Maersk křtil za potlesku Bruselu první loď na zelený metanol. O palivo se brzy strhne boj

První loď na zelený metanol. Foto: MaerskPrvní loď na zelený metanol. Foto: Maersk

Momentálně se ve světě vyrábí 100 kontejnerových lodí na metanol. Zajištění dostatku paliva je už teď pro firmy prioritní.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová v dánské Kodani pokřtila první kontejnerovou loď využívající jako palivo zelený metanol.

Loď pojmenovaná Laura Maersk je dlouhá 172 metrů a její kapacita je 2 100 šestimetrových kontejnerů (TEU), což představuje 1 050 klasických ocelových přepravních boxů.

Loď bude plout pod dánskou vlajkou ve službách námořního gigantu A. P. Moller – Maersk.

Křest byl podpořen z nejvyšších míst z Bruselu zejména proto, že loď má být prvním krokem k nahrazení skleníkových plynů v námořní dopravě. Maersk chce nulových emisí dosáhnout v roce 2040.

Loď pohánějí zcela nové motory schopné spalovat biometanol. Dopravce buduje celou flotilu těchto strojů, kterou už od příštího roku nasadí na zaoceánské plavby.

V roce 2030 by měly „zelené lodě“ vozit čtvrtinu veškerého carga dánské firmy. Objednáno má dalších 24 metanolových lodí, které by měly být spuštěny na hladinu mezi roky 2024 a 2027. Zároveň firma přijala závazek, že všechna nová plavidla v jejích barvách už budou muset mít pouze pohon na zelená paliva.

Maersk zároveň podepsal dohodu se společnosti Equinor, která mu má na tyto ambiciózní plány obstarat dostatek zeleného paliva. Tankování bude probíhat v Rotterdamu, dodávky si firma zajistila na poloviny příštího roku.

Poté bude loď využívat palivo z nového závodu v jižním Dánsku, který by měl začít vyrábět v příštím roce.

Manažer Maersku pro infrastrukturu Rabab Boulos připomněl, že momentálně se ve světě vyrábí 100 kontejnerových lodí na metanol, takže po palivu bude již brzy velká poptávka. Proto je důležité si ho zajistit předem.

Z nedostatku přebytek. Námořní dopravu přehltily prázdné kontejnery, ceny se propadají

Metanol je jedním z hlavních kandidátů na náhradu lodního paliva vyráběného z ropy. Snížit celkové emise oxidu uhličitého však může jen v závislosti na způsobu své výroby. Proto se začal odlišovat zelený methanol, na jehož výrobu se fosilní paliva nespotřebovávají. Je však méně energeticky hodnotný než ropa, což znamená, že se ho na palubě musí skladovat více.

Z hnoje na moře

Biometanol se vyrábí z bioplynu vznikajícího v živočišné zemědělské výrobě. Bioplyn se nejprve upraví na biometan, a ten se vstřikuje do stávající plynárenské sítě. Tam se na základě principu zachování hmotnosti změní na metanol.

Podle autorů metody je tímto způsobem možné zelený metanol vyrábět ve stávajících zařízeních s využitím stávající infrastruktury a závodů umožňujících rychlé dodávky na trh. Metoda pomůže zároveň zachycovat škodlivé emise metanu v zemědělství, které jinak unikají do atmosféry.

Jako náhrada za naftu se v námořní dopravě zkouší používat také metylester použitých kuchyňských olejů. Na přepravu svých kontejnerů s náhradními díly do USA si tento druh paliva objednal například původem švédský výrobce automobilů Volvo Cars.

Biopaliva druhé generace na bázi kuchyňských olejů však aktuálně čelí kritice ohledně nejistého původu, který nemusí být zrovna ekologický. Kvůli vysoké poptávce se totiž ve velké míře dováží z Číny, kde je primární zdroj olejů velmi těžko ověřitelný.

Předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová a první loď na zelený metanol. Foto: Evropská komisePrvní loď na zelený metanol. Foto: MaerskPrvní loď na zelený metanol. Foto: Maersk
Tagy kontejnery Maersk námořní doprava
88 komentářů