Menší kapacita a horší vlaky než dříve. ZSSK odhalila, co čeká cestující na lince Bratislava – Komárno po konci RegioJetu
Státní dopravce poděkoval RegioJetu za "rozježdění" trati. Zhruba třetina kapacity bude bez klimatizace.
Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) odhalily detaily k provozu Bratislava – Komárno, který převezme společně s rakouským dopravcem ÖBB v polovině prosince pro RegioJetu. Přiznala, že cestující čeká zhoršení komfortu.
„Nalijme si čistého vína. Na trati budeme od prosince jezdit lepšími vlaky, než jsou současné, ale na počátek provozu horšími než v roce 2018,“ napsal šéf ZSSK Filip Hlubocký v blogu na Denníku N. Do roku 2018 měl RegioJet na trase výhradně nízkopodlažní a klimatizované jednotky, pak nasadil i starší soupravy kvůli navýšení kapacity. Podle Hlubockého ZSSK i ÖBB „makají na sehnání lepších souprav“.
Cestující ale čeká jiné zhoršení komfortu. Vlaky budou méně kapacitní. ZSSK chybí dvoupodlažní vozy, které si přivezl z Německa RegioJet. „Neumíme zabezpečit soupravy s 500 místy na sezení ve špičce, ale s kapacitou menší než 400 míst,“ uvedl Hlubocký. V každé soupravě bude alespoň jeden klimatizovaný vůz.
Slovenské ministerstvo, které svoji nečinností stávající situaci způsobilo, ještě na počátku týdne na Facebooku tvrdilo, že kvalita bude minimálně stejná jako u RegioJetu. Výběr ZSSK a ÖBB vysvětlilo tím, že RegioJet nabídl starší soupravy a požadoval vyšší dotaci.
Mezi Bratislavou a Komárnem budou jezdit dva typy souprav: jedna s lokomotivou Herkules (řada 2016) a dvěma vozy Bdteer (ZSSK, s klimatizací, wi-fi), dvěma vloženými vozy Bmpz-I od ÖBB a řídícím vozem Bmpz od ÖBB. Rakouské vozy bez klimatizace podle ZSSK splňují kvalitativní požadavky přepravy cestujících v příměstské a regionální dopravě. Jezdí aktuálně mezi Vídní a Bratislavou. Druhou soupravou bude vlak tažený lokomotivou 754 ZSSK a dvěma klimatizovanými vozy Bdteer a dvěma vozy Bdtmeer bez klimatizace.
Pod Tatry zamíří nejspíše horší vlaky
Mezi Dunajskou Stredou a Komárnem pak nasadí ZSSK jednotky 840 s klimatizací či vakuovým WC. Ty přesune z Podtatranské oblasti, zejména z tratí Poprad-Tatry – Kežmarok – Stará Ľubovňa – Plaveč a Studený potok – Tatranská Lomnica. Místo nich nasadí jednotky 813, zvažuje ale i nasazení modernějších 813.1. Hlubocký připouští, že nejde o posun k lepšímu. „Při rozhodování o využití kapacity a kvality jednotlivých vozidel rozhoduje zejména jejich využití a celospolečenská potřeba,“ řekl Hlubocký. Celkem má být 60–70 % nasazované kapacity s klimatizací.
Trať mezi Bratislavou a Komárnem patří k nejvytíženějším jednokolejkám v Evropě, RegioJet zde ročně přepravil kolem 4 milionů cestujících. Slovenské ministerstvo dopravy nechalo výběr dopravce na poslední chvíli, proto nakonec skončilo u státních drah Slovenska a Rakouska. Kontrakt je na dva roky, pak by měl začít provoz podle desetileté smlouvy z veřejné soutěže. Oproti stávajícímu kontraktu s RegioJetem má být provoz ročně o zhruba 200 tisíc eur levnější.
Hlubocký v blogu poděkoval RegioJetu za to, že „rozjezdil“ provoz na trati. „Slibuji vám, že o cestující, které jste tu z veřejných zdrojů naučili jezdit vlakem, nepřijdeme,“ uvedl.