Ale ale, mrkněte raději na města, kde jezdí v denním provozu. U nás ho mrskli mezi ropáky na jejich jízdní řád a čuchat může jen tam, kde je na konečné vedení. Zatím si fakt nikdo nestěžuje
Pája
3 let
Zaujal mně dojezd na jedno nabití. Ve Zlíně vůz 911 s karoserií Heuliez a výzbrojí Škoda zvládne sice za den služby 280 km dlouhé a o víkendu přes 330 km, jenže si o přestávkách musí „čuchnout“ pantografem k vedení. Do plna se nabíji přes noc. Jinak zvládne ujet cca 100 km na nabití. Je to sice víc, než zvládnou parciální trolejbusy, ale méně než MAN uvedený v článku.
Už se těšíme, jak v budoucnu tyto elektrobusy, zejména v zimním období, budou hravě zvládat horský terén na městských a příměstských linkách Liberce a Jablonce.
Nevím, kdo mi dává minusy, ale právě pro členitý horský terén a tvrdé klimatické zimní podmínky jsou určeny elektrobusy. Tak je to odborníky prezentováno.
Pro Libereckou linku č. 18 z centra města do Bedřichova v Jizerských horách je elektrbus přímo stvořen. Zejména v zimě, kdy topeni ve voze, pochopitelně elektrcké, bude odebírat minimum energie.
Docela dost topí trakční baterie a v kopcích trochu i trakčák. Stačí odpadní teplo využívat a dovytápět jen zbytek tepelným čerpadlem. Naopak tady v kopci řidiči oceňují akceleraci i fakt, že cestou dolů se vůz rekuperací částečně nabíjí. Valašsko opravdu není Haná, takový třeba Kudlov je fakt super jet ropákem celý na dvojku s dvojnásobnou jízdní dobou.
V této době asi fakt těžko někdo nakupuje BN12. Možná ještě dobíhá výroba jednotek CNG verzí. Ale v eletrice už určitě ne.
Dneska SOR prodává NS12 a to není úplně marný autobus. Kromě toho taky nezapomeňte porovnat cenu těch busů.
Ale chápu. To se už nehodí. Hlavní je kopnout si… :/
No. No. No nevím. Za prvé interiér je pořád nic moc, alespoň že v posledních verzích zmizela podesta pod podélnou sedačkou vpravo mezi dveřmi, snad první židle skutečně nízkopodlažní (vyjma sklopných). Cena SORů není nijak drasticky nižší (bývá to „těsně“), za to dopravce dostane karoserii z obyčejné oceli a klasickou ochranou, zatím co jiní obyčejnou konstrukční ocel ošetřují kataforézou a nebo dokonce používají nerez. Hlavně je smutné, že polák (Solaris) dokáže vyrobit bus co se dá vyvézt do Německa nebo Švýcarska a u nás to nejde. Protekcionismus vede k polovičatým a rozpačitým výrobkům – jezdí to, je to nízkopodlažní a… Číst vice »
Zajímavé. Kde a kolik? Já vím že se dost snažili prezentovat na západě, ale kromě pár kousků si moc nevybavuji, že by tam zaznamenali nějaký prezentovatelný komerční úspěch.
Takže, dle seznam-autobusu.cz v roce 2020 a 2021 produkce SOR (s nějakými drobnými odchylkami): 40% řada CN, 38% řada NB, 16% řada NS, zbytek do 100 nějaké EBN atd. Nutno poznamenat, že z řady NS má velký podíl export elektrobusů NS12 do Rumunska.
Pokud chceme, aby VHD byla cestujícími vyhledávána, tak je mimo jiné žádoucí, aby vozidla vypadala pěkně, elegantně. Nemusí jít o nějaký hypermoderní design, ale první generace SORů nebyla pěkná ani v době svého vzniku, natož v roce 2021.
Již jsem léta mimo obor, ale vzpomínám si na začátky tohoto stroje v našem dopravním podniku. Když pominu levně působící, nepříliš ergonomický design pracoviště řidiče a nepohodlné sedačky pro cestující, problematická byla hlavně údržba a opravy v porovnání s jinými značkami. Konstrukce nebrala příliš v potaz rychlost a snadnost případných oprav. Jako perličku uvedu, že v opravnách odřezávali příčku konstrukce karoserie, aby bylo vůbec možné demontovat převodovku. Jindy raději volili demontáž celé pohonné jednotky kvúli špatné přístupnosti při jinak banální opravě. Naopak na linkách s nižší obsazeností byla výhodou nižší spotřeba paliva a lepší průchodnost na cestách nižších tříd, zejména… Číst vice »
U nás jezdí crosswaye a od řidičů slyší člověk zlatá 95x. Všechno v tom vrže a problémy s el. rozvody. Jinak jestli to bude stejně kvalitní jako současné NV téže značky mají se na co těšit.
Srovnávat 100% nízkopodlažní autobus s vozem na bázi cestovního podvozku koncepčně pocházejícím ze 70. let je velký argumentační faul. Ale chápu že 95x je z Čech a kdysi byla nová. Naneštěstí i řidiči mají stále volbu, zda chtěji s Crosswayem nadále jezdit, či ne.
Ty procenta beru zpět – myslem už na MAN v článku. Ale rozumíme si – nízkopodlažní náprava s nízkoprofilovými pneumatikami nikdy ze své fyzikální podstaty nebude mít kinematiku nápravy standardní. Sestimsmiř.
Stará 7xx měla vepředu dělenou nápravu, 95X nápravu pevnou, takže taky už docela prkno. A další věcí je provedení obkladových panelů. Porovnání crosswaye a 95 bylo u standart podlahy. Zajímavé, že třeba Nízká podlaha Škoda 21ab tak rozvrzaný a uskakany není. Záleží jak si konstruktér vyhraje kinetikou a odpružením.
To byl ideální autobus na zástavbu velkých lahví plynu. Škoda, že z nějakého nepochopitelného důvodu Praha s největší ojednávkou SORů na rozdíl od ostatních velkých českých měst jako jediná úspornější provoz na plyn blokuje. Jediné co by vůbec dávalo nějaký smysl, že chce dopřávat seniorním řidičů, malou domů ve formě přikrádání nafty 🙂
Praha, na rozdíl od ostatních českých měst, nedosáhne na dotace na pořízení autobusu na plyn. A bez dotace je neekonomické autobus na plyn pořizovat. Současné naftové motory se plynovým motorům ekologicky vyrovnají. Výhoda pak je nižší zdanění plynu a nevýhoda vyšší pořizovací cena autobusu.
Jakub
3 let
Nevíte někdo jak to vypadá s elektrobusy pro DPP? V dubnu to bude rok od vyhlášení soutěže a pořád nic..
Kolik bude mít denní trasu 20 km tam a zpět celkem 10x ? To nedá, v zimě určitě !
Ale ale, mrkněte raději na města, kde jezdí v denním provozu. U nás ho mrskli mezi ropáky na jejich jízdní řád a čuchat může jen tam, kde je na konečné vedení. Zatím si fakt nikdo nestěžuje
Zaujal mně dojezd na jedno nabití. Ve Zlíně vůz 911 s karoserií Heuliez a výzbrojí Škoda zvládne sice za den služby 280 km dlouhé a o víkendu přes 330 km, jenže si o přestávkách musí „čuchnout“ pantografem k vedení. Do plna se nabíji přes noc. Jinak zvládne ujet cca 100 km na nabití. Je to sice víc, než zvládnou parciální trolejbusy, ale méně než MAN uvedený v článku.
MAN dodá do domovského města.
Do Polska?? 😆😆
Tak snad doba takových autobusů dorazí i k nám . A stačí i ropák .
tak třeba se jich v Praze dočkáme. Výberko už běží celkem dlouho.
Jo, tak zavitejte na linku PID 381.
Rychle zmenite nazor. Neco podobneho od MAN tam jezdi a je to nepohodlny des.
Už se těšíme, jak v budoucnu tyto elektrobusy, zejména v zimním období, budou hravě zvládat horský terén na městských a příměstských linkách Liberce a Jablonce.
Nevím, kdo mi dává minusy, ale právě pro členitý horský terén a tvrdé klimatické zimní podmínky jsou určeny elektrobusy. Tak je to odborníky prezentováno.
Na to nemusí být odborníci, stačí se jako cestující svézt, Zlín fakt není placka.
Pro Libereckou linku č. 18 z centra města do Bedřichova v Jizerských horách je elektrbus přímo stvořen. Zejména v zimě, kdy topeni ve voze, pochopitelně elektrcké, bude odebírat minimum energie.
Jediná nevýhoda elektrobusů a vlastně i elektromobilů je fakt, že budou popojíždět v dopravních zácpách stejně, jako klasickál silniční vozidla.
Aspoň to nesmrdí a je to tiché.
Docela dost topí trakční baterie a v kopcích trochu i trakčák. Stačí odpadní teplo využívat a dovytápět jen zbytek tepelným čerpadlem. Naopak tady v kopci řidiči oceňují akceleraci i fakt, že cestou dolů se vůz rekuperací částečně nabíjí. Valašsko opravdu není Haná, takový třeba Kudlov je fakt super jet ropákem celý na dvojku s dvojnásobnou jízdní dobou.
Není to placka, ale není to horský terén.
Kolika vozidly jste se svezl a jaké máte zkušenosti Vy?
No, nesvezl jsem se v zimních podmínkách, takže jsem neměl možnost vychutnat příjemné teplo od baterie a trakčáku.
Přijďte.
Ve stejné době v Česku dopravci kupují SOR hrbáče…
Co je konkrétně špatného na SORech? Nejsem odborník přes busy a tak se ptám.
Vygooglete „SOR BN12“ a porovnejte vzhled a parametry s těmito busy 🙂
V této době asi fakt těžko někdo nakupuje BN12. Možná ještě dobíhá výroba jednotek CNG verzí. Ale v eletrice už určitě ne.
Dneska SOR prodává NS12 a to není úplně marný autobus. Kromě toho taky nezapomeňte porovnat cenu těch busů.
Ale chápu. To se už nehodí. Hlavní je kopnout si… :/
No. No. No nevím. Za prvé interiér je pořád nic moc, alespoň že v posledních verzích zmizela podesta pod podélnou sedačkou vpravo mezi dveřmi, snad první židle skutečně nízkopodlažní (vyjma sklopných). Cena SORů není nijak drasticky nižší (bývá to „těsně“), za to dopravce dostane karoserii z obyčejné oceli a klasickou ochranou, zatím co jiní obyčejnou konstrukční ocel ošetřují kataforézou a nebo dokonce používají nerez. Hlavně je smutné, že polák (Solaris) dokáže vyrobit bus co se dá vyvézt do Německa nebo Švýcarska a u nás to nejde. Protekcionismus vede k polovičatým a rozpačitým výrobkům – jezdí to, je to nízkopodlažní a… Číst vice »
Pro přistěhovalé Němce, kterých je v Norimberku požehnaně, to stačí.
SOR je k vidění i v Německu jako linkový. Taky jsem divil.
Zajímavé. Kde a kolik? Já vím že se dost snažili prezentovat na západě, ale kromě pár kousků si moc nevybavuji, že by tam zaznamenali nějaký prezentovatelný komerční úspěch.
BN12 už ne, ale variace na téma CN pořád frčí na plný plyn (a nemyslím tím jen CNG) – Transdev, Arriva Morava, OAD Kolín vloni…
Takže, dle seznam-autobusu.cz v roce 2020 a 2021 produkce SOR (s nějakými drobnými odchylkami): 40% řada CN, 38% řada NB, 16% řada NS, zbytek do 100 nějaké EBN atd. Nutno poznamenat, že z řady NS má velký podíl export elektrobusů NS12 do Rumunska.
Myšleno klasické naftové hrbáče, Praha je kupovala ještě loni.
Jojo. Vzhled je pro šotouše důležitý.
Pokud chceme, aby VHD byla cestujícími vyhledávána, tak je mimo jiné žádoucí, aby vozidla vypadala pěkně, elegantně. Nemusí jít o nějaký hypermoderní design, ale první generace SORů nebyla pěkná ani v době svého vzniku, natož v roce 2021.
Již jsem léta mimo obor, ale vzpomínám si na začátky tohoto stroje v našem dopravním podniku. Když pominu levně působící, nepříliš ergonomický design pracoviště řidiče a nepohodlné sedačky pro cestující, problematická byla hlavně údržba a opravy v porovnání s jinými značkami. Konstrukce nebrala příliš v potaz rychlost a snadnost případných oprav. Jako perličku uvedu, že v opravnách odřezávali příčku konstrukce karoserie, aby bylo vůbec možné demontovat převodovku. Jindy raději volili demontáž celé pohonné jednotky kvúli špatné přístupnosti při jinak banální opravě. Naopak na linkách s nižší obsazeností byla výhodou nižší spotřeba paliva a lepší průchodnost na cestách nižších tříd, zejména… Číst vice »
U nás jezdí crosswaye a od řidičů slyší člověk zlatá 95x. Všechno v tom vrže a problémy s el. rozvody. Jinak jestli to bude stejně kvalitní jako současné NV téže značky mají se na co těšit.
Srovnávat 100% nízkopodlažní autobus s vozem na bázi cestovního podvozku koncepčně pocházejícím ze 70. let je velký argumentační faul. Ale chápu že 95x je z Čech a kdysi byla nová. Naneštěstí i řidiči mají stále volbu, zda chtěji s Crosswayem nadále jezdit, či ne.
Ty procenta beru zpět – myslem už na MAN v článku. Ale rozumíme si – nízkopodlažní náprava s nízkoprofilovými pneumatikami nikdy ze své fyzikální podstaty nebude mít kinematiku nápravy standardní. Sestimsmiř.
No a to bude asi důvod, proč „zlatá Karosa“.
Stará 7xx měla vepředu dělenou nápravu, 95X nápravu pevnou, takže taky už docela prkno. A další věcí je provedení obkladových panelů. Porovnání crosswaye a 95 bylo u standart podlahy. Zajímavé, že třeba Nízká podlaha Škoda 21ab tak rozvrzaný a uskakany není. Záleží jak si konstruktér vyhraje kinetikou a odpružením.
To byl ideální autobus na zástavbu velkých lahví plynu. Škoda, že z nějakého nepochopitelného důvodu Praha s největší ojednávkou SORů na rozdíl od ostatních velkých českých měst jako jediná úspornější provoz na plyn blokuje. Jediné co by vůbec dávalo nějaký smysl, že chce dopřávat seniorním řidičů, malou domů ve formě přikrádání nafty 🙂
Praha, na rozdíl od ostatních českých měst, nedosáhne na dotace na pořízení autobusu na plyn. A bez dotace je neekonomické autobus na plyn pořizovat. Současné naftové motory se plynovým motorům ekologicky vyrovnají. Výhoda pak je nižší zdanění plynu a nevýhoda vyšší pořizovací cena autobusu.
Nevíte někdo jak to vypadá s elektrobusy pro DPP? V dubnu to bude rok od vyhlášení soutěže a pořád nic..
Taky jsem zvědav. Aktuálně se dále chystá k vypsání zakázka na 140 kloubových hybridů a 45 standardních trolejbusů.