Maximum 20 km/h a smíšený provoz pěších i aut. Stát začíná řešit „zóny setkávání“

Podle policie by bylo jako zóna setkávání v Praze vhodné Náměstí Republiky. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czPodle policie by bylo jako zóna setkávání v Praze vhodné Náměstí Republiky. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Inspirací jsou podobné zóny ve Švýcarsku a Rakousku, vedou ke zklidnění dopravy.

184 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Luboš Beneš

Zcela nepotřebná úprava. Značku zona 2Okm a přednost zprava zná vyhláška už dnes. Pro tramvaj mi to přijde zbytečně pomalé, i ti cyklisti jezdí 30.

jindrich

tramvaj má podstatně delší brzdnou dráhu a taky ty následky oproti střetu cyklisty s chodcem.

Pavel Skládaný

Po této „nepotřebné úpravě“ je v zahraničí obrovská poptávka.

Franta

Tak zrovna Náměstí Republiky je hodně špatný příklad. Tam je to jasná pěší zóna s povolením vjezdu MHD.
Kontaktní zónu si dovedu představit na celém nábřeží od Národního divadla až po Právnickou fakultu.

Štefan

Podle mne je to nadbytečná změna. Stačí pěší zóny, tak jak je známe teď. Např. Masarykova tř. v Brně mezi nádražím a Nám. Svobody. Podobných omezení by pro MHD nemělo být příliš. MHD je efektivní tehdy, když cestující stráví v dopravním prostředku co nejméně času. Čím více času z bodu A do bodu B, tím je doprava dražší.

Daniel K.

Tady v Rakousku to moc dobře nefunguje. I v těch zónách je stále auto v centru pozornosti, maximální rychlost se často nedodržuje a dochází ke konfliktům mezi automobilisty, cyklisty a chodci. Obzvlášť, když tam dávají jenom cedule, bez zrušení parkovacích míst a bez stavebních úpravů A od té doby, co máme v zákonu tyhle „klidné“ zóny, se už skoro nedají prosazovat plnohodnotné pěší zóny …

milan

Nemělo by to být o prosazování, ale o dohodě. Prosazování vyvolává nenávist a přeci nechceme žít v nenávistném světě.

Hojakar

Jo ale v zahraničí jsou obchvaty měst a vesniček….takže tyhle zóny tam klidně vznikat můžou….u nás se vezme to A ale B už ne…co tam prvně postavit obchvaty aby řidič do centra vůbec nemusel pokud tam opravdu není cíl.jeho cesty a pak vymyslet tohle? A začít třeba Prahou….

Pavel Skládaný

S existencí či neexistencí obchvatu to nemá co dělat. Podstatné je, aby místo či úsek splňovalo požadované dopravně-inženýrské parametry a vyšlo kladné posouzení.

Franta

Praha obchvat centra má – je to městský okruh od Barrandovského mostu přes Mrázovku, Strahovský tunel a tunel Blanka. Každé normální město by s takovýmhle obchvatem zavřelo pro tranzit Malou Stranu.

Kebab

To je jako s parkováním ve městech. Náměstí bez aut je sice hezké, ale je to jen to A. To B, tedy dostatečně kapacitní podzemní garáže v dosahu a s rozumnou cenou za parkování, což je na západě standard, to nikdo nijak zvlášť zdůrazňovat nebude, protože z toho kouká práce a nutné investice. Naštěstí železná opona padla a téměř každý se dnes může jet podívat ven na to, jak to tam funguje a následně nežrat manipulátorům jejich plky.

Vojtěch Hrabal

V Praze veřejné garáže s dostatečnou kapacitou máme. Jenže Češi nejsou ochotní za parkování platit relevantní částku. Představují si podnákladové částky pokrývající stěží 10 % pořizovacích nákladů. Takže nové garáže nikdo nestaví – ty co stojí jsou prázdné a nové by se nezaplatily.

Poptávka je u nás ve skutečnosti tak nízká, že na Smíchově v celém jednom patře podzemních garáží postavili modelovou železnici.

Jen tak na okraj: ty garáže na západě byly přinejmenším z poloviny postaveny a jsou provozovány soukromými majiteli na jejich podnikatelské riziko. U nás do toho žádný soukromník nepůjde, leda by ho k tomu nutily stavební předpisy.

Michael

Imho by se místo těhle „volovin“ mělo implementovat to, co již zavést lze, jako jsou pěší nebo cyklistické zóny. Zrovna ty cyklozóny jsou krásnou ukázkou toho, že papír snese vše, ale v realitě je ochota taková řešení uvádět v život nízká, navzdory tomu že by to na mnohých místech dávalo smysl…

Pavel Skládaný

Pardon, zrovna cyklozóny jsou na hranici nesmyslu, který vznikl špatným překladem německého „Fahrradstraße“. Zatímco sdílené zóny jsou realizovány formou sériové výroby v mnoha městech a obcích.

marcela

Tohle může fungovat v civilizovaném zahraničí, kde jsou lidi schopni seberegulace. U nás, kde národním sportem je nedodržování pravidel, to bude pěkná taškařice.

milan

Smysluplná pravidla dodržována jsou.

Filip Jirsák

Jasně. Třeba pravidlo, že když nemůžu projet křižovatkou, tak do ní nevjíždím. Nebo že neparkuju na přechodu, před přechodem, na chodníku, v křižovatce, na kolejích, ve vyhrazeném pruhu. Nebo že nevjíždím na přejezd, když přijíždí vlak. Nebo odstup 1,5 metru při předjíždění cyklisty. To jsou všechno smysluplná pravidla, a jak ohromně se tu dodržují, že?

Jarda

to jakože do pěších zon budou jezdit auta? To bude přejetejch chodců, stačí že tam litaj na biciklech a jiných nesmyslech.

Panoramix

No, máme to tady v práci před barákem na I. P. Pavlova v Praze a je fakt, že netuším, jak se tam mám chovat ani jako chodec, ani jako řidič. Je to značené jako pěší zóna s povoleným vjezdem vozidel do 3,5 tuny a zásobování. Takže je to přesně stav, kdy auta normálně projíždějí pěší zónou, na které se lidé a cyklisté chovají jako na pěší zóně a chodí a jezdí si, kde chtějí. Situace je o to komplikovanější, že po obou stranách uličky se parkuje a jako řidič toho přes parkující auta moc nevidíte. V autě tudy opravdu jezdím… Číst vice »

Jarda

no právě, tady budeme jako v indii, kde si jezdi jak chtějí, budeme po sobě troubit a zvonit a nevim co jako u nich 😀

milan

A právě o to jde.

