Malta jako první evropská země zakáže od března pronájem elektrokoloběžek

Sdílené elektrokoloběžky Tier a Bolt. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýSdílené elektrokoloběžky Tier a Bolt. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

Vláda chystá naopak pobídky k nákupu koloběžek pro individuální majitele.

51 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Trumway
M.

Copak tam nejsou pokuty (strhnutí kreditu) za „zaparkování“ mimo vyznačené místo? V Ostravě to sdílená kola mají a proto se nikde neválí. Myslel jsem, že to budou mít i koloběžky, ale ty se často povalují tam, kde nemají co dělat. Nebo je to těm lidem jedno, že přijdou o peníze?
Myslím, že je škoda to plošně zakázat, místo toho to pořádně podojit na pokutách…

Antonín

Ono až tak nejde o parkování, byť to je v článku vyzdviženo, ale o bezohledné chování jezdců – jízdy po chodnících, jízdy přes přechod, dokonce i na červenou apod. V Praze velmi rozšířené.

Dejf

nevím co řeší, vždyť je to snadný. odložená koloběžka mimo místo k odložení? 20 éček přirážka. pokud ji někdo nesebere do 15 minut, ty éčka propadnou městu. + přístup města do systému koloběžek, ať si to můžou ohlídat. pokud tam ta koloběžka bude déle než 24 hodin, pokuta provozovateli 100 éček. a třeba odjetí na koloběžce, která stojí tam kde nemá a zaparkování kde může za 5E kreditu. zakazovat něco, co se dá krásně podojit mi přijde škoda. že se to pak třeba provozovateli nevyplatí? no na to měl myslet dřív, než jeho věci začali tak otravovat veřejný prostor, že… Číst vice »

Tom

Já si myslím, že tento produkt, a ne jen na Maltě, předběhl legislativu.
To jak vypadají v mnoha městech chodníky a rohy kvůli koloběžkam je zcela otřesné. Také se to podle mě vůbec nesnažili vyřešit provozovatelé koloběžek. Zrovna v Paříži zakazují koloběžky a přitom tam sdílená kola fungují roky skvělé. Podle mě firmy provozující koloběžky podnikají na úkor všech a ne pro všechny. Až se to narovná, pokud se to stane, bude vše OK.

oja

Nikoliv, uživatelé koloběžek se chovají, jakoby pro ně žádná legistava ani elementární slušnost neplatily. To ví asi každý, kdo se často pohybuje v oblasti, kde jsou koloběžky pronajímány. A když pronajímatelé nejsou schopni uživatele k rozumnému chování donutit, jsou zákazy logický krok.

Radek

Beru, ale copak takto přistupujeme k jiným účastníkům provozu? Zakážeme lidem chodit, protože někteří přechází na červenou? Cyklistům jezdit, protože někteří jezdí po chodníku? A hlavně zakážeme všechno auta, protože někteří řidiči překračují rychlost, parkují kde nemají a jsou největším nebezpečím pro pohyb ve městě? Předpokládám, že asi ne.

Vesper

V Polsku mají to, že pokud pojedete opilý na kole a chytí vás, přijdete o řidičák na auto (když ho máte). Tohle si myslím že je slušný bič a mělo by to být rozšířeno i na ostatní přečiny.

Leinad

Lepší krok by byl jít bez skupinové viny.
Při špatném odstavení: pokutovat uživatele i provozovatele

Jan

A nebo odstranit věc, jakožto odpad pohozený na veřejném prostranství.

JirkaJJ

Je smutné, kolik lidí nad tím jásá a že každý, kdo nejásá má automaticky mínusy. Všechny problemy s koloběžkami se dají vyřešit důslednou regulací. Koloběžky se hezky doplňují s MHD, kde nabízejí možnost dopravy na „poslední míli“ – ze zastávky na místo kam chceme. Chůze je zdravá, ale ne každý má čas a náladu chodit půl kilometru ze zastávky MHD. To pak radši zvolí auto.

Pavel

Zastávky MHD 500 m od sebe, asi žiji v jiné zemi, jak vy.

L.

