Málo světla, složité tvary, výluky. Dvorecký most má zpoždění, odbočka tramvaje už je hotová

Pokračování výstavby Dvoreckého mostu v Praze. Foto: MetrostavPokračování výstavby Dvoreckého mostu v Praze. Foto: Metrostav

Aktuální snímky ukazují, jak pokročila jedna z nejzásadnějších dopravních staveb v Praze.

80 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ivan_pha

Náročná stavba, mají to ale pěkné. Tak snad se to už nezdrží, těším se na dokončení.

Hýkus se fíbe

Chtěl bych požádat někoho z redakce, či nadšence do dopavních staveb, jako já, zda by bylo možné více dokumentovat stavbu. Bohužel jsem nikde na internetu nenašel někoho, kdo by pravidelně monitoroval postup stavby – např. jednou týdně udělat přelet nad mostem dronem a prezentovat to na youtube.
Je to velká škoda.

MiK

Horší jhe, že je při této koncepci v podstatě k ničemu. Nedovolí řidičům projet z jedné strany Vltavy na druhou, musejí stále až do centra a tam přejet. Na druhou stranu věčně ucpaný Baranďák. Tramvaje jsou v pohodě, po celé trase mají svůj pás s výjimkou tunelu.
Myslel jsem, že nejdražší lávka pro cyklisty bude v Radotíně, ale tohle to trumfne.

gwann

Ale to jste, mily autickari, nepochopil, zebta vase smrdici popelnice nema co zaclanet kapacitni verejne doprave.

Protoze jste to nechapali pri jemnem domlouvani, tak pribyde mist, kam se natvrdo nepodivate s plechovkou. Uz je to tak, casy se meni i v zaprdene kotlince…

MiK

Když já tam nepřijedu, tak se firmy nebo bydlící osoby odstěhují pryč tam, kam přijet dokážu a zaparkuju. Už se to děje.

SYN

Ale to se dělo vždycky. Ty firmy a osoby (některým to naopak vyhovuje že tam nepřijedete) nemusí sídlit úplně všude, stačí jim nějaký dostatečný počet míst… nad tuto mez jich stejně víc nebude.

SYN

Sice bych si odpustil ten infantilní slovník, ale v jádře je to tak.

Hýkus se fíbe

Slušní lidé jedoucí po Praze tramvají projedou a ti ostatní jen ať si zajedou – ti to potřebují.
Třeba ti to dojde, že máš jezdit veřejnou dopravou.

MiK

O mne nejde, já sám jezdím MHD, ale ty věci na vocasu neodtáhnu 🙁

SYN

„Nejvíce limitující je absence denního světla při složitých operacích na vodě“ oni si nezajistli Slunce? Taková klukovina 🙂

marek hudec

most je osklivy, zbytecne drahy, konstrukcne problematicky a ty sochy….skoda mluvit

Neodrážet Nespouštět

Výmluvy na podloží jsou největší klišé stavebnictví. Nejproblematičtější podloží mívá smlouva v částech které mluví o termínech a fakturaci. Vysloveně špatné to bývá v částech o sankcích, to stavbaře často překvapí nejvíc.

MOS

Hlavně posouvání vítězného termínu dokončení min. o rok.

Ondra K.

V případě Dvoreckého mostu zajišťuje zhotovitel pouze realizaci stavby. Tím pádem znalost geologických podmínek plně závisí na výsledcích průzkumů které dodal investor. Případný nesoulad mezi reálným stavem a výsledky průzkumu nemá zhotovitel moc šanci ovlivnit.

Jan z Rokycan

Přesně jak uvádí prof. Vítek, jeden z největších odborníků na betonové mosty u nás, návrh Dvoreckého mostu je poněkud nešťastný. Bohužel bylo vše podřízeno architektonickému zadání a nikdo se už nezamýšlel nad statickým fungováním, udržitelností a revidovatelností. Dvorecký most je tvarově velmi nepříznivě uspořádán (kubismus dostal přednost před logickým staticky výhodným tvarem), dochází tam k neoptimálnímu vedení předpínacích kabelů, takže jich musí být použito daleko víc než na mostech srovnatelného rozpětí. I proto je stavěn na prostorové pevné skruži, což je u takového rozpětí neefektivní a vzhledem k výstavbě nad řekou i dost drahé. Rozměry komor uvnitř neumožní průlez osob,… Číst vice »

MOS

A celkově budoucí pomník pana nám. Scheinherra.