Miloš

Svést se do Švýcarska, nebo Rakouska a okopírovat to co je tam standardem a následně to v ČR prezentovat jako novinku ke zklidnění provozu… Noo, je vidět, že musíme v ČR vše kopírovat! Problém v „české dopravě“ je ten, že všechny platné legislativy, se u nás porušují! A není zpravidla žádný kontrolní nástroj a sankce, které budou všechny účastníky provozu motivovat k dodržování pravidel. Jen třeba ta rychlost, kdo ji bude měřit?? Zde se neměří ani na silnicích 50,90,130 samozřejmě až na vyjímky a až na několik vyjímek.. Pokuty a body již málo koho straší, když kontrola chybí… (kde je… Číst vice »

Pavel Skládaný

Tyhle zóny se většinou používají jako nástroj ke zkvalitnění prostředí v centrech měst. Atraktivní dlažba namísto asfaltu, ornamenty, městské sloupky, historizující mobiliář, apod. Proti tomu snad nic nemáte. Pokud by byl problém s rychlostí, tak kontrolu nad rychlosti lze dobře a efektivně automatizovat.

Filip Jirsák

Bylo by super, kdybychom alespoň ty dobré věci opravdu kopírovali. Nechápu, proč musíme pořád dokola poslouchat ty nesmysly, že něco nejde, když to jinde funguje.

Kebab

Přesně tak, nabízí se třeba tolerance půl promile.

Honza V.

Ovšem přednost zprava platí pouze na křižovatkách a výjezd z pěší nebo obytné zóny není křižovatkou. Čím více různých druhů zón zavedeme, tím větší chaos v tom bude.

Pavel Skládaný

V praxi to nijak dramatické není, v případě kvalitního stavebního provedení jsou poměry názorné. Navíc při nízké rychlosti se zpravidla nic tak dramatického neděje. Např. i v Brně na Masarykově by v pěší zóně měly dávat tramvaje teoreticky přednost zprava a přes velkou obavu mnohých z katastrofy to tu jezdí v klidu desítky let.

Frantík

Tak pokud něco jede nízkou rychlosti, není problém tomu dát ze zákons přednost v jízdě (I když jde o nějaké omezení)…

adamgolias

tam kde je značka ,,konec obytné zóny,, je řidič při vjezdu do křižovatky povinnen se chovat jako by tam byla značka ,,dej přednost v jízdě ,, aniž by tato byla osazena . tím je chaos minimalizován v tomto případě na 0. největší chaos způsobují řidiči neznající své povinnosti.

Jan

Tato iniciativa musí ale jednoznačně vzejít zespoda, tedy od obcí a měst. Obávám se, že ani tak nebude v českém kulturním prostředí jednoduché ta pravidla vymáhat, protože obě zmíněné země jsou na tom s úctou k pravidlům o dost lépe než ČR…

Pavel Skládaný

Zkušenosti ukazují, že důležitá je prezence chodců. Když je dostatek chodců, řidiči jezdí uctivě pomalu. Večer, když pěší provoz zeslábne, pak se i v tom Rakousku běžně divočí 30-35 km/h, rychlostní měřič jsem tam sledoval.

dopravopat

Takže niečo podobné, ako pešia zóna, iba s legálnym vjazdom cyklistov a áut bez nutnosti dodatkových tabúľ. V Bratislave je to už roky rokúce de facto stav na Obchodnej ulici. Síce je tam pešia zóna a zákaz vjazdu pre osobné a nákladné autá (s výnimkou zásobovania vo vymedzenom čase), z praxe viem že vždy keď som na Obchodnej, tak minimálne dva osobné automobily (nerátam vozidlá polície) tam stretnem aj v čase mimo výnimky pre zásobovanie. https://www.google.com/maps/@48.1491241,17.1134647,3a,29.8y,230.23h,90.05t/data=!3m6!1e1!3m4!1szL44R3HB9FI_16KHys4PAw!2e0!7i16384!8i8192 Síce je to pešia zóna so zákazom vjazdu, ale autá sa tam bežne vyskytujú aj keď tam nemajú čo hľadať. Polícia to nepokutuje, ani… Číst vice »

Patrick

Obchodná napadla aj mňa, ale neviem, či je to presne to, čo si pod autori pod zdieľanou zónou predstavujú. Totiž chodci sa držia na „chodníkoch“ mimo električkových pásov (sú vizuálne oddelené čiarou z tmavšej dlažby) – ak tam teda aktuálne nestojí nejaké auto. Cez električkovú časť ulice sa iba krížom prechádza. K prvému linku: Prejazd vozidiel z Vysokej na Kollárovo námestie je povolený, takže tá KIA tam nemusí byť nelegálne. Ale až teraz som si všimol, že od Kollárka cyklisti vjazd povolený nemajú (aj keď asi by sa dala viesť akademická debata, že či môže byť dopravná značka umiestnená v… Číst vice »

dopravopat

Samozrejme o kratučkej jednosmerke na konci Obchodnej viem, slúži pre výjazd z Vysokej v spodnej časti Kollárovko nám, smerom na Mickiewiczovu. Pamätám si aj časy, kedy sa dalo ísť ešte z Kollárka rovno na Mariánsku.

král j

Karek, to je zajímavé křestní jméno. Asi v KV obvyklé.

PetrH

Na to už jsme u nás na sídlišti najeli i bez značek. Když jsem se nastěhoval, měl jsem radost, že uvnitř sídliště jsou jen chodníky. Pak jsem zjistil, že je na nich čilý provoz aut, dodávek, cyklistů… i ta rychlost 30 odpovídá. Takže už si taky zvykám a uskakuju se psem. Děti tu zkoušely hrát panáka na chodníku loni v létě, ale v tomhle provozu to nevydržely dlouho.
Zavedl bych podobné zóny všude na chodnících i silnicích.

Yomama

To se nechytne.
Řidiči nic jako „přednost zprava“ neznají a tramvajáci už vůbec ne.

Zbyněk

A co na to naše PČR, která pomáhá a chrání chodce a cyklisty tak, že po celé ČR neguje zřizování zón 30, cykloobousměrek nebo rovnou požaduje zrušení přechodů bez náhrady.

marek hudec

přechody ano ale cykloobousměrky NE

Michal

Naopak, cykloobousměrky povinně a zákaz cyklistů v „protisměru“ pouze na základě velmi dobře vyargumentované výjimky.

Kebab

Raději ale s vodorovným značením, pak to funguje opravdu velmi dobře.

adamgolias

proč? neudržíte auto široké 2,2 m na pětimetrové silnici 1,5 m od protijedoucího bezbraného šlapálisty?

Martin

Kdyby to bylo, jak píšete a opravdu tam bylo 5,5 m, tak 1 m zabírá cyklista, 1,5 m odstup, zbývají 3 m na auto široké 2,2 m, to je 80 cm vpravo od auta. To se dá. Ale to předpokládá, že cyklista jede u kraje a také se přijeďte někdy podívat do Prahy, řekl bych že všechny jednosměrky nemají 5,5 m šířku, ale do všech smí cyklista.

Pak je ten Váš „bezzbranný šlapálista“ taky občas vidět docela pozdě, protože vyrazí někde ze zatáčky a nebo vyjede z chodníku a našlo by se pár dalších věcí k doplnění.

