Mám Pražský motoráček rád, hájí provoz nejdražšího vlaku v zemi politik ODS
Motorový vůz 831 na trase Pražského Semmeringu. Foto: KŽC
Provozovatel Pražského motoráčku vykazuje výrazně vyšší rentabilitu tržeb než ostatní železniční dopravci. Ke kontraktům se dostal bez soutěže.
Protože u komentáře pana Sůry, na který tímto reaguji, by se tento komentář již „nevešel“, tak tedy… Souhlasím s tím, že ROPID by „provětrat“ potřeboval, ale za sebe vidím spíše jiné důvody než zrovna provoz jednoho víkendového a svátečního vlaku za tak vysokou cenu za „vlakokilometr“. A to dezorganizace hromadné dopravy a omezování dopravní dostupnosti některých míst* (nejen?) v večerních a nočních časech. * ve Středočeském kraji mimo bývalé okresy Praha – Východ a Praha – Západ (a možná i v nich). A to podle pravidla „nejprve poděláme jízdní řád tsak, aby nikdo nejezdil a poté řekneme, že tam nikdo… Číst vice »
Všichni tu řeší cenu za jeden kilometr a že se to nesoutěžilo.
Mě by spíš zajímala jiná otázka a kolik stojí udržet v provozu a tak pěkně udržovaný motorák typu 830 (a vozy 820) ? Kolik firem co by mohly soutěžit v dané „kategorii“ by mohly soutěžit o tuto linku a zavést tam nějakého adekvátního veterána který tu slouží nikoliv primárně jako dopravní spoj ale jako výletní atrakce kdy i cesta je zábava ?
Slušelo by se zmínit že nízká rentabilita konkurence je po započtení odpisů
Arriva i Regiojet zrovna moc novými vozy nevládnou. Všechno ojetiny z D resp A…
Je vtipné, že na jedné straně tady dáváme peníze na „společenské potřeby“, ale snažíme se utlumit „dopravní potřeby“, pokud nejsou dostatečně ekonomicky podložené…
Motoráček je sice super atrakce, ale ta čísla a podmínky smlouvy jsou také jasné. Zajímavé je, že PČR je (možná) v klidu 🤔
To mě překvapuje, průměrný ódéesák by koleje a vlaky prodal do starého železa a všechny nechal smrdět po dálnici (pokud ovšem ona dálnice existuje, jinak hezky devadesát přes obce, jako Hustej Wimby).
Plne s Vami souhlasim. Pan Sura je opravdu zapskly a dovolim si tvrdit, ze nechutny tou svoji neobjektivni kritikou. Vydava se, jak mu jde o hospodareni, atd. Stejne odporne utoci i na CD, atd. Motoracek je uplne super, parkrat do roka s nim jedu a je to super vec.
Že vy jste dostal koblihou po hlavě…?
V tom případě jste článek nepochopil. Autor nekritizuje motoráček jako takový, ale skutečnost, že jeho provozovatel byl vybrán bez soutěže, a někdo jiný by možná srovnatelnou službu odvedl levněji, což ale nemáme šanci se dozvědět.
Uváděná ekonomická čísla jsou absolutně mimo. Museli bychom se podívat na podrobněji s celou vysledovkou. No “ potěš “ P6, když takhle počítá radní pro dopravu! Nebo?
Zdraví MT
Kdybyste radši obnovili linku z Bakova N. Jiz. do Sobotky, udělali byste lépe. Ale to ne, pražákům musí jezdit tahle herka na metro.
Já bych chtěl obnovit trať ze Smidar do Vysokého Veselí, z Jablonného v Podještědí do Svoru, z České Lípy do Kamenického Šenova, z Frýdlantu v Čechách do Heřmanic. Bylo by to velmi krásné, ale je to utopie. Člověk musí stát nohama na zemi, protože sny jsou sny.
Brečíte na špatném hrobě. Tohle si platí Praha ze své kasy.
S Vaším požadavkem musíte křičet na Boreckého a Peckovou 😉
Vadí mi financování soukromých aktivit neprůhledným způsobem. Vám ne? Co je na textu tendenčního? Proč máte takovou starost, když se ani neumíte podepsat? Vy tam pracujete?
Pardon, tohle není muzeum, to je soukromý byznys, který se k veřejným zdrojům přisál bez soutěže. Chápete ten rozdíl ?
Možná jinak – kdyby na to byla soutěž, mohla být doprava buď levnější nebo za ty peníze častější.
To je přesně smysl soutěží.
Muzea a zoo jsou často státu/města a případný zisk odvádí do rozpočtu. A/nebo jsou to soukromé podníky a pak se a) zvládnou uživit samy, bez dotací z veřejného rozpočtu nebo b) dotace z veřejných rozpočtů mají na základě grantů a podobně vypsaných s jasnými podmínkami a často danou celkovou sumou, přičemž přihlásit se a soutěžit o daný příspěvek může kdokoli další. Nefunguje a nemělo by to fungovat tak, že taková firma dostane z veřejného rozpočtu prakticky cokoli si řekne, aniž by se kdokoli namáhal skutečně zjišťovat, jestli by někdo jiný (ať už příspěvková organizace, neziskovka nebo jiný komerční subjekt) neuměl… Číst vice »
Vždy jste říkal, že Vám jde o veřejné prostředky, takže to beru, ale bylo by fér udělat celkovou sumarizaci obdobných výkonů nebo sérii článků, která právě popíšel rozdíly mezi jednotlivými…. Nostalgické vlaky jezdí i v Německu, bylo by fér ty náklady taky uvést.
