Letectví

Majitelé Aircraft Industries chtějí vyměnit u L410 motory. Místo českých chtějí ruské

Letadlo L410. Foto: Aircraft Industries
Letadlo L410. Foto: Aircraft Industries

Uralský závod civilního letectví (UZGA) chce na česká letadla L410 UVP-E20 nasadit nové motory ruské výroby.

Plán oznámil ruský server Ato.ru.  Majitelé kunovického výrobce letadel Aircraft Industries, který turbolety vyrábí i v Rusku v licenci, chtějí do roku 2020 létat s motory VK-800S. Dosud letadla pohání motory M601 nebo H80 z produkce českého závodu GE Aviation. Oproti H80 má být nový motor lehčí a úspornější a přitom mít lehce vyšší výkon.

Výroba motorů probíhá v Petrohradě v závodě LKT, první prototyp je těsně před dokončením. Testy na letadle mají začít probíhat od podzimu.

LKT dosud vyráběl jen části motorů, jde o jeho první zkušenost s kompletním leteckým motorem. UZGA už obdržel první dvě objednávky na letadla s novými motory: od ruského ministerstva průmyslu a obchodu. Ruští majitelé už dříve uvedli, že chtějí na letadlech L410 používat více ruských dílů, než dosud.

16 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • „Oproti H80 má být nový motor lehčí a úspornější a přitom mít lehce vyšší výkon.“
    Že by byl úpsornější, lehčí a ještě k tomu měl vyšší výkon než motor od GE, je dost nepravděpodobné. Je to jen záminka. Jde mnohem víc o politikum. GE je americká firma a jak známo, Rusko je s USA na kordy, takže se snaží ho nahradit motorem svým.

  • Já v tom problém nevidím. Do Ruska se již dnes dodává specifická subvarianta L-410 UVP-E20, která ale neodpovídá konfiguraci pod EASA typovým osvědřením. Tato subvarianta má vlastní ruské typové osvědčení a nově se bude vyrábět přímo v závodě UZGA u Jekatěrinburgu.

    Zatímco kunovický závod se bude věnovat nadále vývoji a výrobě v prosinci 2017 certifikovaného modelu L-410NG, který má větší ambice, aby byl prodáván na trhy mimo Rusko (Jižní Amerika, jihovýchodní Asie a Afrika).

    Navíc ruští majitelé do prakticky vytunelované továrny Aircraft Industries v klinické smrti hodně investovali. Bez jejich peněz by ani nebyl nový model L-410NG.

  • To vidím celkem jako logický krok v jejich soběstačnosti. V této souvislosti se mi ale vybaví jiná věc – jaké problémy byly s případným vývozem vyrobených L-159 právě kvůli tomu, že obsahovaly americké komponenty (zejména motor). V tomto směru se ani Aero nepoučilo (resp. Penta) s projektem L-39NG – opět do toho cpou americký motor. Pokud by připravili i verzi bez zahraničních komponentů (nebo alespoň těch, které mají pro vývoz tak striktní omezení) nebo se vyrábělo vše u nás (i s vědomím, že to nedosáhne špičky, ale nebude problém s celým vyrobeným letadlem jakkoliv nakládat), tak by měly pokryt mnohem větší trh.

    • Ten motor je civilní (takže není potřeba schválení US autorit, vyjma zemí pod sankcemi jako takovými, ale v takovém případě by Aero stejně nedostalo vývozní licenci od MPO) navíc moderních motorů této kategorie na světě moc není. A verze bez zahraničních komponentů? To jako u nás někdo vyrábí moderní proudové motory, avioniku atp?

    • Nesher: Pravda, u civilních verzí to možná bude trochu jiné, ale vzhledem k jeho využití ve vojenské oblasti si myslím, že se to moc lišit nebude.

