Lokálka do Lednice znovu ožije provozem, začíná sezona s Hurvínkem a Skaličákem

Motorový vůz M 131.1 Hurvínek. Pramen: České dráhyMotorový vůz M 131.1 Hurvínek. Pramen: České dráhy

České dráhy budou v provozní dny vypravovat vždy čtyři vlaky z Břeclavi do Lednice a zpět.

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kernteriér

Dalo by se někde zjistit, kolik a kdo vlastně ČD za tuto linku platí? Možná by se tím utnuly ty spekulace, co tu níže běží.

Ondra L.

Neutnuly. Tyhle zivouci kalkulacky by ty poztraceny tisicikoruny za muzejni exponaty hledaly dal. Kdyz stat potrebuje usetrit miliardy, nejlepsi cestou je zacit se stourat do historickyho spolku, kde rocne usetrime 10 tisic.

Kernteriér

Pravda, byl jsem asi trochu naivní.

xyz

10 000 Kč ročně? 🙂 Při dejme tomu 150 Kč/vlkm (což je docela střízlivý odhad, pokud si vezmu, že se jezdí se strojvedoucím i s průvodčím + při mizerném kilometrickém proběhu „12 km/h“) a při 41 dnech * 8 spojích * 12 km by šlo o bezmála 600 000 kč ročně. O to víc by mě, ve světle těchto srovnání s takto podstřelenými čísly, zajímalo skutečné číslo. Plus samozřejmě náklady na údržbu tratě Boří les – Lednice, pakliže je udržována jen kvůli tomuto. Plus tedy zvláštní, že provedení loňských investic nebylo podmíněno celoroční objednávkou (srov. s toutéž argumentací na Kozí… Číst vice »

Kernteriér

On snad kolega psal, že to je cena za motoráček do Lednice?

xyz

– Ne, nepsal.

– Pokud myslel jiný spoj než motoráček do Lednice, tak to bylo poněkud mimo téma článku, jakož i komentáře, na který reaguje + s nesouvisející částkou vůči tématu. Pokud myslel motoráček do Lednice, tak platí obsah mého předchozího komentáře.

xyz

A když už je řeč o těch sezónních historických/turistických linkách, přivítal bych i článek o lince do Zubrnic (v provozu v této sezóně již od 2. 4. 2022) včetně rozboru, jak je tak možné, že cena dopravního výkonu za tuto linku činí velmi vysokých 333 Kč/vlkm (za sólo „hurvínka“), tedy částku převyšující – někdy i výrazně – nákladové ceny za km provozu dalších Turistických linek Ústeckého kraje.

Bohumil Pokorný

Protože v ceně za linku je zahrnuta i cena za údržbu historické tratě,která nepatří do spràvy SŽ.Drtivá většina ostatních turistických linek jezdí jen po státní infrastruktuře.

xyz

V tom případě by bylo zajímavé vědět, kolik Kč/vlkm činí ten vysoký (protože potřebující pokrýt plnou výši nákladů na údržbu) poplatek za dopravní cestu. Při srovnání s ostatními linkami to vypadá, že by tvořil klidně i polovinu všech nákladů na vlkm. Mimochodem (pokud je to pravda) tím nespravedlivější by to celé bylo; resp. jestliže zubrnická trať nedosáhne na příspěvek od SFDI na údržbu tratě kvůli „podměrečnému“ počtu vlakových spojů za rok, tak už by možná stálo za to tam příslušný počet spojů doobjednat (obdobně jako do Kamenického Šenova, kde poté zřejmě byl ten limit překročen) a možná by to pro… Číst vice »

xyz

Mimochodem, letos poprvé jsou lednické vlaky posunuty tak, že dva dopolední spoje do Lednice, resp. dva odpolední spoje z Lednice, vážou v Břeclavi na rychlík směr Brno (ještě loni si o pár minut ujížděly). Také je tím pádem o to víc vidět rozdíl cestovní doby z Brna do Lednice při použití kombinace vlak-vlak s přestupem v Břeclavi (Brno hl. n. 8:36 – Lednice 9:50 h, resp. Brno hl. n. 10:36 – Lednice 11:50 h) vs. vlak-bus s přestupem v Podivíně (Brno hl. n. 8:36 – Lednice, nám. 9:30 h, resp. Brno hl. n. 10:36 – Lednice, nám. 10:30 h; mimochodem… Číst vice »

K.S.

Tímto se snažíte dosáhnout čeho? Toho aby se do Lednice přestalo jezdit, nebo aby se opravila Kozí dráha? Z vašich komentářů to není úplně patrné. Jinak bych Vás ještě upozornil, že na Lednické nikdy nebyl zastaven provoz (nebo jen na krátké období kdy nedošlo k degradaci dráhy) a zájem o její minimálně letní provoz je dlouhodobý a k dlouhodobému přerušení údržby tam nedošlo. U Kozí dráhy, pokud vím, byla situace jiná a provoz byl minimálně na nějaké části zastaven a trať došla do stavu nesjízdnosti v některých místech. A on může být hodně velký rozdíl v tom vyhádat si ročně,… Číst vice »

xyz

V roce 2021 bylo do úprav lednické trati vloženo 2,8 mil. Kč, viz https://zpravyzmoravy.cz/z-breclavi-do-lednice-bezpecneji-zeleznicari-modernizuji-provoz-na-malych-tratich/#:~:text=Nov%C4%9B%20se%20na%20trati%20kolem,ve%C5%99ejn%C3%A9%20zak%C3%A1zky%20vyb%C3%ADr%C3%A1%20jejich%20zhotovitele..

Čeho se snažím dosáhnout? Měření stejným či aspoň obdobným metrem (z pohledu Dobré správy je jedno, jestli někde je zámek či jiná turistická zajímavost; rozhodující – dle jejích jiných vyjádření – je přeci objem peněz vybraných z poplatků za dopravní cestu, resp. důležitost celotýdenní/celoroční objednávky).

I když O. K., ten rozdíl v kontinuální (ne)sjízdnosti tam je (nicméně i tady můžu dodat, že vcelku dlouho nesjízdná byla i trať na Moldavu, přesto pak došlo k opravě).

K.S.

Ano, loni byla velká investice i v souvislosti s tím že je to dráha, pokud se nepletu, provozovaná podle D1, upravovalo se PZZ, byly osazeny přejezdníky… Ale roky před tím to opravdu bylo o tom že tam na týden či dva najela MUVka, dvojcestný bagr a vyměnilo se pár (desítek) shnilých pražců. Ještě tu může být velký rozdíl v tom jak kraj jedná a v tom co za lidi sedí na příslušných složkách SŽ. JMK má o železnici dlouhodobý zájem a je dost možné že umí lépe vyjednávat, nebo že ta historie tam hraje roli. I když asi existují procesy,… Číst vice »

xyz

„JMK má o železnici dlouhodobý zájem a je dost možné že umí lépe vyjednávat“

– Jak jsem psal níže – vzhledem k tomu, že vlaky do Lednice vůbec nejsou integrovány v IDS JMK, předpokládám, že tyto vlaky vůbec nejsou objednávány Jihomoravským krajem.

– Stejně tak platí, že (vašimi slovy) dlouhodobý zájem o železniční dopravu má i Ústecký kraj.

– Na trati do Lednice taky žádná doprava na 10 let objednána není. Kdyby „se chtělo“, tak letošní rok může být provozně poslední.

K.S.

To že to není integrované do IDS neznamená že se kraj nějakou formou nezapojuje. Což se asi bude dát dohledat.

Ano, doprava může skončit třeba zítra, na druhou stranu pokud vezmete v potaz že se tam v tomto formátu jezdí minimálně deset let a turisticky ještě déle, tak šance že se to utne je malá. Respektive dost malá na to aby se kvůli tomu neudělala menší investice do trati.

xyz

Kontrakt JMK s ČD neobsahuje spoje do Lednice (což je jasné z principu, protože ten kontrakt uvádí, že pro vnitrokrajské spoje lze použít jen tarif IDS JMK).

Registr Smluv po zadání smluvních stran „Jihomoravský kraj“ + „České dráhy, a.s.“, nenachází nic o spojích do Lednice (jediné dohledatelné údaje jsou o dotacích na jednotlivé historické jízdy na různých trasách v JMK, ale i to bylo naposledy v roce 2019).

K.S.

Teď ale dohromady mícháte trať, o které se tu bavíme, a vlaky. Tady by se musely hledat dohody mezi SŽ a JmK a nevím jestli všechny jsou zveřejněné protože to nemusí mít formu smlouvy.

xyz

Provozovatelem těch vlaků jsou ČD, a.s., ne Správa železnic, státní organizace.

A ano, mělo by to mít formu smlouvy. A je-li v ceně nad 50 000 (ve vyčíslení bez DPH), musí být uvedena v Registru smluv.

Mnou výše odhadnutá kalkulace ukazuje, že požadavky na roční úhradu za provoz na lednické trati jsou násobně vyšší než 50 000 (nota bene když by smlouva byla víceletá), tzn. do Registru smluv jednoznačně patří.

kakov

A to je přesně to co mi vadí na stávajícím rušení trati, dělá se naprosto nahodile.

xyz

I kdybych tu částku rozpočetl do 20 let provozu, tak to máme:

ročně 41 dní * 8 spojů (4 páry) denně * tedy 20 let = 6560 spojů za 20 let.

2,8 mil. Kč / 6560 = bezmála 427 Kč/spoj, při vydělení 9 kilometry, které každý ze spojů ujede v úseku Boří les – Lednice, jde o cca 47 Kč/vlkm coby rozpočítání té částky.

P. S. Také jsem zvědav, jak se u všech těchto hurvínků apod. bude po roce 2025 řešit ETCS.

Aaabbb

To jsou zase srovnání toto. Všiml jste si, že toto je historický sezónní provoz, a ne běžná linka?

xyz

Všiml. A právě proto bych rád viděl měření stejným metrem od Dobré správy mj. v tom, že do některých tratí nechce vkládat peníze na údržbu s odůvodněním, že „to by se tam muselo jezdit celoročně“, zato u jiné tratě tak činí, přičemž sezóna tam je ještě kratší.

Kernteriér

A letos dokonce aspoň první dva vlaky v Břeclavi navazují na rychlíky od Brna. A opačně poslední dva spoje z Lednice dělají připoj rychlíkům na Brno. Velký palec nahoru, i když stále nechápu, proč to tak nemůže být i u zbylých dvou párů.

Lektor

Je zajímavé, že když loni proběhla rekonstrukce trati, tak nikdo nebyl tak zhrozený jako u Kozí dráhy ikdyž provoz je prakticky totožný. Ani ministr nebyl zhrozen a to je co říct….

Kubrt

Možná to je tím, že všichni chápou, proč jet na výlet do Lednice.

xyz

Takový výlet rozhodně nemusí být prováděn vlakem.

Ve směru jízdy od Brna jde dokonce o zajížďku. A návaznosti vlak-bus jsou i v žst. Podivín (a i v relaci Břeclav – Lednice jezdí autobusy dost často, a to včetně víkendů, tzn. návaznost od vlaků v Břeclavi lze zajistit i takto).

A linkové autobusy mají zastávku (resp. malý přestupní uzel) přímo u lednického zámku. Na rozdíl od vlaků.

Mimochodem, jedna památka UNESCO se nachází právě i u Kozí dráhy, leč u nezprovozněného úseku. 🙂

K.S.

Ten problém je malinko komplexnější než jeho prostá redukce na problém dopravní sítě. Jde o to že ten vlak je součást, byť ne hlavní lákadlo, celého turistického ekosystému v regionu a je tak od 90. let a pokusy o zrušení se setkaly povětšinou s nesouhlasem. Dejme tomu že je to jako v Praze zrušit Zámecké schody, nikdo tam speciálně kvůli nim nepojede, obešlo by se to bez nich, ale nebylo by to ono. Druhá věc je že kombinace vlak-vlak může stahovat část lidí z aut, protože už je to část toho zážitku. Pokud byste to chtěl řešit busem, tak buď… Číst vice »

xyz

Tak i Děčín (= výchozí bod Koziny) je historicky železničním městem, jehož levobřežní část je taky spojena s železnicí.

K.S.

Ale z pohledu historie železnice u nás a i jakési symboliky není u Děčína vliv železnice natolik prominentní jako v případě Břeclavi a naopak je asi známější pro spojitost s Labskou plavbou. Pokud bych chtěl hledat přirovnání, tak to co u Břeclavi představuje vlak do Lednice, by u Děčína představoval parník do Drážďan.

Lektor

To jsou ale nesmysly.

xyz

… a ještě bych dodal, že v (ani hodinové, ani kratší) zácpě to o víkendu (tzn. jediném období, kdy lednické vlaky jezdí a kdy se tedy dá hovořit o volbě historického vlaku vs. linkového busu) ani v Břeclavi nebude.

kakov

Mohu prosím vědět o jakou památku UNESCO se jedná? Děkuji

K.S.

To je skoro jako když doma řeknete že se na něco podíváte zítra někdo se zjeví minutu po půlnoci…

Jaký je význam, návštěvnost, Krupky a okolí a kde je proti tomu návštěvnost Lednice, Valtic a okolí?

Mě se tak nějak zdá že z vás cítím takové to: „Když mi chcípla koza, ať sousedovi chcípne taky!“

kakov

no Krupka, alespoň ta stará část je nádherná, určitě má potenciál stát se turistickým cílem, nemá se kvůli tomu rušit Lednice, ale mělo by se nějak začít na severu….

rozinka

Ono taky loni byl u vesla ještě jiný ministr než dnes…

Lektor

Tak ona se loni opravovala i ta kozí dráha. Respektive obě trati se opravovaly ve stejnou dobu. Jen jedné si všiml ministr, repektive jen jedné si všimli novináři. A politici dnes říkají jen to co říkají novináři (bez ohledu na stranu, aby mě někdo nenapadal).

xyz

Jak jsou ty vlaky vlastně provozovány? Nejsou-li integrovány v IDS JMK, předpokládám, že JMK není objednatelem, tzn. ČD je provozují na své „komerční riziko“? Nebo je objednává někdo jiný? P. S. I tady připomenu paradox – do Lednice 41 provozních dní za rok, na Kozí dráze 68 provozních dní za rok. V obou případech o čtyřech párech vlaků v provozních dnech. Že se vůbec Dobré správě vyplatí tu lednickou trať udržovat. Ba co víc – dokonce na podzim roku 2010 nebyla na „škrtacím“ seznamu tratí určených na odstřel, i když příjmy z poplatků za DC na ní nepochybně nepřesahují (což… Číst vice »

kakov

není tam nějaká nákladka? kvůli nákladce třeba přežívá Bochovanka a tam rozhodně nějaký velký provoz nebude

xyz

Do Lednice určitě ne.

Poštornou bych si nebyl zcela jist (i když bych odhadoval, že také už ne).

Tzn. mnou uvedené každopádně platí pro úsek Poštorná – Lednice; nejsem si tedy jist i úsekem Boří les – Poštorná.

Mimochodem, v tom roce 2010 byl původní bártovský předpoklad, že kde z tratí bez osobní dopravy by ČD Cargo chtělo nadále provozovat nákladní dopravu, tak by si muselo tu trať pronajmout a udržovat ji na své náklady. Viz https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/1312153-nektere-trate-bez-vlaku-se-mozna-zmeni-na-vlecky

Nakonec k realizaci tohoto plánu nedošlo.

K.S.

Do PKZ určitě ne, na vlečce jsou myslím snad i červené terče a polovička je ve stavu „Děti pojďte si hrát s výhybkou! A nepíchejte si pořád ten heroin.“ A v jakém stavu je ta zadlážděná část čert ví.

K.S.

Nákladka maximálně ad-hoc že Vám tam přistaví do Poštorné, nebo Lednice vagony, ale je tu jiný faktor patrně. Samotný region který je přes léto silně turistický a v BV je teoretická vazba na vlaky ze tří poměrně velkých měst. (Musel bych vidět JŘ) Za posledních deset let například výrazně vzrostl cykloturismus a to až natolik že místní to vytlačuje na úplně vedlejší cesty nebo do okrajových časů.

Franta Palkoska

Jaká nakládka funguje na Bochovance?

kakov

Jezdí se tam se dřevem, taky to asi nebude moc časté, ale něco tam jezdí

Franta Palkoska

Díky za info, je vzdycky pekny zjistit, ze na kolejich, ktere se jeví jako opuštěné funguje aspon nejaka doprava.

Pája

Za komunistů byla trať taky na seznamu. Zajímavý obrat přišel tuším někdy kolem 1989/1990? Nadbytečná M240 v Břeclavi v depu už byla oplocená, (měla sloužit k praxi učňů). Pak přišlo rozhodnutí ji znovu zprovoznit právě pro trať do Lednice.