Lublin nasazuje místo trolejbusů naftové autobusy, donutily ho k tomu neúnosné ceny elektřiny
Dopravci změna ušetří v přepočtu 840 tisíc korun za měsíc.
V polském městě Lublin nedaleko Varšavy museli do provozu městské hromadné dopravy nasadit místo části trolejbusů dieselové autobusy. K neobvyklému kroku vedly dopravce ZTM Lublin vysoké ceny elektrické energie. S informací přišel web Československý Dopravák. Provoz elektricky poháněných vozidel se pro město stal neúměrně drahý. Lublin věří, že jde o dočasný problém, který pomůže vyřešit očekávaný zásah státu v podobě zastropování elektřiny.
Naftové autobusy nyní jezdí na pěti jinak trolejbusových linkách, dopravci tato změna ušetří měsíčně v přepočtu 840 tisíc korun. Jako příklad nárůstu cen uvádí dopravce linku číslo 161. Zatímco v červnu vyšla jedna jízda trolejbusu v celé délce linky s jízdní dobou v jednom směru 57 minut na cca 138 Kč, v srpnu šlo už o zhruba 489 Kč. Provoz dieselového autobusu nyní vyjde na jednom spoji přibližně na 324 Kč.
Lublinský trolejbusový systém je vůbec největší z polské trojice. V provozu je 8 linek. Trolejbusy spojují centrum téměř 350 tisícového města především s městskými částmi Abramowice, Majdanek, Węglin, LSM a ulicí Chodźki. Flotila vozového parku čítá bezmála 130 vozidel a délka sítě činí 76 km. V uplynulých 15 letech prošla místní síť bezprecedentním rozvojem, kdy došlo k výstavbě řady nových tratí, nové vozovny a k nákupu nových trolejbusů, včetně parciálních a článkových. Kromě trolejbusů poté dopravce ZTM Lublin objednal i první elektrobusy a na konci září letošního roku se dostalo už i na vodíkové autobusy. Sen o lokálně bezemisní dopravě ale získal trhlinu v letošním roce kvůli cenám elektrické energie. Dosud přitom platilo, že náklady na provoz trolejbusů byly v Lublinu nižší než náklady na provoz dieselových autobusů, ostatně i proto se jejich rozvoji v nedávné minulosti tak dařilo.