Cestovní ruch Dopravci Železnice Železniční průmysl

Matterhorn Gotthard Bahn kupuje 27 vlaků za 300 milionů franků

Vlak Matterhorn Gotthard Bahn. Pramen: BVZ
Vlak Matterhorn Gotthard Bahn. Pramen: BVZ

Švýcarská společnost Matterhorn Gotthard Bahn (MGB) se rozhodla pro největší obměnu vozového parku ve své historii. Pro své úzkorozchodné dráhy si objednala u výrobce Stadler 27 nových třívozových elektrických jednotek. Dodávka se má završit v roce 2028, uvedl dopravce v tiskové zprávě.

Objednávka je rozdělena do dvou etap. V té první výrobce dodá 12 jednotek, z nichž první by měly vyjet v létě 2022. Do zimního jízdního řádu 2023 by mělo být hotovo všech 12 jednotek. Zbylých 15 vlaků pak má Stadler dodat do konce roku 2028. Celková hodnota kontraktu je 300 milionů franků (cca 8 mld. Kč).

„Nové vlaky budou bezbariérové, s nízkopodlažními nástupy, větším úložným prostorem a wifi,“ uvedl generální ředitel MGB Fernando Lehner. Jednotky mají nahradit dosud používané soupravy s lokomotivou a vagony. Budou vybaveny ozubnicí, která je potřeba na zhruba 30 kilometrech ze 144kilometrové sítě MGB.

Matterhorn Gotthard Bahn obsluhuje především trať Zermatt – Brig – Disentis a také navazující Andermatt – Göschenen. Společnost patří holdingu BVZ Gruppe, který zastřešuje dalších deset značek na železnici, například dráhu na Gornegrat. Na tuto trať dodá nové vlaky rovněž Stadler.

Nástin nové podoby vlaku Matterhorn Gotthard Bahn. Pramen: BVZ
Nástin nové podoby vlaku Matterhorn Gotthard Bahn. Pramen: BVZ
5 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
eso.26

Konec stahovacích oken, tak krásně se z toho fotilo 🙁

xyz

Teoreticky by to nemusel být konec, pokud by došlo ke stejné věci jako u nových jednotek RhB nasazovaných mezi Churem a Sv. Mořicem, kde jedna část vlaku je naopak záměrně se stahovacími okny (pozor – stahování oken funguje „elektricky“ – podobně jako v autě).

O. K., v opačném případě ne.

Pozn. už i tak tam (přinejmenším mezi Zermattem a Andermattem) jezdí jednotky bez stahovacích oken, tzn. u části spojů tam již dnes není možné koukat z otevřeného okna, i když jde o menší část spojů.

eso.26

Ty staré vozy luxusně topí, takže i když velká část lidí zírala z otevřeného okna, ti zbylí nijak neprotestovali 🙂

Elb

Výrobcem toho nízkopodlažního vozu na fotce je také Stadler? Znamená tento nákup konec klasických souprav na této trase?

Martin Skodacek

Ano, co vím kromě vybraných historických vlaků. Víceméně v celém Švýcarsku existuje plán na postupný přechod na provoz pouze elektrických jednotek. K vyřazení posledních lokomotiv má dojít někdy kolem roku 2045. Detaily tuším v některém ze starších čísel ŽelMag, kde o tom byl poměrně rozsáhlý článek.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO