Infrastruktura Železnice

Fenomén Praha – Ostrava. Konkurence a lepší trať znásobila počty cestujících

Vlak RegioJet mezi Prahou a Ostravou (Velim). Foto: Jan Sůra
Vlak RegioJet mezi Prahou a Ostravou (Velim). Foto: Jan Sůra

Šest let uplyne v úterý od vstupu RegioJetu na trať mezi Prahou a Ostravou. Trasa je dnes reklamou na železnici: od roku 2010 tu počet cestujících stoupl o 147% a dál roste. Díky konkurenci, lepším službám, nižším cenám i rychlejšímu spojení, než v minulosti.

Data o růstu ukazují statistiky z Ročenky dopravy, kterou pravidelně vydává ministerstvo dopravy. Ukazuje i počty cestujících mezi jednotlivými kraji. Například mezi Moravskoslezským krajem a Prahou ještě v roce 2010, kdy na kolejích na této trase jezdily pouze České dráhy,  ročně jelo jedním směrem 452 tisíc cestujících, v roce 2016 to bylo 1,171 milionů cestujících. To představuje nárůst o 147%.

Data přitom ukazují, že růst dál trvá: jen mezi roky 2015 a 2016 přibylo ve vlacích mezi Prahou a Moravskoslezským krajem dalších 13% cestujících.

Počty lidí ve vlacích mezi Prahou a Moravskoslezským krajem jsou dvakrát vyšší, než ve vlacích mezi Prahou a Jihomoravským krajem.  Toto spojení zažívá přitom největší růst v posledních letech díky modernizaci D1.

 

Ještě větší růst, než mezi Prahou a Ostravou  je  u spojení mezi Olomouckým krajem a Prahou, kde jezdí zhruba stejný počet lidí, jako z Moravskoslezského kraje do Prahy. Od roku 2010 počet pasažérů stoupl o 157%.

Podle statistik jen mezi Prahou a Olomouckým a Moravskoslezským krajem oběma směry cestuje ve vlacích přes 12 tisíc lidí.

Důvodů pro rostoucí počty ve vlacích na této trase je více. Jedním je infrastruktura: vlak je dnes nejjistější a nejrychlejší spojení, oproti minulosti zrychlil i pod tři hodiny z Prahy do Ostravy. Další leží v nabídce spojů: s příchodem RegioJetu a Leo Express výrazně stoupl počet vlaků na této trase, zejména k nelibosti nákladních dopravců, kteří si stěžují na nedostatečnou kapacitu.

Souboj tří dopravců přinesl i lepší kvalitu cestování a také tlak na cenu. Jízdenka z Prahy do Ostravy se dnes dá pořídit často i za cenu kolem stokoruny.

Kritici neregulované konkurence také upozorňují na rušení některých spojů v okrajových časech i to, že na kompenzacích za státem nařízení slevy musí teď dopravcům ministerstvo dopravy doplácet více peněz, než v minulosti.

 

Štítky
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Zesp
Host
Zesp

No tak ono je to způsobeno hlavně tou konkurencí (ostatní aspekty jsou podpůrné). Většina koridoru již byla hotova i v tom roce 2009 či 2010, oproti této době už není dnešní zrychlení tak markantní – dodělávaly se jen uzly, trať UO – Choceň stále v nedohlednu). Cím tam ale ČD jezdily? Většinou vozy B s V max 140 km/h, moderní vozy byly v menšině. 160 Km/h mohly jen Pendolina (ovšem za hodně mastnou cenu, cestující byli nehorázně ždímáni) a sem tam nějaké to IC, když se ho v DKV podařilo zázrakem na 160 poskládat… Do toho vstoupil Regiojet taky s… Číst vice »

Tomáš Záruba
Host
Tomáš Záruba

A tohle všechno skončí spolu s otevřením D35. Úplně bude stačit část Opatovice – Litomyšl.
Hlavní důvod úspěchu Ostravy je totiž v tom, že jde o jeden z mála směrů, kde je solidní trať a špatná silnice. Zatím.

Pavel
Host
Pavel

Troufám si tvrdit, že to tak tragické nebude. Kdo jednou přesedl od volantu ke stolečku s notebookem, už se naučil na pohodlí. A také zjistil, že místo stresu z kroucení volantem může i v klidu něco udělat do práce nebo si zdřímnout. Takže, i když ušetří cca 30 minut na cestě, tak i ty 2 a půl hodiny po D35 bude zcela promarněný čas.

Chachar Budvar
Host
Chachar Budvar

Jestli ono to nebude trochu naopak. S „konkurencí“. Jestli se to o ni jenom tak neříká, aby to vypadalo tak nějak „tržně“ správně. Aby to zkrátka lépe odpovídalo pošahaným klausovským poučkám o stejnosti „pravidel trhu“ rohlíků, jablek, či štětek. Aby třeba ten článeček mírným šťulcem nepodsouval, za co a komu mají být ovčané vděčni. Opak, souzi kapitáálisté, jest příčinou. Lidé jezdí vlaky především a hlavně proto, že se zkrátka v cílových destinacích všechna ta úžasná auta nedají slušně odložit. Případně že každým rokem mnohem častěji vznikají u Phy zácpy a cesta „tržně nejsprávnějším“ dopravním prostředkem pak poněkud drhne. Že jsou… Číst vice »

p
Host
p

nevim, ja jel tou trati loni jen 4* ale dvakrat mel vlak pres hodinu zpozdeni kvuli „mimoradne udalosti na trati“

Jan
Host
Jan

Tak někdo taky musel doobjednat vlak ráno z Olomouce do Ostravy. Naštěstí. (R 641). Jinak by Ostrava zůstala zcela odříznutá. Protože přes sliby soukromých dopravců, že zachovají rozsah do Ostravy nic nejezdilo. Ovšem stále je to pouze spojení z Olomouce. Již ne z Zábřehu. Třebové atd. Ale růst moc hezký, stejně důležité je opravený koridor za desítky miliard slouží.

Tadeáš
Host
Tadeáš

Narozdíl od koridoru do Plzně, který bohužel zeje prázdnotou, protože chybí pořádná trať do Německa a zejména velmi špatně propustný úsek z Prahy do Berouna jí izoluje od většího množství osobních i nákladních vlaků.

Martin Chovanec
Host
Martin Chovanec

Ale doplácí ministerstvo víc pouze absolutně nebo i relativně na každého přepraveného studenta atp.?

Josef Petrák
Admin

Statistiku „na studenta“ určitě MD nemá, protože to z lístků nepoznáš. Víš jen celkový nárok za dopravce a na jednotlivý lístek.
To se dalo zjistit do doby, dokud to bylo vyplácené jako dávka přes sociálku a ne takto neadresně přes dopravce.