Automobily Silnice

Loni se vyautovalo 40 tisíc řidičů, podíl bodovaných je nejnižší od roku 2006

Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR
Dopravní nehoda, ilustrační foto. Autor: Policie ČR

Bodový systém loni vyřadil ze silnic téměř 40 tisíc řidičů. Ke konci loňského prosince bylo podle Centrálního registru řidičů evidováno přesně 39 906 osob, které dosáhly 12 bodů a nesmí tak dále řídit motorová vozidla. Nejvíce vybodovaných řidičů bylo evidováno ve Středočeském kraji (5 489), následoval Moravskoslezský (5 399) a Ústecký kraj (4 917). V tiskové zprávě to uvedlo Centrum dopravního výzkumu.

Ze statistik ale plynou i dobré zprávy. Podíl řidičů, kteří mají na kontě nějaký trestný bod, je nejnižší od zavedení bodového systému v roce 2006. Úřady v systému loni evidovaly 472 942 řidičů, kteří se dopustili nějakého přestupku (nebo trestného činu) započítávaného do bodového hodnocení. To je 6,9 procenta všech registrovaných řidičů. Naopak nejvyšší podíl bodovaných byl v roce 2009, kdy nějaký bod mělo 10,3 procenta všech řidičů. Nejvíce bodovaných řidičů bylo loni evidováno v Moravskoslezském kraji (64 962, 8,91% podíl na všech registrovaných řidičích), s odstupem následoval Středočeský kraj (54 102).

Slušněji jezdí ženy. Z řidičů evidovaných v nechvalné statistice bodového systému je 81 procent mužů a 19 procent žen. Ze všech registrovaných řidičů přitom ženy tvoří 45 procent. Ve skupině téměř 40 tisíc zcela vybodovaných řidičů vládnou muži ještě výrazněji (92 % vs. 8 %). Největší skupinu bodovaných řidičů tvoří muži ve věku 43 let.

Bodový systém neplatí jen pro občany České republiky. V systému bylo evidováno 52 328 řidičů, cizích státních příslušníků, kteří měli alespoň jeden bod. Na všech bodovaných řidičích se tak podíleli více než 11 procenty. Celkem 2 395 cizinců dosáhlo 12 bodů.

Rychlost, pásy, telefon…
Více než polovinu evidovaných jednání tvoří:
• překročení rychlosti v obci o méně než 20 km/h (ale více než 5 km/h); (31 %)
• nepřipoutání bezpečnostním pásem nebo neužívání ochranné přilby; (16 %)
• používání mobilního telefonu; (16 %)

„V důsledku nepřiměřené rychlosti bylo v roce 2019 usmrceno 195 osob (36% podíl), dalších 573 osob bylo těžce zraněno (27% podíl),“ uvedl ředitel Centra dopravního výzkumu Jindřich Frič. A dodal: „Více než čtvrtina osob usmrcených v osobních vozidlech nebyla připoutána bezpečnostním pásem, konkrétně 51 řidičů a 29 spolujezdců, a to jen v loňském roce. Pětinu nehod zavinili řidiči, kteří se plně nevěnovali řízení, například z důvodu používání mobilního telefonu. V důsledku těchto nehod bylo usmrceno 60 osob, což je třetí nejtragičtější příčina roku 2019.“

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
666
Host
666

Zajimavé je, že represe je uplatňována pouze proti řidičům. Proto správcům komunikací ve špatném stavu žádná represe uplatňována není.

Bob
Host
Bob

Řidič je povinen přizpůsobit jízdu stavu vozovky! Stav vozovky odpovídá tomu, kolik má vlastník komunikace peněz. Pokud se neplatí mýto za používání silnic, tak logicky nelze očekávat nějaký zázrak.

666
Host
666

Řidiči platí známky, mýto, spotřební daň….. Samozřejmě celé je to o tom, že výběr ze spotřební daně z paliv nejde celý do SFDI. Pokud by do SFDI šel celý výběr, tak jsou silnice jako víno – https://www.irozhlas.cz/ekonomika/dane-statni-rozpocet-statni-fond-dopravni-infrastruktury-spotrebni-dan_1906161123_nkr

Honza D.
Host
Honza D.

Přesně tak, řidič (provozovatel) platí státu na daních a dalších poplatcích víc než dost (např. klasická souprava tahač s návěsem je dohromady za 61000 na rok), ovšem značná část těchto prostředků skončí někde úplně jinde než v dopravě.

pozorovatel
Host
pozorovatel

„Pokud by do SFDI šel celý výběr, tak jsou silnice jako víno“
Tak právě přesně tohle bych si nikdy tvrdit netroufal.