Michael

Přesně tak

Panda

Místní „kultura řízení a parkování“ je u nás nižší než v uvedených zemích – v Praze u Anděla je už teď několik „falešných pěších zón“ (Karla Engliše, Nádražní…) a řidiči jsou i tam schopni jet celkem rychle, troubit, parkovat všude, neopatrně vyjíždět z garáží… A vymahání je nulové, což chápu vzhledem k tomu, že policie má prioritnější věci na práci…

Dan

V dnešní době vymáhání dodržování není problematické automatizovat pomocí kamer. Jen musí politici chtít a mít odhodlání. Zpočátku to sice vyvolá vlnu nevole, ta si ale časem sedne, třeba v Německu dohlíží kamery na provoz daleko více než u nás.

milan

Na všechny je třeba dohlížet. Je potřebné dovézt ty technologie z Číny, ta je má a má i zkušenosti. A každého na základě těch technologií hodnotit a trestat.

Martin

Znám jednoho, je to taxikář, pořád říkal že lidi jsou sv… a musí se jim dávat vysoké pokuty, aby dodržovali zákon. A pak jednou dostal vysokou pokutu za nějakou „blbou“ samolepku co mu scházela na autě a to bylo stížností, jak je to nespravedlivé … Už aby na Vás osobně dohlížela nějaká kamera a byl jste tvrdě trestán za všechny Vše osobní přešlapy. A proč jen v dopravě, proč ne v kanceláři? Víte … Vy … vlno nevole … vlna nevole znamená, že s tím lidé nesouhlasí. A možná nesouhlasí ani s Vašimi zónami, které ve finále zpomalí autoprovoz natolik,… Číst vice »

Masinka85

Díky, ale ani po prostudování nechápu nutnost nové značky (většina států má stejnou, jako je naše obytná zóna, některé doplněné o max. rychlost). De facto se toho moc nemění. Stačila by drobná úprava v zákoně a vykonávacích předpisech.

Zlámalík

Ve Švýcarsku či Rakousku jsou tyto zóny velmi často umístěny například v blízkosti dopravních terminálů…
Inspirace pro Přerov a jejich nový průtah okolo nádraží 😀

Pavel Skládaný

Na krátkém úseku v úrovni staniční budovy proč ne.

Granja

To samé prověřit i v Brně před hl. n. s tím, že zábradlí mezi kolejemi šalin ponechat.

Hafan

Důležité je stanovit si pozici takového opatření v hierarchii ulic. Máme nyní zónu 30, obytnou zónu a pěší zónu. Shared-space je svým pojetím hybridem zóny 30 a obytky. Proti tomu asi nic, akorát je třeba opravdu důsledně přemýšlet, do jakých ulic či jaké sítě se vloží a posoudit zkrátka vhodnost. Tak, jako kávovar neumí řešit dopravu aut, neumí shared-space vařit kafe. 🙂 Nedělejme si totiž iluze, zásadní stavební úprava ulic často nehrozí, spousta těch shared-space by se dělalo jen značkou právě jako hybrid Z30 a obytky. No a když třeba odstraníme obrubníky apod. v jinak zpevněném prostoru (vydlážděném apod.) a… Číst vice »

Pavel Skládaný

Průtah obcí formou sdílené zóny je v Rakousku běžné a funkční řešení, popsané v příslušné metodice. Doporučuji navštívit, vidět na vlastní oči a pak teprve soudit, zda to tam má či nemá co dělat. Okolo roku 2000 se stejně argumentovalo k malým okružním křižovatkám, že jsou dobré leda tak do obytných souborů s pár auty. A ejhle – ony běžně fungují i při zátěžích až 20 000 aut denně na zatížených silnicích I.třídy. Vše má svůj vývoj, zde to bude podobné.

Kebab

Ony tam spíš běžně jsou, fungování vypadá jinak. Jednu mám pár minut pěšky.

peter

Mozte prosim Vas uviest priklady tych obci v Rakusku. By ma zaujimalo ako boli intenzity dopravy na tej ceste pred zriadenim zdielanej zony. Aka je intenzita dopravy na tej ceste po zriadeni tej zdielanej zony. Akym sposobom ovplivnilo, co sa tyka intenzity dopravy, paralelne cesty s cestou na ktorej bola zriadena zdielana zona.

Pavel Skládaný

Na tomto odkazu rakouského spolku Walk Space máte sbírku více než 100 dokumentovaných řešení všeho druhu, včetně intenzit motorové, pěší i cyklistické dopravy, je to luxusní počteníčko: http://www.begegnungszonen.or.at/

Část příkladů, které jsme stihli projít osobně, máme dokumentováno též na https://uliceiprochodce.cdvinfo.cz/.

Ohledně intenzit provozu je asi rekordmanem sdílená zóna v křižovatce Sonnenfelsplatz ve Štýrském Hradci, kde je okolo 15 000 aut a 14 000 chodců za den.

peter

Dakujem

Pavel Skládaný

Rádo se stalo, ať know-how slouží!

Hafan

Bohužel si v němčině nepočtu. Prošel jsem aspoň ty příklady na cdv. Dělá mi ovšem problém najít onen průtah v Kufsteinu. Nic, co by odpovídalo pojmu průtah obcí a zároveň mělo charakter shared-space jsem nenašel. Tudíž buď blbě hledám, nebo to neexistuje na průtahu (v případě první varianty moc prosím o bod v mapě, díky).

Pavel Skládaný

Kufstein je jeden z popsaných příkladů sdílených zón na odkazu https://uliceiprochodce.cdvinfo.cz/priklady-uspesnych-reseni-novinka-sdileny-prostor/. Je zde průtah městem (Josef Egger Straße a Kinkstraße) a přednádražní prostor. Na walk space to najdete na odkaze http://www.begegnungszonen.or.at/details.php?Projektnummer=78. Velice krásné plochy z velkoformátové dlažby, jezdí zde cca 3000 aut za den a 100 autobusů (mimo kola a chodce). Bydlel jsem v hotelu Zlatý lev, koukal na to shora a toto byl asi ten rozhodující okamžik, kdy jsem se sdílené zóny nadchnul (říjen 2019). Byť blahoslavení, kteří neviděli a uvěřili.

Hafan

Díky za adresu.
Takže tady je nutné si říct, že ulice Josef Egger Strasse i Kink strasse ani jejich nejbližší okolí není žádný průtah městem, ale prachobyčejné centrum pro lokální obsluhu s odvedenou tranzitní dopravou na nadřazenou síť – silncie 171, 173, 175, dálncie A12. Ano, je to krásně zpracované a centrum města bych si dovedl takhle také představit a fandit tomu.
Neohýbejme tu laskavě fakta a používejme správně terminologii – průtah obcí to není ani kdybych zavřel obě oči a zvýšil svoji běžnou úroveň flegmatismu na dvojnásobek.
Děkuji pěkně.

