Maketa koně, otlučený Hannibal i svršek z 19. století. Muzeum vypsalo tendry k budoucí expozici

Vůz koněspřežky Hannibal v rakouském Kerschbaumu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVůz koněspřežky Hannibal v rakouském Kerschbaumu. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Příprava nového Muzea železnice a elektrotechniky v prostorách bývalého depa na Masarykově nádraží je aktuálně největším projektem NTM. Muzeum by mělo své brány otevřít v roce 2028.

Národní technické muzeum (NTM) poptává v sérii aktuálně vypsaných tendrů netradiční služby, které souvisejí s expozicí budoucího železničního muzea u Masarykova nádraží. Na první pohled zaujme soutěž na dodavatele makety tažného koně s odhadovanou cenou půl milionu korun.

Kůň bude v expozici přiřazen k replice vozu Hannibal z koněspřežné dráhy České Budějovice – Linec. Tomu mají odpovídat jeho proporce. Zvíře bude v životní velikosti, zobrazeno bude v pohybu.

Právě vozu Hannibal se týká další tendr, ve kterém muzeum hledá restaurátora. Nejde přitom o originální vůz z časů koněspřežky, nýbrž o repliku z roku 1969. Po restauračním zásahu musí dle požadavků muzea působit dojmem léta provozovaného vozu, odřeninám musejí odpovídat i nové díly. Odhadovaná cena je 410 tisíc korun.

Vlaková souprava neživého koně a repliky Hannibalu pak má být postavena na šestnáctimetrový kolejový svršek, který má přesně odpovídat originálu z 30. let 19. století. „Výsledný produkt musí znázorňovat provozní stav kolejnic, provedení bude prosté známek moderního strojového opracování, naopak musí budit dojem využití historických kovářských, kamenických a tesařských postupů, které by měly být při výrobě v maximální možné míře využity,“ stojí v zadávací dokumentaci.

Svršek koněspřežné dráhy v Bujanově. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVůz koněspřežky Hannibal v rakouském Kerschbaumu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářVůz koněspřežky Hannibal v rakouském Kerschbaumu. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářSlavnosti koněspřežky v Horních Rakousích. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářKoněspřežka v hornorakouském Kerschbaumu (Třešňovci). Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářParní lokomotiva 464.102 Ušatá před renovací v areálu historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářAreál historického depa na Masarykově nádraží. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářLokomotiva S699.001. Pramen: NTMElektrická lokomotiva E225 001 (Koloběžka). Pramen: NTMParní vůz Komarek. Pramen: NTMVůz M 400.001 z roku 1903 přezdívaný Elinka. Pramen: NTMElektrická jednotka EM475.1025 (Pantograf). Pramen: NTMDepozitář NTM v Chomutově. Pramen: NTMCisterna z roku 1881. Pramen: NTM

Muzeum poptává i o něco novější (tzv. belgický) svršek o stejné délce, který má posloužit k vystavení repliky první parní lokomotivy, která byla v českých zemích provozována. Stavbu repliky lokomotivy Moravia ale muzeum kvůli úsporám odložilo, jak v nedávném díle podcastu Cesty Zdopravy.cz uvedl šéf NTM Karel Ksandr. Kolejové svršky mají vyjít na necelý milion korun.

Otevírání v roce 2028

V dalším tendru muzeum poptává restaurování skříně osobního vozu Ca 4-5076 do podoby didaktického modelu. Vítěz bude mít za úkol přeměnit torzo čtyřnápravového celokovového rychlíkového vozu z roku 1931 na model, aby návštěvníci mohli nahlédnout do útrob vozu. Odkrytá část má kontrastovat s druhou částí vozu, která bude plně zrestaurovaná do historické podoby. Odhadovaná cena činí 3,3 milionu. Za stejnou cenu chce muzeum jiný vůz z té doby (Ca 4-5086) uvést do provozovatelného stavu. Levněji (na 830 tisíc Kč) pak má vyjít zrestaurování nákladního vozu Lp 510217, který byl určený k přepravě piva.

NTM chce rovněž nechat zrestaurovat vozové točny z 19. století. Ze čtyř různě poškozených mají za 1,65 milionu korun vzniknout dvě plně funkční pro využití v expozici.

Zatím poslední tendr se týká výroby repliky historického důlního vozíku (tzv. huntu) ze 16. století. I zde muzeum žádá příslušnou opotřebovanost. Odhadovaná cena je 410 tisíc korun.

Příprava nového Muzea železnice a elektrotechniky v prostorách bývalého depa na Masarykově nádraží je aktuálně největším projektem NTM. Muzeum by mělo své brány otevřít v roce 2028. Stát na to vyčlenil 1,7 miliardy korun, což podle vedení muzea kvůli inflaci stačit nebude.

NTM proto musí hledat úspory, navýšení rozpočtu ze strany státu není ve hře. „Nebude po stavební stránce realizováno vše, jak to máme navrženo v architektonické studii. Našli jsme možnost, jak dostavět část třeba deset let po otevření. A co se týká sbírek a restaurování, bohužel jsme museli vypustit stavbu repliky lokomotivy Moravia, což byla první lokomotiva, která na Moravu dojela. I to zůstane do budoucna dalším generacím,“ řekl v nedávném podcastu Cesty Zdopravy.cz Ksandr.

Tagy Národní technické muzeum Železniční muzeum Masarykovo nádraží
6 komentářů