Maďarsko zavede jízdenku na neomezené cestování vlakem a autobusem, vyjde na 1 180 Kč
Dvoupodlažní velkokapacitní jednotka Stadler Kiss pro MÁV - Start. Foto: Rainerhaufe / Wikimedia Commons
Jízdenka zatím nebude platit v městské hromadné dopravě.
Maďarsko má kupodivu stále zachováno na 155 lokálních tratí, bylo tam v průběhu 70.-90.let zrušeno na 49 lokálních tratí. Poslední návrhy na rušení za bývalé středolevicové vlády počítaly se zrušením dalších 68 lokálních tratí, po vítězství Fideszu to bylo však tvrdě odmítnuto ( nakonec byl provoz zastaven jen na 5 tratích a tyto tratě jsou ponechány v klidovém režimu ( ne jako ty šílené nápady u nás na MD či SŽ o tzv. konzervaci čili fyzické likvidaci drah a jejich cyklostezkování ) V období Covidu v roce 2020 a následně v postcovidovém období byl vládou Fidesz prozatím z úsporných důvodů… Číst vice »
Toto není dobrá cesta.
toto se hodí maximálně těm co bydlí u nádraží,… o ničem
V září se tam chystáme na guláš, tak tohle mě hodně potěšilo. Zná někdo kvalitní vyhledávač spojení VHD v Maďarsku, nejlépe i s MHD? Předem děkuji
Je to bez MHD, ale lepší neznám.
https://menetrendek.hu
Jestli jedete primo do budapesti, vyuzival jsem aplikaci Budapest GO, za me velmi povedena a intuitivni vec, kam se hrabe prazska litacka…
Děkuji pánové!
To by u nás přece nešlo. Tady je pro většinu lidi (zejména těch co ji nemají) režijka největší zlo na světě.
Naštěstí, náš stát není momentálně v pozici aby mohl vyhazovat miliardy oknem.
Jako kdyby Maďarsko bylo
Madarsko neni. Madarska vlada je a opakovane tak cini.
Som trochu sklamany zo smeru, ktorym sa vydava verejna doprava a jej radoby „podpora“. Namiesto toho, aby vlady sypali peniaze tam, kde by pomohli, teda do infrastruktury, do objednavky hustejsieho taktu, okrajovych casov, alebo do pohodlnejsich vozidiel, a tym prilakali cestujucich, sa to zvrhlo na tuto vyslovene populisticku hru o lacne listky. No a co ze jazdi Bzmot raz za dve hodiny, hlavne ze je to lacne. No a co ze sa v spickach sedi aj v polickach na batozinu, hlavne ze je to zadarmo. Naozaj by ma zaujimalo, ze ako to dopadne. Ci to naozaj prilaka novych cestujucich, ci… Číst vice »
Pozor, v Maďarsku se do všech těch zmíněných věcí investuje docela masivně – infrastruktura (koridory, elektrifikace), hustý takt, okrajové časy (celkem hustý noční provoz) i vozidla (samé Flirty apod.), nemůžeme říct že tam se řeší jen populistické pobídky.
Samozřejmě že tam jsou i místa kde je ta železnice celkem zoufalá, ale v převážné části země žádnou image socky nemá a Maďarsko má skoro nejvyšší modal split veřejné dopravy v Evropě.
Priznavam sa, ze neviem ako presne to vyzera v Madarsku.
V Rakusku sa tiez investuje masivne aj modal split ma VHD relativne vysoky, napriek tomu Klimaticket strhol na seba vsetku pozornost na viacej ako rok a v tom zanikli vsetky problemy s nedostatkom vozidiel, kapacity, mizernou az neexistujucou obsluhou vidieka a trufam si povedat, ze ich to este zhorsilo.
V Nemecku je to ovela horsie a ich 49€ Ticket ide byt este vyrazne lacnejsi a tam to ani nevyzera ako sucast nejakeho dlhodobeho planu s akymkolvek jasnym cielom. Slovenske zufalstvo so studentami zadarmo ani nespominam.