Kdyby 500m, kilometr. Navíc, aby dávaly smysl sdílené koloběžky, tak by v té oblasti musela být hustá síť jejich stanovišť. Protože jít 500m od nejbližší zastávky nebo 500m od stanoviště sdílených koloběžek je tak nějak jedno.

oja

Stanoviště sdílených koloběžek? Co to je? Viděl jste je někdy? Ty stojí / leží prostě tam, kde je poslední uživatel odložil. Což je jeden ze zásadních problémů, které způsobují, protože často stojí uprostřed chodníku či cyklostezky. Narozdíl od sdílených kol, která mají pevná stanoviště, vybudovaná tak, aby nepřekážela.

Radek

Jako já bych tomuhle argumentu rozuměl, kdybychom stejně přistupovali k autům parkujícím na chodnících a v cyklostezkách (což je myslím násobně častější a prostorově nákladnější fenomén). Dokáže si ale někdo představit, že řešení aut na chodníku by byl jejich zákaz? Chci říct, proč přistupujeme ke koloběžkám jinak než k autům?

marcela

Akorát že koloběžky v Praze se vyskytují pouze v centru, kde skoro nikdo nebydlí, zato turistů jsou tam mraky. Hojně se vyskytují třeba u Stromovky, kde určitě pracuje spousta lidí.

esc

Jenom škoda, že jejich systém sdílených kol (Tallinja bike) je se 14 stanicemi absolutně nepoužitelný..

medvěd

Proč zakazovat ? Překáží – odvézt na náklady majitele. Nezaplatí – propadnutí věci. To, že se toleruje stání na chodnících je věc města.

Pan průvodčí

Týká se to jen tzv. sdílení na ulici nebo se zakáže i regulérní pronájem z půjčovny na základě smlouvy s osobními údaji nájemce ?

Radek

Největší bizár je, že stejní lidi, kteří tomu zákazu tleskají (omezování svobody trhu) by pravděpodobně šli na barikády, kdyby někdo chtěl zakázat auta, jakožto nepřípustné omezování osobní svobody. Přitom nehodovost zaviněná řidičem motorového vozidla za poslední rok tvoří cca 80% všech dopravních nehod v ČR. (https://nehody.cdv.cz/statistics.php)

asdasdfsdfasd

Ještě větší bizár je, že stejní lidi, kteří tomu zákazu tleskají (omezování svobody trhu) by pravděpodobně šli na barikády, kdyby někdo chtěl zakázat rohlíky, jakožto nepřípustné omezování osobní svobody. Přitom nehodovost zaviněná člvoěkem, který jí rohlíky, za poslední rok tvoří cca 90% všech dopravních nehod v ČR. (https://nehody.rohliky.cz/statistics.php)

Radek

Oukej, vaší logice asi nerozumím, ale brát vám ji nebudu. Přeji hezký den.

Já I.

bravo Malta!

Radek

Docela by mě zajímaly ty studie, na které se to rozhodnutí odkazuje. Já při letmém hledání našel spíše opačné studie o tom, že sdílená mikromobilita skutečně má dopad mj. i na snížení IAD, zejména pak na tzv. poslední míli. „Decisions that shape our cities can lead to unexpected effects. We have established that when scooters and e-bikes are banned, drivers experience statistically significant increases in traffic congestion as many riders revert back to passenger vehicles for last-mile transit.“(https://www.nature.com/articles/s41560-022-01135-1) Jinak samozřejmě chybí infrastruktura a elektrokoloběžky na chodnících jsou nebezpečné, to je zkrátka problém. Nicméně nezdá se mi, že řešením je jejich… Číst vice »

jva

Naprosto v pořádku. Pokud má někdo koloběžku osobní, za její provoz odpovídá (vč. třeba povinného ručení). Sdílené jsou anonymní a podle toho se uživatelé chovají

Fsp

povinné ručení je evropská novinka až od přístího roku a stejně bez registrační značky je šance pachatele dohledat nevelká, pokud od nehody ujede.

JirkaJJ

V některých zemích jsem viděl, že sdílené koloběžky mají vzadu na blatníčku něco ajko SPZ.

