Lokálku z Pňovan do Bezdružic čekají o víkendu velké oslavy 120 let od prvního vlaku

Motorový vůz M131 v zastávce Lomnička na trati Pňovany - Bezdružice. Foto: Bezdružická dráhaMotorový vůz M131 v zastávce Lomnička na trati Pňovany - Bezdružice. Foto: Bezdružická dráha

Po trati bude o víkendu jezdit historická lokomotiva "Čtyřkolák" a motorový vůz "Hurvínek".

Jedna z nejkrásnějších lokálek na západu Čech slaví o víkendu 120 let od jízdy prvního vlaku. Železniční fanoušky čeká na trati Pňovany – Bezdružice bohatý program, kdy na trať vyjede parní lokomotiva 434.2186 „Čtyřkolák“, historický motorový vůz M131.1515 „Hurvínek“ nebo historický autobus.

Parní lokomotiva vyjede v sobotu ráno z Plzně hl. n. v 9:20 hodin do Bezdružic, kam dorazí v 11:48. Pak bude jezdit v úseku trati do Cebivi a zpět. V sobotu s odjezdem z Bezdružic v 12:15 a 14:15, v neděli v 10:01 a 12:15, v 15:01 se pak celý parní vlak vydá zpět do Plzně. Opět z Bezdružic, ale jen do Kokašic a zpět, sveze návštěvníky také historický motorový vůz M131.1515 „Hurvínek“. Po oba dny v časech 10:40, 12:40, 14:40 a navíc v sobotu ještě v 16:40.

Svézt se bude možné i historickým autobusem Karosa ŠL 11 na zvláštní lince spojující Bezdružice přes Úterý s nádražím Teplá. Ta připomene nikdy nedostavěné přímé vlakové spojení z Plzně do Karlových Varů a umožní zájemcům z Karlovarského kraje se dopravit na oslavy do Bezdružic. V trase projektované dráhami je veden 21. ročník pochodu za dostavbu trati, který trasu dlouhou 15 km odstartuje v neděli 18. července v 10:00 z nádraží Teplá. Kompletní program oslav je na stránkách Bezdružické lokálky.

Nová atrakce lokálky: most přes přehradu s lávkou

Lokální dráha Pňovany – Bezdružice o délce 24 km byla uvedena do provozu 6. června 1901. Během 1,5 roku ji postavilo sdružení českého inženýra Viléma Plenknera a italského stavebního podnikatele Luigi Pelliho. Až do roku 1930 na trati jezdily převážně jen parní nákladní vlaky s povolenou přepravou cestujících.

Přepravovanou komoditou byl zejména čedič z lomu na Hradišťském vrchu, cihly z Trpíst, uhlí a dřevo. V roce 1930 byly na trať dodány motorové vozy Tatra, díky nimž se povedlo výrazně zkrátit jízdní dobu a zvýšit počet spojů pro cestující.

Od roku 2014 vlaky z lokálky nekončí ve stanici Pňovany na hlavní trati Plzeň – Cheb, ale zajíždějí až do Plzně. Bývalá stanice Nový Dvůr, dnes Pňovany, tím osiřela přestupujícími cestujícími, ale zase se stala v posledních letech oblíbeným výchozím místem pro návštěvu mostu lokálky přes údolí řeky Mže. Most je dlouhý 210 metrů a se svou výškou přes 50 metrů je jedním z největších na našem území.

Novodobou popularitu získal díky rekonstrukci s unikátní technologií výměny mostních polí na přelomu let 2018/2019. Nově doplněná zavěšená lávka pro pěší a cyklisty přes Hracholuskou přehradu se stala vyhledávanou turistikou atrakcí.

Přes léto pravidelné přímé vlaky Českých drah z Plzně do Bezdružic přivážejí do regionu množství turistů, jejichž cílem jsou Konstantinovy Lázně, hrady Gutštejn a Švamberk, Ovčí a Hradišťský vrch či údolí Úterského potoka nebo Hadovky. Díky aktivitám sdružení Plzeňská dráha se od roku 2001 se na trati konají pravidelně jízdy historických vlaků a na nádraží Bezdružice vzniklo malé muzeum věnované její historii.

Trať vedená romantickou krajinou je populární nejen mezi výletníky a trampy, ale oblíbili si ji i filmaři. Například na pňovanském mostě se natáčelo několik scén z hollywoodského filmu Babylon A. D. s Vinem Dieselem v hlavní roli. U Konstantinových Lázní vznikly za účasti několika filmových hvězd také záběry do filmu Nabarvené ptáče.

Tagy Bezdružická dráha trať 177 Pňovany - Bezdružice
16 komentářů