Pavel Skládaný

Budiž, jde o hlavní místní komunikaci centrem města. Nicméně intenzity a charakter provozu jsou zde takové (cca 3000 vozidel a 100 autobusů denně), že to odpovídá mnoha průtahům silnice III. či II.třídy, kde by to při srovnatelných podmínkách fungovalo úplně stejně.

Pavel Skládaný

Pokud Vás dosud neukojily intenzity provozu, podívejte se na křižovatku Sonnenfelsplatz ve Štýrském Hradci: http://www.begegnungszonen.or.at/details.php?Projektnummer=1
Za den 15 000 automobilů, 14 000 chodců, 8 000 cyklistů, 4 autobusové linky. To už je slušný výkon i na některé křižovatky řízení SSZ.

Hafan

Tu intenzitu daji SSZ bez radicich pruhu za 4-7 hodin provozu podle nastaveni, OK asi za 5. Nic, co by me oslnilo, ale ok.
Porad je to charakterem mistni obsluzna zalezitost, puvodne jen trochu divna okruzka. Na mne je teda tahle realizace prilis dada, ale jestli jsou tam s tim spokojeni, jejich plus.
Kazdopadne diky za odkaz.

Pavel Skládaný

Spokojeni jsou, dokonce to prezentují jako jedno ze vzorových řešení. A lidi dokonce píšou petice, že to chtějí i jinde. Jakkoli to na naše poměry vnímáme jako příliš „revoluční“ a jsme z toho někdy na rozpacích.

Hafan

Tak zde je nutné si stanovit, jestli daná komunikace má mít jako jeden z hlavních úkolů dopravní funkci pro tranzit obcí/městem (tj. je to opravdu průtah obcí), nebo je to dopravně nějaká nezajímavá komunikace vedle a její účel je primárně lokální obsluha a nějaká pobytová funkce. Obojí dohromady na malém prostoru nejde, respektive neudělá se dobře ani jedna složka. Pokud má obec obchvat a nezávisí onen důležitý tah na průjezdu obcí, jasně, pak je shared-space asi v pohodě, protože už to prostě není žádný průtah obcí, ale místní obslužná komunikace. Na průtahu obcí dojde instalací Shared-space k významné ztrátě času… Číst vice »

Pavel Skládaný

Ještě že Holanďané a Rakušáci nevědí, že to nejde a běžně to dělají.

Hafan

Všechno je to o číslech. Co jsem zatím viděl v popiscích za intenzity, tak to je v zásadě slabota.
Nicméně já nehodlám shared-space nějak zásadně hanit, určitě na mnoha komunikacích udělají super službu. Konstatuju existenci limitů a doprovodné následky, které nemůžeme jen tak zamluvit a zastírat.
Ale jo, mínusama do mne. 🙂

Franta

Intenzita provozu na D6 v úseku kolem Krupé je zhruba 10.000 aut za den. To je ten vtip. V Rakousku při intentitě 15.000 aut za den stavějí na silnici „pěší“ zónu. U nás stavíme na menší intenzitu dálnici.

Hafan

Ještě bych doplnil, já Vojtu Novotného i Karla Hájka, kteří stojí za tímto projektem, znám a moc si jejich fundovanosti i práce vážím, stejně tak si důkladně prostuduji jejich materiály. Ale jako dopravní inženýr, projektant, provozák a správce komunikací z teorie i praxe dobře vím, že každý prvek v infrastruktuře nebo provozní režim má své limity a jejich překonávání kvůli nevhodnému použití je pak na úkor bezpečnosti nebo kapacity, případně obojího.

Vojtěch Hrabal

„Zóna setkávání“ je snad ještě blbější název dopravní značky než „jízdním pruhu pro cyklisty (V14)“, který se dopravním režimem liší od „vyhrazeného jízdního pruhu pro cyklisty (IP 20a)“. Způsobuje to v pravdě babylonské zmatení.

Pavel Skládaný

Proto aktuálně sledujeme název „SDÍLENÁ ZÓNA“ (původní „zóna setkávání“ zní opravdu divně a byl to první pokus o překlad rakouské Begegnungszone).

Lukáš Kníže

Ano prosíím! Včera bylo pozdě.

Libcha

To zní jako docela solidní počin, ale stejně by bylo lepší, kdyby se do takových míst osobní auta vůbec nevpouštěla. Bojím se, že tady to povede k opaku: dovolí se vjezd aut i tam, kam dosud logicky nesmí, s odůvodněním, že to bude super přátelská „zóna setkávání“.

Karel

Z centra auta komplet vyhodit. Auto pro osobní potřebu prostě do města nepatří!

Tomas

To je ale hluboka myslenka bez mysleni, ze??

Kebab

Karla „v České republice nechceme.“

JackBrno

Řekl kdo? A na základě čeho? Auta chodce nijak neomezují, v centrech jsou široké chodníky a všude samé přechody. Takže jak řidiči tolerují chodce, měli by i chodci tolerovat řidiče.

Granja

Auta chodce nijak neomezují,….

Tak k sakru, pro ty stojící auta na chodníku musím obcházet po silnici a riskovat zdraví, a děti zvláště!?

Pája

A smrdí. Fakt. Měl jsem kdysi auta rád, ale už ne.

Granja

Máte sice pravdu, ale i nesmrdící elektromobil stojící na chodníku je totéž blbě jako diesel.

adamgolias

řidiči tolerují chodce? třeba tím že jezdí bez tlumiče hluku v jednu ráno. nebo třeba zastavením na chodníku před obchodem neb z parkoviště to mají 100 metrů , nebo … řidiči nemají chodce co tolerovat. všichni mají dodržovat předpisy. jinak je diskuze o anarchii prakticky nekonečná

Pavel Skládaný

Nereálné, reálnější spíše je, provoz aut uskutečňovat méně obtěžujícím způsobem (nižší rychlostí a v hezčím prostředí).

miztli

Ještě lepší by bylo vyhodit tebe, šašku. A zakázat ti sednout do jakéhokoliv auta. Nějaký zmetek bude druhým kázat, čím nejezdit.

adamgolias

á , promluvil tolerantní autista .

Kleist

A není lepší použít existující obytnou nebo pěší zonu ?

Pavel Skládaný

Pokud chceme zachovat stávající (často dost intenzivní) motorovou dopravu a realizovat ji šetrnějším způsobem, pak nikoli. Pěší zóna je jen pro pěšáky (a my i ta auta chceme provézt), obytná zóna má umožňovat i hry dětí, což při silném provozu aut není možné, proto vznikl Shared Space, resp. sdílená zóna, kam se díky nízké rychlosti srovnají všichni, pokud si nebudou svévolně zavazet.

Honza V.

Už máme dvě kategorie přechodu pro chodce, teď bychom měli pět kategorií obytných zón. Nebylo by lepší spíše dopravní situaci zjednodušovat?