Radek

Nevím no, tahle posedlost osobním vlastnictvím mi zrovna v městské mobilitě přijde dost kontraproduktivní. Sharing je výhodný v tom, že můžu jednoduše kombinovat různé typy dopravy dle toho, co je v dané situaci pro mě nejvýhodnější. Je to zkrátka extrémně efektivní (koneckonců založeno na tržních principech). Povinné ručení (případně jakékoli pojištění) můžu přeci jednoduše platit v rámci ceny pronájmu, stejně jako třeba u půjčování aut.

Co se týče té mikromobility, tam se mi zkrátka jeví hrozně výhodná ta poslední míle – v synergii s MHD tím činí i MHD samotnou mnohem konkurenceschopnější. Zkrátka banovat cokoli mi přijde prostě špatně.

Kuba

Záleží na velikosti města, ve městech jako HK a Pardubice to na elektrokoloběžce vyjde většinou rychleji než MHD, ale jinak to bude vycházet možná třeba v Praze.

Radek

Může být, samozřejmě se to odvíjí od velikosti města – souvisí to s tou poslední mílí. Jestli poslední mílí pokryju velkou část města, tak ten mezičlánek v podobě MHD odpadá. Nicméně to asi nemění nic na té citaci z Nature a z mého pohledu ani tedy není argumentem, proč je zakazovat.

Ten Onen

Ale to by museli provozovatelé těchto půjčoven cílit na obsluhu „poslední míle od MHD“. Tzn. mít je třeba na krajích Prahy u stanic metra apod. Oni ale cílí na úplně jiná místa a skupiny, takže je najdete hlavně v centru, kde je to od jakékoliv zastávky většinou pár metrů a míle je přehnaná. A v tom centru pak cílí zejména na turisty, tedy ne na místní obyvatele, co se potřebují přepravovat.

Laborec425

Např. v ČB do práce jedu na kole 25 minut, autem s kolegyní v šest ráno 15 minut (po sedmé bych jel autem až 45 minut) a MHD+pěšky 40 minut.

Jiří Kocurek

„posedlost osobním vlastnictvím“

Přisedli si k němu dva motorkáři a sežrali mu oběd. Beze slova odešli, nastartovali a odjeli.

Radek

Jj, protože takhle přesně funguje sdílená ekonomika viz třeba Airbnb, Zonky, Uber, HitHit apod.

Radek

Jinak ještě reagoval jsem na tu citaci z článku: „Mezinárodní studie a zkušenosti ukazují, že elektrokoloběžky nahrazují chůzi a veřejnou dopravu, nikoliv automobily,“, což zkrátka je přesný opak výsledku té studie z Nature.

Ten Onen

Takové studie jsou asi tak na dvě věci… Když dostanou zaplaceno, tak bude výsledkem cokoliv si bude dotyčný platící přát. Já osobně dle svých zkušeností věřím spíše tomu v článku, v mém okolí si to půjčují lidé, kterým ujela tramvaj a nechce se jim čekat, nebo jdou večer někam pít a místo jízdy MHD se tam dopraví na koloběžce.

Radek

Tu studii vypracovali na Georgia Institute of Technology (69. nejlepší univerzita světa) a publikovali v nejlepším vědeckém časopise na světě. Pokud nevěříte vědě, tak oukej, ale z mého pohledu věda zkrátka přináší nejlepší a nejobjektivnější poznání světa které máme a pokud se ani na tomto neshodneme, tak z mého pohledu nemá smysl vést jakoukoli další diskuzi. Jasně, i věda se může mýlit, ale pořád mi hodnověrnost těchto dvou institucí přijde zkrátka větší než názor anonymního uživatele na fóru, který navíc vychází pouze ze svého empirického poznání.

JirkaJJ

Podívejte se na to z pohledu uživatele. Mám dvě možnosti – jet autem až na místo a nebo jet vlakem nebo autobusem na zastávku a pak půl kilometru jít pěšky. Co si zvolí většina lidí? Sdílená koloběžka pro mnoho lidí představuje možnost jak nemuset jít toho půl kilometru pěšky, ale naopak se svést na ní. Ne každý bude s sebou tahat svou koloběžku, obzvlášť, když třeba do letadla si ji nevezmete… Nemusí se vše zakazovat, stačí to regulovat. Povinné ručení bude platit provozovatel, který bude mít povinnost, aby uživatelé nebyli anonymní (stejně už teď nejsou, protože se platí platební kartou).… Číst vice »

L.

