MAXy nebudou létat nejméně „několik týdnů“, vzkázal americký úřad

Výroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: BoeingVýroba 737 MAX v závodě Boeingu v Rentonu. Foto: Boeing

Americký Federální letecký úřad FAA prolomil po dvou týdnech mlčení ohledně dalšího vývoje kolem uzemnění letadel Boeing 737 MAX. Podle

Americký Federální letecký úřad FAA prolomil po dvou týdnech mlčení ohledně dalšího vývoje kolem uzemnění letadel Boeing 737 MAX.

Podle posledního vyjádření je jasné, že odstavení letadel bude trvat ještě nejméně několik týdnů. „Očekáváme, že od Boeingu obdržíme kompletní přehled změn softwarového vylepšení v nadcházejících týdnech. Boeing potřebuje ještě na systému zapracovat. Jde o výsledek průběžného zkoumání změn systému řízení letu, potřebujeme mít jistotu, že Boeing se vypořádal se všemi souvisejícími problémy,“ uvedl FAA ve svém prohlášení.  Teprve po splnění všech podmínek a podání žádosti bude FAA úpravy schvalovat.

Zpráva od FAA přichází necelý týden poté, co Boeing oznámil, že dokončil vývoj úprav systému pro řízení letadla. Jde o změny řídícího software MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), které mají zabránit jeho chybné aktivaci. Změny v systému spočívají v tom, že nově bude porovnávat data z obou senzorů úhlů náběhu, nejen z jednoho. Pokud nebudou údaje souhlasit o více jak 5,5 stupně, systém nebude aktivován a současně upozorní piloty. Současně piloti budou mít možnost kdykoliv převzít zpět kontrolu nad automatickým systémem.

Chybná aktivace systému MCAS je považována za velmi pravděpodobnou příčinu dvou nedávných nehod, dosud ale nebyly vydány závěrečné zprávy, které by to potvrdily. Boeing současně na prezentaci uvedl, že změny v software nejsou přiznáním firmy, že celý systém způsobil obě nehody.

Zdlouhavější postup může pramenit i z toho, že FAA je sám pod palbou, že při schvalování MAXů vyšel Boeingu až příliš vstříc a spoléhal se v řadě případů jen na údaje od výrobce.

Aerolinky musí stále řešit náhradu za chybějící MAXy, čím dál více dopravců už s nimi nepočítá až do léta. Minulý týden například oznámila německá společnost TUI, že kvůli odstaveným MAXům přijde o zhruba pět miliard korun.

.

Tagy boeing Boeing 737 MAX FAA Top uzemnění letadel 737 MAX
3 komentáře