Má přeprava zboží na českých řekách budoucnost? Ptejte se rejdaře Lukáše Hradského
Vůz nové jednotky pro belgické dráhy při nakládce na loď. Pramen: EVD-Sped.
Lukáš Hradský pohovoří o podnikání v nákladní dopravě na českých i zahraničních vodních cestách.
líbili by se mi lokální vodní cesty…budované postupně…říční síť máme bohatou (pak ta lodní doprava obecně má smysl)…myslim že si konkurují s prehradami…a jejich lobby…a pak třeba i kanál DOL…když se k tomu přistoupi EKO a ne megalomansky…developersky…
Má smysl stavět jez v Dolním Žlebu, když lodě hned za jeho hranou budou drhnout o dno? Za jezem bude stejná výška hladiny, jako doposud.
Dobrý den. Rád bych se zeptal pana Hradského, jakým způsobem a v jakých termínech uvažuje říční nákladní lodní doprava o snižování emisí z jejího provozu.
Taktéž by mě zajímaly informace o průměrném stáří jednotlivých prvků lodní dopravy (čluny, remorkéry, lodě) a o postupu jejich obnovy a modernizací.
Děkuji.
Nemá. Mimochodem lodní doprava je ekologické peklo pro životní prostředí.
Vidíte nějaký potenciál pro rozvoj/renezanci nákladních přístavů v Praze, či alespoň jejich udržení do budoucna? Přístavy Holešovice, Karlín, Smíchov a Radotín stále nějaké ty lodě obsluhují, ale jde nejčastěji o plavby se stavebním směrem využití a dálková doprava strádá. Developeři navíc kolem přístavů krouží ve velkém a je otázkou jak dlouho vydrží…
Dobrý den,
potřebuje labská vodní cesta podle vás splavnit až do Pardubic? Dočkáme se toho někdy?
Díky předem za názor
Kamil
no někdy na budoucí vánoce
Na to pan Hradský těžko odpoví, protože tohle neví nikdo. Postavit jez a zaplavit tím Hrčáky nikdo nepovolí, protože je to na Labi unikát (i když paradoxně vytvořený člověkem). A rozrytí chráněných Slavíkových ostrovů umělým kanálem nemá šanci projít u ochranářů.
Dobrý den!
1) Na čem vodní doprava prohrála vůči dráze přepravy uhlí do Chvaletic? Železnice je tam přetížená a Labe splavné. Je to překládkou?
2) Zajímal by mě pohled rejdaře na kanál DOL, respektive i jeho jednotlivé části. Je z Vašeho pohledu jeho zrušení velký problém?
Ad1) Je to překládkou a pak také díky tomu, že se uhlí vozilo proti proudu a ne po proudu. Není na to zas tak těžké přijít.
Překládka a vlak je z pánve v Řečanech za 4-5 hodin.
1) Často se za největší problém splavnosti Labe označuje místo naproti zastávky Děčín-Přípeř, podle leteckých snímků se dané místo zanáší minimálně od 30. let a podle map z 17.-18. století se v místě nacházel brod. To znamená že se Labe v tomto místě značně zanáší několik set let. Nebylo by i z důvodu problematického projednávání jezu lepší buď nechat vypočítat a následně vybudovat nové koryto které se nebude zanášet, případně pravobřežní komoru s téměř nulovým spádem, kterou by se umožnilo překonání problematického místa? 2) I při vybudování jezu v Děčíně bude úsek po Německo a dále v Německu více méně… Číst vice »
akorát nemají prachy to udělat, stejně o tom mluví jenom 20 let
Který z bodů máte na mysli? Mám tam body od pár jednotek milionů do desítek až stovek milionů, projekty kde najít možnost pro spolufinancování soukromým sektorem a projekty které jsou a budou jenom na státu. Na kanál kolem hrčáků spolufinancování třeba od firem jako Eon, Sev.en, ČEZ, sehnat půjde, na zdymadlo pro zpřístupnění Loučné u Počapel spíš ne. Ale komora pro třídu 0 by z toho mohla udělat zajímavé místo pro motorizovanou hydroturistiku.
Chci se zeptat, má nějaký potenciál vnitrozemská vodní doprava z hlediska nákladní přepravy kontajnerů ? Případné provázání, či vytvoření nových linek na terminály, které už nyní fungují např. Mělník nebo Kolín ?
Ne.
Jaký je dneska provoz na Odře? V souvislosti se splavněním Odry do Ostravy bychom tak dostali přímé lodní spojení do mnoha přístavů v Severním a Baltském moři. Jsou ale spojení Ostrava – Hamburg, Bremerhaven, nebo Rotterdam ekonomicky reálná a zajímavá? Jak moc reálná je doprava LNG z polských přístavů po Odře?
Myslím si, že Ostrava to zablokuje a bude to končit v už Bohumíně, ale i tak dobrý dotaz.
Ostrava se to naprosto nepochopitelně snaží blokovat dlouho, ale ten potenciál by mě zajímal.
Doufám, že si to poláci nechají v Kozle nebo kde. Do česka to chtějí tahat jen kvůli většímu podílu evropských peněz na mezinárodní projekt, jim je to jinak úplně jedno.