Pavel Skládaný

Pravda, svět není jednoduchý. Máme maso vepřové, telecí, hovězí, kuřecí, krůtí, šnečí a kdovíjaké ještě, kdo se v tom má vyznat. Chtělo by to jedno univerzální maso a bylo by to jasné. Potíž je v tom, že každý má jiné chutě a potřeby, které je třeba přizpůsobit na míru.

jva

A jak v těchto zónách vyřešíte jednostopáky? Elektro kolo(běžka) má limit nad 20km/h a neřeší nic (nejen oni, i dohledové složky, bo zastavit eko-cyklistu je šikana) ani na chodníku. Nehledě na to, že přes 20 jede i trochu zdatný cyklista.

Masinka85

Obytná zóna má už dnes max. 20 km/h. Pro všechny. Porsche má také víc než 130 km/h a přesto na dálnici nesmí jet víc. I když technicky může.

MRC

Jenže kolik kol má tachometr, viďte… 🙂

Frantík

Neznalost neomlouvá.

Leinad

Zavinění je důležitý znak přestupku. Viděl bych to spíše na povinné tachometry.

Frantík

A to je zas kravina.. proč?

Masinka85

No, já v jedné takové ulici (obytná zóna) bydlím. Tím, že je neprůjezdná, nikdo tu žádné závody nepořádá. Zajíždějí sem jen obyvatelé a návštěvy. A spíš tou patnáctkou než dvacítkou. S jednou výjimkou – cykloteroristé. Ulice je z kopce, tak se rozjedou, retardér s oblibou přeskakují a ještě vykřikují na děti a pejskaře, kteří zde chodí.

PetrH

Jj, stejná zkušenost jinde… Mne už taky v obytné zóně sprdnul cyklista, než jsem stačil reagovat, už byl jinde. Že má povinnost neohrozit chodce, to asi netuší.
No a bohužel stejně funguje o kus dál i chodník. Tam jezdí cyklisti po trávníku a buzerují pejskaře, kteří tam venčí. No už se těším na jaro…

Masinka85

Zarazil mne ten počet palců dolu. Asi cyklo-lobby, že? Sám jezdím na kole, hodně kolegů a sousedů také. Ale ti, které označuji za „cykloteroristy“ jsou extra kasta. Je jich sice menšina v poměru k celkovému počtu slušných cyklistů, zato je je nejvíc vidět a slyšet. Jednomu z nich jsem nedávno na ulici slíbil, že ho příště z kola sundám. Vřítil se do ulice rovnou mezi děti kreslící si po chodníku.

Pavel Skládaný

Jen v ČR má obytná zóna limit 20 km/h. V zahraničí platí „Schrittgeschwindigkeit“, což soudy interpretují převážně v rozmezí 7-15 km/h (u nás by to samozřejmě nešlo, česká auta tak pomalu jet nedokážou :-)).

Ten Onen

Kdyby jen auta, cykliste by pri te rychlosti padali do stran 😁

Pavel Skládaný

A krávy by přestaly dojit a slepice nést.

Lukáš Kníže

Když jsem žil v Belgii, narazil jsem na mnoho dopravně sdílených míst. Tramvaj, auta, autobusy, chodci, cyklisté (hoodně cyklistů) i mnoho skůtrů… a věřte… žádná apokalypsa se nekonala. Ba naopak. Místo plynulo zcela přirozeně, všichni na sebe dávali navzájem pozor a tím pádem museli být ohleduplní.

PetrH

Některé národy jsou prostě vyspělejší.

Granja

…. a tím pádem museli být ohleduplní….

Nerad to říkám, ale u nás jsem v tomto skeptik.

Daniel Drnec

Publikaci autora na toto téma jsem četl, přesto mi není zřejmé, proč zavádět novou značku pro prakticky stejný dopravní režim. I v zahraničí je to v řadě zemí řešeno jednou značkou (Švýcarsko, Nizozemsko).

Připomíná mi to situaci s dálnicemi a rychlostními silnicemi, kde před pár lety došlo ke sjednocení stejně fungující infrastruktury (a změně významu značky silnice pro motorová vozidla).

Daniel Drnec

Jinak myslím, že by bylo celkově vhodné při zavádění nových pravidel (ono by to bylo namístě i u stávajících pravidel) řešit mezní bezpečnostní situace, včetně jejich vlivu na funkčnost dopravního systému. Třeba v tomto případě (i v případě obytné zóny) se jedná o předvídání náhlého vstoupení chodce před jedoucí vozidlo – kdy a jak má řidič (auta, MHD, cyklista) na tuto hrozbu reagovat, aby mohl daným prostorem vůbec projet? Je to podobné jako v případě bočního odstupu od cyklistů, kde dříve nebylo ošetřeno, jak velký je dostatečný, což vedlo k nebezpečným situacím. V současnosti však zase není ošetřeno, že může… Číst vice »

Xiao

Pro elektroauta to problém nebude, ape jet s klasickým spalovacím autem konstantně 20 km/h je dost opruz. Na jízdu tak nízkou rychlostí auta nejsou dělána.

Pavel Skládaný

Není problém, my v Brně na okruhu běžně jezdíme rychlostí 5 km/h, je třeba jen správně zvolit převodový stupeň či jízdu výběhem.

Frantík

To taky záleží na motoru, jestli bez plynu nechcípne, ale řešitelné to je.

JackBrno

A já si říkám, kdo tady pořád blokuje provoz nesmyslně pomalou jízdou… Osobně teda jezdím rychleji, abych nikoho nebrzdil.

Pavel Skládaný

Milerád pojedu rychleji, když urychlíte ty blbce, kteří jedou pomalu přede mnou a na křižovatkách dokonce zpravidla dlouho stojí před návěstidly a nejedou vůbec.

Leinad

Dojíždět kolonu, semafor,… je lepší pomalu. Třeba než zastavím, tak tam překážka(červená) už nebude 😀 a rozjezd z malé rychlosti je lepší, než rozjezd z 0.
A taky je dobré v koloně držet rozestupy, do zipu jet třeba plnou rychlostí(když za zůžením nic není) ale v průběžném s rozestupem na délku auta vedle, v končícím vedle své díry. (To málokdo umí, někdo u zipu nesmyslně zpomaluje, zastavuje, zavírá,…)

Klabavátor

Vzhledem k tomu, že mi před chvílí psala žena, že jí skoro sejmul nějaký spěchající blb na přechodu pro chodce, tak mám trochu obavy, že v českém pojetí to bude cochcárna. Nedělám si moc iluze o dodržování 20 km/h, z pohledu řidiče je to „pozitivní nula“. V zásadě jsem pro zavedení, ale častější kontroly bych uvítal – aspoň ze začátku.

původní Jakub P

Ono je potřeba pracovat i s charakterem toho prostoru, nesmí to být jen o značkách. Ten prostor by měl být (a v těch úspěšných případech je) takovej, že tam řidič pojede těch 20 přirozeně.

