta je čisté teoretizování „coby kdyby“, které nemá reálný základ.
Třeba proto,že jediný akcionář ČD je ČR. Pádný důvod.
K vašemu výčtu:
– četnost spojů: vzásadě nezávisí na dopravci ani na jeho způsobu výběru, ale na objednateli,
– rychlosti na trati a zhlavích: vzásadě nezávisí na dopravci, ale na stavu infrastruktury,
– úroveň cestování např. mezi Prahou a Ostravou: zde souhlas – soutěž přinesla notné zlepšení kvaluty a i zrušení dotací na provoz,
– konec 810 na lokálkách: pouze částečný souhlas – výběr vozidel podstatně ovlivňuje objednatel svým zadáním, dopravce se sám o sobě nemůže moc „rozmáchnout“… viz prohra ČD na rameni Kolín – Ústí kvůli nabídce vozby kvalitativně vyšší úrovně ale nad rámec limitů objednatele
Díky za věcnou reakci.
K prvnímu a poslednímu bodu: Chtěl jsem ilustrovat význam soutěžení pro objednatele, tedy že mohou dostat lepší službu za stejné nebo i menší peníze, než v případě jediné možnosti – ČD. Pak jde samozřejmě už o konkrétní nastavení podmínek soutěží, což je, jak říkáte, na objednateli.
K rychlostem: Ano, jde o infrastrukturu. Tady jsem reagoval na odstavec o „obhajování něčeho, co začalo po roce 89“. Prostě mi to přišlo jako další výkřik, jak dřív bylo líp a dnes je všechno horší.
Hlavní přínos otevření trhu v závazkové dopravě spočívá v tom, že objednavatelé se naučili definovat co chtějí a začali zjišťovat, co za své peníze můžou dostat. To by se při neustálém bagrování všeho k ČD nestalo.
“ objednavatelé se naučili definovat co chtějí”
Neřekl bych, že se něco naučili. Ano, možná se učí, problém je ale v tom, že potřeby objednatele se jaksi neshodují s potřebami spotřebitele.
O morálce tady nebude kázat někdo kdo rozvrací manželství s děckem.
Přesně. A chce dítě nebo manželku? V prvním případě to může být trestné.
ČD nejsou státní podnik. A i kdyby byly, tak i v případě státního podniku se předpokládá, že by měl vydělávat a nejen na úkor státu. Hlavně by neměl být přisátý na státním cecku. Na to jsou rozpočtové a příspěvkové organizace.
Jo a proto 100% akcií má stát. Ale nejsou státní. Tak jsou asi Donalda?
České dráhy NEJSOU státní podnik, jak ostatně samy rády zdůrazňují.
A podnikatelských příležitostí je hodně, včetně zmiňované údržby a pronájmu vozidel. Pravda, zatím se jejich bokovky omezily spíše na odprodeje majetku k SŽ.
Ministerstvu dopravy jsou ČD vcelku jedno, protože neodvádí žádnou dividendu majiteli. A při soutěžích rozhoduje cena, kterou budou platit přeneseně daňový poplatníci a musí postupovat dle zákona o veřejných zakázkách.
Navíc u ČD do budoucna hrozí několik promarněných investic, jako nákup interjetů, které nemají žádnou nízkopodlažní část, takže pro budoucí výběrová řízení jsou nepoužitelné. A téměř vše se do roku 2033 bude soutěžit.
To máte pravdu, ale ten nedostatek by se dal elegantně napravit dodatečnou objednávkou jistého počtu vozů IJ, případně i CJ, v nízkopodlažní víceúčelové verzi, aby každá provozovaná souprava disponovala jedním takovým vozem – viz např. ÖBB rj NG.
To zcela určitě ano, pokud podmínkou nebude, že to musí být zcela nová souprava.
Tady to bohužel stát troch pos..l. Mělo soutěžit už dávno, byť s tím, že ČD třeba nevyhrají nic, ale ne nechat ČD zadlužit, díky nákupu nových vozidel, a pak jim suše oznámit, že možná to nakoupené nebudou smět v soutěžích použít.
Nemyslím si, že by stát požadoval na všech linkách nízkopodlažní vozidla. Tolik jich nemá žádný dopravce a kupovat všechny vlaky do roku 2023 nové nebo zánovní, to by stát prodělal kalhoty. IJ i CJ si svých 40 let v provozu užijí.
Ano, MD by mělo na všech linkách požadovat nízkopodlažnost, aspoň v 1 voze, ale raději ve více. MD to nechce, protože by měl potíže projíždět minibar, ale takový důvod není dostatečný, automaty už byly vynalezeny.
To bych zase neměl strach, že v roce 2033 nebudou mít ČD kam nasadit svoje tehdy 10leté InterJety. Většina rychlíků bude nejspíš požadována jako nízkopodlažní, ale nadále poroste mimo jiné mezistátní doprava, kde to bude pořád vyhovovat. Možná dojde na nějaké doplnění bistra, namísto té almary s jídlem, jejíž otevírání akorát ruší cestující v 1. třídě.
V roce 2033 to ještě nebude, ale během 40.let už čd nebudou…
Když bude vozový park v takovém stavu, že bude hrozit odstavení interjetů do kopřiv pro nedostatek výkonů, tak se můžeme bavit.
V tom stavu ale ještě dloooooouho nebudeme.