MD znovu vypsalo soutěž na rychlíky přes Vysočinu, požadavek na 200 km/h zůstal
Vlaky Českých drah ve stanici Havlíčkův Brod. Foto: České dráhy
Předpokládaný objem platby z veřejných rozpočtů za 15 let je 6,5 miliardy korun.
To se bude míchat vysokorychlostní doprava a ostatní na jedné trati, tak to je možné jen v ČR.
A taky je to možné v Německu. A asi i jinde.
Tož a těch 200 budou jezdit kde? Mezi Havl. Brodem a Čáslaví?
Smlouva je na 15 let. VRT-01 Praha-Běchovice – Poříčany, konec realizace 2030. VRT-02 Poříčany – Světlá nad Sázavou a VRT-04 Velká Bíteš – Brno oboje konec realizace 2032. Kdyby se to stihlo včas (jakože nestihne), tak po prvním hotovém úseku VRT budou jezdit s touto smlouvou 7 let. Zpoždění větší než 7 let snad nebude. A 200 je naprosté minimum, ta trať má být na 300-350 km/h. Navíc vlaky na 200 nejsou zas takový problém, může tam jezdit railjet, comfortjet nebo něco podobného, co už dopravci mají… A možná Škodovka udělá i Pantera na 200… 😀
To víte, my, co jsme zvyklí na trať mezi J. Hradcem a Veselí nad Lužnicí, kde se již od císaře pána jezdí 60 km/h, tak jsme z dvoustovky nadšení a považujeme ji za astronomickou rychlost.
Jsou to stejné kecy. Jako trh s dodavateli energií. Operátorů v GB při kovidu atd. Jen do té doby, než jsou v +.
tak myslíte, že skončí monopol čd?
V rámci většiny republiky na tzv. expresních linkách (EC/IC/SC/rj/EN a zčásti Ex plus některé R) pravděpodobně koncesní model
No tady na 15 let to určitě monopol nebude..
Snad už neztratí elektronický klíč :DD
Stát chce úplný rozklad veřejné dopravy nebo co? Protože jestli by to Jančura pojal se stejnou zodpovědností, jako dnes provozuje navazující linku Kolín – Ústí, tak to je neakceptovatelné. Minulý týden tam zase jezdil se dvěma vagóny místo čtyř, nebo kolik jich má být. Samozřejmě narváno jak někde v Indii.
Tohle je prostě špatný koncept. Stát si má v první řadě definovat požadavky a pokud je státní dopravce je schopen splnit, žádné angažování soukromníka není potřeba. Akorát se miliardy ze státního nasypou někomu do kapes, přičemž pro cestující to bude mít jen negativa.
No že by ten správný dopravce vždy dodržoval řazení a počet vozů v soupravě… to nemůžu říct.
Což není omluva RJ, ale státní dopravce je rozhodně často schopen plnit není. A kolik nám tu pořád jezdí Béček na linkách kde by asi neměly být.
Díky Regiojetu se byť neochotně, a nechtěně musely cosi začít dělat i ČD. Ale podívejte se dnes na koridor do Ostravy – těch Béček, co se tam hemží, o nějakém řazení nemůže být řeč. A to je v pořádku?
No jo. ČD kupuje nové drahé RegioFoxy od PESy, které nikdo jiný už nekupuje (krom dopravce z Ghany).
Takže nezbývají peníze na ojeté vagony. Např.
– až cca 40x Avmz109
– až cca 50x Bpmz294
– až cca 25x Bvmzs186
popř. až cca 30 Bimz264
Výkony v rukou ČD, a.s., nejsou „nasypáním někomu do kapes“?
Miliardy čistého zisku ze státního prostřednictvím ČD vysáli bývalí majitelé Škody Plzeň, kdo je vysává dnes, se dozvíme zase za pár let, ale vadí miliony, které by mohl vydělat Jančura…
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/faltynkuv-diar-jak-se-dostalo-zlate-vejce-ceskych-drah-k-miliardarum-150501
Úplně stejně to má ČD, hlavně na R12. Už se mi několikrát stalo, že tam ani nebyl oddíl s první třídou a musel jsem reklamovat jízdenku. Ty negative.
