Letecké společnosti Letectví

MAXy nebudou létat nejméně „několik týdnů“, vzkázal americký úřad

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing
Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Americký Federální letecký úřad FAA prolomil po dvou týdnech mlčení ohledně dalšího vývoje kolem uzemnění letadel Boeing 737 MAX.

Podle posledního vyjádření je jasné, že odstavení letadel bude trvat ještě nejméně několik týdnů. „Očekáváme, že od Boeingu obdržíme kompletní přehled změn softwarového vylepšení v nadcházejících týdnech. Boeing potřebuje ještě na systému zapracovat. Jde o výsledek průběžného zkoumání změn systému řízení letu, potřebujeme mít jistotu, že Boeing se vypořádal se všemi souvisejícími problémy,“ uvedl FAA ve svém prohlášení.  Teprve po splnění všech podmínek a podání žádosti bude FAA úpravy schvalovat.

Zpráva od FAA přichází necelý týden poté, co Boeing oznámil, že dokončil vývoj úprav systému pro řízení letadla. Jde o změny řídícího software MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), které mají zabránit jeho chybné aktivaci. Změny v systému spočívají v tom, že nově bude porovnávat data z obou senzorů úhlů náběhu, nejen z jednoho. Pokud nebudou údaje souhlasit o více jak 5,5 stupně, systém nebude aktivován a současně upozorní piloty. Současně piloti budou mít možnost kdykoliv převzít zpět kontrolu nad automatickým systémem.

Chybná aktivace systému MCAS je považována za velmi pravděpodobnou příčinu dvou nedávných nehod, dosud ale nebyly vydány závěrečné zprávy, které by to potvrdily. Boeing současně na prezentaci uvedl, že změny v software nejsou přiznáním firmy, že celý systém způsobil obě nehody.

Zdlouhavější postup může pramenit i z toho, že FAA je sám pod palbou, že při schvalování MAXů vyšel Boeingu až příliš vstříc a spoléhal se v řadě případů jen na údaje od výrobce.

Aerolinky musí stále řešit náhradu za chybějící MAXy, čím dál více dopravců už s nimi nepočítá až do léta. Minulý týden například oznámila německá společnost TUI, že kvůli odstaveným MAXům přijde o zhruba pět miliard korun.

.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
thegrid
Host
thegrid

Tak když na změny dozoruje FAA, tak jsem hned klidnější.

jan
Host
jan

Celkem by mě zajímalo, jak tyto softwarové změny musí testovat. Protože i tou změnou tam samozřejmě můžou zavléct chybu.
A zvláštní je, že někde jsem četl, že u posledního letu kolísaly údaje o rychlosti.. Tedy asi problémy s trubicemi a měřením tlaku. Což už pár letadel poslalo k zemi. Který bývá sice dvojtý. Ale už se třeba kdysi stalo, že ho někdo v servisu přelepil a zapomněl odlepit. A s MCAS je to asi dobrá dvojka..

frost
Host
frost

mate pravdu.
uvidime, jak se k tomu tentokrat postavi FAA.

mne uplne zarazi, co vlastne vyplyva z prohlaseni Boeingu o pripravovanych zmenach – vzhledem k tomu, ze konecne bude system porovnavat data z obou senzoru uhlu nabehu. Budi to u me silny dojem neduvery k praktikam pri vyvoji, protoze se evidentne nikdo nezabyval moznosti reakce takto zasadniho systemu na nespravna vstupni data. o citlivostni studii nemluve.

Křišťálová lupa

Zdopravy křišťálová lupa

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll