Letecké společnosti Letectví

Lufthansa už nepočítá s A380, dálkovou flotilu čeká redukce na 7 typů letadel

Airbus A380 v barvách Lufthansy. Foto: Lufthansa
Airbus A380 v barvách Lufthansy. Foto: Lufthansa
Dopravce redukuje počet typů dálkových letadel kvůli snižování nákladů na 7.

Letecká skupina Lufthansa Group v příštích letech výrazně zeštíhlí svoji flotilu dálkových letadel. Kromě absolutního snížení jejich počtu dojde také k výrazné redukci počtu typů letadel. Změna se dotkne i největších osobních letadel světa. Vedení Lutfhansy poprvé potvrdilo, že s nimi už v budoucnosti nepočítá.

Vyplývá to z prezentace vedení firmy k výroční zprávě za loňský rok. Všechny A380 Lufthansy jsou od vypuknutí pandemie odstavené, dosud ale firma nikdy neřekla, že už s žádnými nepočítá.

Plán celé skupiny počítá se zjednodušením flotily na celkem 7 typů dálkových letadel. Společnosti definitivně vyřadí Boeingy 747-400, 777-200 a 767-300. Nejde jen o Lufthansu, ale všechny aerolinky patřící do skupiny. Austrian například tento týden poslaly do šrotu Boeing 767-300. Z flotily zmizí i všechny Airbusy A340-600 a A330-200. Skončí také nákladní McDonnell Douglas MD-11F.

Dopravce si od tohoto kroku slibuje snížení nákladů i spotřeby, pryč půjdou spíše starší typy. Do flotily se má naopak v příštích letech dostat nový Boeing 787-9 a 777-9. Od kroku si Lufthansa slibuje snížení nákladů i díky nižší spotřebě novějších typů. Jediným čtyřmotorovým zástupcem ve flotile bude Boeing 747-8i. Celkově postupně zmizí 150 letadel, nejen dálkových. Během roku půjde například o 40 Airbusů A320. V jejich případě jde ale o plánovaný konec: některé se blíží už třiceti letům věku. Během deseti let chce dopravce koupit 175 nových strojů.

Lufthansa má ve flotile celkem čtrnáct Airbusů A380. Většina dopravců je postupně začala vyřazovat, výjimkou jsou Emirates a nedávno také Singapore Airlines, které začaly s modernizací interiéru části odstavených strojů.

Plány Lufthansa Group v dálkové flotile. Foto: LH
Plány Lufthansa Group v dálkové flotile. Foto: LH
37 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
DM.

Škoda těch 747, A380, A340 a MD11. Moje nejoblíbenější letadla a bohužel už začínají být celkem vzácná. U těch MD11 nevím o žádné jiné evropské společnosti, která by je ještě provozovala, jen LH Cargo. I UPS zrušil některé linky s MD11 nebo je nahradil za jiná letadla. MD11 mi ještě před pár lety létal nad domem a teď už je celkem vzácný v eu. Škoda i těch A340, ty nelétají už skoro vůbec. Aerolinky prostě potřebují šetřit, a provozovat tyto letadla je dražší, tak se nedá nic dělat.

Zdenek

Těch jumb je věčná škoda…

Jiří Kocurek

To letadlo vzniklo v jiné době a pro jiný obchodní model. Dneska se více lítá přímo i z/do menších letišt. 747 ale mají tu výhodu, že je Boieng zkonstruoval také jako nákladní stroje. Takže v nákladní verzi ještě lítat budou.

Jindra

Mě osobně je nejvíc líto těch 340…

Ondra

Taky taky, měl jsem tu čest s A346 letět v polovině prosince 2019, paradoxně z Pekingu do Frankfurtu..

mrondy

Ano, a těch MD-11 stejně tak.. 🙁

Vlk

Je jen otázkou času, kdy tahle letadla budou potřebovat……..časem se situace může zlepšit díky vakcínám po celém světě a záhy bude cestovní horečka, všeho do čau.

Martin Csabo

Takže to automaticky znamená že Austrian končí s dálkovýma linkama, škoda :((

Mat

To určitě ne, třeba VIE-EWR se létá i teď. Bude se pro ně hodit A333 i B789.

Zdenek

Mají i 777?

