Luxair si objednal čtyři Boeingy 737 MAX 7, bude jejich prvním zákazníkem v Evropě
Boeing 737 MAX 7 v barvách letecké společnosti Luxair. Zdroj: Boeing
Pro vlajkového dopravce Lucemburska jde o další nákup u Boeingu, letos v březnu si už objednal čtyři letouny 737 MAX 8. Než je stihne převzít, pronajme si ještě letos dva tyto stroje.
Proč se kupuje B-737M, když se může koupit efektivnější A220 nebo E195?
Asi si vyhodnotili, ze jsou pro ne efektivnejsi -7. Jiste vedi, ze ta efektivita jednotlivych typu je relativni. Zalezi na mnoha faktorech.
A co takhle typové oprávnění, co údržba? Používat pokud možno jeden typ/rodinu je u malého dopravce logické…
Spíš se divím že vyhodnotili že užijí MAX7, ta má objednávek jako šafránu… Osmička zvládne všecko co sedmička, opačně to ovšem neplatí. Pořízení bude levnější o pět procent, a na palivu by si vzala tak o dvě procenta víc, zato by ovšem měli citelně větší flexibilitu…
Ne nadarmo ty nejmenší modely z každé rodiny vymřely (A318), případně jsou na vymření (B737, A319).
A319 má nezastupitelnou úlohu při letech ve vysokohorských destinacích a letištích.
Spise nesouhlasim. Avianca leta LPB-BOG (3,5h let z nadmorske vysky 4060m) i s A320neo a nezda se, ze by s tim meli problemy. Vyssi letiste jsou uz jenom v Cine a ty lety jsou z nich vyrazne kratsi nez 3,5h (tedy je treba mene paliva a nizsi vzletova hmotnost). Nerikam, ze neexistuje situace, kdy je A319 lepsi volbou, ale moc casto to realne nenastava.
Rekl bych, ze to maji dobre spocitane.. ono ta MAX7 ma o nezanedbatelnych 560km delsi dolet nez MAX8, navic pro starty ji staci kratsi draha. Troufam si tvrdit, ze to maji vse dobre spocitane. Nepochybne v tom hrala roli i cena, ktera u letadla, ktere stale ceka na certifikaci, muze byt zajimavejsi nez u jiz letajici M8.
Také mě to trochu překvapilo, v poslední době je zásadní odliv od „krátkých“ provedení této kategorie (krátké 737, A319) a táhnou naopak spíše ty prodloužené verze jako A321 a snad v později Max10.
Nicméně asi to v rámci malé flotily to může mít význam a benefit proti A220 nebo E195, že zůstane jednotná a jeden type rating.
Maximalni kapacita 737-M7 je o par sedacek vys nez A220 a o hodne vys nez u E195 (je to 172 vs 160 vs 146). Dalsi veci je typovy vycvik (kdyz uz nyni letaji se 737..), pripadne servis. No a posledni promennou muze byt taky cekaci doba na dodani :), ktera konkretne u Airbusu je na dlouhe roky dopredu plna.
Tak uvidíme, zda to nebude stejně jako s větším MAX em 8 vždyť po tom průserů z roku 2018-19 je zachránil COVID a 2 roky lock Downův. Tak snad nemají něco podobného v rukávu znovu