Víte třeba, na kolik vyjde Moravskoslezský kraj historická linka z Bruntálu do Malé Morávky? Prostým propočtem to není 300 Kč za vlkm, ale žádná láce to také není. A to dopravcem a provozovatelem není KŽC…
A proč ne ?
Jen ať píše dál, jsou to často velice zajímavé věci….
Chápu rozhořčení nad zadáním S34 bez soutěže, nicméně zrovna historické linky mi nějak v žaludku neleží. Motoráček jsem hodněkrát využil s rodinou nebo s návštěvami, je to vděčné a atraktivní, je to zážitek a několikrát jsme ho využili úplně náhodou během výletu, protože to prostě vyšlo časově.
Je to trochu jako ptát se, proč Miláno pořád provozuje historickou linku 1 nebo proč Lisabon drží historickou tramvaj 28, když se to musí dotovat. Holt to má nějakou společensko-kulturní funkci, stejně jako muzea, zahrady nebo zoo. Je fajn, že Ropid zkoumá alespoň těch pár možností, které mezi dopravci jsou.
A zaplatíte s rodinou plné jízdné v řádech nižších storokorun? V dnešní době, kdy provoz MHD v Praze je finančně neudržitelný si budeme platit takového historické jízdy v ceně běžného jízdného?
A zavedeme skutečně komerční vstupné i v ZOO?
Vstupné na hrady a zámky za plnou palbu, aby nezatěžovaly rozpočet?
Zrušit linku 23, kde jsou taky historická vozidla bez soutěže?
Tohle mi přijde takové pokrytecké, tvářit se, že zrušením jedné historické linky zachráníme dopravní rozpočet.
Nezachráníme tím samozřejmě nic, ale dá se to v médiích dobře prodat.
A proč si to Augusta nevysoutěžil?
Třeba proto, že na to nikdo neuspořádal soutěž?
A proč tu soutěž neuspořádali?
Protože Tomšík, protože Staňková, protože další nejmenovaní šotouši na Ropidu. Jen těžko se v Praze hledá jiná organizace patřící pod HMP, která by potřebovala tak vyvětrat.
Soutěž by měla smysl v roce 2010, kdy ještě byla šance, že by se do soutěže přihlásily i ČD, neb tehdy ještě řady 830 a 831 měly a provozovaly je. Jenže tehdy byl standard nesoutěžení, tehdy se skoro vše zadávalo napřímo a krom toho je otázka, zda by se do soutěže vůbec ČD přihlásily, neb by to pro ně spíš bylo přítěží, ale to už jen spekuluji. Dnes už by se do soutěže ČD nepřihlásily, neb nemají s čím. A nepřihlásí se také nikdo jiný, neb také nemá s čím a hlavně už nikdo nemá dostatečnou součástkovou základnu, aby alespoň… Číst vice »
Takže nezaplatíte :-), díky za odpověď.
Ovšem vezměte také v potaz, že se na to díváte z vašeho pohledu ultra šoutouše.
Jo? Koukněte na běžnou skladbu cestujících a řekněte mi, zda vidíte pouze ultra šotouše.
Pražským motoráčkem šotouši téměř nejezdí, ti stojí okolo trati, pokud je hezky a fotí.
A kdo teda vylepil v S34 ty dezolátské nálepky? Bohouš osobně, nebo vaši dezolé kolegové?
Já to teda nepochopil tak, že by vadila samotná historická linka, jako spíš to, že se nesoutěží. Jen ať jezdí historická linka, ale ať se soutěží jako ostatní. Možná se nikdo jiný než KŽC nepřihlásí, pak ok, ale takhle se připravujeme o možnost snížení ceny pomocí soutěže.
Nebo otevřeme kritéria tak, aby se mohl přihlásit někdo další.
Tak má to být historický motoráček… poptávané jsou vozy 820, 830/831, jako záloha jsou možné vozy 820, 830/831, 850/851 a mohly by být i 852/853… jaké další vozy by ještě mohly být k dispozici?
801
Ahaaa, tak reknete pane Suro, ze si chcete vyfotit Hurvinka a prestante to tady vydavat a uslechtilost. Uz jsme doma 🤣
Miluji tuhle kvalitní argumentaci. Na Semmeringu jsem nikdy nefotil a ani se na to nechystám.Co tam máte dál, pane anonyme?
Už jsem to tu psal, jednak nejspíš neseženete dvě provozní M131.1, nebo alespoň kombinaci jedné M262.0 , 1 a jedné M131.1 (801). Dále mohu v klidu říci, že služba na M131.1 by byla díky svému charakteru na Pražském motoráčku pro strojvedoucí výrazně náročnější než na lince T3 (Střekov – Zubrnice) v Ústeckém kraji. Linka T3 většinou projede zastávky Svádov a Valtířov a Malé Březno, v Leštině se téměř nikdy nestaví, takže se ve Velkém Březně přeřadí po rozjezdu z jedničky na dvojku a na dvojku se jede až do Zubrnic a drží se jen plynová páka. Kdežto Pražský motoráček zastavuje… Číst vice »
Rozumím, takže si Augusta může nyní rovnou říct o 500 Kč za vlkm, že? Hlavní je si vymyslet projekt a najít nějakého vola, který ho zaplatí. Bohužel tím volem je hlavní město a daňový poplatník.
Nerozumíte, ale klidně si buďte přesvědčen o opaku. Vysvětloval jsem přitom pouze technickou a personální stránku věci. A pokud jde o objednávku samotnou, tak objednatel má možnost říci, že za pětistovku na kilometr už službu objednávat nebude, neb mu tato cena připadá už vysoká. Nebude tedy objednávat Pražský motoráček vůbec a nahradí ho (předpokládám) rozšířením objednávky vlaků ČD nahrazující tyto spoje. Sám jistě dobře víte, za kolik na kilometr objednává Ústecký kraj linku T3, takže minimálně v tomto ohledu srovnání existuje. Nebo snad ne?!?
Závidím Vám Vaši víru v rozumné uvažování zodpovědných na Ropidu. Banda, která za 810 platila než jinde za Desiro…
ROPID není objednatel, ROPID je pouze koordinátor. O konečné podobě objednávky rozhodují politikové. A to říkám i s vědomím toho, že na ROPIDu šotouši opravdu jsou a s mnoha jejich kroky v hromadné dopravě absolutně nesouhlasím.
Ropid je ten, co smlouvy s vaším zaměstnavatelem upekl. Speciálně na S34.
Takže neřešíte Pražský motoráček, ale řešíte S34. Tak co tedy vlastně řešíte v diskusi pod článkem o Pražském motoráčku?!?
Řeším kompletní penězovody ke KŽC z veřejných zdrojů. S34 je zablokován na x let, tam není co řešit.
Dobře víte, že se běžně dříve (a není to zase tak dlouho) zadávalo bez rozstřelu či dokonce výběrového řízení téměř vše a za dobré jsem to nepovažoval a stále nepovažuji. Teď jste si v případě Pražského motoráčku vzal na mušku něco, co se prakticky soutěžit nedá. A mám za to, že velice dobře víte, že to tak je a že stejně na tom nic nezměníte. Budete dál požadovat zrušení Pražského motoráčku jen proto, že se Vám jeho provoz nelíbí. Točíte se už jen v začarovaném kruhu, přičemž jsem už Vám sdělil vše, co jsem Vám v této záležitosti sdělit chtěl.
Osvěta proto vysavačům veřejných rozpočtů a jejich ochránců je nekonečný proces.
810
Chápu že člověka z druhého konce republiky může durdit pražský kulturní rozmar, financovaný z prostředků, do kterých sám přihazuje. Nicméně stejný ekvivalent mohu použít na cokoliv. Nejezdím po dálnici, tak proč se z mých daní staví a opravují? Vlakem nejezdím, tak proč se budují koridory, obec zničená tornádem se opravuje, a proč zase z mého když tam nebydlím? Proč se financuje armáda, když jsem pacifista? Proč se opravuje nemocnice v Plzni, když bydlím v Ostravě…Argumenty typu: po dálnici ti kamion veze zboží, které si objednáš, v nemocnici uzdraví člověka, který bude sponzorovat tvůj důchod jsou stejně relevantní, jako že ten… Číst vice »
Zkuste porovnat základní služby (dálnice, železnice, nemocnice, armáda) a financování koníčků vybraných lidí (kžc a šotouši z ropidu). neplatím daně pro to, aby někdo udělal radost. radostí má být platit daně na základní potřeby. Tohle je stát, který nechci a který budu kritizovat vždy.
Mluvíte mi úplně z duše. Máme to tady u „nás“, sice v menším měřítku, ale úplně to samé. Peníze lítají nesmyslně oknem ven, jen aby udělaly radost několika vyvoleným. A my tu chodíme po více jak 50 let starých chodnících a autobusové zastávky máme z let 1960.
Ty jsou i v Praze…
To záleží na úhlu pohledu. Ale dobře, ať je po vás.. V tom případě dle vašeho argumentu by se nemělo financovat nic, co je něčím koníčkem: cyklo a turistické stezky, památky, muzea, všeobecně jakákoliv kultura, víkendové turistické vlakové spoje, sportovní kluby, kluby důchodců a dětské skupiny a nebo třeba soukromá farma Čápí hnízdo. Nicméně chtít nemusíte, kritizovat můžete, můžete i brečet, ale to je tak všechno. Poroučím se.
a hlavně zrušit dotace podnikatelům např. na nákup nové technologie. a spousta podobných bezva dotací.
Co na nákup. Na provoz!
Pokud to dobře chápu, tak nejde o motoráček jako takový, ale o to, že se řeší za veřejné finance bez soutěže, je dražší než jiná obdobná doprava a jeho majitel má vysoké zisky skoro bez rizika.
Chce to soutěž a můžeme dostat za méně peněz více muziky.
Mimo jiné stokrát raději budu přispívat na nějaký neutrální koníček typu historický vlak. Než na plat egoistického politika, který straší válkou skrz billboardy po celé zemi pouze a jen pro vlastní prospěch.