Roman

FR24 uvádí, že mají 6ks B777-200

Martin Csabo

Jdou do šrotu :(((

Ivan

To těžko, vždyť je mají prakticky nové, cca 2-4 roky.

Martin Csabo

Ale oni nemají a333 nebo B789

Martin Csabo

VIE-EWR se lita bud s B777 nebo s B767 ale ty jdou pryč a s a320 to fakt litat nebudou

Kakulo

Tomu se říká šrotovné 😁

Jakub

Potkal A380 bude holt zanedlouho rarita. Kdo by to byl před pěti lety řekl.
Jinak třeba těch A330-200 po Brussels Airlines opravdu škoda…9 let stará letadla.

Martin Csabo

Spíš si myslím že ty se ještě prodaj, ale souhlasím věk 9 let je v letectví prakticky skoro nové letadlo

GPGP

Tak záleží hlavně na typu letadla, ale všechny krom A 350, B 737 Max či B 787 jsou technologicky stará letadla,
jak v rámci spotřeby či nákladů na údržbu 🙂

jirka

těhle proklamací tu už bylo, co bude dál nikdo neví to je věštěním z křišťálové koule. Konec covidu bude spíš politická záležitost.

Aleš K.

Zajímavé že teda v podstatě přestávají počítat s cestujícími v první třídě. Po vyřazení A380 a A340-600 jim tak zůstane pouze B747-8, což je zeštíhlení z jestli dobře počítám 43 na 19 kusů letadel. Poměrně velký útlum.

Y.K.

A co A350-900?

Aleš K.

Ta první třidu nemá, ne?

Y.K.

No jo, tak koukám, že máte pravdu (nevěděl jsem).
https://www.lufthansa.com/xx/en/35a

To jim obchodně nešla? Asi ne, když ji eliminují.

Aleš K.

No jsem byl právě taky překvapený. Že by byl odliv všech těch CEO a jim podobných k letům v bisjetech takový? Nebo možná usoudili že se spousta rozhodnutí dá udělat i přes „skype“ a nemusí se kvůli tomu „trmácet“ přes půl zeměkoule?

xcon

Nie, mnoho veci napr vo vyrobe sa skutocne neda tak lahko urobit cez skype/mail. Tento argument ked pocujem tak sa mi otvara nozik vo vrecku. Akoze ano, da sa dohodnut vyroba/dizajn s Aziou a cez mail/chat to trva tak 1-2tyzdne nervov ci ste sa vzajomne pochopili ( vacsinou pri jednom produkte ). A potom je tu druha moznost…sadnut do lietadla, za dopoludnie vybavit/upresnit celu kolekciu a na obed mozes ist spokojne na kacku a pivo.

Aleš K.

Ok. Tak jaký je dle tebe důvod toho útlumu poptávky, kterou generují právě typicky nejvyšší představitelé firem?

Původní Pražák

A tihle lidi, co řeší nějaké výrobní detaily, tam lítali první třídou? A asi taky nikdo netvrdí, že se na služební cesty přestane létat úplně, ale pokles tam jednoznačně bude. Možná ne tolik do Číny, ale po Evropě a mezi Evropou a severní Amerikou určitě.

Y.K.

No, lidem z výroby nikdo nekoupí First. Techniky nejspíš pošlou do ekonomické, obchodníky, když budou hodní a dělat profit, do byznysu.

Jakub

Nebylo F i u A333?

Aleš K.

Fakt že jo. Mea culpa. To hledím, to mi zcela uniklo. Měl jsem za to že ji má LH jen v těch třech érech. I na svém webu v sekci first class fleet píše jen o těch třech… Zas jsem o něco chytřejší 🙂

EM*

Potřebu Lufthansy koupit z každého typu letadla po cca 20 kusů jsem nikdy nepochopil.

Kalina

Snad aspoň dojde k vytěžení surovin z nich a recyklaci a neskončí odložená někde v poušti;)

Gwann

tak příležitost jak obnovit ČSA 🙂
koupit ve frcu značku a po Lufthanse starší letadla

Jiří 24

Co těmi staršími letadly máte na mysli? Hodně starý A320, B747, B777, B767? Na trhu jsou daleko novější letadla s nižší spotřebou, než toto.

Martin Csabo

A332 po Brussels airlines jsou 9 let staré

Mat

Ty by se hodily i pro Smartwings…