Lufthansa vrátí A380 do provozu, superjumbo zažívá vzkříšení

Airbus A380 v barvách Lufthansy. Foto: LufthansaAirbus A380 v barvách Lufthansy. Foto: Lufthansa

Navrácením největšího osobního letadla do flotily reaguje společnost na strmý nárůst poptávky.

Zpět na článek
47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Stara skola

Tuhle informaci mi poslal mailem (stejne jako statisicum dalsich zakazniku) primo CEO Lufthansy. Spolu s tim, at se letos v lete pripravime pri cestovani letalem na komplikace. Takze za me klasicke PR odvedeni pozornosti – letos sice parkrat neodletite, ztratime vam kufry a ocekavejte bezne zpozdeni, zato vas pristi rok odmenime A380.

XYYY

Odříkaného chleba největší kus – české přísloví ….

avijan

Není to tak dlouho, co nejrůznější experti i v samotných leteckých společnostech oznámili soumrak a víceméně konec téhle supermašiny. Po necelém roce vstává pomalu Fénix z popela. Vzhledem k obrovské setrvačnosti realizace myšlenky znovu uvedení A380 do provozu až za rok, je to poněkud riskantní krok, i když bohulibý záměr. Dění ve společnosti je tak turbulentní a nevyzpytatelné, že není možné ani s malou mírou pravděpodobnosti, jež by aspoň určitou rentabilitu jejich provozu zajišťovala, úspěch plánu předvídat. Horší než věštění z křišťálové koule…

PAN

Trefně popsané a dobře napsané.

Air Traveller

povime si za rok … v tuto chvili mi prijde, ze letecke spolecnosti malinko odmitaji prijmout realitu pristich mesicu …

nicmene, to, ze se par a380 reaktivuje, jeste neni “vstavani z popela”. bohuzel. a nebo bohudik?

Alexandr

Asi největší uplatnění mohou mít A380 na vnitrostátních relacích, kde bývá zpravidla vyšší poptávka cestujících než u mezinárodních letů. V případě Lufthansy připadají v úvahu relace Berlín–Frankfurt nebo Hamburk–Mnichov, kde teď létají menší letadla každou hodinu. Místo nich by mohly letět A380 každé 2 hodiny. V mezinárodní dopravě mě napadají TOP turistické destinace (Londýn, Paříž, Řím, Mallorka) nebo hlavní směry migrace (Istanbul, Moskva?). Ale jako laik samozřejmě netuším, kam nakonec A380 zamíří.

Sten Meller

Tak do Moskvy vas ted Lufthansa rozhodne nevezme.

Alexandr

Tak je otázkou, kdy a zda vůbec budou některé protiruské sankce ze strany EU uvolněny, včetně zákazu letů z EU do Ruska. Pokud válka na Ukrajině skončí brzo nebo se prohloubí krize EU, může příští rok tlak na zrušení sankcí zesílit a některé současné sankce uvolnit. To by se pak LH a další evropští dopravci mohli vrátit do Moskvy či Petrohradu nebo k letům do Asie přes Sibiř. Naopak vzdušná blokáda Běloruska může trvat celá desetiletí (podobně jako blokáda Kuby ze strany USA), tam se přímé lety z Evropy jen tak nevrátí. Bělorusko je z pohledu EU bezvýznamná země (ve… Číst vice »

David

To jakože místo dvou A319 pro cca 140 poletí jedna A380 s kapacitou cca 450 míst?
Vnitrostátní provoz se mi zdá jako nesmysl s 380. Spíše to vidím na nějaký střední dálkové linky než 40 minutové skoky po Německu.