Promiňte, ale demagogický argument. Protože vynecháváte, že se z veřejného platí i spousta jiných radostí.
např. zoo, muzea všeličeho, galerie kam nikdo nechodí.
souhlasil bych s argumentací…proč je to bez soutěže, soutěžme i historický motorák. sice se možná zjistí, že se přihlásí jen KŽC, ale alespoň jsme se snažili
neplatit něčí radost, protože vy ji považujete za zbytečnou, je váš názor, omezený na váš pohled a prezentovaný z pozice „autority“.
Budete mi dotovat provoz zahradní železnice pro veřejnost, aby byla každoročně v zisku 5 milionů Kč?
To je ale, Honzo, trochu falešná argumentace. Je to trochu jako tvrdit, že nebýt Motoráčku, tak už máme dávno všechny dálnice a nemocnice jako ve Finsku. Veřejné rozpočty pokrývají vždy nějaký kompromisní mix funkcí, a v těch jsou mj. různé kulturní, sportovní, společenské funkce, které nemají přímou návratnost, ale na čistě komerční bázi by nemohly existovat. Přesto praxe ukazuje, že mají nějaký přínos pro kvalitu života.
Lze určitě namítat proti přímému zadání KŽC, což automaticky neznamená, že veškerá turistiko-rekreační doprava je automaticky špatně.
To netvrdím. Ale vždy budu velmi proti těmto způsobům přímých zadání. A bohužel to není první případ takového podivuhodného propojení Ropidu a KŽC.
Jo, i volnočasové aktivity jsou důležité a někdy dává smysl na ně přispět nebo je zafinancovat ze společné kasy, protože se tím ušetří jinde (např. ve zdravotnictví (včetně péče o duševní zdraví), atd.). Nebo se tím „jen“ zvyšuje kvalita života obyvatel něčím, co by jinak nemohlo vzniknout. Asi i za cenu, že se nedá úplně uhlídat, kdy si z toho někdo udělá byznys výhodnej jen pro něj. Ale jsou postupy, jak takové riziko silně omezit. Soutěže, vypisované granty s jasnými pravidly a limity, zřizování příspěvkových organizací, atd. Vztah KŽC, Ropid, Praha a Středočeský kraj smrdí na dálku. Není to zdaleka… Číst vice »
Česko je fakt skanzen, který si zde pracně a draze platíme z eráru.
Nemám nic proti historickým vozidlům, je to fajn se něčím občas i svézt. Ale proč to má platit erár, bez výběrka a ještě tak draze…?
‚Velká domů‘
Protože Bohoušek
Tsss, tohle je úplně halířová atrakce v našem skanzenu…máme tu jinší exponáty, třeba ten barák se spoustou šuplíků vedle smíchovskýho nádraží…
To je sice možná exponát (ovšem nikoli v původním stavu), ale rozhodně ne atrakce.
Zajímavé, z ekonomického hlediska je to naprosto ztrátové, ale to je značná část regionálních spojů. V tomto případě ale jde o jakousi reklamu spojenou s jízdou historickým vozem po divácky atraktivní tratí tzv. pražského Semmeringu. Propaguje to fakt, že i téměř v centru Prahy lze nalézt místo horského typu s viadukty přes hluboké údolí, a to stojí za návštěvu. A zanedlouho budou i vozy 854 Hydra historické. Vždyť se vyráběl před více.nez 50 lety!
Mně by se taky líbilo, kdyby mi mé koníčky platili ostatní, a to i ti, co o to vůbec nestojí, ba co víc, i ti, co neví, že to vůbec dotují… A pokud bych to měl vydávat za reklamu spojenou s jízdou historickým vozem (za což jsem sám doteď považoval prezentační jízdy třeba na Dopravní nostalgii, přičemž jsem to stejně z půlky dotoval ze svýho) po divácky atraktivní trase, tak klidně. Hlavně, když krupice poteče proudem. Pominu-li výše uvedené, tak když už nic jiného, tak jednání v článku zmíněných lidí dlouhodobě dělá problémy mezi spolky, kteří se snaží vydělat alespoň… Číst vice »
Aby bylo pochopeno, nejsem v zásadě proti tomu provozovat někde a nějak své soukromé historické vozidlo, ale jsem zásadně proti tomu, aby to bylo provozováno takovým modelem, jako Pražský motoráček.
Řada spolků měla s panem Bohumilem tu čest i jinak. V Zubrnicích by mohli vyprávět, jaký je to férový pán.
Nevinnost sama
A ze zrovna Zubrnice jsou ferove, ze? Osoby na ne „napojene“ a jejich cinnosti proti Kozi draze. To je OK?
Rozumim, vy jste sem přišel rovnou pod rouškou anonymity lhát. Tak nashle.
Já mam jako koníček pití nesumiveho vína a jízdu na kole, takže souhlasím s koníčky dotovanym erarem. Je mi ale trochu líto kamarádky, co jezdí na koni:(
Takže nebude vadit konec 3 tratí s 810 , jen aby se vyrovnala finančně tahle atrakce ?
Na území hlavního města skončí provoz na 3 tratích, kde jezdí jako základní vozidlo 810? Vážně? Jmenujte aspoň 2 takové tratě. Já, že na území HMP znám pouze jedinou a to je zrovna ta přes Semmering:-)
Kde jsem psal že v Praze ?
Můžou být kdekoliv v kraji. Co by vám bylo milejší ?
Ale proč sypat peníze do něčeho, co má stejnou kapacitu, jako obyč 810, ale za trojnásobek ceny. A to není u tohohle „spolku“ zdaleka jedinej výstřelek. S nostagií to dávno nemá nic společnýho.
Nemůžou být kdekoliv v kraji. Pražský motoráček je placen z rozpočtu HMP, jako linka na území HMP. Linky v krajích se platí z krajských rozpočtů. Takže i kdyby po Praze jezdilo 10 motoráčků za podobných podmínek, na provozu 810 v krajích se to neprojeví nijak.
Může mi někdo vysvětlit co je na tom tak drahé? Není to spíš aby se někdo napakoval?
Navic nechápu proč oroduje zrovna Vodrážka.
1) Vlak sice projíždí územím Prahy 13, ale nestaví tady. Zastávka Stodůlky leží v jiné městské části
2) Určitě s ním někdy pan Vodrážka jel když ani na Praze 13 nebydlí.
Však ano, i jak je vidět z výročních zpráv, společnost KŽC na tom velmi vydělává.
Ten argument zní naprosto logicky, kdyby si to pan radní platil ze svého…
Mně na tom asi nejvíc překvapuje, že pan Sůra má sílu tohle vůbec řešit. Jasně že to jsou vyhozený peníze, ale tak to prostě v dotační ekonomice funguje. Takovejch případů plýtvání jsou u nás hromady.
Každý by měl poukazovat na konkrétní příklady v oblasti, kde se pohybuje. To je mj. běžná součást občanské společnosti, která nás odlišuje třeba od Ruska a jiných čerpacích stanic hrajících si na stát.
Naopak, správně, že na to poukazuje. A na můj vkus ještě vůči aktérům velmi mírně.
Celá KŽC nemá v PID co pohledávat, od začátku do konce přihrané bez VŘ. Na S34 se léta proháněly absolutní vraky a nebýt jich, respektive toho šíleného vývaru, co na nich Augusta měl, těžko by kdy mohl navazovat rekonstruovanými vozy (opět náležitě kompenzovanými). A ještě k tomu měl personál tu nestydatou drzost si ty vozy vyzdobit nálepkami stylu: „Na tyto vozy neposkytla EU dotaci“ s přeškrtnutou vlajkou. Kdyby si to jezdili na komerční riziko, nedalo by se proti tomu nic říct, takhle, když inkasují od městské organizace bez výběrka obrovské sumy za tu zoufalost, co předváděli a předvádějí? Motoráček to… Číst vice »
Snad ještě doplním pro důkaznost, jak se nám odvděčuje firma, která inkasuje sumy za veřejnou službu bez soutěže – a tedy by se měla chovat s pokorou nejvyšší. 😂 Protože je obrovský rozdíl, zda jim na vozy přispěje EU, nebo jde o chytré obejití veřejné soutěže (konec sarkasmu). Foto z 2021/05: https://ibb.co/9whwMzd
Snad se sluší doplnit, že na něco takového by EU skutečně přispět nemohla. To „něco“ jako S34 bez soutěže by nemohlo splnit podmínky přidělení dotace ani omylem.
A že jsou vypravované vozy na Motoráčku po těch letech krásně zrenovované, že? :))
Palec dolů za nepřímý odkaz. Buď uveďte, na co se odkazujete nebo nedávejte nic.
Jak je prosím možné, že se tohle ještě nevyšetřuje? Jaký je důvod, proč neproběhla opakovaně soutěž a dává se to napřímo. to je protizákonné, nepletu-li se.
Jistě, personál. 🤦 Ale v pořádku, každý má právo na názor. 🙂 Každopádně, nechápu, co je tam za zoufalost, ale v poho. Pražský motoráček je historické vozidlo. Tak to je i bráno. Samozřejmě, třeba to někdo umí lépe, ale kdo ví. Co se týče mravenců, líbí se mi, jak se někdo ohání tím, že je to reko a pak v klidu sedne do Regionovy a řekne, to je bezvadný vlak, přitom je to stejné. 🙂 Každopádně, nikdo vám nebrání podnikání v dopravě, třeba to budete umět lépe. A co se týče autora, je známé, že jemu prostě KŽC leží v… Číst vice »
A co KPKV. Podle minulého článku taktéž byly osloveni a ne RC.
V minulém textu nebylo uvedeno, že byli osloveni, ale že mají vozidlo stejné řady.
Je také otázkou, kde se vzala ta cena za 1 km. Nedávno jsem četl od p. Sůry, že 1 km autobusu stojí 40 Kč, zatímco 1 km vlaku asi 106 Kč. Jsou ta čísla ale reálná, odrážejí skutečné náklady, mj. na údržbu dopravní cesty? Pokud se silnice udržuje ještě méně než železnice, pak možná. Ale: vlak (samozřejmě srovnatelný s autobusem) má mnohem nižší jízdní odpory, takže samotná jízda nemůže být z principu dražší. Při jízdě na klesání má pak každý vlak v podstatě nulovou spotřebu energie na trakci, v lepším případě má rekuperaci, což autobus nemá a nikdy mít nebude.… Číst vice »
Smlouva mezi Prahou a KŽC. Celková platba / počet ujetých kilometrů. Je veřejně dostupná.