Podle mě je hlavní problém v tom, že stát je sice schopen chrlit nařízení, předpisy, vyhlášky, smlouvy apod., není ale schopný (nebo spíš ochotný) jejich plnění vymáhat. Toto je jenom jeden z mnoha příkladů. Vlády se sice mění, ale zrovna v tomto jsou konzistentní, liší se jenom v tom, na co se vymlouvají.
Osobně pokládám deadline 23.12.2022 za nešťastný. Dopravci mívají prosinec dost rušný. O 3 později (v půlce ledna) by to bylo lepší.
Vy se chystáte podávat nabídku?
Ne. Ale je to šance si udělat vlastní odhad poptávky cestujících. K tomu směřovaly dotazy dopravců na MD ohledně tržeb z jízdného, množství cestujících a předkládaných jízdenek. Ministerstvo poskytlo kumulované tržby a několik dopravních průzkumů a vyzvalo dopravce – cituji: „Každý z uchazečů má nad rámec toho možnost provést své vlastní frekvenční průzkumy, pokud chce získat z jeho pohledu významná data nebo má určité pochybnosti o relevanci poskytnutých dat“. Tož předpokládám, že spousta lidí od některých dopravců (např. studentská brigáda) nyní jezdí jako mystery shoppeři na R9. A vyhodnotit získané údaje zabere čas = v sezoně na vyhodnocení asi nebudou… Číst vice »
Jo, pronajme si autobus a bude s n tam pendlovat….
-:)
Dopravci, kteří mají zájem mohou jen lehce poupravit předchozí nabídky ze zrušeného VŘ.
Pročítal jsem Odpovědi Min Dopravy na dotazy dopravců, které se často točily kolem:
– tlakotěsnost ano/ne
– jestli je připuštěna možnost leasingu a jakého
– ARPU v dopravním smyslu sousloví
U toho třetího bodu je řešením dostatek času na sběr/vyhodnocení údajů současné R9 a forecast. Proč myslíte, že RGJ zastavuje v HavlBrodě a Žďáře? Zatímco railjety/Metropolitany ne?
Když vás tu vidím – co říkáte na to, že mezi HB a Jihlavou budou namísto dvojice 841 (v okrajových částech dne namísto sólo 841) jezdit, co se základního 2h taktu týče, mnohavozové rychlíkové jednotky?
Budete spokojen, že „už žádné malé motoráčky“, anebo nespokojen, že mezi HB a JI bude taková souprava vytížena z dost nízkého procenta?
Osobně to pokládám jako průzkum zájmu cestujících na trase budoucí VRT „Vysočina II“. Nikoliv jako smysluplná dopravní obslužnost vzhledem k D1.
Čili nebude-li zájem = tak VRT u Jihlavy vznikne později.
Ale taky se můžu mýlit, neboť v případě VRT je hodně široké spektrum vlivů
ne ne … to je vazne myslena odpoved, nebo pokus o vtip? 😀
Tak se podívejte na zátěžové kartogramy u VRT RS1/2 (po zbudování Vysočina II) dle Studie proveditelnosti od SUDOP Praha.
Vycházím z předpokladu, že dokončení VRT RS 1/2/4 se dožijí lidé narození v 70. letech, tj. cca 2045 až 2060. Ale v tomto se můžu mýlit = netuším kde se vezme dostatek peněz na tyto stavby a jejich provoz.
Soutěže m Na výběr dopravců na určitých tratich na omezenou dobu jsou nesmysl EU. Nějaký dopravce soutěž vyhraje má nakoupené vlaky, vyškolený personál,musí vybudovat zázemí,čili haly pro opravy ,úklid,údržbu což je značná investice. Dejme tomu odjezdu to těch x let a pak Brusel znovu nařídí soutěž.a ministerstvo to dá jinému dopravci.a ten který tam jezdil tak propouští všechny zaměstnance,vozidla odstaví do kopřiv,uzavře opravárenské haly? A na druhé straně při systému soutěži k Jak může než Jak má dopravce plánovat a budovat když vůbec neví kdy a kde by měl jezdit? Má toho logiku? Kdyby politici podporovali od převratu státní dráhy… Číst vice »
#czexit?
Vůbec nechápeš o co jde a přitom jsem to vysvětlil polopate. Ty bys sám v tomhle a za takovych podmínek podnikal?
