MD řeší odvolání proti rekonstrukci tratě mezi vinohradskými tunely a Vltavou

Rekonstruovaná trať pod Nuselským mostem, vizualizace. Pramen: Správa železnicRekonstruovaná trať pod Nuselským mostem, vizualizace. Pramen: Správa železnic

Vytížený traťový úsek denně využívá přes dvě stě vlaků. Kapacitu má zvýšit posunutí výhybek.

Příprava rekonstrukce traťového úseku mezi jižním vyústěním vinohradských tunelů a železničním mostem přes Vltavu v Praze nejde zcela hladce. Ministerstvo dopravy (MD) řeší odvolání proti územnímu rozhodnutí, které loni v srpnu vydal pražský magistrát.

Na úřední desce ministerstva se aktuálně objevila výzva k seznámení s podklady, ze kterých bude úřad vycházet při konečném verdiktu. Vyjádření ministerstev životního prostředí a zdravotnictví přitom naznačují, že územní rozhodnutí bylo vydáno v souladu se zákonem.

Odvolání proti územnímu rozhodnutí podalo několik fyzických osob; mimo jiné se jim nelíbí stanoviska k vlivům na životní prostředí a výrok hygienické stanice. Stěžovatelé mimo jiné kritizují, že magistrát vycházel při vydání ÚR z 13 let starého rozhodnutí, že záměr nemusí jít do velkého procesu EIA, protože nebude mít významný vliv na okolí.

Správa železnic (SŽ) trať hodlá rekonstruovat mezi lety 2026 a 2028, v srpnu vypsala tendr na projektanta.

Jedním z cílů rekonstrukce je zvýšení kapacity tratě, čehož má být dosaženo posunem výhybek. Ty jsou dnes zhruba pod Nuselským mostem, nově se přesunou o několik set metrů blíže k hlavnímu nádraží k ulici Na Folimance. To umožní vlakům jedoucím z hlavního nádraží a opačně využít na delším úseku tři koleje. Třetí kolej míří z/do Vršovic.

Úsek hlavní nádraží (mimo) – Vyšehrad (včetně). Pramen: Správa železnic

Vedle zvýšení kapacity osobní dopravy bude rekonstrukce podle Správy železnic znamenat také zlepšení úrovně bydlení v okolí tratě. Nová trať má být méně hlučná. Stavbaři také rozšíří několik podchodů pod tratí.

Vytížený traťový úsek mezi stanicemi Praha hl. n. a Praha-Smíchov denně využívá přes dvě stě dálkových i regionálních vlaků. V budoucnu se počítá s přidáním dalších spojů. Správa železnic proto počítá s tříkolejnou tratí také na novém výtoňském mostě. Ten by se měl stavět zhruba ve stejných letech, přípravu nicméně provázejí letité spory o zachování/snesení původní konstrukce.

Tagy Ministerstvo dopravy Praha hl. n. (mimo) - Vyšehrad (vč.) Správa železnic
104 komentářů