Lyon mění systém parkování, platit se bude podle hmotnosti vozidla i počtu dětí

Parkování v Lyonu. Foto: Lyon.frParkování v Lyonu. Foto: Lyon.fr

Majitelům větších aut stoupne měsíční poplatek na více než dvojnásobek.

63 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Libcha

Principiálně je to velmi dobrý a následováníhodný nápad. Jen ten rozdíl cca 10€ je prakticky nic, stejně jako celková suma za parkování. Kdyby byly obě částky třicetinasobné, dávalo by to smysl.

superhero

Na jednu stranu krok správným směrem ke zvýšenému zpoplatnění externalit, ale zároveň z parkování udělat jistou formu sociální dávky je nebezpečný trend. Auto a parkování není přece základní životní potřeba. Příspěvek na bydlení OK, dětské příspěvky OK, ale příspěvek na parkování? To se zamotali do bludného kruhu ne?

Kubrt

Můžeme tomu říkat příspěvek, je to spíš sleva (já vím, druh příspěvku), nicméně – vychází to vstříc obyvatelům-voličům. Můžeme tady horlit o škodlivosti a náročnosti IAD, nicméně občani ty auta chtějí, takže úplně jim to zakázat (brutálně zpoplatnit) – v demokratickém systému – nemůžete, protože v politice tím skončíte a váš nástupce ve volbách slíbí, že všechna omezení zruší – a ty volby vyhraje. Takže je to o hledání nějaké únosné střední cesty.

superhero

Rozumím. Nic to nemění na tom, že je to nebezpečný trend. Tohle se jim vymstí. Když už jednou podáte prst, tak snažit se to zvýhodnění v budoucnu zrušit bude o to horší.

libor

jenže to můžete zrušit slevu na důchodce v dopravě a říct, že to není základní potřeba. Co si mají kam co jezdit. a když jednou ať jedou za plnou cenu. hotovo.

jkjk

To je ve Francii celkem běžné, třeba do muzeí mají běžně vstup zdarma nezaměstnaní.

J.D.

Vcelku docela chápu důvodu, proč k podobným krokům město přistoupilo. Jen si nejsem jistý, jestli to povede k cíli. Každé takové rozhodnutí jistě musí mít dopadovou studii, která by měla být plně zveřejněna. Pak by bylo možné za pár let zhodnotit, nakolik byla podložena, nebo jen plnila politické zadány nějaké minority. Vlastně by nebyl vůbec špatný nějaký celoevropský registr zpracovatelů takových studií, který by zpětně ověřoval jejich přesnost. V tomhle oboru to je taková dojmologie a nakonec kvůli špatným politikám trpíme více méně všichni.

Peeetr

Sleva pro polovinu obvyvatel nejspíš nebude úplně zadáním nějaké minority, tím bude maximálně to obří zvýhodnění hmotnosti pro elektroauta.

Kubrt

Minorita? Je to politické rozhodnutí těch, co vyhráli volby, takže těžko půjde o diktát hrstky extremistů.

J.D.

Tou minoritou jsem myslel vlastně kohokoli – jakoukoli zájmovou skupinu. Klidně to může být jen fragment vládnoucí strany s napojením na developery, stavební firmu atd. Situace na českých magistrátech myslím ukazuje, že stačí jeden náměstek pro dopravu, který může jít v důsledku i proti programu vlastní strany, který si dokáže nechat zpracovat tu správnou studii, aby na jejím základě přesvědčil celou koalici k odhlasování nějaké pitomosti.

Petr

Zbytecne komplikovana hloupost a nesmyslny socialni inzenyrstvi.
Prvni hodina 1€, kazda dalsi zapocata hodina 5€. Hotovo.

Peeetr

To v článku je dlouhodobé parkování pro rezidenty, plus přibrání ve městě často působících klíčových řemeslníků.

Petr

Nezájem. Od dlouhodobého parkování je garáž/parkovací dům. Ne ulice v centru města.

MHD

Dokážeš jich zajistit dostatek i v oblastech, kde se s tím nepočítalo?

Zbyněk

To zařídí (za normálních podmínek by dávno zařídila) neviditelná ruka trhu.

Filip Jirsák

To si mají zařizovat majitelé aut, resp. si na to někoho najmout.

Je zajímavé, že když jde o bydlení a přijde řeč na městské nebo dokonce sociální byty, mají všichni plnou pusu toho, jak se město nemá o ničí bydlení starat a má si to každý zařídit sám. Ale jakmile dojde na parkování aut, najednou se o to samozřejmě má starat město. Neměli by mít lidé alespoň stejná práva, jako auta?