Jenže to předpokládá oblast, která:

– Není moc pokrytá MHD
– Je hustě pokrytá sítí sdílených koloběžek
– Je dostatečně hustě zabydlená, aby provoz jí vygenerovaný byl vůbec měřitelný

A to mi prostě nepřijde jako realistický přiklad.

Laborec425

To je opravdu vážně takový problém pro mladé lidi ujít půl km? Je to PĚT minut chůze 😀
To opravdu už každý potřebuje jenom sedět (nejlépe v co nejpohodlnější sedačce v autě?) nebo se vézt?

HonzaH

Nechapu, proc Vam dali tolik minusu, kdyz jste si jako jediny dal tu praci a podival se, co rikaji vedecke studie.

Orange pilled

Doprava po Malte je naprosto tragicka. Naprosto vsude auta, uzoucke nebo uplne chybejici chodniky, neexistujici cyklostezky. Malta stavi pro auta jako v USA, ale zapomeli, ze nemaji prostor jako v USA.

Orange pilled

Minusari na Malte asi nikdy nebyli

platamond

Ano, všude auta, hustý provoz. Ale to zásadní jste jaksi zamlčel – po hlavním ostrově je velmi hustý provoz busů, na které si normální turista koupí týdenní předplatné. Cena byla před pár lety srovnatelná s 3 denní jízdenkou po Praze (Malta je srovnatelně velká) = žádný zásadní finanční zásah. Jediné místo na Maltě, kde si dovedu koloběžky představit je ostrov Gozo, kde většina linek busů měla interval slabší (více než hodina) = výletujícího turistu to nutilo i k využití taxi, které tedy také nebylo nijak zásadní, obvykle do 100,-Kč/os., při 4 lidech.

Orange pilled

Na autobusy se ale neda spolehnout, zpozdeni klidne pul hodiny a nebo vubec neprijel. Pro turistu na 14 dni je to asi OK, ale pokud tam bydlite nekolik mesicu a dennodenně dojizdite do prace busem, ktery trci v dopravni zacpe, je to tragedie.

Malta je nejhustěji obydlená země EU a jedna z nejhustěji obydlených zemí na světě. Po takove zemi se proste kazdy nemuze prepravovat autem, neni pro to prostor. To by ale mistni politici nesmeli byt zkorumpovany. Neni divu, ze vzdelani Maltane Maltu opousteji. A to samozrejme nejen kvuli autum ale jinym problemum

Pan průvodčí

Maltě by pomohlo něco na způsob podzemní tramvaje. Problém by byl ale asi v uložení tubusů, které by nešlo založit mělce s minimálními náklady v tamní zástavbě ve srovnání s ražbou, na kterou by ale zase Malta neměla prachy.

esc

Uvidíme, jestli se tam někdy podaří zrealizovat projekt městské železnice:
https://en.wikipedia.org/wiki/Malta_Metro

Pro ostrov by to byl opravdový dealbreaker.

Petr

Ano, hromadná doprava na Maltě je celkem rozsáhlá, ačkoli nepříliš spolehlivá v některých obdobích (žil jsem tam rok). Ale celou dobu jsem si vystačil s busy (a jen občas v noci taxi) a neměl jsem ani tu odvahu tam řídit cokoli. 🙂

Busy jezdí často – někdy dříve, jindy později, někdy plné jen projedou, někdy se hraje tetris, jindy prázdné a občas v něm od dostanete sprchu při jízdě do/z kopce (kondenzát od klimy :-)).

Tom

Tak asi tušíte, že se na ty chodníky koloběžky např ve Valettě prostě nevejdou.

Orange pilled

hlavne ze auta se tam vejdou

Mysel

Na Malte jsem byl nedavno. Busy a trajekty jsou naprosto v pohode a s kolobezkami je to fakt prusvih. Skoro tak velky jako v centru Prahy.