      Co se týče toho ostatního, tak jsem to v příspěvku uvedl – „Pokud by připravili i verzi bez zahraničních komponentů (nebo alespoň těch, které mají pro vývoz tak striktní omezení) (…)“ – jsou vyspělé státy, které s tím takové štráchy nedělají a preferují zisk před nějakým nevývozem do „podezřelých“ států. S dostupností motoru máte pochopitelně pravdu – na Slovensku se sice relativně vhodný vyráběl, ale tomu je, pokud se nemýlím, konec. Ale třeba by se mohli obrátit na Ukrajinu – to by asi nikomu nevadilo, i když situace s jejich průmyslem je pořád dost tragická. A co se týče avioniky – vím, možná to bude znít velmi fantaskně, ale proč si třeba nezajistit licenční výrobu – vždyť mnoho nyní špičkových firem takto začínalo. Pokud chceme špičkový průmysl, tak toto je přesně ono. Do toho bych klidně s radostí nalil i státní prachy.

    • Eda
      Proč? Protože vyvinout novou avioniku a pak na to postavit linku aniž byste měl zajištěný odbyt je ekonomická sebevražda. Aero samo plánuje, že když to půjde opravdu dobře, tak vyrobí cca 150 L 39 NG, to by byla nejdražší avionika na světě.
      Ukrajina může nabídnout max. lehce modernizované motory z původních L 39, to si dneska nikdo nekoupí. Navíc UA jede stále v sovětském/ruském systému GO, to je prakticky neprodejné. Ten americký motor je skvělá volba, servisní podpora je celosvětová, je lehký, úsporný. A hlavně civilní, US nám nic blokovat nebudou protože civilní produkce nepodléhá schvalování.

  • Prodej tehle spolecnosti rusakum byl zacatek jejihokonce. Zlocin na nasem leteckem prumyslu.

    • Aspoň že majitelé Škody Transportation měli rozuma nenacpali firmu Číňanům

    • Já bych to tak černě neviděl. Jednak v AI zůstane L 410 NG, jejíž vývoj z nemalé části financoval stát, takže přesun výroby do Ruska by znamenal porušení dotačních podmínek (což není žádná sranda), za druhé AI zdaleka nevyrábí všechny díly (je to projekt téměř celého leteckého průmyslu ČR) a silně pochybuji, že firmy jako Aero Vodochodo, Jihlavan, Mesit….. budou ochotné Rusům jen tak předat licence na výrobu, takže lokalizace výroby v Rusku by znamenala vyvinout podstatnou část komponent znova, což stojí čas a peníze. Takže to nejspíše dopadne tak, že stroje pro Rusko se budou montovat z českých dílů v Rusku (možná i včetně ruských motorů, protože jejich vývoj rozhodně není ukončen), NG a stroje pro neruské klienty pak v AI.
      Navíc česká vláda má nemalé možnosti jak tomu zabránit a prohlásit L 410 za technologii dvojího určení a zakázat vývoz do Ruska jako takový. Rusové by pak mohli kývnout na prodej někomu jinému, v minulosti projevovala zájem Penta (majitel Aera Vodochody)

    • Tak ony jsou zase na druhou stranu známy případy, kdy zbrojovku (konkrétně Aero nebo Tatru) přivedli málem na buben zase Američani, takže prodej Letu Rusům bych zase za takovou tragédii nepovažoval (to je již větší tragédií, že se prodala do cizích rukou třeba vodárenská infrastruktura či plynárenská atd.), navíc pokud si dobře vybavuji, tak Rusové L410 potřebují, protože nemají k nim žádný ekvivalent, tudíž odbyt bude zajištěn. A jak zde bylo uvedeno, i ČR na ně má určité páky.

    • No tak nejvíce na prdel dal třeba Vodochodům „slavný“ Boeing, nebo se pletu?

    • Nedávno jsem četl článek, kde se psalo, že vodovody a kanalizace v naprosté většině (to znamená víc z než 90 %) vlastní obce a města.

      • Možná počtem firem ano, ne však reálně připojenými lidmi: Praha – Veolia, ex Severočeský kraj stále Veolia, Moravskoslezský – SmVaK alias Španělé s Japonci, JČ většina Energie AG. Ano, trubky patří městům a obcím (s výjimkou SmVaK)

    • Jojo, taková Škoda Jaderné strojítenství by mohla vyprávět :-((.

    • @Adam H: V případě prodeje Škody Transportation to nebylo o rozumu majitelů, ale v tom že Číňani z nákupu sami odstoupili, když zjistili z jakými dobytky mají tu čest.

Newsletter

Partneři


Výběr editora