A přesto je v ČR několik dopravců, kteří za těchto podmínek podnikají.
A na západě dokonce ani nemusejí odstavovat vzidla do kopřiv, když skončí smlouva. Jinak by si ČD ty ojetiny nepořídily, žeáno?
Díky tomu, že nastupují soutěže by v tom opravdu mohl začít podnikat. Bez soutěží nikdy.
Ty vůbec nechápeš, co se všude kolem děje. Takový názor se hodí maximálně tak do 20. století.
Otevřené soutěže na plnění financované z veřejných zdrojů jsou běžnou praxí všude ve vyspělém světě, není to unikát EU. EU pouze stanovuje univerzální pravidla. „Brusel“ nenařizuje konkrétní soutěže – to si členské země a volení zástupci v EP takto systém nastavili v Nařízení 1370/2007. No a pak, div se světě, toto normálně funguje. Dopravce má obvykle smlouvu na takový čas, aby se mu kapitálové výdaje vrátily, s možností odprodeje majetku a převodu zaměstnanců na svého následovníka. Ostatně proto třeba pokud by ČD neuhájily linku Ostrava – Frenštát, nové soupravy musí odprodat novému vítězi. Takže komentář zcela odtržený od reality. Chce… Číst vice »
To si idealizuje s.proste vy co bastite EU jste úplně mimo.
Nene, nesvádějte všechno na EU, ta dává jen parametry. Zbytek si děláme sami, včetně toho co se jak bude kupovat.
Tak prostě odpovězte na tyto otázky. 1. Proč jsou soutěže úplně mimo? Dopravci mají právo na jistotu zakázek, protože stát je tu od toho, aby se podojil? 2. Jakto, že dopravce neví kdy a kde bude jezdit, když napřed musí vyhrát soutěž, aby pak věděl, kde bude jezdit? Nebo netuší, do jaké soutěže se hlásí? 3. Podpora státního dopravce. Jak jste volil u relevantních předchozích voleb? Volil jste politiky, kteří něco takového deklarovali? 4. Kampaň proti ČD? Co takhle antikampaň? Udělal jste něco proti tomu? 5. Staré šroty z Německa, nejsou náhodou stále modernější, než to co tam jezdilo dříve?… Číst vice »
Fialův chlapec?
Jen kecy na úrovni účastníka demonstrace bezzubých dne 28.10. v Praze. Argument žádný.
A co baštíš ty, že jsi IN, zatímco ostatní jsou „úplně mimo“?
To je zase odpověď, Vladimíre.
Aspoň jediný argument poprosím.
Tady je veškera snaha o vysvětlení (myšleno prostřednictvím argumentace) zbytečná. Víte o tom evidentně velký prd a o to hlasitěji se budete hádat. Navíc viníka už znáte dopředu, tak co se zatěžovat nějakými fakty a alespoň základní znalostí procesů, které tak vehementně komentujete, že…
A za další co je to za nesmysl ,že by se měly všechny náležitosti a majetek převádět na nasledovnika?
Prostě podle vás co vymyslí Brusel tak je genialni
Proč nesmysl, prostě realita právě proto, že živornost vozidel není stejná jako platnost smlouvy.
Tohle je součástí té smlouvy a má to smysl.
Možnost odprodeje není, že něco mělo či muselo. Ale co s tím budete dělat, když proto nemáte využití?
Proč ne? Když je to tak smluvně navrženo a podle toho financováno?
A dodávám a koho bastite ty?EU a USA?
PROSÍM VÁS, napište jeden příspěvek, kde do toho nemotáte spiklenectví USA a EU. Díky.
Mimochodem EU není ta EU, my jsme EU. A zrovna jí „čistě náhodou“ vedeme.
Ve vaši mysli jste na Boha povýšil EU asi.
Nové náboženství?
To je? Kde můžu zapálit svíčku?
Dobrý den,
myslíte to nepochybně dobře a jsem rád, že jste vypsal relevantní informace (nejen v tomto vláknu), ale dále asi už raději nekrmte trola. Už podle toho, že ačkoliv píše česky s diakritikou, přezdívku ma rusky, jen přepsanou do latinky, se dá odhadovat, odkud vítr fouká (z Kremlu a petrohradské trolí farmy).