Pěkná sbírka dogmat. 1. Kde se berou tyto ceny. Částečně v regulérních soutěžích, částečně v rozstřelech, částečně v přímých zadáních – jako výsledek dohody objednavatele a dopravce. V případe diskutovaných výkonů KŽC na Pražeském motoráčku se jedná o ten poslední případ. 2. Jsou to reálná čísla, dohledatelná ve smlouvách. Žádné manipulativní výmysly. 3. Skutečn náklady na dopravní cestu neodrážejí. Jak na silnici, tak na železnici, plynou veřejné peníze z jiných zdrojů. Vlaky sice platí poplatek za použití dopravní cesty, ale kdyby měla SŽ žít jen z toho, co vybere na poplatcích od dopravců, bude tu těch tratí jen zlomek (dopravci… Číst vice »
Že je cena ve smlouvě, neznamená, že odráží reálné náklady. Cena by měla odrážet energetickou náročnost, a ta je u vlaku jednoznačně pozitivní. Vše ostatní je srovnatelné s autobusem, který je údajně mnohem levnější. Jestli je tomu jinak, je to politika.
Cena je částka, kterou si dohodnnou objednavatel a dopravce. Musí pokrýt náklady dopravce a vytvořit mu zisk. Náklady na energii jsou jednou z položek, které cena musí pokrýt.
Pokud si myslíte, že převézt 30 lidí ve vozidle o hmotnosti 40 tun je stejně energeticky náročné jako převézt je ve vozidle o hmotnosti 12 tun, tak je jakékoliv diskuze zbytečná.
Náklady na provoz autobusu jsou nižší, protože autobus koupíte levněji než jakékoli kolejové vozidlo (pokud to není prorezlá 810). K tomu má nižší náklady na dopravní cestu – a) provozování silniční „dráhy“ nevyžaduje tolik lidí, neprovozujete tam zabezpečovací zařízení, vlastní telekomunikační sítě…
b) ty náklady na „dopravní cestu“ se rozpočítají i mezi tisíce dalších uživatelů, neb autobus není obvykle to jediné, co po silnici jezdí.
ODS ma rada Prazsky motoracek,ale jeste radeji ma 100% zdrazeni kuponu na rok. Spravna pravicacka klasika. Rozpoctove odpovedni,kdyz se nam to hodi…
Ten kupón se naposledy zdražoval v roce 2008. Od té doby se nejen, že nezdražil, ale dokonce byl zlevněn.
Takže i kdyby se teď zdražil o 100%, stále by byl levnější než v tom roce 2008, pokud uvažujete inflaci.
Mne jde o princip. Samozrejme,ze zdrazovani je nutne. Je ale otazkou,zdali je spravne to vsem osolit o 100 %,ale zaroven dotovat provoz skoro 70 let starych vozu a tvarit se,ze je vse v poradku. Neni.
Všem? Nechcete si přečíst tarif PID, kde byste viděl komu se zdražuje?
Kdyz pouziju vasi logiku,tak vam se libi zdrazeni kuponu stejne jako dotovani provozu Prazskeho motoracku? Celorocne asi 5 paru vlaku o sobotach,nedelich a svatcich? Kolik se na tomhle provari? Ale kupon se zdrazit musi a nikoliv o nekolik procent,ale rovnou o 100 %. ODS mohla ten kupon zdrazit jiz kdysi a nastavit nejaky inflacniechanismus. Nikdy to neudelala.
PS: on uz je novy tarif schvaleny,ze si to mam precist? Nebo to jen tak placnete,abyste otocil diskusi? Protoze js psal,ze mi jde o princip u strany,ktera se ohani vyrovnanymi rozpocty,nutnosti zdrazovat MHD v Praze kvuli neunosne ekonomicke situaci,ale na tohle penize ma…
kupon zlevnila Krnda, ne? ODS opravdu nesnáším, ale kolik času strávila u lizu v praze ODS?
jo, jak slyším, že jde o princip, tak vidím buď účelovou argumentaci nebo kverulanta.
náklady na tohle jsou zlomeček. tudíž nejprve zdražme kupon a zároveň hledejme úspory
současná ODS/čest výjímkám/ je programově světelné roky daleko od ODS ještě na přelomu tisíciletí,bohužel,třeba pro mě dnes absolutně nevolitelná
Tak to je argument jak stehno, mám ho rád,. Spousta lidí v téhle republice má ráda třeba Maledivy tak co jim tam zadotovat výlety? Je to úplně stejný efekt.
A co si myslíte že ve skutečnosti platí jihočeští radní svou bohatou podporou Letiště České Budějovice?
(lítají odtamtud jen chartery, žejo?)
Politici nebudou proti, pokud tam pojedou první.
Potom zjistí, že pro ostatní je to škoda. Za rok pojedou zjistit, jestli by to nemohli doporučit, nemohli. A tak stále dokola. 🙂
To není fér. Mě by se líbil víkendový žabotlamáček do Berouna. Asi vstoupím do ODS.
Vstoupit do ODS se vyplatí určitě. Můžete mít z eráru dotovaný hodinový takt vzduchovoziče do vesnice, ve které bydlíte.
(Všichni ostatní mají o přestup navíc, ale to nevadí.)
Zrovna tohle přepočítávat. Buď jsme společnost, která tyhle v globálu drobné zacáluje, protože je tu nějaká historie a technická pozoruhodnost trati, zážitek pro malé i velké, atp. Zadání bez soutěže? To už ale obočí pozdvihnete a je na místě otázka, jestli je to tak správně. Samozřejmě je řeč o lince T1.
