Londýn oznámil datum otevření roky zpožděné nové městské železnice
Testování vlaků pro novou londýnskou linku. Pramen: Transport for London
Nová linka, která ponese v mapě londýnského metra fialovou barvu, bude plně napojena na stávající síť metra.
Ano, nove metro ucini mesto spravedlivejsim:DDD
Vzhledem ke zpoždění je z toho nakonec napínavý souboj, jestli se toho otevření samotná královna Alžběta dožije.
Jinak jde o železnici ne o metro. Přestupy jsou samozřejmě zajištěny.
A jaký je v tom konkrétně rozdíl?
Metro je uzavřený systém. Zde se jedná o železnici se vším všudy, tedy i s napojením na konvenční železniční síť. Můžete tedy nastoupit na vlak až někde v Readingu a vystoupit na Heathrow, v centru Londýna nebo v Canary wharf. Ze stavebního hlediska jsou tunely mnohem většího diametru, než metro. Vlakové soupravy jsou dlouhé až 200 a jedna přepraví až 1500 osob, čemuž odpovídají i rozměry stanic. Některé stanice jsou dokonce na každé straně napojeny na dvě sousední zastávky stejné linky metra.
Tak zrovna některé linky v londýnském metru napojené na konvenční železnici jsou.
Mimochodem, definici metra jako „uzavřeného systému“ bych nebral – v Japonsku je typické, že vlaky metra přejíždějí na konečných na klasickou železnici. To by tam těch meter moc neměli.
V Londýně mají dva druhy metra. Jedno „malé“ (Tube) s menším průměrem tunelové roury , a jedno „normální“, kam by se asi normální vlaky dostaly.
zrovna specialne v pripade londyna je rozdil mezi zelezbnici a metrem dost zasadni .)
Ma to záchod?
Zřejmě nemá, viz https://en.wikipedia.org/wiki/British_Rail_Class_345
V ČR je to jiný paragraf v Zákoně o dráhách, ne jako železnice, ale jako dráha speciální. Výhoda pražského uzavřeného systému je v tom, že všechny vlaky jedné linky metra mají stejné vlastnosti, tedy stejné rychlostní křivky. Tak se dá jezdit bezpečně, i když se intervaly zkrátí hodně „na krev“. Žádné jevy „na povrchu“ to nemohou ovlivnit – zpoždění vnějších vlaků, křižovatky, přejezdy, popeláři před tramvají… Jakákoli nepravidelnost, i třeba jen rozvětvení tuhle výhodu poněkud kazí. Také stačí mnohem jednodušší návěstní soustava.
A v Londýně se ten rozdíl ztrácí, podle mě tam i jejich metro může fungovat podle stejného zákona jako železnice.
Ale to taky může být teorie. Když jsem někde zabrousil na stránky zřizování železnic v Británii, tak tam byl často extra koncesní zákon na konkrétní trať.
Má to i 2 hlavní způsoby zabepečení – metrácké CBTC a železniční ETCS. Navíc je tam i starý britský AWS a TPWS, takže to může jet i po konveční žel. trati bez ETCS.
Připomíná mi to pražské „Metro S“.
Jen doplním, že „vnější úseky“, tedy Reading – nádraží Paddington a nádraží Liverpool Street – Shenfield jsou už nějakou dobu v provozu, ale tady se jedná o povrchové úseky na stávající infrastruktuře. Ale tunel skrz pod Londýnem pod vším, co tam je, je vskutku megadílo. Zpoždění jde dílem za stavbou, která se dlouho tvářila, že je vše OK a nebylo, po výměně vedení (nikoli trakčního) se to spravilo, ale pak se dlouho testovalo ETCS (Siemens) a tak.
Tým Crossrailu teď může pokračovat na diametru v Brně 😀
Myslím, že v plánu (nebo přinejmenším v úvahách) je projekt Crossrail 2, protínající Londýn zhruba v ose sever – jih.
Současný starosta Londýna měl tu drzost být z Labor party, což se již nyní projevuje ve financování (nebo jeho nedostatku) pro fungování TfL, která navíc počítala s tím, že již tři roky si na sebe Crossrail bude vydělávat. Navíc byla organizace – jako každá další přepravní společnost – zasažena drastickým propadem poptávky během covidu. V zemi vládnoucí Tory party odmítá poskytnout TfL podporu(bailout). Lze tedy předpokládat, že dokud bude toto „schizma“ trvat, mohou být plány na severojižní spojení odloženy. Navíc v Británii aktuálně běží další megaprojekt – výstavba HS2, takže je i otázka nakolik má země kapacitu pro souběžnou realizaci… Číst vice »
Žádná jiná linka TFL nemá v názvu “line.”
Crossrail se má jmenovat pouze “Elizabeth”.
“Elizabeth line” se to jmenuje na stránkách TfL, je tak označená na totemech i v tiskovinách.
https://www.crossrail.co.uk/#
Ano. Jde o oficiální název. Což je ta chyba.
Chyba nechyba. jsme v Anglii, ne v Německu 😀
Tak hlavně že to víte lépe než ty desítky, možná stovky odborníků kteří tím dennodenně žijí.
Victoria Line? Northern Line? Picadilly line? A spousty dalších. Nechápu.
Spíš je zajímavé, že Elizabeth Line bude mít vlastní brand stojící mimo Tube resp. Underground a Overground (nebo spíš někde mezi) .
co je na tom zvlastniho, ze neco, co neni ani underground a ani overgrpund, ma vlastni brand?
navic ted je to nova stavba – takze se to musi propagovat. a s vlastnim vrandě se to dela lip.
za par let to zapadne mezi soucasne a nikdo si to ani neuvedomi