Změna je za rohem

Stačila by ta hmotnost, přičemž auta typu WW Transporter, tedy normální dodávky by měly platit míň než přiblblá americká SUV, které do evropských měst a vlastně ani na úzké venkovské silnice nepatří. Nejvhodnější by bylo je úplně zakázat, ale pořádně je osolit je krok správným směrem. Mimochodem, všimli jste kolik jich i nás v poslední době přibylo?

Peeetr

Lepší by byla zabraná plocha, velká hmostost skutečně poškozuje silnice až u náklaďíků, a i u venkovských silniček je nejčastější poškozování jejich okrajů osobáky hlavně kvůli šířce auta.
A jak sám vidíte, museli tu hmotnost určit zcela jinak neporovnatelně navýšenou pro elektroauta, aby ta zůstala superpreferovaná.

Změna je za rohem

Cílem by mělo být eliminovat nepraktická a škodlivá SUV. Kdyby jste to vzal jen podle plochy, tak tím útočíte i na evropské dodávky (ideálně elektro), které mají mnohem lépe vyřešenej uložnej prostor, nižší spotřebu (tedy i emise) a jsou výrazně častěji využívány k praktickým účelům coby převoz většího množství materiálu, nikoliv k honění si ega.

Změna je za rohem

PS. Vím, že elektro je těžší a zdaleka není ideální, to je (e)kolo, veřejná doprava a nohy, ale je to stále lepší volba do města než spalováky.

Peeetr

Ve městech nejsou SUV (malá, s malou zabranou plochou) vůbec škodlivá. Naopak jsou vhodnější pro starší obyvatele kvůli nastupování, a všeobecně ve městech kvůli retardérům a pangejtům. Ve městech se ani reálně nepředjíždí. A vyšší spotřeba či možnost převrácení SUV se do městských 50 km/h, které prý má být na mnoha místech sníženo ještě pod 30 km/h, reálně skoro vůbec neprojeví.
Skutečně celkově nevhodná jsou obří SUV a extrémně nebezbečná, když je řídí blbě posazené menší ženy, co mají ve slepém úhlu několik metrů vpředu.

Peeetr

Myslím škodlivost vůči „normálním“ autům, jinak je samožřejmě pro města daleko lepší dojíždění většiny do práce a škol MHD.

yxc

Dodávky nemají nižší spotřebu, jsou to větší krabice a spotřebu tak mají vyšší. Pokud mají podle vás suv špatně vyřešený úložný prostor, tak pak byste musel zakázat i normální auta, protože ta jsou na tom ještě hůř.

Vojtech

Důvody ty paradoxně zajímavý. Ty americký obludy mají homologaci N1 a na tu se nevztahují emisní limity. Takže pokud si chcete koupit premotorovane velkoobjemových hovado bez emisních přiřazen, kupujes N1 = tyto premotorovana megahovada (místo normálních jako VW Transportér atd)

marek hudec

proč je dnes tolik socinženýrků posedlých touhou vyhnat auta (nejlépe asi na Mars a nafurt, aby Gája netrpěla…)…?
převychovávat je možné delikventy, zločince a psychopaty, nikoliv bezúhonné občany, kteří jezdí v autě

Peeetr

Protože se očekává další ropný šok.
Ale i bez toho města, která potřebují další zdroje pěněz, vidí výhodnou možnost vydělávat na mýtném minimálně do centra, a parkovném za zábor městských ulic.

marek hudec

vybírání výpalného je pro nenasytné městké kasy ještě – řekněme – ekonomicky racionální , co mi ale přijde ohavné, je to levičácké kastování

Vaclav

To neni vypalne. Prostor, ktery je zabran parkovanim by normalne vydelaval mnohem vice. Mohly by tam byt byty pro bydleni, restaurace nebo sluzby. To vse zvysuje ekonomickou aktivitu, zamestanava lidi a plati se dane. Kvuli prostoru, ktere zabiraji auta mesto chudne. Proto se da se rict, ze auta jsou dotovana.

PvvS

Byty na ulici ?

Y.K.

Zajímavé ovšem je, že vám vadí kastování jen jedním směrem. Vlastnit auto není žádné právo, je to privilegium a soukromý majetek a lidi kteří zastávají opačné hodnoty to dnes musí strpět (že jsou ulice hnusné, hlučné a plné jedovatých plynů) – bavíme se o městě.

Ve skutečnosti se to danými kromy začíná (pomalu) vyvažovat zpět k vyváženému využití prostoru města.

marek hudec

mýlíte se, nezpochybňuji stanovení parkovného jako takového, co odmítám, je nastavení poplatku z vozu podle člověka, kterému patří…….parkovné podle váhy vozu? budiž, podle zabrané plochy? proč ne, ale francouzký komunismus NE

Y.K.