Kontroly a dohled jsou samozřejmě taky potřeba, zejména ze začátku, ale pokud charakter toho prostoru neodpovídá tý požadovaný rychlosti, samy o sobě taky nepomůžou, to by musely bejt trvalý a neobejitelný.

Pavel Skládaný

Hlavně je vše v jedné výškové úrovni tak, aby byl snadný pohyb i pro pěší ve všech směrech. To je nutná podmínka, s obrubami tohle nefunguje.

Tomáš Záruba

Takže řešení pro Příkopy… A ideálně by to mohlo na mnoha místech pomoci nezřizovat dementní zábradlí kolem zastávek MHD. Ideálně třeba Zahradní Město (když pominu, že tam je ten provoz celkem značný)…

Jan T.

Na Praze 3 minulá radnice zábradlí na zastávkách odstranila. Pokud už jsou někde nutná (rozuměj policie při projednávání staveb je vyžaduje), tak stačí minimalistický model a la Národní Divadlo. Na pěší zóně by se mi líbil blikající pás podél kolejí, který upozorní i chodce se sluchátky na uších, že se blíží tramvaj. Stejně jako na zastávkách na Barrandově, novém terminálu v Brně u nemocnice nebo na nových stanicích metra.

Frantisek

Pokud má mezi těmi sluchátky mozek, pak do jízdní dráhy tramvaje nevstupuje bez vizuální kontroly. Pokud jej tam nemá, je jakékoli blikání zbytečné, neb si jej stejně nevšimne. Případně párkrát všimne, než si na ně zvykne. Budeme pak instalovat čím dál tím silnější světla, hlasitější bzučáky, a dopadne to jako vždycky. Jako jo, nápad je to hezký, ale energie, údržba, funkčnost…

Martas

Přece byste Praze nesebral to nádherné zrezlé zábradlí 🙂

Pedro

Nic nového. V Brně v centru v pěší zóně jezdí běžně šaliny a motá se tam spousta aut s povolením a funguje to tak už desítky let.

Pavel Skládaný

Do jisté míry je to tak, stavební řešení (jedna výšková úroveň) je adekvátní. Ovšem pokud by to byla opravdová sdílená zóna (nikoli pěší zóna s pár výjimkami pro auta), pak by tu byl povolen vjezd všem autům bez omezení a aut by mohlo být i několik tisíc za den.

Frantisek

Což je otázkou, zda tak úplně chceme. V Haagu mají takovou zónu – tramvaje zakopané pod zem, protože pěší, tím pádem jsou méně dostupné a se zrušeným propojením na kolmou trať, zato se tam prohánějí i náklaďáky.

Pavel Skládaný

Zde není řeč, zda to chceme. Zde jde spíše o to, že není-li možné auta vést jinudy, hlavně v centrech, je možné prostor uspořádat zmíněným způsobem, vizuálně jej zhodnotit, chodcům dát víc místa a přitom i motorová doprava jezdí dál.

Frantík

Tak i do sdílené zóny lze dát „Zákaz vjezdu mimo povolení…“ nebo „Průjezd zakázán“

Pavel Skládaný

Jistě, dodatkovou tabulku lze udělat omezení prakticky jakéholi druhu. Bavíme se ovšem o základním principiálním řešení.

Vladki

Ono jich tam nekolik tisic denně možná i jezdí. I když je to pěší zóna.

Xiao

Jenže zrovna v tom Brně se lidé na pěší zóně nechovají tak, jako je na pěší zóně obvyklé. Nechodí v celé šíři ulice, ale při kraji pouze po „chodnících“ které jsou i naznačeny jiným typem dlažby.

Pavel Skládaný

Pardon, tohle je nesmysl, pojďte na procházku centrem Brna. Pěšáků spousta v celé ploše.

Lukáš Kníže

Je pravda, že na to, že je Masarykova pěší zóna, jezdí tu aut až příliš. 😞😞

Pavel Skládaný

Jinak pokud jde o Brno, pak by sdílená zóna byla výborná v prostoru před hlavním nádražím. Částečně to spontánně funguje už dnes – spousta lidí vnímá alternativu podchodu (právem) jako neatraktivní a chodí za každou cenu v úrovni. Pokud by se zbourala ta šílená zábradlí a snížily obruby a plochy rozdělily typem materiálu (pokud možno atraktivní dlažba), mohlo by to velice efektivně fungovat.

Pája

S tím bych byl opatrný. Bez zábradlí by někteří padali pod šaliny častěji a ty šaliny by musely mít delší jízdní dobu. Netvrdím že by to nešlo vůbec, jen by to chtělo víc než pouhé vytrhání zábradlí.

Pavel Skládaný

Však to také zdaleka netvrdím, žádoucí je i stavební kultivace celého prostoru na základě rozumně zpracovaného posouzení, resp. projektu (byť úpravy by nemusely být principiálně složité). Právě u sdílených zón je fungování silně závislé na kvalitním stavebním zpracování (tohle nejsou zóny 30, kde je možno ponechat stávající členění vozovka-chodník na bázi obruby).

Jenda

Hádám, že přicházím s nepopulárním názorem, ale takhle by podle mě měla fungovat většina ulic, kudy nejezdí transit. Např. všechny ty úzké jednosměrky mezi činžáky v širším centru Prahy. Řidiči tam stejně většinou jezdí krokem, protože hledají parkování, a chodcům by se aspoň mezi hradbami zaparkovaných aut dala legální možnost normálně se pohybovat.

Libcha

Chodcům by se hlavně dala možnost pohybovat, kdyby tam ty hradby zaparkovaných aut vůbec nebyly.

Martas

Ale kde to má člověk nechat? Mně by nedělalo problém si 5-10 minut pro auto dojít, nebo skočit zastávku tramvají, protože ho využiju v Praze jen když jedu někam mimo, nebo potřebuji převést těžkou věc. A třeba v Praze se vůbec nestaví parkování pro místní, takže nezbývá nic jiného, než to nechat na ulici.

Jenda

Souhlas s oběma. Tohle se mi hrozně líbí třeba ve Francii a ve Španělsku, že v širším centru je spousta ulic úplně bez parkovacích míst. Na druhou stranu tam je pod každým náměstíčkem podzemní parkoviště, kde se krátkodobě parkuje za 2 centy za minutu (30 Kč za hodinu) a minimálně půlka míst je vyhrazená na dlouhodobé pronájmy. Tohle v Česku prakticky neexistuje.

Kebab

To by přece u nás hlavně ani nešlo, protože „Kdo by to zaplatil.“, „Tržní cena za parkování.“ a „Proč by město mělo dotovat IAD.“
Třeba ten, kdo na západě a právě proto, aby mohlo být více ulic bez parkování a s větším podílem zeleně. Ona to totiž není špatná investice.

Vojtěch Hrabal

V garáži. Ale za parkování Češi nejsou ochotní platit relevantní částky. Mnozí se domnívají, že mají zaručené právo na parkování za přátelskou cenu (dotace parkování ve výši ~95 %) a navíc do 2 minut chůze.