Jan Sova
Host
Jan Sova

no s tím se dá nesouhlasit. U nás město (čti nenažrané zastupitelstvo) nasadilo 3 radary na řidiče a každý měsíc má PR článek v místním plátku, kolik že se to vybralo na „pirátech“ silnic…. O to méně je článků, kolik pozemních komunikací se dalo do provozuschopného stavu po dlouhotrvajícím předešlém stavu havarijním…

Dalibor
Host
Dalibor

Stašně moc by mne zajímalo, proč pásy mají stejný bodový hodnocení, jako jízda bez paltnýho oprávnění…. Koho ohrožuju tím, že se nepřipoutám???n Tady je jasně vidět, že body jsou jen prostředkem, jak kasírovat řidiče, honit je na polygony…
Pokutovat a bodovat se mnají přestupky, které ohrožují ostatní lidi.
Například:
Aklohol, rychlost, nedání přednosti, červená přejezdy… Ale přilba, pásy?
O své bezpečnosti a svém osudu nechť každý si rozhodne sám.

Y.K.
Host
Y.K.

Jo? A kdo bude platit záhranné práce, třeba rok na JIPce, případně doživotní invalidní důchod?
A nepřipoutávají se lidi s pocitem rozhodování o svém oudu, ale kvůli hloupému a nepoloženému pocitu, že zrovna jim se nic stát nemůže. Že je to blbost většinou zjistí zhruba jednu, dvě vteřiny před nárazem.

dada
Host
dada

No jestli se nepletu, tak na to každej platí povinný ručení, sociální a zdravotní pojištění. Tzn tyto „služby“ má každej předplacený. A na druhou stranu % vážných bouraček, kdy dávají pásy smysl, a reálně ochraňují, je opravdu vemi marginální. A co se týče přilby je to ještě diskutabilnější. Proč nejsu teda povinný pásy v autobuse? Ve vlaku? Přilby i při chůzi? Takový kus střešní krytiny nebo rampouch taky udělá cestou dolů pěknou paseku, pokud je v jeho dráze hlava… Kam až půjdemem v zaklínání se obecným blahem? Zakážeme cukr? nebo tučný jídla? Kouření a chlas nezakážem, páč z toho je… Číst vice »

Y.K.
Host
Y.K.

Jestli něco nenávidím tak je to ignorantství. Předplacené nemáte nic. Víte kolik taková léčba stojí? Vyčísleno je to průměrem kolem 5 milionů na vážné zranění. Zdravotním pojištěním byste to platil 210 let (bez jiných výdajů) při základní sazbě. Povinné ručení je na hmotné škody, zdravotní na léčbu, bohužel se najdou tací kteří hulí, v autě se nekurtují a pak to zaplatí ostatní. Pásy prokazatelně životy zachraňují. Neuvěřitelné, že ještě 50 let po tomto zjištění někdo tvrdí opak. A vzhledem k tomu, že jsou dnes všude airbagy je to bez pásů ještě větší risk. Ale můžete zkusit vyrazit čelní sklo kebulí,… Číst vice »

Ten co občas skutečně vlakem jezdí
Host
Ten co občas skutečně vlakem jezdí

A kdo to bude platit v případě že na tý JIP skončí díky pásům (tj. bez nich by nepřežil)?

Abysme se vyhnuli zbytečnému nedorozumění: pásy používám i v linkových autobusech i při NAD, pokud je jimi autobus vybaven. Ovšem nemyslím si že zapnutí pásu = god mode on.

Y.K.
Host
Y.K.

Úmrtí je společensky větší ztráta, ale zdravotnictví ušetří. 🙂

pozorovatel
Host
pozorovatel

Nejsem si ovšem ani zdaleka jist, že naprosto všechna úmrtí jsou vždy skutečnou společensky velkou ztrátou …

Y.K.
Host
Y.K.

No přiznám se, že jsem na tu možnost také myslel, ale obecné pravdy jsou holt obecné a mají výjimky. 🙂

Honza
Host
Honza

Při používání mobilního telefonu za jízdy by mělo být 12 bodů a k tomu několik hodin veřejně prospěšných prací. Nic horšího snad za volantem není.

Pe.tr
Host
Pe.tr

No ty jsi Janek . Věř mi , že jsou i horší věci i situace . Netrestáno a zákazníky vyhledávané jsou i dispeje různých do auta integrovaných hovadin místo tlačítek .

Adam H
Host
Adam H

To nechápu jak může projít nějakým posouzením bezpečnosti. Třeba takový nový Tuareg. Nechápu.

Jan Sova
Host
Jan Sova

panebože, kdy konečně někdo změní ten zákon o silničním provozu tak, aby bylo potrestáno „nevěnování se řízení“ namísto držení telefonního přístroje nebo jiného hovorového nebo záznamového zařízení…. Většina chytrolínů pak straší jenom těmi mobily, ačkoliv způsobů nevěnování se řízení je X….