Hezký den!
Už nebudu, sám jsem si to slíbil.
Ty jsi americký či unijní trolll?
Přesně tak, co se nám nelíbí (třeba transparentní veřejná soutěž), to je snaha svést na EU, přitom jsou to naše nařízení a EU jen zařídila to, že se nesmí obcházet naše zákony a zadávat vše rovnou kamarádům ze Škody.
Já jsem rád, že na tratě placené z mých daní, jsou veřejné soutěže a získávám tak lepší cenu a snad i služby, než v případě, kdy to měl jeden dopravce předem jasný.
Vidíte, a mně zase přijdou jako zhovadilost tahle výběrka orientovaná striktně na cenu. Správné řešení bych viděl v tržních konzultacích a otevřené diskuzi. Uvedu příklad – zadavatel požaduje soupravy co jsou alespoň z 20 % nízkopodlažní. Přihlásí se dopravce A který má soupravy s 20% nízkopodlažností, a dopravce B který má spupravy 100% nízkopodlažní. Dopravce B je však o 1 Kč/km dražší než dopravce A. Tudíž ačkoli je objektivně 100 % lepší než 20 % a za tu korunu navíc by to stálo, zadavatel dopravce B vybrat nemůže, protože formálně zadání splnili oba a rozhoduje pouze cena. A to je… Číst vice »
Myšlenka správná avšak vycházející ze špatného předpokladu, ze zadavatel chce pro cestující nejlepší služby. Ne, zadavatel pouze chce aby ho to stálo co nejméně. Nějakých 20 % nebo 100 % nízkopodlažnosti je tomu úředníkovi co o tom rozhoduje zcela buřt, on tím beztak jezdit nebude. Copak to nevidíte, jaké vrakoviště je na linkách dle MD dostačující? Sorry jako.
Vaše dilema na některých tratích patrně vyřeší koncesní model
Ale cena coby jediné kritérium se nutně nevylučuje s požadavkem na nová vozidla, vysoké % nízkopodlažnosti (mimochodem na této rychlíkové lince nepožadované – ?) apod.
Naopak argumentem pro jediné kritérium v podobě ceny (za objednatelem stanovených kvalitativních podmínek) je její objektivita (zatímco další parametry jsou do určité míry subjektivní).
Co navrhujete? Státní dráhy bez soutěže, Ex1 pod dotačním deštníkem a stejně s jízdenkou dražší než před příchodem RJ?
Zřejmě národní socialismus. 🙁
Hádejte proč je v Německu pár let mezi podpisem smlouvy a výjezdem. Dopravce klidně může dávat přihlášky do „všech“ soutěží a když to vyjde tak budovat zázemí pro daný soubor. Hádejte, proč vozidla z dotací někdy jsou majetkem objednavatele (Moravia ibalgin).
„vozidla odstaví do kopřiv“
Protože prodat 10 let staré vlaky jinému provozovateli je zakázáno? A zakázal to kdo? Stejně tak je zakázáno v hale opravovat jiná vozidla než vlastní?
Ano, pokud nastavíte nesmyslné požadavky, jako nahoře, tak to nebude dávat smysl. Ale nikoliv kvůli Bruselu. Ten nic takového nezakazuje, z toho co jste vypsal.
Brusel žádné „další soutěže“ nenařizuje. Jsou to české zákony a soutěží se na předem dané období, kdy si každý může spočítat jak se mu to vyplatí a co nabídne. Je to jediný způsob jak vystavit železnici konkurenci a udržet ji konkurenceschopnou.
Jinak byste se měl vydejchat, protože ten text je nestravitelný, půlky vět náhle ukončené, nečekaně vražené tečky že člověk nechápe a nečekaná slova, že člověk neví co to má sdělovat.
