Boeing podle šéfa Emirates přerušil testování nového letadla 777X. Kvůli problémům s motory

Motor GE9X na Boeingu 777X. Foto: Dan Nevill from Seattle, WA, United States / CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)Motor GE9X na Boeingu 777X. Foto: Dan Nevill from Seattle, WA, United States / CC BY (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)

Jasno o dalším postupu bude v prosinci.

Testování nejdelšího letadla světa nabírá další zpoždění. Boeing musel v říjnu odstavit všechny testovací letouny 777X kvůli problémům s motory GE9X od General Electric.

V rozhovoru pro server Aerotime o tom informoval prezident Emirates Tim Clark. Emirates mají být prvním zákazníkem nového letadla a Clark se poslední roky netají silnou kritikou přístupu Boeingu k novému letadlu. To mělo být již několik let v komerčním provozu. Boeing již dříve oznámil, že první letadla dodá nejdříve v roce 2025. O pět let později, než byl původní plán.

V říjnu došlo k závadě na motoru a zastavení testovací programu. Motor sundali z letadla a odeslali zpět do General Electric. V prosinci se máme dozvědět, co dál,“ řekl Clark. Podle něj není zatím jasné, co bylo příčinou problémů. Pokud půjde jen závadu na některém z komponentů, mělo by dojít k obnovení testů v lednu. Pokud se při analýze potíží zjistí chyba v konstrukci, čeká Boeing podstatně větší zpoždění.

Nejde o první potíže s motory GE9NX. Nový model vychází z motoru GE90, má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 celkem 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější. Motor má vzletový tah 470 kN. Jde tak o největší letecké motor na světě.

Boeing má na letadlo aktuálně přes 350 objednávek, letos získal i přes problémy další zakázku na tento typ od Lufthansy.

Tagy 777X boeing Boeing 777X emirates GE GE9X
28 komentářů