V tom případě se z Francie klidně odstěhujte. Nehodnotím místní rozhodnutí, která se mě nijak netýkají (ani když tam zajedu odsud).

Zdrasa

Žádný socinženýrství, jen některé přestalo bavit tak štědře dotovat jeden druh dopravy na úkor jiných. Auta prokazatelně zabírají na počet přepravených osob hodně místa (kterého je ve městě málo) a produkují velké množství externalit, které nejsou zohledněné v ceně jejich provozu, ale někdo (zpravidla veřejné rozpočty) je nakonec zaplatit musí. V Lyonu na to jdou podle mě správně – žádné úplné zákazy, ale za luxus plaťte tolik, kolik nás to všechny stojí navíc. To není ani žádná ideologie, to je rozpočtová odpovědnost.

Jva

Zatím to vidím (převedeno na naše poměry), že plátce do eráru (co si našetřil na slušné auto a má takovou rodinu, jakou uživí) bude platit jak mourovatej, zatímco parazyt se smradlavým žigulíkem (kterého živí dávky dávky na děti a jiná „nezbytná“ sociální pomoc) dostane slevu…

Zdrasa

v našem autolandu je naprosto nemyslitelné jakékoliv omezování aut, natož nějaký takovýhle systém.Takže to ani nemusíme převádět.

Peeetr

A víte, že je u nás skoro nejmenší nezaměstnanost na světě? Takže nejde ani tak o parazity, jako o lidi co by měli raději místo málo placené práce stávkovat 🙁

Samo

Nikto nikoho nevyháňa, len normálne spoplatňuje zaberanie verejného priestoru. Skôr by som sa pýtal prečo doteraz individuálnu dopravu dotovali tým že za to neúčtovali nič.

Márty

Problém je v tom, že těch bezúhonných občanů, kteří jezdí v autě, je už prostě neúnosně moc. O to bizarnější je, že města provoz aut nepřímo dotují a některá si to holt uvědomují rychleji.
Tenhle systém nikomu auto nezakazuje, jenom do nějaké míry přestává jeho provoz dotovat. Bezúhonný slušný občan by měl pochopit, že každá služba má svojí tržní cenu.

Vojtech

Zkráceni věku doziti o 10 let ? jsi asi nikdy nebyl v severních Čechách… A část rodiny pamatuje, jak to tam před 33 lety vypadalo. Část jen proto, ze manželky strýci věk doziti 51, 57 a 63. A to byli v dolech jen na povrchu

Filip Jirsák

Když ti lidé svým ježděním v autě nebudou ohrožovat a obtěžovat ostatní a budou platit veškeré náklady, nikdo proti nim nic mít nebude. Zatím se nebavíme o žádném trestání, jenom o zmenšování privilegií.

ABC

Zvýhodněná sazba se bude týkat zhruba každé druhé rodiny.

Jako že zhruba každá druhá má 3 a více dětí? 🙂

Frantisek

Nebo je chudší. Chce to číst celé. 🙂

marek hudec

a zase se bude úředně stanovovat, odkdy je někdo „chudší“ a odkdy už „bohatší“
za bolšána u nás třeba takhle stanovovali, zda nemáte příliš velký byt a kdyžtak vám tam nasadili cizího člověka-podnájemníka
jako chápu, že komunismus vznikl ve Francii a má tam hluboké kořeny ale za těch pár set let, už snad všichni víme, že to NEFUNGUJE
pomáhat potřebujícím (nikoliv potřebným) bezesporu ano, ale rozdělovat společnost zaséváním závisti na chudší a bohatší je prostě špatně

marek hudec

předmětem článku, pane Sůro, je ovšem parkovací komunismus ve Francii, konkrétně v Lyonu a předmětem mé kritiky pak další byrokratická buzerace a levičácké kastování lidí – – ještě bych tak nějak pochopil sazby odstupňované podle plochy, kterou vůz parkováním zabere……ale motat do toho „po francouzsku“ chudé, bohaté a jiné lidské kategorie je pro mne zcela neakceptovatelné

marek hudec

irelevantní, offtopic a vás je tato forma diskuse nedůstojná – – nevěřím že nechápete podstatu, tak si prosím tyto adhominem invektivy račte nechat jinam
děkuji

BTW – taky se můžete zeptat Vy jste obyvatelem Kyjeva, že vám ty raketové útoky Rusů vadí

Filip Jirsák

Tak se smiřte s tím, že jiné je zase správné, že se chce jiná cena po chudých a jiná po bohatých. Například proto, že si dotyčný uvědomuje, že být bohatý nebo chudý není zásluhou zdaleka jen toho jednoho člověka – roli v tom hraje například i náhoda.