Patnáct let vám přijde jako krátké období? Je to zhruba polovina životnosti nových vlaků, po kterých stejně budou muset projít generálkou, aby mohly být dál v provozu. Za mě je toto konečně správně nastavené VŘ. Nové vlaky, respektující i budoucí rychlost tratí, doba nastavená na polovinu jejich životnosti a relativně dost času před zahájením (i když tam toho času mohlo být i víc, ale tři roky jsou také dost). Toto se MD povedlo. Takto by to mělo být u všech VŘ na dopravce, státních i krajských. Co se jim povedlo méně je každý druhý vlak z/do Prahy do/z díry jménem… Číst vice »
Moc jsem nepochopil, proč větev Praha – Havlíčkův Brod má být posílena na hodinu celodenně, ale Havlíčkův Brod – Brno má zůstat dvouhodina jenom s pár posilama ve špičkách. Přitom mezi Brnem a Žďárem má dojít k výraznému zrychlení (cca. o čtvrt hodiny), navíc dojde k rozlomení přímých osobních vlaků Brno – Žďár, takže zájem o cestování rychlíkem v tomto směru naroste.
Pac si MD usmislelo že pošle třeba jeden vlak v sodoi do Brna a v lichoud do Jihlavy
Protože do Kutné Hory obvykle jezdí nejvíce lidí 😃
Protože Kraj Vysočina potřebuje posílit spojení do Jihlavy na úkor spojení do Brna přes Křižanov. Kraj Vysočina si to po neformálním jednání na MD prosadil. Prý na cestách od Prahy do Jihlavy a zpět není dobré tak často jako dnes v HB přestupovat, když Jihlava je krajské město. Že je větší frekvence na Brno, to nikoho netrápí. Úkol zněl jasně.
Tímto jen dokázali, že Jihlava neměla být nikdy krajské město (Vysočina neměla vzniknout). To, že ignorovali při masírce na MD zranitelnost jednokolejky a vlivu křižování na stabilitu JŘ nepřekvapí, ale že počty cestujících ve směru na Brno a na Jihlavu nebudou nikdy podobné, to je překvapivé hodně. Bohužel zafungovalo zaklínadlo „krajské město!“
Nebo spis snaha nemít do Třebíče hned 2 přestupy…?
Nemusejí tam být. Nic nebrání Kraji Vysočina v tom, aby zavedl přímé Sp vlaky z HB do Třebíče, vázané v HB v opačnou (tedy lichou) hodinu.
Mimochodem dvě dlouhé rychlíkové soupravy najednou (+ nad rámec toho přinejmenším jedna osobáková u nástupiště + možná až další dvě připravené k nasunutí/odsunutí k/od perónu) bude v žst. Jihlava dost problematické umístit (resp. umístění možná O. K., ale ty souběžné či krátce po sobě jdoucí příjezdy/odjezdy).
A jednopřestupní spojení (například) Jihlava – Pardubice by tím vzniklo jak? Nevím, proč musíte být za každou cenu v opozici i u jednoznačně dobré věci…
To že jde o „jednoznačně dobrou věc“, je vaše smyšlenka.
Mimochodem i tak bude první jednopřestupové spojení R-R z Třebíče „do Prahy na desátou“, resp. poslední z Prahy bude už v 18 h.
Mimochodem naopak se nabízela možnost mít 1h takt Praha – HB – ZR – Brno a alespoň 2h (resp. klidně i 1h coby „četnost schopná vytáhnout lidi z aut“) takt rychlíků Pce – HB – JI s vazbami mezi sebou v HB, kterážto možnost ale je spíše v rozporu s přímými R Praha – JI.
Do určité míry to je falešným dilematem – alternativou mohl být požadavek na rozpojování/spojování souprav v HB tak, aby konkrétní rychlíkový spoj měl přímé vozy jak směr Brno, tak i směr Jihlava.
(a aspoň by se do Jihlavy nevezlo tolik vzduchu)
Měli by tam však dát možnost jednoho roku nasazení starších souprav bez postihu, když se to kvůli takový kravině odložilo.
Ano, ale tam hrozí, že se z toho stane „věčné provizorium“ 🙂 Leda by ta smlouva byla udělaná dobře (což doufám)
To radši ne. Určitě by se našla pak skulina ve smlouvě, nebo by dopravce radši platil pokuty, než kupoval nové vlaky. Všichni víme, jak letos RegioJet na R8 a R23 omezil provoz, jen aby si mohl jezdit do Chorvatska, a předpokládám, že mu MD napaří pokut v rámci 10-tek tisíc korun, aby se neřeklo. Takže ať si to vyhraje jakýkoliv dopravce, ale ať tam fakt jezdí nové vlaky a ne křápy, které byly vyřazeny a určeny k sešrotování (nebo mi che tady někdo říct, že to co jezdí mezi Brnem a Bohumínem, je kvalitní…).
