Letecké společnosti Letectví

Boeing dokončil změny software u 737 MAX, představil je pilotům

Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings
Boeing 737 MAX 8 OK-SWM společnosti Smartwings. Foto: Smartwings

Společnost Boeing dokončila změny řídícího software MCAS (Maneuvering Characteristics Augmentation System), které mají zabránit jeho chybné aktivaci. Letadla zatím zůstávají ale stále uzemněna a není jasné, kdy by mohla vzlétnout.

Možná aktivace systému, který měl původně chránit letadlo před velkými úhly náběhu při nízkých rychlostech, je považována za velmi pravděpodobnou příčinu pádu letadel společností Lion Air a Ethiopian Airlines, která vedla k uzemnění všech strojů tohoto typu.

Boeing včera své plány představil zhruba 200 pilotům. „Budeme dál spolupracovat s FAA a dalšími úřady na schválení této softwarové změny,“ uvedl Boeing ve svém prohlášení.

Změny v systému spočívají v tom, že nově bude porovnávat data z obou sensorů úhlů náběhu, nejen z jednoho. Pokud nebudou údaje souhlasit o více jak 5,5 stupňů, systém nebude aktivován a současně upozorní piloty. Současně piloti budou mít možnost kdykoliv převzít zpět kontrolu nad automatickým systémem.

Chybná aktivace systému MCAS je považována za velmi pravděpodobnou příčinu obou nehod, dosud ale nebyly vydány závěrečné zprávy, které by to potvrdily. Boeing současně na prezentaci uvedl, že změny v software nejsou přiznáním firmy, že celý systém způsobil obě nehody.

Kdy letadla budou opět létat, zatím není jasné. Server SkyNews citoval nejmenovaného zástupce aerolinky, podle kterého Boeing na setkání řekl, že „uzemnění letadel bude dlouhé“. Boeing i americká agentura civilního letectví FAA se jakýmkoliv odpovědím na možný termín obnovení provozu vyhýbají.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Adam
Host
Adam

Jestli je tohle pravda (píše se na novinkách), tak je to vážně hazard s lidskými životy kvůli prachům. Prostě hnus.

„Boeing také oznámil, že zaškolí piloty ohledně změn systému MCAS. Tento výcvik už byl podle viceprezidenta Boeingu Mikea Sinnetta „provizorně schválen“. Zahrnovat bude půlhodinový výcvik na počítači. Podle něj není více třeba, protože čtvrtá generace označovaná MAX se ovládá stejně jako starší verze, takže není potřeba výcvik na letovém simulátoru.“

jan
Host
jan

Přitom to, že piloti nerozumí konkrétní implementaci různých asistenčních systémů, kde bere systém data a podobně už bylo u několika nehod… Že vlastně nedokáží rozeznat co je správně, co je špatně.. Který alarm je správný, který je falešný..
Ale je to bohužel dost složitý stroj, otázkou, zda je to v síle člověka se v tom v omezeném čase zorientovat.

jan
Host
jan

A vlastně už i bylo hodně nehod z překliku, nepochopení a podobně:-)

Nikolaj M.
Host
Nikolaj M.

Jako programátor můžu říct jediné – dejte inženýrům aspoň týden ještě než to nasadíte. 😀 Je jasné, že managment maximálně tlačí na termín, protože prachy, takže se to dodá okamžitě ve chvíli, kdy se zdá, že to funguje, ale nemá šanci to být důkladně otestované…
Nicméně jim držím palce, aby se našla přesná přičina nehod a tím pádem i řešení, které by dalším nehodám předcházelo.

Y.K.
Host
Y.K.

Oni už s tím nějaký pátek zkušebně létají. Teď jde „jen“ o to, kdo si troufne říci, že to opravdu nemůže způsobit problém a toho štempla tam prdne (čímž na sebe namíří reflektory). Ani FAA se do toho moc nehrne, proto to „opatrně“ ukazují pilotům, zřejmě za účelem získat pozitivní reakce.

Vlaďka
Host
Vlaďka

Jako manželka programátora tělem i duší doufám, že systém netestují v Indii a že dali testerům aktuální verzi testovacího prostředí 😀

jan
Host
jan

A to to nešlo před půl rokem naprogramovat? :-))
A to tu novou verzi softwaru jim někdo povolí „flashnout “ bez jakéhokoliv reálného testování? :-))

Karel
Host
Karel

Flashovat si mohou dle chuti, ale uzemnění letadel musí ukončit ten, kdo ho předepsal. U nás EASA. Ti nepochybně budou požadovat důkladné prověření systému a bezpečnostní analýzy. Pravda je, že nějaké letové testy už proběhly, jestli to uspokojí regulátory nebo ne, to uvidíme.

Jarda
Host
Jarda

Kdyžtak mě prosím opravte, ale…. Výsledky vyšetřování zatím nejsou žádné. Jedná se o pouhou domněnku. Jak tedy může Boeing odstranit závadu, kterou nikdo nepotvrdil? Mě z toho zavání pouhé PR. No čistě pragmaticky – Jak můžu opravit něco, o čem nevím že bylo příčinou chyby?

Karel
Host
Karel

Ať už se i u druhé nehody potvrdí jako příčina MCAS nebo ne, je zřejmé, že tento systém nebyl správně navržen. SW update má zajistit, aby MCAS v případě poruchy negeneroval katastrofické stavy, pokud posádka včas neidentifikuje příčinu problémů. Záplata by měla obsahovat jak úpravu SW, tak i doplnění příruček a školení pilotů.
Boeing ovšem není ten, kdo může MAXíky vrátit do vzduchu, to oprávnění má v USA FAA a v EU EASA. Jak se k tomu postaví tyto instituce není snadné předpovědět, na jedné misce vah je bezpečnost cestujících a na druhé misce vah nepředstavitelná hromada peněz.

Martin V.
Host
Martin V.

Boeing vehementně odmítá, že by snad nějaké jeho zanedbání či opomenutí bylo příčinou těch nehod. V prohlášení o vylepšení systému se píše: „designed to make an already safe aircraft even safer“.

Madmajk
Host
Madmajk

Marketing, papír a monitor snesou všechno, že..

Y.K.
Host
Y.K.

Tak hlavně je to USA, že. Přiznat chybu znamená přitáhnout na sebe žaloby.

Rossec
Host
Rossec

Pokud to půjde, budu se tomuto letadlu po opravě několik let vyhýbat.

Kulhán
Host
Kulhán

Ja ne, hlavně ať je už uvolní do provozu a jdeme lítat. Konec téhle komedie…

jiri
Host
jiri

Tak ho hned někde vyhledej,a lítej,lítej,lítej.přeju ti to.někde si ho půjč,a lítej,lítej,lítej.Proč s ním žádnej pilot od boeingu zkušebně neletěl?Exhibovat,to ti jde,to jsi hrdina,na židli před pc.

Kulhán
Host
Kulhán

Tak za prvé já s ním do poslední chvíle lítal a nějaká statistika z Indonésie mě nezajímá.
Za druhé lžete bo se dělají neustále zkušební lety.

Adam
Host
Adam

žádná oprava nebude, prostě to začne lítat a holt i padat

Partneři



CSCARGO