V pracovní den v poledním „běžném“ spoji linky S65 jsem nedávno viděl 2 cestující. Překvapeně jsem zíral, že tolik 🙂 A taky se to silně dotuje. Ale nadpis (působí jako účelová zkratka) dává do negativního vyznění slova politika z ODS. Na tendenčně řízeném idnesu tady nejsme, že ne?
Jedním z předních úkolů novinářů v demokracii je upozornění na nehospodárné nakládání s veřejnými prostředky. V Ruské federaci zatím nejsme, že ne?
Omlouvám se, ale po třech přečtení jsem nepochopil, co jste chtěl říct. Pan Vodrážka prosadil, že se o verzi zrušení nerozhodovalo. Je z ODS, proto ten titulek. Byla by tam jakákoliv jiná strana, kdyby její politik navrhoval nerušení.
Navrhnout a prosadit nejsou úplně stejné pojmy, tak z nich nedělejte synonyma. Pan Vodrážka je starostou MČ Praha 13, tedy celkem velké městské části (na počet obyvatel 8. z 22, 60 tis. obyvatel), kolem které motoráček jede. Ve výboru pro dopravu ZHMP jsou z 13 členů 2 z ODS. Navrhnout může kterýkoliv z členů cokoliv. Ale potom musí přesvědčit 6 dalších, z toho minimálně 5 z jiných stran. Evidentně se tedy na motoráček pozitivně nedívá jen ODS.
Navrhnout a hlasovat je stále rozdíl. Ale to je to poslední, o co v tomto případu jde.
A o co v tomto případě jde? Že nějaký demokraticky zvolený orgán se rozhodl, že nebude přemýšlet o zrušení PM, ale o jeho zachování. Máte-li osobní antipatie ke komukoliv v tomto případu, máte na ně samozřejmě právo, ale nic to nemění na tom, že k tomu rozhodnutí mohlo dojít.
No bohužel poslední dobou je S65 relativně nevyužívaná. Je to dáno ukončením na smíchově a hlavně nulovou návazností z hlavního.
A ještě také prodloužením jízdní doby kvůli dvojité úvrati na Smíchově. Ale máte pravdu. Provoz na té lince průběžně rostl, i když se z hlaváku se jí prodlužovala jízdní doba, ale současné nastavení jí zabíjí.
Zrovna teď jedu pražským motoráčkem a obsazenost solidní okolo 30 lidí.
U tohoto konkrétního politika zcela oprávněně.
Když už na to pobírají takový prachy, tak by v tom v zimě mohli alespoň topit. Občas tím jezdím domů, a že by se ukojovala touha lidu, to asi moc né. Ne jednou jsem byl ve voze sám.
Kdy? Ano, chapu, že je den, kdy první spoj veze pár lidí, každopádně druhý a třetí je plný. Poslední dobou zvlášť. Samozřejmě, můžeme se tu dohadovat,můžeme spekulovat, ale vím co říkám. Zažil sem spoj, kdy bylo 8 kočárků, plno, že lidi stáli, druhý obrat podobné, jen bez kočárků. Ale souhlasím, že občas, jedou i tři lidi, zejména, když není počasí na výlet. 🙂
Vcelku to dopadlo dle očekávání, neb Railway Capital to kapacitně nedává a České dráhy od toho dají také ruce pryč, neb nemají vozidla. Takže se (opět dle očekávání) konala jen bouře ve sklenici vody :-).
A jde jen o to, kdo a proč z takové malichernosti tu zbytečnou (a nakonec stejně pouhou) „bouři ve sklenici vody“ vyrábí: jistě, „stokrát nic umořilo osla“ (nebo i vola?), ale z kritik podobných aktivit většinou přímo čiší hlavně bezmocná zloba, závist a zášť – a právě to je zjevně i tento případ. Na té kritice nic pozitivního nevidím: ačkoli ani „Langusta“ rozhodně není a ani nikdy nebyl mým favoritem, důrazem na „ekonomiku“ (a nejen) takových aktivit přece operoval třeba už „bolševik“, když v něčem nebylo zrovna „po jeho“ – a k takovému přístupu bychom se rozhodně vracet neměli.
Problém je Langusta, ale navenek už je to čajíček proti poctivé nostalgii dřive.
Langusta o sobě kdysi v nějakém časopisu/novinách psal životopis a jestli si to dobře pamatuji, přiznal se tam mimo jiné i k uplácení. Jak někdo takový stále může být připuštěn k veřejným zakázkám je mi záhadou. Resp. není – jsme v Čechách…
Závist za tím rozhodně nehledejte, nevidím nic, co bych mohl panu Augustovi, především z jeho povahových vlastností, závidět. Zlobu klidně ano. Představuji si jiné využití mých daní.
Pokud bude do těch muzejních vozidel investováno, pak s tím nemám problém. Muzejní činnost se prostě bez veřejných prostředků neobejde. Netvrdím, že tato forma je idealní…
Někteří politici ODS jsou výrazně odtržení od původních myšlenek ODS, tedy více trhu méně dotací.