Rozhodně je to lepší než reko Bdt a nesrovnatelné proti B249.
A že to bylo určené k sešrotování máte podle toho, že ČD to chtěly Jančurovi vyfouknout pomocí kartelové dohody? Kdosi ty vagony tak moc chtěl, až se dostal před soud. A nejdou jsou určené k sešrotování? Protože uražená ješitnost?
Zničit krtka! Dle vás zničit ČD protože jsou státní a co je státní je špatně.a co Jančura ,strašně chce dělat konkurenci sám dál na začátku svého provozu nižší ceny než ČD a když ČD také o něco snížily ceny tak Jančura na ně dál žalobu.takze co toto je .?já mohu ty ne?a vůbec Jančura těch žalob dává více.ze by to byl preferovaný dopravce?
To je jako by ČD začali jezdit na svoje riziko do Berlína a DB by náhle začali jezdit za 5€. Bylo by to v pohodě a neměli by se bránit?
Hm? Nerozumět jazyku vašeho kmene, zjevné jen být rozčilen.
Copak ČD se do toho vyberka na R8 hlásili s Bdt a B249?
To asi těžko 😀
Realita R23 je takova, ze prestarle ale docela ciste vagony CD nahradily sice o generaci novejsi a k modernizaci vhodne vozy regiojetu, ktere jsou ale cim dal spinavejsi a zdevastovanejsi. Souprava ze dvou vozu byl cele leto obvykly stav. Jsem zvedavy, kdy i poslednim jedincum dojde, ze regiojet uz davno neni zadny sympaticky startup, ale obycejny moloch, ktereho uz v mnoha ohledech CD predstihly – a ze srovnani s CD je samozrejme docela nizko polozena latka. Takze doufam, ze vysocinu vyhraje nejaka jina firma, pokud se prihlasi, a ne tenhle slibotechnix.
Není to o nic horší jak rychlíky z Brna do Olomouce přes Prostějov. Možná pořád i malinko lepší.
To je ale docela smutný výsledek, když na R8 už se“soutěžilo“ nemyslíte?
Jančura stále nemá dost?
ČD se nehodlají účastnit nebo co tím chcete říct?
Nevím, co chtěl říct předřečník, ale mě stačí se podívat, jak Jančura (ne)zvládá už to, co má vysoutěžené teď. Třeba na R23 stále neplní požadavek nízkopodlažnosti. Přitom si na tu linku přivezl patra z Německa. A kde jsou? Někde v kopřivách, zatímco na R23 jezdí šroty, nezřídka v nedostatečné kapacitě. Opravdu nechápu, jak po tomto všem může někdo Jančurovi věřit byť i jen nos mezi očima.
Neplní požadavek nízkopodlažnosti? Ve smlouvě na R23 je nízkopodlažnost vyžadována až od prosince 2024.
Ano a Jančura ji samozřejmě začne plnit až bude muset a to ještě kdo ví jestli, když teď není ani schopen plnit podmínku kapacity. Nic Jančurovi nebrání plnit podmínky s předstihem. Ale proč by to dělal, že ano. Ale kdyby se k tomu provozu stejně postavily ČD, tak je tu výblitků o tom, jak je to špatně a že se to mělo dát soukromníkovi. Ale protože je to Jančura, tak je takové chování najednou v pořádku.
Nějak nevěřím na náhody. Že by selhal elektronický klíč zrovna v situaci, kdy se jedná o velkou zakázku a zároveň se od vyhlášení tendru podstatně změnily tržní podmínky? Jestli on spíš někdo v zákulisí nezatahal za správné nitky, aby se posléze do nových nabídek mohla navýšit cena, která najednou bude ve světle aktuálních skutečností akceptovatelná. Jenže energetická “krize” i dvojciferná inflace brzy přejdou, zatímco vysoká cena za tuto zakázku již zůstane. Dobře vymyšlené.
Se schyzofrenií doporučuju navštívit odborníka
Jen jedna věcná poznámka do vaší fantazije. Až přejde inflace, tak to bude znamenat, že ceny přestanou dal růst, ne že se vrátí na původní úroveň. A to se můžete spolehnout, že nevrátí.