Priznavam sa, ze neviem ako presne to vyzera v Madarsku…
Ale kritizovať ich perfektne viem.
kde?
S tím Rakouskem s Vámi nemohu moc souhlasit. Je sice pravda, že nárůst počtu cestujících v hromadné dopravě přinesl více přeplněných vlaků, jenže to jsou stále jednotky spojů v kritických týdenních špičkách, které se těžko řeší, konkrétně by vyžadovaly nákupy nových souprav, které by pak 6 dní v týdnu stály odstavené. Mizerná až neexistující obsluha venkova jen částečně, jednak dost záleží na jednotlivých spolkových zemích, druhak zrovna tam, kde žiju já, se zhruba se zavedením klimaticketu dost zlepšila, i když je i nadále slabá. Ale tak to prostě v Rakousku je, tady se předpokládá, že pokud nejste dítě nebo důchodce,… Číst vice »
V Rakusku sa tvaria, ze Klimaticket ma presvedcit ludi, aby nechali auto doma, a isli verejnou dopravou, lenze aj v blizkom okoli Viedne existuju obce, kde nemaju cely vikend ani jeden autobus a inu moznost ako prave to auto nemaju.
Netvrdim, ze nic nezlepsuju, poznam situaciu v okoli Viedne, viem ze investuju, ze je trochu viac vlakov aj autobusov a viem, ze Klimaticket neni jedina vec, co spravili, aj tak si myslim ze by trebars tie vikendove autobusy, alebo viacej vlakov v spickach boli lepsou podporou verejnej dopravy ako to, ze je to proste lacne.
Tak zrovna v okolí Vídně klimaticket asi moc nezměnil, tam se už předtím cestovalo za podobné ceny na měsíční jízdenky VOR, ostatně právě VOR se přeci klimaticketu v původním konceptu 1-2-3 hodně bránil, protože by pro řadu cestujících z NÖ a Burgenland znamenal zdražení. Proč o víkendech v okolí Vídně jezdí málo autobusů, byste se musel ptát asi na obecních úřadech. Ale asi by jezdily prázdné. Kdo by jimi kam jezdil? O víkendech se jezdí hlavně na nákupy, návštěvy a výlety… kdo potřebuje do města, má pořád možnost, dojet si na P+R u metra nebo vlaku a dál jet tím.… Číst vice »
Abyste lidi přesvědčil, tak potřebujete oboje: dobrou nabídku spojů i nízkou cenu. Klimaticket levný je a pro lidi, kteří se pro něj rozhodnou, je klíčové, že se hromadnou dostanou do práce, že ten autobus nejede o víkendu, je asi podružné. A rozsáhle zavádět nové autobusové spoje a přitom výrazně zlevňovat jednorázové jízdenky, na to byste potřeboval opravdu hodně peněz – a výrazného výsledku nejspíš stejně nedosáhl. I když ty autobusy o víkendu pojedou, tak pokud klimaticket nemáte a za krátkou cestou byste měl zaplatit 5 eur, tak tím stejně nepojedete, když máte doma auto. Ale jak už jsem napsal, zrovna… Číst vice »
Závidím jim i Němcům. Tady celodenní ČD stojí asi 600 Kč, na jeden jediný den! Tam za 1 200 celý měsíc. Být to u nás, ve vlaku i bydlím !
Však oni si to zaplatí v daních, shůry jim to nikdo nezafinancuje.
A?
Oni to ale platí z těch daní , stejně jako my, už teď. Vlaků bude jezdit stejně a výdaje budou tedy taky stejný, jen vlak nebude jezdit obsazený na 40% ale na 70%.
Jako že nedojde k poklesu tržeb z jízdného a tedy potřebě vyššího dofinancování z veřejných zdrojů?
A některé vlaky nebudou obsazené z 95 %, ale nově z… kolika %?
🙁
Raději zaplatím v daních, než ve zhoršeném prostředí.
