Málo světla, složité tvary, výluky. Dvorecký most má zpoždění, odbočka tramvaje už je hotová
Aktuální snímky ukazují, jak pokročila jedna z nejzásadnějších dopravních staveb v Praze.
Mezi pražským Smíchovem a Podolím pokračuje výstavba tramvajového mostu. Po dokončení nabídne možnost dostat se přes Vltavu i chodcům a cyklistům. Architektonicky neobvyklý most prochází na obou březích rušným územím, což stavbařům práci neulehčuje. V korytě řeky také narazili na nečekané problémy s podložím.
Stavba je tak oproti harmonogramu zpožděná. „Nejvíce limitující je absence denního světla při složitých operacích na vodě. Bohužel kvůli zastiženým rozdílným geologickým podmínkám jsme byli nuceni provádět doplňující geologické průzkumy,“ uvedl pro Zdopravy.cz stavbyvedoucí společnosti Metrostav TBR Petr Koukolík.
Jímky se tak musely oproti projektu upravit, stejně jako založení mostu na Zlíchovské straně. „Zpoždění v harmonogramu se snažíme snížit upravenými pracovními postupy,“ dodává Koukolík.
Práce komplikuje přítomnost řady inženýrských sítí a také logistika a koordinace s okolními stavbami. V sousedství se opravoval Barrandovský most, budovu zde staví i Trigema. Na Vltavě je silný provoz, stejně jako na obou březích, kterými prochází silniční i tramvajové tepny.
Stavbaře podle Koukolíka hodně zaměstnává montáž armatury v nosné konstrukci u pole 1 a 6, která je tvarově nestandardní. „Také montáž podpůrné skruže přes Strakonickou si vyžaduje podrobné plánování nočních výluk v komplikovaných podmínkách místní dopravy a okolní zástavby. To samé platí o práci v jímkách v korytě Vltavy, obzvláště jde o logistiku zásobování s ohledem na provoz po řece,” popisuje největší komplikace stavbyvedoucí.
Praha nakoupí sochy pro Dvorecký most. Otevřený má být za dva roky
Řada prací na staveništi je však už hotova. „V současné době je hotovo veškeré hlubinné založení na souši i ve vodě. Na souši je dokončená spodní stavba,“ vyjmenovává Koukolík.
Zásadní stavba
Firma už má hotový nový vjezd do Žlutých lázní. Na Podolském nábřeží už také existuje odbočka tramvaje na budoucí most včetně založení chrániček pro inženýrské sítě pod tramvajovým tělesem.
Pro pražskou MHD je most jednou z nejzásadnějších staveb. Má se stát zárodkem takzvané jižní tramvajové tangenty, propojující významné tramvajové tratě vedoucí od Barrandova a Modřan. Východní vyústění mostu bude u severního okraje areálu Žlutých lázní, západní povede poblíž tramvajové zastávky Lihovar. Délka bude 388 metrů a šířka 16 metrů.
Stavba mostu začala loni v září. Zakázku vysoutěžil Metrostav TBR, Strabag a Firesta-Fischer. Vítězná cena činí 1,075 miliardy korun při době výstavby 810 dnů (cca dva a čtvrt roku). Již nyní je jisté, že se protáhne zhruba o rok.