Leda by byla deflace. A to je opravdu větší šance že na mne spadne meteorit když zrovna budu na dovolené v Severní Koreji 😀
Tak o tom ani nedejchejte, jiz za mesic nasevase media zacnou pet oslavne ody, kterak nase vlada svou usilovnou pili docilila poklesu mezirocni inflace, aniz by uvedla, ze pokles mezirocni inflace je rok od zacatku jejiho masivniho narustu vec toliko elementarni logiky.
(Zli jazykove pak mohou zacit tvrdit, ze k poklesu mezirocni inflace dochazi veskeremu vladnimu usili navzdory. 🙂 )
A budte si jistej, ze zminku (pro spoluobcany ekonomii zcela nepolibene) o tom, ze pokles inflace != pokles cen, tam rozhodne neuslysite.
By mě zajímalo který dopravce stihne dodat do tří let soupravy i se všemi papíry, napadá mě snad jen Flirt od Stadleru. A to ještě člověk musí brát v potaz že ty 3 roky jsou od termínu podání nabídek a nikdo netuší jak dlouho se to bude posuzovat a kdy vyhlásí vítěze.
Tak Radim má výhodu, že si může koupit co on uzná za vhodný. On nemusí nic vypisovat, porovnávat. Zase má nevýhodu, že se mu bude o dost hůř shánět peníze na zaplacení.
Vcelku by mne zajímalo, s čím do soutěží půjdou jednotlivý dopravci. Předpokládám, že ČD s jednotkou od Škody, která připravuje jednotku na rychlost 200 km/hod, u Regiojetu možná Pesadart nebo jiný výrobce.
RJ pujde s pesou na 200
A jaké vratné soupravy PESA má? Podle webu přichází v úvahu pouze PesaDART, která je možná technicky konstruovaná na 250 km/h, očividně jsou to však již přes 6 let pouze vlhké sny výrobce a je schválená pouze do Vmax 160 km/h.
A když vidím, jak se táhne tento proces, pochyboval bych, že do roku 2025 stihnou podle jejich plánu vyrobit a schválit Pesa InterREGIO200 s Vmax 200 km/h.
Navíc Dart nemá vstup 550-600 mm nad TK.
Škoda to někde již prezentovala oficiálně, že připravuje jednotku na V = 200 km/h ?
Jako kdo do toho s čím půjde je možná i ovlivněno tím, že ty vlaky nemusí být fyzicky vůbec těch dopravců – smlouva přímo připouští provoz s vlaky půjčenými z poolu stávajících evropských pronajímatelů, pokud si to tak dopravce zasmluvní a prokáže v rámci hodnocení nabídek, že z toho nekouká nějaký problém – takže AKIEM apod.. má dost šanci si něco obstarat za svoje peníze přímo na sebe a pak si to jen z ČD, a.s. nebo Regiojet, a.s. prostě zasmluvnit.
Typická půjčovna vlaků IMHO by byla překvapením. Neboť jejich principem je nákup s množstevní slevou a nabízení spoustě klientů prakticky po celé Evropě. Proto je tak rozšířeno půjčování vícesystémových lokomotiv a nákladních vagonů.
Zatímco u vlaků přizpůsobených na míru konkrétní zemi/konkrétními provozovateli je dost limitována role vlakových půjčoven.
To spíše nějaká forma mezaninového financování konkrétní dodávky. Např. Railpool pro FlixTrain s vytuněnými Silberlingy. Nebo CoradiaStream HC pro DB Regio, i když v tomto případě příliš nechápu smysl pro DB Regio.
https://www.lok-report.de/news/deutschland/industrie/item/36559-northrail-sale-and-lease-back-transaktion-mit-db-regio-ueber-29-coradia-stream-high-capacity.html
Jenže ono s tím tvrzením „u vlaků přizpůsobených na míru konkrétní zemi/konkrétními provozovateli je dost limitována role vlakových půjčoven“ se dá dneska v čase TSI a ETCS a obecně trendu sjednocování jednotlivých národních pravidel dost polemizovat. Konkrétně tady to výběrko má vlastně jen 2 minimální technické podmínky (= z pohledu vlakových souprav), a to a) minimální rychlost a b) počet míst a to je vše. Čili pokud někdo bude mít třeba univerzální čtyřsystémovou jednotku s V = 350 km/h a 500 místy tak ji kliďánko může nasadit – je to čistě jen věc ekonomiky provozu. Čili ta „nutnost přizpůsobení“ i… Číst vice »
Popsal jsem praxi.