V širším centru Prahy je garáží dostatek.

Martas

V okolí náměstí Bratří Synků 1-2 zastávky tram žádná garáž není. Možná nejblíž konresák? To už je dost daleko.

Vojtěch Hrabal

Uznávám, že kolem Synkáče to je trochu horší. Tramvaj k Edenu jede 6 minut a jsou to 2km. Nicméně kolem Vršovický, která je v docházkové vzdálenosti, je podélné parkování a místo je tam vždy. A kdyby byla poptávka, klidně by tam mohlo být šikmé, případně by tam mohlo být zřízeno nové parkování podél trati. Tam nikdo woonerf dělat nebude. Ten by naopak klidně mohl být všude mezi železničníma kolejema a Nuselskou.

O. M.

Kde, prosím vás?

Kebab

Je zajímavé, že na západě za podobných podmínek zaparkovat není vůbec problém.

Vaclav

To muzete rict: „Ale kde mam nechat svuj kontejner?“ Kontejner 2x1m tam dat nesmim, ale auto jo. Je to oboji zabrani verejneho prostoru, ktery se da vyuzit lepe.

adamgolias

ale to je přeci problém majitele. pořídíte si auto a nemáte kde parkovat? tak jste špatně vyhodnotil situaci. já chtěl vrtulník . protože mi město neumožnilo přistávat v parku a na náměstí , chodím pěšky. přeci nemůžete chtít aby měl někdo povinnost starat se , zda máte kde odstavit auto

O. M.

Čili není potřeba tam setkávací zóny zřizovat.

Vojtěch Hrabal

V textu bohužel chybí popis jak by dopravní režim měl vypadat, respektive čím se liší právě od obytné zóny. Nejsem fanoušek vymýšlení nových značek pro dopravní režimy, pro které již dopravní značky existují, případně které je možné snadno vyznačit pomocí současných značek s dodatkovou tabulkou. Řidičům trvá velmi dlouho než se naučí co značka vlastně znamená.

Schválně si zkuste vybavit jak vypadá „cyklistická zóna (IZ 9a)“ a jaká jsou pravidla pro jízdu v ní. Platí bezmála 7 let.

Vojtěch Hrabal

Ty texty popisují design prostranství, ale nikoliv legislativní rozdíly. Koncept je označován woonerf, shared space nebo Begegnungszone podle vašeho jazykového zázemí. První s ním začali v Nizozemci. Woonerf je v Holandsku označen dopravní značkou nápadně připomínající naši obytnou zónu (IZ 5). Dopravní režim se s ní shoduje (pohyb všech vozidel, parkování pouze na vyznačených místech, maximální rychlost 20 km/h).

Tak dumám jak tedy má ten nový dopravní režim vypadat, když to nebude obytná zóna, čím se bude lišit.

Kryštof

Taky jsem koukl na odkaz a na pdf a v dost zemích to značí značkou téměř podobnou naší obytné zóně – je tam chodec, dítě s míčem, auto, dům, možná jen cyklista chybí 🙂

A celých 60 stránek podrobně se mi číst nechtělo, ale neviděl jsem nikde „důvody proč nelze použít současnou legislativu“ spíš byly popisy jak to v které zemi mají

Pavel Skládaný

Dítě s míčem tam určitě není, tohle by ve frekventovaných zónách se spoustou aut nešlo. Prohlédněte si značky pozorněji (viz též příručka na https://uliceiprochodce.cdvinfo.cz/, strana 22.

Beekee

Zas ten chodec by určitě neměl tolik chvátat. 🙂

Kryštof

Dítě s míčem bylo myšleno na ceskou znacku obytne zony (i ten chybejici cyklusta) .. zato v zahranici cyklista je a neni dite s micem… – tak jak popisujete vyznam.

Ale to je prkotina… hlavne at se nenastavi rozdilne pravidla.. 20 km/h zni rozumne a sjednocene. Vsichni vsude taky. Umoznit si prujezd/pruchod…

Pavel Skládaný

Rozdíly mezi sdílenou a obytnou zónou viz můj komentář výše. Lze si též snadno udělat představu prohlídkou příkladů konkrétních řešení na našich stránkách ke zklidňování dopravy: https://uliceiprochodce.cdvinfo.cz/novinka-sdileny-prostor/

Kryštof

Přesně tak. Ať konkrétně vyjmenují důvody, proč to nejde vyznačit stávající pěší zónou s vyznačením možnosti vjezdu cyklistů a všech vozidel a případně doplnit i zónu parkování, aby se nemuselo řešit vyznačení parkovišť.

Stejně to budou neprůjezdné/blbě průjezdné oblasti a vjezd bude predevším pro zásobování, majitele a uživatele nemovitostí a služeb…

To že převezme ze zahraničí cizí název, přeložíme ho a vymyslíme pro něho nový znak, i když na to vlastně existují prostředky, tak sice budem cool ale kdo se v tom pak má vyznat.

Pavel Skládaný

To by bylo poněkud postavené na hlavu. „Pěší zóna“ je určena principiálně jen pro chodce, to je její základní atribut. Případná vozidla (MHD, zásobování, kolo) lze omezeně připustit formou výjimek. Kdežto do sdílené zóny mohou principiálně všichni (i velké náklaďáky), přístup není nijak omezen. Touto formou jsou řešeny i kratší úseky průtahů v centrech.

Kryštof

To zase máte pravdu, že řešit to značkou pěší zóna neni asi nejvhodnější, protože tam je to velké modré kolo s chodcem, takže to je pro ty centra měst… Takže to spíš bude o úpravě textu norem na navrhování a TP … a když bude zvolena podobná značka jako pro obytnou zónu tak (stejné piktogramy + prip i rych. limit) tak aby to bylo sjednocene se zahraničím tak jako řidič nebudu výrazně rozlišovat rozdíl mezi obyt. zónou, protože budou skoro stejná pravidla pro mě. Ale jak uz tu psal nekdo jiný, musi tomu odpovidat charakter toho prostoru a nebylo by… Číst vice »

Pavel Skládaný

Pardon, na značce „Pěší zóna“ žádné kolo není a být nesmí! Tam je jen symbol človíčka nebo človíčků, neb pěší zóna je principiálně pro chodce. I kolo spadá do okruhu případných výjimek (a zrovna téma kola v pěších zónách je předmětem intenzivní diskuse v mnoha městech).

Pavel Skládaný

Názorný popis a srovnání dopravních režimů viz film o zklidňování dopravy, který jsme přesně pro tento účel natočili: https://www.youtube.com/watch?v=b6-dYfz_KT8. Jsou zde mj. i příklady skutečných sdílených zón v zahraničí, hlavně Kufstein, Pöchlarn a Vídeň. Zásadní rozdíl mezi sdílenou a obytnou zónou je v tom, že obytná zóna se předpokládá pro klidné rezidenční oblasti s minimem automobilové dopravy a slouží i dětským hrám v celém prostoru komunikace. Naproti tomu sdílená zóna může být i významnou spojnicí pro motorovou dopravu (v řádu několika tisíc aut), kde dětské hry logicky moc nepřicházejí v úvahu. Chodci mohou sice využívat celý prostor komunikace (který je… Číst vice »

Beekee

Je to pěkné video. Jen ty řeči že stačí jednoduše osadit značky zona 30 a zruším všechny přechody… To vidím každý den jako chodec jak něco takového funguje.