ABC

když je chudší, tak proč nejezdí MHD

Zdrasa

To zní celkem rozumně. Žádný úplný zákaz, ale za zvýšené náklady pro veřejné rozpočty více plaťte. A je fajn, že zohledňují řemeslníky, asi u toho fakt přemýšleli. Snad pořešili i invalidy, na to jsem v článku nenarazil, ale čekám, že to mají pořešený už z dřívějška.

Zlámalík

To by bylo, abychom ty světlé zítřky nevybudovali! Nejsem proti znevýhodnění větších aut, ale ty detaily se vymstí.

Peeetr

Všude je nějaké zvýhodnění, většinou je to na první auto na bytovou jednotku, tady to dělali víc na počet lidí, tak zvýhodnili rodiny s třemi dětmi. Ti chudí ve skutečnosti ve velkých francouzských městech vlastní auta podstatně méně než i třeba v Česku.

JiP

Docela zajimavy pristup. Mame tri deti a MPV (Tourana) nemame jen tak ale protoze to auto fakt potrebujeme, nemluve, ze nas v tom aute jede mnohdy 7. Narozdil od vetsiny SUV, ktera si casto majitele kupuji jenom pro honeni ega.

Patrik

A potřebujete to SUV? Se třemi dětmi ještě můžete jet na cargokole a delší cestu vlakem.

JiP

Touran neni SUV. A zkuste jet v peti s 5 koly o vikendu na vylet vlakem. Ne ze by to technicky neslo zvladnout, ale mnohdy jsou mista kam jezdime vlakem zcela nedostupna, ale hlavne, jet autem je pro nas nesrovnatelne levnejsi.

yxc

Dneska už si MPV takřka nekoupíte, takže i ti, co dřív měli MPV museli někam přesednout, pravděpodobně do SUV. U většiny SUV se rozhodně nedá říct, že by to byly nějaká auta do terénu. Jsou to spíš taková MPV s přední kapotou. A zvlášť u malých „městských“ SUV je to jen víc místa na menším půdorysu + snažší nastupování. Což je asi argument velké části především starších nakupujících. A na nová auta mají především firmy a lidi, co už se stihli zabezpečit, což nebývá ve 20 letech. Takže odtud asi plyne ta jejich popularita. O honění ega jsou hlavně ty… Číst vice »

Bobek

(Nemá tam být „míň místa na větším půdorysu“?)

peter

Takze podme rozmery skodoviek. Bezne auto v Cechach nizsia stredna trieda

Octavia 4.7m x 2 m dlzka x sirka
SUV Kamiq 4.2 x 1.9 m
SUV Karok 4.4 x 2 m
SUV Kodiaq 4.7 x 1.9m

Takze ktore SUV ma pri skodovke vacsi podoris ako Octavia ?
Napriklad take SuperB ma na dlzku 4.9 m.

Peeetr

Reálně v EU tvoří většinu nových SUV malá suvečka, která začali lidé kupovat nejen kvůli lepšímu nastupování, a taky že „normální“ auta blbí designéři už tak snížili, že se hlavně ve městech často začali poškozovat o rantly a retardéry.

peter

Este napr. moj 20 rocny Focus combi ma na dlzku 4.4 metre. Velkostne zaostava len za nejvacsim skodovackym SUV-ckom
Nova Hyundai I30 combi ma na dlzku 4.6 metra. Za najvecsim skodavackym SUV zostava len 10 cm na dlzky. A co som si vsimol, tak ich jazdi u nas dost a nejako som nepostrehol, ze by vodici mali problem s parkovanim.

Kubrt

Jen k té hranici sociálně slabých: svého času (možná stále?) v ČR platila jakási daňová hranice pro „sociální bydlení“ – toto se bralo do výměry bytu 120 m2 🙂 Takže spíš než hledání, kdo je sociálně slabý a kdo už ne, bych to chápal jako hranici určenou s ohledem na nálady občanů-voličů.

JiP

Snazsi nastupovani mate do mnoha jinych aut a nemuseji byt zrovna SUV, treba VW Golf, mame doma Yaris a ma take sedacku slusne vysoko. Snazsi nastupovani je casto jenom vymluva casto vykoupena slozitym parkovanim takovych vozu. To co vidim bezne u supermarketu za parkovaci sceny…….

Twix

Mě tento přístup ani nijak nepohoršuje, přestože máme ojetý Ford S-Max (také právě kvůli občasnému převozu většího počtu dětí, a druhé auto by bylo pro nás zcela zbytečné), ale do centra velkých měst s tím prakticky nikdy nejezdím. Když někdo nemůže přijet metrem a blokuje velkým autem ulice a parkování v centru, ať platí o něco víc.