Říká se, že jen blbec nemění své názory. Stává se, že i dogmata pod tíhou vývoje bývají přehodnocována (změkčována nebo s udělením výjimky) a politika ODS jako celku už také není co bývala, jak říká i tatíček zakladatel. A když se k tomu přidá určitá slabost spočívající v ovlivnění nějakou láskou k čemukoli, pak ten postup jednotlivců lze z lidského hlediska i chápat. (Nehodnotím, zda je to dobře nebo špatně.)
To jo. Původní myšlenkou ODS bylo, že dráha je relikt 19. století, kterej je třeba nechat pojít…
Však tady se toho drží. Akorát u toho uplatňují svoji pravou ideologii, ne tu co žvaní: Kapitalizace zisků (sobě), socializace nákladů.
Tohle samozřejmě ctí. Dotace na skanzen
a la relikt 19.stoleti jsou od samospráv obvyklé. A tenhle skanzen je pohybuje na kolech …
…s trochou ironie je občas těžké najít hranici mezi skanzenem a dopravní obslužností v Česku.
Ken Vodrážka z dob jistého Kolibříka. Myslíte, že změnil metody „práce“? 😆
Nemám sice vůbec rád to hejno modrých ptáků, ale o něčem přece svědčí i to, že Vodrážka panování psychopata úspěšně přežil ve funkcích mnoho let – proč by ho v nich tedy jihozápad Prahy opakovaně stále podporoval, kdyby tam nebyl přínosem?
Neni na ilustrační fotce 830 056-8 nikoliv řada 831. Loďáky má KŽC až ze 3.serie.
Arrivu bych vůbec nebral v potaz, ta zjevně optimalizuje účetnictví mezinárodními přesuny peněz (poplatky za značku, poradenství atd) tak, aby se o ní nemluvilo, že je ve ztrátě, ale zároveň, aby v Česku platila minimum daní.
Z které části účetní závěrky a výroční zprávy je patrné vaše tvrzení?
nehodlám se vůbec dívat do výkazů Arrivy, ale zmiňované (poplatky za značku, poradenství atd) v nich v běžně publikované verzi nejde prakticky vyčenichat, musel byste mít rozpad na jednotlivé účty osnovy a ani tak to není jednoduché. kolonka služby toho pojme…
takže možná předřečník kecá, možná ne, je ale faktem že multinationals se takto běžně chovají. zda i arriva, ví bůh.
Když něco o někom nevím jistě, tak to prostě neříkám. Tečka.
Politik objedná předražený cirkus, protože to má rád. Jako daňový poplatník děkuji, že jsem mohl přispět
jj, v souvislosti s letošním brutálním zvýšením odvodů a celkovým zvýšením daňové zátěže má člověk při čtení podobných zpráv vyloženě radost vydělávat a utrácet v Česku peníze.
Upřímě jsou to drobné o kterých se skoro nemá cenu bavit. Mě třeba neuvěřitelně dopaluje jakýkoliv marketing a PR z veřejných peněz. To jsou jiné cifry a jsem asi mimozemšťan, ale zavedl bych to jako trestný čin. Jak může kraj např. platit nějaké tlučhuby, aby šiřili cancy o tom jak opravil silnice? Neměl by ty prachy dát za opravu těch silnic?
V některých případech je potřeba něco dostat do povědomí veřejnosti. Třeba používání datových schránek. Pak jsou ovšem věci, které se dělají sice skrytě přes nějaký úřad (např. Úřad vlády), ale ve skutečnosti to je placená prezentace určitě politické strany z veřejných peněz. To jsou třeba případy, kdy vláda platí peníze za vylepování plakátů s jejími (dle jejího mínění) úspěchy.
Jaký je pro mě přínos v tom, když se mě někdo snaží přesvědčit o potřebě mít datovou schránku? Mně přece k ničemu nebude, to jen úřadům by to usnadnilo cestu k mému dalšímu šikanování. Ať klidně datové schránky fungují, ale jen paralelně s dosavadními způsoby komunikace, abych si mohl vybrat, co mi víc vyhoví: jednostranného diktátu „eráru“ jsme si v minulosti užili víc než dost.
Tak asi nechápete, co jsem napsal. Pokud jde o ten příklad datových schránek, psal jsem o tom, dostat do povědomí lidí to, že něco takového existuje. Jak jste došel k závěru, že s úřady nemůžete komunikovat jinak, asi víte jen vy sám. Jestli vás úřady šikanují, to asi víte také jen vy sám (ale i tak by mě zajímalo, co se vám děje, protože zpravidla lidé považují za šikanu například to, že musí splnit zákonnou povinnost), ale jak vás může někdo šikanovat přes datovou schránku, která je pouze komunikačním kanálem, to by mě vážně zajímalo, resp. jaká je příčinná souvislost… Číst vice »
Protože OSVČ jí stát nařídil ze zákona ! To je šikana!!! Proto nikdy nebudu podnikat a když budu nějakou práci dělat za peníze tak načerno za hotový!
Chudáčku, celý svět ti ubližuje, je mi tě opravdu líto.
Korunka ke korunce a ono se to nasčítá, nevidím důvod toto zlehčovat, nebo ignorovat. Toto je přesně důvod, proč se zvyšují daně, zdražuje se jízdné atd…
To jsou přece v rozpočtu kraje také drobné. Nojo, korunka ke korunce se nám kutálí..
jaké brutální zvýšení odvodů? já jsem si ničeho nevšimnul…