Apex

Domácí linky s A380 jako feeder? Zajímavá myšlenka 😂, ale to by asi nefungovalo… kapacita není jediná veličina, kterou je potřeba posuzovat, jsou i další provozní záležitosti… Jinak, náklady na rotaci jsou asi 3,5x větší než u 320/320neo (113000 € A380, 33000 € 320), ale ok, vzhledem ke kapacitě je rozdíl na nákladové ceně na sedačku 20€ v neprospěch A380. Ale čistě teoreticky a aby enviromentalisté nedostali psotník, tak by muselo létat za 1x za 4 hodiny…

Karel

Japonci to tak tuším dělali s B 747 mezi Tokiem a Osakou

Apex

Ano, to souhlasí, ale je tam zásadní rozdíl, který jsem zahrnul do formulace „další provozní záležitosti“. Na požadavek provozu wide body na vnitrostátních linkách v Japonsku byla vyvinuta speciální verze 747, a to Boeing 747SR pro lety na krátké vzdálenosti, které měly nižší kapacitu paliva a větší payload. 747SR měl, pokud se nepletu, prodlouženou životnost až na více než 50 000 letových cyklů během 20 let provozu (standardní verze 747 měla cca 25000 cyklů za 20 let). Model měl proto zesílenou konstrukci trupu, křídel a podvozku, aby bylo kompenzováno zvýšené namáháním vlivem většího počtu vzletů a přistání a rovněž byla… Číst vice »

Tomáš

Praha – Ostrava s A380 🤣

Air Traveller

to byl vtip, nebo je to mysleno vazne?

1. ten smysl mensich letadel co hodinu dve je v tom, ze se jedna o feedery zajistujici prisun lidi na navazne lety. pro cestujicijo je podstatne vyhodnejsi, kdyz si muze vybrat ze spoju co dve hodiny, nez aby priletel do Mnichova rano … a pak tam cely den cekal na let do Asie

2. jednim z nejvetsich problemu a380 je jeho ekonomika. a to se bavime o ekonomice na dlouhych trasach, ktere jsou nejlevnejsi. ekonomika a380 na kratke trase (kde stoupani zabere treba pul doby letu) je pak jeste katastrofalnejsi

Apex

Re. 2, v první chvíli mě to napadlo také, ale když jsem to spočítal, tak paradoxně to není až taková tragédie, viz. moje první odpověď na Akexandra. Jistě, náklady na let jsou u 380 násobně vyšší, ale násobně vyšší je i kapacita, takže za určitých podmínek by to ekonomicky mohlo i vycházet.

Stan

Mám takový vlastní žebříček obdivuhodných letadel: SR-71, Concorde a A380. B747 mne nikdy nijak neuchvátil.
S prvními dvěma se neproletím, ale s tím třetím mám ještě šanci… 🙂

Petr

A380 je možná zajímavý letadlo z inženýrskýho pohledu. Z pohledu cestujícího je to prašť jako uhoď.

q89

To ani ne, je to velký jako kráva 🙂 spousta místa uvnitř a ve vzduchu se to ani nehne.

Petr

A co ze je to velky jako krava? Je lepsi bydlet v panelaku nez v rodinnym dome, protoze panelak je velkej jako krava? Ve standardni konfiguraci jsou 4 sedadla z 10 „uprostred“. To je snad nejhorsi pomer vubec. Treba s Boeingem 767 se to z hlediska pohodli vubec neda srovnavat.

MHD

A je to zároveň nejtišší letadlo v kabině pro cestující.

Anonym

No, z pohledu cestujiciho je to asi nejpohodlnejsi letadlo, co jsem zazil. Tiche, klidne, prostorne…

Viajero

To (tiché, klidné, prostorné) bylo MD11.

Lieber Passagier

Ještě by mohli vrátit na palubu jídlo a vytáhnout do loga žluté kolečko a byla by to ta Lufthansa, kterou jsem měl rád … budu doufat!

Lubox

Economy v LH A380 byla stejnak katastrofa

PAN

Jak, čím a z jakého důvodu? Vlastní zkušenost?

Lubox

Ano, vlastní zkušenost a porovnání se Singapore, Asiana, Emirates, Air France. LH třeba vůbec nemá USB na nabíjení, ultra nepohodlné sedadla atd., pro dálkové lety z mého pohledu nejhorší produkt z A380 co byl na trhu.