Han van Meegeren

Morandi II.?

gwann

Hezky pokus, ale morandi mel uplne jiny konstrukcni system…

Ondra K.

Člověk si nevybere. Když by se použil nějaký staticky i technologicky optimální tvar, budou si zase jiní stěžovat, že je to unifikovaný most bez nápadu.

SYN

To je pro mně spíš pochvala… za svoje ať se každý umělecky „vyřádí“ dle libovůle, ale ze státního bych prostor avantgardě citelně omezil… ne úplně zrušil, ale výrazně omezil…

gwann

Jasne, ze statniho jen vse nejhnusnejsi…

Fakt nechapu, taky si domu kupujete junior bez masa? A proc ho ma zrat nekdo ziveny ve statni kantyne?

SYN

Takže ve státní kantýně výhradně uherák???

gwann

Lepsi vysvihnout pekny barrandak cislo 2.
A pak se divime, ze mame kolem sebe hnusne prosteedi…

Hýkus se fíbe

Jasně – radši měli postavit příhradový rámusák.
Krásně staticky určitý, udržitelný, revidovatelný a bez předpínání a bílého betonu.
Pan statik by byl ŠŤASTNÝ.

SYN

Ne, mohli postavi Žďákovský most – plně funkční, bez serepetiček a přesto svým způsobem hezký.

Trumway

„Stavba je tak oproti harmonogramu zpožděná. „Nejvíce limitující je absence denního světla při složitých operacích na vodě.“

Tedy nevím jak v Praze, ale u nás je ve dne světlo a absence denního světla jen v noci. To, že je část dne s denním světlem světlem kratší nyní kratší je pravda, ale do Lucie už mnoho nezbývá.

Filip Jirsák

Sám jste použil slovo „den“ i ve významu 24 hodin. Takže ten význam evidentně znáte.

nowas

Co s tím má společného Lucie? Na nějakou rozumnou dobu denního světla se dostanem tak v březnu.

bkv

Proč neustále komolíte název firmy FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby a.s.?

Jan z Rokycan

Já bych třeba psal jen Firesta bez té omáčky za názvem (vždyť je to zkratka, to je jako byste psal ČD-České dráhy, a.s.).

bkv

Jaká zkratka? Je to oficiální název.

LIkas

Firesta = FIšer, REkonstrukce, STAvby.

bkv

To sice ano, ale pokud chci použít oficiální název firmy pak jedině „FIRESTA-Fišer, rekonstrukce, stavby“. SŽ je taky oficiálně „Správa železnic“…

jva

„Málo světla…“ – ona je letos Vltava nějak zvlášť zakalená nebo jen stěžovatel nechápe elementární opriku?

Trumway

“ při složitých operacích na vodě“

Na vodě, nikoliv pod vodou.

Fr_von_Dr

Když jim spadně nářadí do vody, tak se v kalné vodě hůře hledá.

Vesper

Ano, odbočka je hotová, a tramvaje kvůli ní musí brzdit a jezdit přes ní dvacítkou, protože používat nějakou inteligentnější konstrukci výhybek s hlubokými srdcovkami se v Česku neumí.

Jiří Kocurek

Ale umí, alespoň v Česku ano, jsou v Brně. Jestli jsou v Čechách..

Zlámalík

Ale v Brně po nich jezdí šaliny, to se pro tramvaje nedá použít.

P_V

Šaliny mají širší kola, takže jim hluboké srdcovky nedělají takový problém..

Jiří Kocurek

A v Ostravě se jezdí po železničním profilu. A tož vyčítajte chacharom, že v Praze to nejde.

Sch

Taky jsem koukal jak puk, že postaví novou křižovatku a v přímém směru se jezdí 20. O kus dál u smyčky Dvorce je to stejné, ta je sice starší, ale ne o tolik. . Odbor dopravní cesta tramvaje by potřeboval asi trochu provětrat.

Ondra K.

Je pravda, že ta křižovatka vychází skoro doprostřed mezi zastávky Kublov a Dvorce, takže by se tam nějaký rychlejší výhybky uživily.

Jiří Bílý

A přitom mohli s odbočkou klidně počkat na další rekonstrukci tramvajové trati, dřív stejně ten most nebude hotový, pokud vůbec někdy.

Y.K.

To nemá nic společného s hlubokými srdcovkami a ty se mimochodem umí a v Praze vyskytují, nicméně nemají žádný vliv na „rychlostnost“ výhybek. Na to mají většinou vliv dopravní opatření a dost složité návěštění.

Lukáš Kníže

Taky mě to štve. Mezi Dvorcemi a Kublovem je nádherná rovinka, na které se dá i mírně dohnat zpoždění… bohužel se musí uprostřed zbytečně zpomalovat.

Jan

V 90. letech byla cesta MHD z Barrandova na Budějovickou poměrně horor. Autobus 192 tehdy jezdil pouze v pracovní dny a pouze do 20 hodin večer takže mimo tuto dobu jste museli metrem nebo tramvajemi přes Florenc či Karlovo náměstí…

Twix

Pravda, navíc na tom jezdily vyhrkané modré Karosy se dvěma dveřmi a bylo to uživatelsky nepřívětivé už od pohledu. Nutno ale dodat že tehdy bylo výrazně méně důležitých cílů okolo Budějovické i na Barrandově. Ostatně linka 118 z Budějovické na Smíchov vyjela až v roce 2013 a tehdy také jen v pracovní dny do 20 h.
Vzpomínám jak celé prázdniny 2008 končily všechny vlaky kvůli opravě tunelu na Smíchově a dostat se na to z Prahy 4 byl fakt oříšek (ani 125 tehdy ještě nebyla).

Michal M

Za komunistů nezvládal DP odvozit všechny linky a povinně mu pomáhaly i přilehlé ČSAD. ČSAD Praha-západ i pak jezdil 192 i v devadesátkách (outsourcing výkonů pokračoval), původně ty modré karosy nebyly vůbec špatné a byla dost škoda je zhuntovat na městských linkách.
Roku 2002 ale ČSAD PZ krachlo a 192 si po nich vzal DPP. Po dalších deseti letech nahradila 192 souřasná 170, jezdící výrazně častěji.
P.S.: O ČSAD Praha-Západ jsem našel hezký článek, kdo jste ho znali, zamáčkněte slzu… 🙂
http://www.autobusy.org/clanky/csadpz/

Frantisek

125 většině Prahy 4 nepomůže ani dnes, neb ji jen projede po městské dálnici (beze sjetí alespoň k Pobřežní cestě na přestup).

Michal M

Těším se na 118 po novém mostě, to by mohlo být fajn. A nevím, jestli se najdou miliardy na tramvaj Jeremenkovou, ale do trolejbusu by se dát mohla.

Jan Kavan

Škoda, že nevyhrál ten obloukový most bez opěr (tuším 3. místo).

Roman

Ta šílenost od Calatravy? To je velice dobře, že nevyhrála.

Jan

Jaká je zhruba sankce pro Metrostav a spol když se stavba protáhne zhruba o rok?

Jan Kavan

Nada. Protože špatný dno v podkladech.

Jiří Kocurek

Proč sankce pro Metrostav? Někdo ušetřil na přípravě (geologickém průzkumu) a teď se to vrátilo jako bumerang – špatné podloží nebylo zdokumentováno. To by se stalo jakékoliv prováděcí firmě, že by na něj narazila, kdyby stavěla tenhle vítězný návrh.

Kubrt

Předesílám, že architektonické řešení tohoto mostu se mi líbí, nicméně – ty fotky názorně ilustrují, proč se před 100 lety ten kubismus v architektuře víc neprosadil – ty kubistické tvary jsou pracné, zdlouhavé, nákladné – i když pěkné a zajímavé 🙂

Jan T.

Proč zdlouhavé a nákladné? Já naopak vidím rovné plochy, které by se měly snáze betonovat. Narozdíl od takového https://www.zja.nl/en/Verlengde-Waalbrug-Nijmegen

Kubrt

Pěkný 🙂 Rovné plochy ano, ale těch úhlů mezi nima…

Jiří Kocurek

Betonování je vpohodě u téměř libovolného tvaru.

Ale výroba bednění zabere hodně času!

Alibaba

Nákladný z hlediska třeba unifikace. Kdyby jste tam nasekal třeba 10 ocelových nosníků a na to betonovou desku (spřažená konstrukce), bylo by to za jiné peníze.
Tipnul bych si, že to bude i náročnější na pevnostní výpočet, protože je nutné ošetřit těch spoustu ostrých úhlů, kde můžou vznikat nežádoucí napětí.

Ten odkaz, to je pěkný, tady třeba ty napětí z předchozího odstavce budou minimalizované.

Lidi šetří a stát si užívá a utrácí

Nemůžu si pomoct ale v době šetření nechápu proč se za to vyhazuje tolik peněz a proč se nestaví nějaký jednoduchý a hlavně levný Most

Michal M
Jan

Mně se líbí všechny. Smutnou pravdou je, že letkterá mimopražská obec by po nich klidně skočila místo svých stávajících havarijních hmotnostními omezeními a podobně…

Jaaa

Pro tramvaje je tam jenom ŽM 16…

Jeden levný a jednoduchý Most postavili soudruzi kvůli těžbě uhlí asi před 50 lety 100 km směrem severozápadně… a nedávno se tamní svébytná kultura stala námětem pro známý seriál.

Nepleťte si pražský a český rozpočet. I když jsem proti jakémukoliv plýtvání tak Praha bohužel na takovéhle cerepetičky má dost peněz…

Vesper

Pražský nebo státní, pořád je to ten stejný erár. Praha si žádné peníze nevydělává, dostává je od státu. Stát by klidně v rámci úspor mohl obcím příjmy seškrtat.

Kubrt

Uf, stát těch peněz taky moc nevydělává (ČEZ, Budvar, Lesy ČR), většinu vybere od lidí a firem. Ale tak snad všichni víme, proč to ten stát dělá.

Jiří Kocurek

To rozhodně není tentýž erár. Z Pražských peněz opravdu, ale opravdu nezaplatíte přestavbu kruháče u Globusu v Olomouci. A Praha ty pení dostane stejné, ikdyby most nestavěla.

Frantík

To jo… je spíš právě otázka, jestli RUD není takto špatně rozděleno.

gwann

Jasne a decka misto na zakladku pujdou okopavat brambory. MHD zrusime, kazdy vytahne coudici popelnici a zbytek at si nakasle. Duchodci z domovu duchodcu muzou chcipnout hlady. A snih judes uklizet ty osobne za ten debilni napad

Kubrt

Nechci úplně srovnávat Dvorecký a Karlův most nebo Národní divadlo, aby to někdo nebral moc doslova, ale i ten Dvorecký most tu bude 100, možná více, let a bude tvořit dominantu svého okolí. Tudíž je žádoucí, aby byl architektonicky pojednán. Ostatně všechny pražské vltavské mosty tvoří pěknou kolekci vývoje „mostní“ architektury.

pony@bahnhof.cz

Na ten most budou koukat lidi, ne stát.

Zlámalík

Dycky Most!
Nemyslel jste most?

Alibaba

Třeba já jako „nefanoušek architektů“ zrovna ve městě chápu, že by most mohl mít nějaký architektonický-specifický-ojedinělý tvar.
Někde, kde dávají lišky dobrou noc by to bylo vyhazování peněz.

Filip Jirsák

Ten most se nestaví na dva roky, kdy se šetří, ale na sto let. Navíc už si snad aspoň někdo uvědomuje, že nejsme tak bohatí, abychom si mohli dovolit kupovat levné věci.

SYN

Ale tady přece nejde o „ošizení“ parametrů, ale „tvaru“ ne? Neboli funkčnost by nebyla nijak omezena (dost možná že i lepší)!

gwann

Spousta veci dojede na formu ne funkcnost. A hnusny most fakt nepotrebujeme.

Protoze se to vysoutezílo nekdy a tak podobne? Nejlevnejsi by bylo to nestavet vubec a prolit v rumu a braniku, ze?