Lotyšsko přidává další peníze na přežití airBaltic

Airbus A220-300 společnosti airBaltic na letišti v Rize. Foto: Jan SůraAirbus A220-300 společnosti airBaltic na letišti v Rize. Foto: Jan Sůra

Lotyšská vláda rozhodla o další finanční pomoci svému leteckému dopravci. Ve společnosti airBaltic navýší základní kapitál až o 250 milionů

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Thisway

SWG je 2x větší než Baltic, žádá 3x méně peněz a navíc jen formou garance. A stejně je to špatně… A že SWG je soukromý? To jsou skoro všechny aerolinky a také pomoc dostávají. Nejnověji švýcarské: státní garance v přepočtu 40 miliard korun. 20x více než žádá SWG.

Ted

To nemění nic na tom, že Švýcaři dají peníze Swiss a Edelweiss které patří polostátní Lufthanse.

François

A co péče o peníze lotyšského daňového poplatníka, pane Sůro? Na tu jste v článku jaksi zapomněl :-)))

Nicky

Nevidím důvod, proč by u SWG stát neměl podmínit pomoc tím, že stejnou částkou musí přispět i akcionáři.

François

To je ovšem úplně jedno… airBaltic může v klidu krachnout, Lotyšsko přeci taky aerolinku nepotřebuje. Wizz, Ryan a LOT už se klepou, až to nahradí 🙂 A v Rize mohou mít více hřišť pro malé Lotyše…

Bivoj

A kdo ten podíl Číňanům prodal ?

RHood

SWG žádnou státní pomoc ve formě záruky ani komerční úvěr nemůže dostat. Nemá právní subjektivitu, nemá IČO, nemá DIČ. Žádná komerční finanční instituce to neudělá. Pak se tedy ptám, kdo bude příjemcem pomoci, QS nebo OK ? Určitě to budete vědět.

RAF

Pokud by se tak stalo tal by to byla pravděpodobně Smartwings a.s. ktera stoji v čele celeho koncernu.

Jirka B.

Otazka „do vetru“. O kolik za chteji navysit zakladni kapital stavajici akcionari SW group? Nevite nahadou nekdo?

nicky

Proč by to dělali když mohou bez rizika podnikat na účet státu?

Nekdo

Tak doufam, ze jeste bude zase mozne cestovat bez ponizujicich procedur a pak opet poletime poletime do Pobalti na dovolenou jako loni. Kdyz uz letos mne neceka zadna sluzebka smerem kam letaji…

Jirka B.

Tak tohle nechapu ty minusy. To jako vazne nekdo chce, aby se pred letem navzdy merila teplota, pichalo jehlou do prstu a tak podobne? A jeste by pridal kontrolu telesnych otvoru jak za totace, ne?

Nicky

Tohle je správný příklad – stát investuje do své společnosti 7 miliard.
Oproti tomu ČR bude ručit za úvěr soukromé společnosti 2,5 miliardy a až to spálí tak salámovou metodou dalších X (možná i desítky) miliard, protože když už tam jednou ty státní prachy budou, tak to přece teď nenecháme zkrachovat…

Filip

Ono se to vladě v pobaltí ale nikdy nevrátí, tady u nás je riziko daleko menší

petrs

A co je na to spravneho? Pujcka pro SW se Vam nelibi, vstup statu do SW se Vam libi, ale naliti cca 7 miliard do AB je v poradku? V cem je to jine?

Jan

Narod cesky… At delate cokoliv, vse je spatne. Bila je malo bila a cerna je moc cerna. Stado blbecku …

RHood

Prosím, můžete napsat kolik let pracujete nebo se zajímáte o airline industry ? Je to jiné v tom, že AB není charter airline jako QS. QS nikdy nebude patřit do skupiny klasických airlines, protože na to nikdy neměla, nemá a nikdy nebude mít. AB poskytuje dopravní obslužnost občanům Litvy a státu na rozdíl od QS ve vtahu k občanům ČR a tohoto státu.

Jirka B.

Ze by byl lotyssky stat akcionarem?

nicky

91% máte to v článku

petrs

Vzdyt podle Vas je vlastneni a rizeni statem spatne….

RHood

Není, pokud v čele jednotlivých resortů stojí lidi, kteří tomu rozumí a do vedení společnosti , kde má stát majoritu jsou dosazování skuteční odborníci a ne pouze politické loutky nebo kamarádi. Příkladem je náš stávající ministr dopravy, který si pořád myslí a veřejně to proklamuje, že airline, která generuje téměř 50% svých výnosů z charter přepravy a ACMI lease nebo jiné formy lease je airline, která zabezpečuje dopravní obslužnost pro občany a náš stát.

Nekdo

Tak tohle maji zrovna v Lotyssku dobre vyresene. Vlada vi, ze dopravne jsou temer ostrov – zadne prime vlaky do Berlina, Mnichova, Vidne, Varsavy nebu Budapesti jako u nas, takze jejich business je odkazan na letani. Proto kdyz byl AirBaltic v hluboke krizi, tak vypraskali mistni LuftJardy z managementu, najmuli zahranicni schopne managery bez vazeb na mistni trafiky a zadali jim poloticky ukol drzet aerolibky na cerne nule, protoze to pro ten stat je zakladno dopravni obsluznost. A dal jim do toho nekecaji. U nas? Skoda mluvit…

flyer83

Mate absolutne pravdu.Vyznam AB pre obsluznost Baltic statrs je niekde inde ako SWG pre Cesko.Navyse ich reputacia,dochvilnost a safety culture je niekde inde ako SWG.