PAN

Naděje umírá poslední 😉 Jídla se možná dočkáte, žlutého kolečka asi ne…. Ale doufáte, takže palec nahoru 🙂

Ondřej

Ještě to Airbus začne znovu vyrábět.

Tom

Od A380 je odvozené A350 takže krok zpět neudělají.
4 motorové letouny nebudou budoucností.

Jeřdno

350 je sice pořád o dost menší, ale ani já ve skutečnosti nečekám obnovení výroby 380. šistě hypoteticky bych si dovedl představit nějakou dvoumotorovou verzi, která bude z 380 opravdu vycházet

Y.K.

To je pořád dokola. 🙂 To že postupně „vytahují z kopřiv“ stroje co dávno vlastní a v pandemii uzemnili je úplně něco jinéo než objednávky (které dávno nejsou) a novovýroba. Kdyby někdo dal objednávku na 80 kusů A380, možná by se Airbus zamyslel, jestli by to ještě nějak nedali dohromady, ale nic takového není.

Jediné co to znamená je, že některé linky už jsou blízko původních čísel.

Jeřdno

Já s tím rozhodně souhlasím, to měla být nadsázka.

Y.K.

Jo, však tam také je smajlík, nechtěl jsem vás dusit, jenže on se toho ale pak někdo chytne. 😉

cbv

jeste , aby jim to mel kdo odbavit 🙂

Pedro72

Lufthansa obesílá zákazníky omluvnými dopisy „from the Executive Board to Lufthansa Group passengers“. Z vyznění dopisu se dá usoudit, že náprava není v dohledné době možná.

MartinS.

Nabíraji na odbavení na německých letištích asi 2000 lidí z Turecka, jak jsem slyšel někdy o víkendu ve zprávách. Jinak je to bída, uznávám… a nejen v Evropě. V LAX se včera čekalo na check-inu Lufthansy do FRA 1,5 hodiny. A na LGW to také nebyla v neděli žádná sláva.

Adam H

Ve Vídni jako bonus nefungují automatické buňky na pasovku 🙂 takže to byla taky paráda.

Apex

Na odletu v neděli to fungovalo v zásadě bez problémů (i když jen polovina). Asi nemají dost lidí na monitoring, v AT zase šílí z covidu….

Apex

To si myslím, že může být problém, zajímalo by mě, jak jim budou dělat bezpečnostní prověrky…. Když si vezmu, jak dlouho to běžně trvá, tak u zaměstnanců mimo EU to asi nebude lepší a protože to má být jen na sezónu, tak se trošku obávám, že budou akceptovat turecké…. A to tedy úplně nevím…🤔

PAN

Trefné! Koupáci to asi nebudou :)))))

Air Traveller

No, a uplne nejlepsi by bylo, kdyby si pak v ramci prechodu bylo mozne dat vylet s 380 trwba na Malorku (jako letos a loni s 747 a 350)… i kdyz tady byl duvod jiny …

Petr

Jo, kvůli hodinovýmu letu čekat hodinu jen než se ten krám naloží. To by bylo super.

VíKo

Podle mě ano. Kdo s tím „kramem“ nikdy neletel, by na ten zážitek dlouho vzpomínal. Proste to je nebeskej klenot. Pro mě. A jsem rád, že se na nebe vrací. Chtěl bych se s ním ještě proletět.

Karel

Souhlas. V sobotu jsem letě s A380 linkou SQ 25 z JFK do FRA a je to úchvatný stroj. A k tomu ten servis Singapurců. Za mě mnohem lepší jak u Emirates. Jak interiér a pohodlí kabiny tak servis.

MartinS.

No, jenže ten krám pobere lidi ze 3x B737/A32X, takže se to vlastně možná paradoxně urychlí.

Petr

Vy delate jako kdyby jedno letadlo nemohlo odletet dokud neskonci boarding dalsich dvou letadel.

Air Traveller

ano bylo … dal bych si to hned, i kdyz me teda a380 moc neuchvaxuje 🙂