Lodní výtah na Orlíku čeká oprava za 60 milionů. Zakázku zatím nikdo nechce

Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528Lodní zdvihadlo na Orlíku. Autor: Richenza – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=26727528

Lodní výtah na hrázi Orlické nádrže čeká velká modernizace. Zatím se ale zájemci o práci nehrnou. Státnímu podniku Povodí Vltavy

8 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
K.S.

Na Vltavě je krásně vidět jak se v průběhu času vyvíjel vztah státu k lodní dopravě, Vrané má ještě klasicky velkou a malou plavební komoru, teoreticky, tak mohou proplouvat dvě lodě zároveň, Štěchovice mají už jen jednu plavební komoru, byť pořád slušných rozměrů, pro lodě do výtlaku 1000t. Slapy ale už jsou nepřekonatelnou překážkou, na Kamýku jenom nějaká malá komora a Orlík to samé co Slapy.

Eskimo Joe

Jako firmu, Bureši, jako firmu 😎

Prngr

Nikdy se to nezaplatí
Stojí to tolik peněz, že první nástřel byl extrémně nízký
Ví někdo, kolik platí loď za cestu nahoru a dolů?

Pozorovatel

Je to zadarmo

Džamel

Zadarmo, jako skoro vše ostatní v lodní dopravě… Je to prostě ještě z dob, kdy jez, hráz a podobné věci byly brané jako překážka pro lodě za kterou rejdař nemůže… Teď by bylo na čase si uvědomit, že stavby na řece umožňují použití větších lodí.
Já osobně jsem pro, aby pro plavidla, která by tím místem projela před stavbou „překážky“, by to nadále měla zadarmo a ostatní za nějaké mýtné…

Martin V.

Ano, voroplavba tam byla odjakživa, takže když si mlynář postavil jez ku svému prospěchu, musel na své náklady udržovat vorovou propust. Tento princip se dodržoval až do 2. světové války (Štěchovice), po ní jen někde (Kamýk) nebo už jen teoreticky (Slapy a Orlík „s přípravou“ na zdvihadlo). Ale dolní Vltava, resp. Labe od Mělníka až po Střekov je podle mě jiný případ. Tam se jezy stavěly od konce 19. století primárně pro zlepšení plavebních podmínek a elektrárny byly jejich součástí jen při vyšších spádech. Nejspíš se to budovalo ze státního rozpočtu, ale jestli tam stát za zlepšení plavby někdy vybíral… Číst vice »

pozorovatel

V Německu taky zadarmo pro malé lodě, pro velké nevím. Je to jak silnice, kde se neplatí mýtné.

Návštěvník

Oficiální stránka výtahu: http://www.rvccr.cz/vodni-cesty/zdvihadlo-orlik