Různé firmy co dělají i ROSCO (rolling stock company) snad ještě trochu investuje do dieslových vlaků a to zejména starších (viz SKPL, viz HEROS).
Ale investice ROSCO firem do elektrovlaků pro celoevropský trh myslím nejsou.
Jasně, pro konkrétní trh jsou příklady – viz např. rumunský (ARF) či holandský (NS Financial Services).
Příklad z Británie se obtížně kopíruje do našich podmínek, neboť tamní pasažérské vlaky myslím nejsou kompatibilní např. kvůli nástupu do vlaků. Podobně i norský příklad před lety se snížením náležitostí (vagonů) pro zvýšení efektivity není kompatibilní
Ale třebas Alpha Trains se rozhoupou. Když už zkušenost z CZ-SK trhu mají.
No ČD co tam jezdí nic moc, na druhou stranu aspoň i když se jezdí do Splitu má souprava CD dostatek vagonů a lokomotiv, na rozdíl od Jančury (Brno – Ostrava, Kolín – Ústí) kterej operativně skládá soupravy do Chorvatska
Operativně skládá? Co to je za nesmysl soupravy byly vzdy dvě
Kdyby operativně skládal asi by nemel +240 z Prahy ne
jako že velkou část prázdnin jezdil Kolin – Ústí nad Labem se 2 vagóny/jeden byl první třída
vzhledem k počtu míst na sezení tam dost lidí stálo půlku cesty
tak nějak odhadují že ten vagón jezdil někde jinde.
Brno -Ostrava podobně
Chapišto?
Operativně to nebylo, spíš plánovaně a o to horší
Nekecejte, z vašimi zákulisními znalostmi sám moc dobře víte že na Chorvatsko postahovalo všechno z R8 co mohlo a zůstalo jenom to z čeho se nedalo udělat lůžko. To samé na R23.
Jo, ten dostatek jde vidět na mnoha linkách R, Ex, IC/EC, kdy se jezdí bez 1.třídy, vozy řady B a podobně.
Naopak v pátek/neděli bývají dva vozy 1. třídy (nebo 1,5 když je tam ten barový). B-čka to ano, ty jezdí, ale taky jenom jako posila v pátek/neděli. Pochybuju že je náhoda, že pokaždé když jedu, tak tam jednička vždy je.
Tak zrovna sedím v rychlíku do Plzně a místo 1.třídy vůz řady B. Asi mám na to štěstí a jde o statistickou chybu.
No, zrovna před pár lety konkrétně tato trasa dosti posílila (klimatizace, wi-fi, vakuové WC).
Myslite ten jeden vagon, ktery velmi casto chybi? Ne, dekuji…
Předpokládám, že jste již dlouho nejel na této trase, protože to by Vás jedině omlouvalo. Základem řazení jsou vozy Bee238 a Bpee237, tedy vozy, které ještě nedávno jezdily na mezinárodních expresech (paradoxně lepší vozy, než na současných Metropolitanech). V podstatě jediným špatným vozem je multifunkční BDs (dříve jezdil ten vůz se šíleným označením a skutečně to byl jediný použitelný vůz, ale ty časy jsou již naštěstí pryč)
Zatímco ČD vůbec nemají problém s kapacitou ve správkárně i bez vožení speciálních rychlíků.
Nebo snad ČD potřebovaly jednotky 560 na expresy do Rumunska a proto je stáhly?
Ale no tak, 560 byly šroty, které už nemělo smysl dávat opravovat. Že jejich konec urychlilo striktní vymáhání předpisů na tom nic nemění. Skončily by tak jako tak. Zase ale to, co teď místo nich jezdí na Sokolnice a Křenovice je humus nejvyššího zrna. Tam se měly nasadit Moravie, ne na posilové vlaky na Dolní. Udělaly by tam rozhodně lepší službu.