Vojtěch Hrabal

Intenzita provozu není charakteristikou dopravního režimu. Třeba značka omezující rychlost na 30 km/h je stejná pro zastrčenou slepou ulici i pro šestipruhový Barrandovský most s intenzitou přes 100 tisíc. Základní charakteristikou woonerf je, že nemá předem určené funkční vymezení ploch. Že je vymezují teprve uživatelé vzájemnou interakcí. Navíc se může v průběhu dne nebo týdne měnit. Praxe ukázala, že je nezbytné regulovat kam mohou auta vjíždět, a kudy mohou projíždět. „Svévolně“ nemohou chodci bránit vozidlům v průjezdu ani v současné obytné zóně (cit.: „§ 39 (7) V obytné zóně a pěší zóně musí chodci umožnit vozidlům jízdu. To platí i… Číst vice »

O. M.

Od obytné zóny se liší tím, že si tam nesmějí hrát děti.

Pavel Skládaný

Dovolil bych si upřesnit, že v Rakousku byla „Begegnungszone“ zavedena novelou Zákona o pravidlech provozu od 1. dubna 2013. První takto upravenou lokalitou byla obslužná komunikace Schulgasse ve Svatém Hypolitu, asi nejslavnější (ale také nejdražší) je luxusní zóna Mariahilferstrasse ve Vídni. V současnosti počet realizací určitě přesahuje 200, zmíněných 80 je hodně podstřelený odhad. Na naše poměry pozoruhodné jsou hlavně sdílené zóny na průtazích měst, kde běžně jezdí několik tisíc aut denně, vše v jedné výškové úrovni s chodci. Je to možné díky kouzlu nízké rychlosti (do 20 km/h), kdy se všichni v pohodě vejdou a jedou na oční kontakt.… Číst vice »

Peeetr

Jak ten oční kontakt funguje v případě menší ženské ve velkém SUV a pěšího dítěte na té ulici?

Pavel Skládaný

Tady nepomůže nic, ani návrat k vysokým obrubníkům. Auto, které nemá splněné požadavky na výhled, vyhodit na smetiště.

Beekee

Tam patří spíš ta malá žena co to řídí.

Frantisek

Spíše předat k užívání někomu, kdo z něj uvidí. Netřeba plevelit krajinu odpadem a nahrazovat funkční věci novými. 🙂

Co se názvu týče, tady by konečně slovo „sdílená“ dostálo svému významu, na rozdíl od těch půjčoven kol a koloběžek, jež jsou jen rozptýleny do prostoru. 🙂

Jan T.

Taky mi zní líp název sdílená zóna, že se prostor sdílí pro všechny druhy dopravy. Zóna setkávání mi připomíná místo pro setkávání turistů s průvodci (nebo lidí obecně), v Praze to má svoji pěknou plechovou ceduli.

Pavel Skládaný

Díky, měl jsem zato, že jsme i s ministerstvem dopravy domluveni. A najednou se někdo terminologicky vrací o dva roky zpět.

Sch

O těch průjezdech obcemi jsem již četl. V Česku máme spoustu míst, kde silnice i druhé třídy se silným provozem prochází ve středu obce mezi domy v nevhodném šířkovém uspořádání. Chodci mají sotva metr široký chodník, ale obrubníky budí dojem, že mohu jet jak na silnici. Taková místa jsou pro srovnání do jedné úrovně a tento režim uplne ideální, daleko bezpečnější.

Pavel Skládaný

Máte zcela pravdu, i toto je v Rakousku jeden z definovaných a realizovaných typů sdílené zóny. Srovnáním do jedné úrovně a použitím městotvorných materiálů (např. kamenná dlažba) se situace pro chodce zásadně zlepší a provoz aut nízkou rychlostí zůstává zachován.

Kryštof

Na průtahy silnic II. i vytížených III. tříd centrem obce toto ne – vždyť sám píšete (Skládaný), že koncept té plochy má odrazovat od průjezdu… Možná je to tím, že jsem z oblasti, kde pod pojmem vesnice (dědina) máme obce s cca 2000 obyvateli – a nějaké dědiny 400 lidí, které ve středočeském kraji považují někdy za mega velkou vesnici, tu nemíváme… Takže nemít tady na boku průchody pro chodce https://mapy.cz/s/kebokakuco , tak je ideálním řešením sdílená zóna?? (vím je to extrém. ale jak to určit, když tady někde píšete, že intenzita je irelevantní -> viděl bych to na tu… Číst vice »

Pavel Skládaný

Koncept plochy nemá odrazovat od průjezdu, ale činit prostor snadno schůdným a esteticky hodnotným. Není žádný problém zřídit sdílenou zónu třeba na krátkém úseku (např. do 200 m) silnice II.třídy v centru, kde je silný pohyb lidí a tak jako tak nízká rychlost. Otázka, čeho se chce dosáhnout. Zpravidla jde o atraktivnější prostředí, posílení společenské funkce a usnadnění koexistence všech účastníků.

Linak Trubos

To jsou, ale koko….20 km/h autem ve meste, jasne

jal

V jihoasijských městech už v ulicích chumel cyklistů, busů,aut a pěších mají a ani přednost zprava nepotřebují. Jen zvonky a houkačky.
Akorát nejsou tak pokrokoví a nedali tomu ten vzletný název. : – )

Pavel Skládaný

Tak třeba ve Vídni je skoro celé město v režimu Zóna 30, ve vymezených sdílených zónách těch 20. „Líp“ nebude, s ohledem na velmi hustý a smíšený provoz to není reálné.

PetrH

Hehe, když se ve městech zavedla padesátka a později přednost chodců na přechodu, tak si pamatuju, jak byli boomeři a autíčkáři naštvaní :))
A ne před každým ale se píše čárka, takhle se poznají lidé, kteří nečtou.

Pája

Co Vám brání používat ve městě MHD?

Linak Trubos

Ego a pohodli – v aute mam klimu, masazni sedadla, vuni, prostor a pohodu. Co mo nabizi MHD?

Ryuzaki

Tak to z té třicítky aspoň nebudete mít přesezený zadek, gratuluji.

Co že vám nabízí MHD? No v hlavní řadě každý, kdo jí jede, nezabírá zbytečně místo autem jako vy. Jinak byste si nestěžoval pouze na rychlost.

adamgolias

kromě masáže vše. občas i vůně je .dvacet dva let jsem bohužel denně jezdil autem . a pokud jsem něco neměl , tak pohodu a prostor