Fakt myslíte, že se tahle akce projeví na nějakém měřitelném parametru životního prostředí? Kterém?
Nejde jen o tuto akci, tato akce je jen součástí toho, co by se mělo pro veřejnou dopravu dělat. Snížení počtu aut je měřitelné.
Existují už nějaká data z Německa nebo Rakouska, která by dokumentovala, že tyhle levné síťové jízdenky vedly k poklesu silničního provozu?
Levná doprava je jen jednou z pák, jak zmenšit silniční provoz. V první řadě chybí osvěta, chybí pohled na hodnoty. Nulová osvěta, naproti ní všude reklama ukazující auto, jak jede samo krajinou, prostě „svoboda“ jak z čítanky.
K čemu potřebujeme data? Nestačí nám vlastní oči? Téměř všechno se dováží, každá kravina se často řeší autem. Klíč v lidské nenajedenosti je v dostupnosti. Jak dlouho ještě?
Už jsem to tu psal. Německo je zatím zcela irelevantní, protože ten 9€ ticket z loňského léta bylo čiré populistické plácnutí do vody bez dlouhodobého konceptu. A jeho trvalá (?) 49€ náhrada teprve startuje. A co se Rakouska týče, kde se to s dlouhodobým konceptem dělá, nemůžete si představovat, že to přinesé jasné výsledky v řádu měsíců, to trvá roky. Řada lidí si tu otázku, jestli to auto opravdu potřebuje, položí až v okamžiku, kdy plánují nákup nového, nebo aspoň velkou investici do stávajícího. Mladí ve městech si díky tomu vlastní auto dost možná vůbec nepořídí. Ale jak říkám, to… Číst vice »
U nás se dozvíte že to nejde.
A že se to tak nikdy nedělalo.
a hlavně: byl by to nebetyčný populismus!
A kolik v Německu stojí celodenní? A kolik tam stojí celodenní včetně dálkové dopravy?
49:30=1,63
1,63 € další otázky?
Ta druhá zůstala nezodpovězena. A u první jsem se ptal na denní jízdenku, tj. takovou když chci jezdit jeden den. Na to mám v Německu akorát Ländertickety/Quer durch na regio, co pro jednoho stojí zpravidla víc než síťová denní ČD a navíc v pracovní dny platí od 9 a do té doby nemám nic. Ta měsíční za 49 € je atraktivní, ne že ne. Ale to bych taky mohl napsat že u nás stojí celostátní denní jízdenka 78 Kč na všechny vlaky včetně EC/IC (roční OneTicket děleno 365).
Uvedl jste příklad nadužívání takové služby při velmi nízké ceně.
Ale aby těch „bydlících ve vlaku“ nebylo poté až tolik, že by se do vlaku nevešli všichni ti, kteří jej za danou cenu chtějí využít.
Tak určitě. Ještě nějaké důvody proč to nejde?
V nějakém tom regiopanteru, který je na noc odstaven, by se Vám nebydlelo moc dobře. Ta celodenní ČD platí na veškeré vlaky, ta německá měsíční (stejně jako jiné podobné denní jízdenky v Německu či Rakousku) platí pouze na regionální vlaky, takže tím většinou moc daleko nedojedete!
Nevím, jak je to v Rakousku, ale v Německu se RE vlaky dá dost dobře cestovat i na delší vzdálenosti.
V Rakousku právě moc ne, mnohé hranice spolkových zemí se regionální dopravou dají překročit velmi obtížně až vůbec. V Německu regio tvoří ucelenou síť a proto jsou Ländertickety výrazně užitečnější než rakouský Einfach raus (pokud to ještě existuje). V odlehlých oblastech typu Norddeich Mole jede někdy jeden vlak zároveň jako IC a RE.