RAF

No stát se tady ze dosadíme do vedení lidi kterým pod rukama zkrachovala jina aerolinka by tady jiste vyvolala vlnu emocí. Nicméně bavime li se o zahraniční aerolince tak je to tu prezentováno jako skuteční odborníci
Hm..

Ted

Mimochodem nemáte pravdu, není to stoprocentně státní. Vlastně jestliže tu stát opět vstoupí do SW tak to bude to samé. Takže pak už Vám státní půjčky vadit nebudou?

Nicky

To se mýlíte – stát si za tu investici u AB navýšil podíl jak je v článku uvedeno. Oproti tomu u SWG se zaručí za půjčky, protože majitelé to odmítají. Ti pak budou firmu dále řídit a stát může a pravděpodobně tomu tak bude o peníze přijít.

Tes

Opět si to ohýbate jak se Vám to hodí. Na stole jsou tři možnosti o SW a stát ještě nerozhodl do které půjde.

petrs

Myslim, ze SW nabizel statu i svoje akce… tudiz stat by mel podil… sle to se Vsm taky nelibilo…. Vam se nic nelibi, kde je nazev Smartwings, takze potvrzujete pouze a jen svoji zaujatost

nicky

Zase jste nic nepochopil – SWG požadují po státu 2.5 mio ručení za půjčky u bank. Chtějí firmu dál sami řídit a státu navrhují jako zástavu za to ručení část akcií. Pokud to přivedou na buben (což reálně hrozí) státu zbydou bezcenné akcie. Mimochodem žádná banka by jejich akcie jako záruku za půjčku nepřijala. proto to chtějí řešit přes stát.

Ted

Vás je úplně do nějakého fora škoda, vy by jste měl řídit tuto zem. Víte dopředu že to žádná banka nepřijde, víte dopředu že to přivedou na buben, já se vlastně divím proč dávno neřídíte nějakou aerolinku když už ne stát když víte vše líp ještě než se to stane.

nicky

1) píšu pokud to přivedou na buben a důvod je prostý – analytici předpovídají, že krizi nepřežije třetina aerolinek. Smartwings je horký adept protože není ani dost velký ani dost významný a nenabízí nic unikátního. Navíc má svých problémů i tak dost.
2) že akcie SWG nevezmou banky do zástavy je ten důvod proč majitelé požadují aby za úvěr ručil stát. Jinak by ten stát vůbec nepotřebovali a mohli jít do banky rovnou.

Vojta

Neboj, tohle vyresi otevreni zakladnich skol za par dni, nebude cas z lavice stale dokola chrlit jednu a tu samou myslenku…

Pavel

Tak to tedy myslíte špatně. S koulí, jako je se SW znepřátelený čínský investor, mají akcie SW, kterými Vy ostentativně máváte vůči státu tj. resp. nám daňovým poplatníkúm, jen cenu zlomku ruličky toaletního papíru!
Pokud Jarda Tvrdíků „umí“ čínského investora, bude to ještě mít velice zajímavý vývoj!

nicky

Vývoj bude jako vždy – zisky si nechají a ztráty zaplatí stát.

Pavel

Jako vždy jak kde! AF, LH, AI a další jsou také dokrmovány občany z daní. Ale AF, LH, AI, narozdil od páně Šimáně i Víka, jejich občanům slouží: udržují non-stop longhauly, vozí carga, zaskakují i pro politiky, humanitarní potřeby, non-stop repatriují, skvěle reprezentují při příletech debutantů (turistů, studentů, obchodníků, politiků). Kdysi obdobně fungovaly ČSA, nežli pan Šimáně ČSA vykostil a zmrzačil na nejpodřadnější lowcost rozvojového světa, kde pan Šimáně se před 1989 „učil řemeslo“ od kolonizátorů v rasistickém bandustanu vedle JAR. Viděl, že to fungovalo na Křovaky, Pygmeje a spol. tam, zkusil to i na Čechy. A ejhle: Češi ještě… Číst vice »

RadoP

Vy byste takové akcie chtěl? Kdo stanoví správou hodnotu akcií? Kdo řekne, kdy je nejlepší doba na vstup? Kdo za případný nákup bude odpovědný?

Něco mi tady smrdí…

Honza

Nicky…. já vím, ta potřeba je fakt silná. Taky mám někdy takové stavy. Ale tohle je článek o airBaltic. Opakováním vašich myšlenek ohledně SWG na každý článek tady mimo téma povede k jedinému… a to se vám povedlo.

Jenda

No, tak třeba tohle je příklad společnosti, proti jejíž záchraně ze státního bych neřekl ani půl slova.

Jan

Zas takovy slagr to fakt neni 🙂

Petr

Já neříkám, že je to šlágr. Ale narozdíl od Smrtwings je to rozhodně dobrá vizitka.