Tak reagoval jsem na srovnávání ČD s Německem a „bydlení ve vlaku“, což je prostě nesmysl, když u ČD ta celodenní jízdenka na dálkové vlaky platí, kdežto v Německu ne. Ano, v Německu se sice často dá RE cestovat i na delší vzdálenosti, ale pořád to není totéž, jako IC. V Rakousku, jak píše Twix, je to s regionálními vlaky často složité, ale dost záleží na konkrétní relaci, jsou takové, kde žádné IC nejezdí a tak je dobrá nabídka RExů (namátkou Wien – Gmünd). V Rakousku ale „standardní“ jízdenky (jednotlivé, měsíční, klimaticket) platí i na dálkové vlaky. Proto se zase… Číst vice »
Postupně to zavedou všechny evropské státy EU s vyjímkou Česka, Slovenska a Polska.
U nás se oneticket naopak zdraží (a možná budou snahy tam přidat autobusy, ale najde se důvod proč to nepůjde)
Tohleto se nám prostě musí nařídit. Nedá se nic dělat.
V polsku se ale uz pred mnoha let zavedla celostatni jizdenka na vikend na reginalni vlaky za ~200 korun, (vikend se teda pocita jako 2,5 dne) a na 3 RUZNE dni dle vlastni volby (jestli nevychovuje nam pres vikend) za ~330 korun. Sice draz nez ty mesicni v Nemecku/Madarsku, ale taky neni nutne koupit hned jizdenku na celej mesic coz je vyhodou…
Platí to i pro cizince?
To zatiaľ nevedno, ale pre občanov EÚ samozrejme áno.
Jen pro doplnění: Toto je cena platná pro celou republiku, pro kraje cca 600 Kč. Platí pro všechny autobusy a vlaky (oba jsou soustředěny do stejné státní organizace) Hlavní cíl byl politický – být levnější než budapešťská městská doprava (9500 proti 9450 Ft) Neprováděli žádné výpočty, šlo pouze o to, aby ukázali, že vláda umí lépe než radnice (opozice). A jen pro zajímavost, ze zákona hradí zaměstnavatel 86 % z celkových nákladů za dojíždění MHD, ale prakticky to platí jen státní organizace, soukromníci říkají, že pokud tu chcete pracovat, zaplatíte si náklady sami, abyste se sem dostali, to platit nebudeme.… Číst vice »
Tu cenu zdvojnásobte. V článku se píše cena přes 18000 forintů.
Přečtěte si to všechno ještě jednou.
Jo, moje chyba.
No, pokud vím, tak Němci (ústy ministra dopravy) chtějí, aby byla časem lítačka na celou Evropu. Bez Švýcarska, samozřejmě. Takže nakonec k tomu snad budeme donuceni i my.
Zajímalo by mě, jak se do něčeho takového integrují provozy jako TGV, Frecciarosa, Eurostar atd.
Plus mechanismus kompenzací mezi všemi státy a objednateli (včetně všech městských).
Jednoduše. Povinně místenkově.
Jako aktuálně v Německu.
Čili neplatnost na dálkové vlaky?
Pak by to ale de facto nebyla „jízdenka pro celou Evropu“.
S tím se dá žít. Zvláště, když tam regionální vlak běžně jede 160.
Ale bola. Ide o to aby si človek zaplatil jeden paušál na lokálnu dopravu a mohol ho používať aj keď ide krátkodobo niekde inde. To že je z toho vylúčená samotná preprava medzi regiónmi nie je proti tej myšlienke.
Predstavte si to ako roaming.
Tak. Představa, že držitel „lítačky“ 7/24 celý rok někde jezdí je absurdní.
99,9 % lidí prostě bude jezdit normálně dál ve svém městě/okrese. A sem tam pojedou dál s tím, že nebudou řešit lístek.
Lidi, proberte se, každý není šotouš.
„Celoevropská“ jízdenka de facto vylučující přesuny na větší vzdálenosti v rámci Evropy…
Nejen že to je z mého pohledu protimluv, ale neplatí tam ani ta otázka „paušálu“ (ten by, když už, měl platit na cokoliv).
Znamená to tedy, že to bude platit v budapešťském HÉVu?
Já tomu tak tedy rozumím 🙂
HÉV od roku 2016 provozuje MÁV-HÉV, což je dceřinná firma MÁV, tj. státní drah. Tak proč by to neplatilo?
Je otázkou jaký má být smysl těch jízdenek. Třeba v Asii (Japonsko) naše předplatní jízdenky fakticky neexistují a platí se za každou jízdu zvlášť (typicky z kreditu, který máte na čipové kartě). Řekl bych že i jeden z důvodů bude aby lidé byli méně motivovní ke zbytným cestám, když kapacita veřejné dopravy je na samé hranici možností. Tyhle jízdenky jdou proti tomu přesně naopak.
Umožnit lidem cestovat za rozumné peníze a motivovat je nechat auto doma resp. vůbec žádné nemít. Sice máte pravdu, že časové jízdenky motivují ke zbytným cestám, současně ale i výrazně zvyšují mobilitu populace a tím lépe alokují zdroje na pracovním trhu. Pokud byste měl za každou cestu do práce nebo z práce platit 150Kč, tak takovou práci dost možná vůbec nevezmete, zatímco s měsíční jízdenkou za 1000Kč ano. Taky nemůžete dost dobře srovnávat situaci v obrovských aglomeracích nebo při cestách mezi nimi, kdy auto prakticky nepřichází v úvahu (jeho vlastnictví ve velkoměstě je velmi drahé, resp. 500km cesta by autem… Číst vice »
Přesně tak, co v Tokiu může vést k redukci „nikoli nezbytných“ cest, může v Evropě vést k nahrazení cest veřejnou dopravou cestami autem, které jsou pro město daleko větší zátěž, než „výletové“ cesty VHD.
Obavam se, ze motivace nechat auto doma tady neni uplne namiste. Kazdy kdo umi do peti pocitat vi, ze jizda autem bude drazsi nez hromadnou dopravou (pocitejme, ze do ceny jizdy autem je treba zapocitat dalsi naklady jako je pojistka, amortizace a naklady na udrzbu), tudiz kdo chce setrit, tak uz moznost ma, kdo jezdi autem dneska, tak s nim bude jezdit nejspis i po tehle sleve, protoze proste jsou tam jiny predpoklady nez cena. Takze ve vysledku to je spis takovej darek volicum, s tim ze odradi na druhy strane nejaky jiny cestujici, kteri nastvany, ze vlaky/autobusy jezdi narvany.
Nemohu s Vámi souhlasit, auto vs. hromadná není ani náhodou jen o ceně, ale např. i o cestovní době, flexibilitě, jejich vzájemných poměrech. Hlavně ale pokud se takovéhle nabídky myslí vážně, tak se musí zavádět systémově, na trvalo, se současným rozvojem hromadné dopravy – a přitom si od toho nemůžete slibovat rychlé výsledky. Ano, kdo auto má a je zvyklý jím jezdit do práce, nejspíš nepřesedne na vlak jen proto, že má najednou k dispozici levnější měsíční jízdenku. Ale až auto bude dosluhovat a on bude potřebovat nové, může zvažovat, jestli taková investice má smysl, jestli není lepší na hromadnou… Číst vice »
Tu studentskou slevu může uplatnit i cizinec?
cizinec není našinec!
V Maďarsku zcela určitě ne. Jen když umíte plynně maďarsky a máte v Maďarsku buďto poštovní adresu anebo maďarský pas.
Jen po složení státnic z maďarštiny.
…a to ještě jen pokud jste nematuroval ve slovenštině, rumunštině nebo ukrajinštině!
😆😆😆
Bohužel bez MHD je to dost polovičaté. Zaměstnavatel mi platí Klimaticket a je fakt super nemuset řešit nikde nic. Prostě si najdete spojení, nastoupíte a jedete z A do B. Člověk přijede do Lince na nádraží a může bez starostí pokračovat dál tramvají do centra. Nemusíte řešit, jestli si kupovat jednorázové jízdenky nebo nějaké časové (protože ten poměr ceny je v každém městě jinak). Nemusíte řešit drobné a automaty na jízdenky (protože někde se dá platit kartou, někde ne, někde se to dá koupit ve vozidle a někde musíte mít lístek už před nástupem…). Možná by nebylo potřeba ani tak… Číst vice »
Sem tam se vám může stát, že se do Railjetu mezi Vídní a Lincem nevejdete (a řešit rezervaci už znamená vázat se na konkrétní spoj, tzn. ne jen „najít si spojení a nastoupit“).
Mmch. totéž eventuálně bude hrozit v Maďarsku, při takto nízké ceně (resp. tam jsou místenky na dálkové vlaky již vyžadovány, tzn. hrozí, že na část lidí prostě místenka nezbyde, resp. budou se muset v předstihu vázat na konkrétní spoj, aby si byli jisti, že vůbec pojedou, i když levně).
V povinně místenkových vlacích to platit nebude, viz odkaz v článku
Což ale znamená znatelné omezení platnosti, co se maďarských vlaků týče.
Rozdíl je v tom, že Němci na to mají (zatím), ale Maďaři, no…
V klidu, zvednou daně. Už tak mají DPH na 27% 😉
… a obviní z toho Ukrajinu.
Tak to je opravdu až příliš levné
Takže pro normální lidi se jedná o zdražení o cca 50%… Abych se vyhnul všem těm „případům“ a hejhulům , bude nutné si koupit první třídu…
Normální člověk pojede autem.
Aneb socialisticky zlevníme studentům a důchodcům dopravu a pracují pojede raději autem, autobusem, vlakem jiného dopravce, protože se do extra levných do vlaků nevejde. A ze svých daní bude tento nesmysl ještě platit. Je veřejná doprava kvalitní služba za kterou chce cestující rád zaplatit (nedotované autobusy, vlaky, letadla, lodě), nebo je to nekvalitní produkt, za který cestující nechce platit a platí objednatel (stát, kraj). Nebo je to něco napůl. Osobně se domnívám, že pokud dojde k extrémnímu snížení ceny a růstu dotací, jak to proběhlo v Německu či proběhne v Maďarsku, tak vlastně úředníci objednavající veřejnou dopravu říkají, námi objednavaná… Číst vice »
Vyjádřím se k tomu jako student. Za mě je v pořádku, aby studenti a důchodci měli slevu 50% (ne 90). Bez ohledu na účel cesty nebo dopravce. A mají právo jet stejným vlakem jako pracující (samozřejmě sleva na první/business třídu je hovadina). Ale hlavně by měla být hromadná doprava levnější než auto. Pokud se totiž v autě veze 5 lidé, spotřebu vezmu 6l/100 km, 36 Kč/l a jedu Ostrava-Olomouc (85 km), vyjde je to na 184 Kč dohromady. Vlakem je to 125 Kč (26-64 let).
Zejména ten pátý ve věku 26 – 64 let, sedící uprostřed zadní řady v autě, bude mít tu cestu dost nepohodlnou.
Jinak, toto je krásně efektivní případ efektivního využití osobního auta. Zato ve veřejné dopravě by zabrali 5 sedadel = je logické, když zaplatí jízdné za 5 osob.
Přičemž 5 lidí v autě je fakt výjimka, nejčastějším počtem jsou 1 – 2 lidi.
Myslím že cílem hromadné dopravy nemá být to, aby byla levnější než 5 lidí v autě. Tak většina lidí cestovat nechce a navíc se málokomu podaří vždy sehnat ty další čtyři 😉 Samozřejmě výhodné nabídky např. pro rodiny jsou v pořádku.
Akorát vám z ceny jízdy autem vypadly všechny ostatní náklady… pořízení, pojištění, údržba, opravy
V Maďarsku je 1. třída dražší jen o 20 %, někdy i méně, tudíž je docela využívaná a také tam na „případy“ můžete narazit skoro stejně tak pravděpodobně jako ve 2. třídě.