Lodě mohou do Viselského zálivu bez svolení Rusů, Polsko otevřelo průplav

Slavnostní otevření průplavu přes Viselskou kosu (17. září 2022). Pramen: ministerstvo infrastruktury PolskaSlavnostní otevření průplavu přes Viselskou kosu (17. září 2022). Pramen: ministerstvo infrastruktury Polska

Ode dneška mohou kanál využívat malé lodě a jachty, větší nákladní lodě se dočkají až příští rok s vylepšením příjezdové cesty k přístavu Elbląg.

31 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Asd

Jako gesto a ukázka síly dobrý. Nehledě na diversifikaci. Ale čistě z ekonomického hlediska je to nesmysl. Jelikož mají kousek jiné mořské přístavy přes které jde podstatně větší objem zboží.

zdeva

Nezávislost na Rusku k nezaplaceni…

npm

Na všechno ostatní je tady Mastercard. (pokud si tu reklamu vybavuju správně)

jkjk

No nevím, když jsem když jsem kdysi četl zprávu o zahájení výstavby, tak mi to přišlo jako vyhazování peněz. Ani z dnešního hlediska to moc smysl nedává (leda snad strategicky), ty maximální rozměry jsou taková větší říční loď (max 200 TEU), k velkým mořským nákladním lodím to má hodně daleko (ale víc asi opravdu až do Elblagu nedopluje).

kakov

A až jim rusák zakáže plout svým průplavem? Tady to není o vyplatí/nevyplatí, ale dostanu/nedostanu se tam to se ty finance posuzují trochu jinak, navíc jak znám Poláky „obejít“ rusy má pro ně i symbolicky význam

Frantisek

Kdyby šlo jen o rekreační plavbu, pak to zase tak strategické není. Pro obří nákladní lodě mají jiné přístavy, ale možnost provezení menších nákladů k části území se může hodit vždy – a to i lidem nevlastnícím jachty.

zdydy

Jenže aspon něco postaví, u nás se to připravuje a diskutuje 10 let a pak vidláci to sabotujou.

lada

mohli by přiložit mapu

Jan Sůra

Je na ni hned v úvodu odkaz

Pavel Q

Mimochodem na Novinkách mají titulek „zaplatí se za tisíc let“. Dle toho článku plavba opravdu nemá strategický význam.

Leipaer

Hloupý bulvární titulek. To je jako počítat ekonomickou návratnost armády.

Filip Jirsák

Chápe někdo význam těch kruhových objezdů okolo? Chápal bych význam dvou mostů a objezdu okolo – když bude otevřen polední most kvůli průjezdu lodě, půjde to objet přes půlnoční. (I když vzhledem k tomu, kam tam silnice vede, bych tam tipoval minimální intenzitu dopravy, takže by se tam klidně mohlo počkat.) Ale k čemu ty kruhové objezdy, když nedává žádný smysl jezdit tou čtvrtinou uvnitř toho velkého „oválu“?

P_V

Abyste projel zpátky od hranic přes polední most.

Petr

Nevím jak teď, ale v letní sezóně je ta silnice věčně ucpaná – ona Krynica Morská je takové poměrně velké letovisko, navíc spousta lidí se chodí dívat na hranici s Ruskem. Je to jediná příjezdová komunikace tam, navíc v létě s rychlostí omezenou na 40 km/h a poměrně často hlídanou rychlostí policií. Kolony jsou tam velké, nechtěl bych tam čekat, až propluje loď. Ale ty objezdy nevím..

Martin

Północ = sever, południe = jih. Takže severní a jižní most.

Leipaer

Mosty jsou otočné. Když proplouvá loď, tak je vždy alespoň jeden most otevřený, takže silniční doprava nemusí čekat.

P_V

Délka 100m mi připadá trochu málo, ale asi si to vyhodnotili.

Petr

Krásná stavba. Jezdíme tam na dovolenou, takže to sleduji od začátku. Nadmořská výška moře i zálivu je stejná, stavba vznikla kvůli tomu, aby se nemíchala slaná voda se sladkou – nevěděl by někdo, jak to funguje? Nike jsem to nenašel a docela by mě to zajímalo.

MaT

Tak když by se dostávala jen sladká voda do moře, tak to asi nevadí, tam se to v pohodě naředí (stejně jako se do moří a oceánů na celém světě vlévají „neslané“ řeky). Hlavní je, aby to nebylo obráceně… Možná taky díky tomu, že ta laguna má nějaké přítoky a převažuje proudy vody z laguny do moře, tak se počítá s tím, že se slaná voda do laguny tolik nedostane. Ale s dalším průplavem by to problém být mohl. Pokud tam je něco jako plavební komory, tak by to asi omezit šlo. Když tam zrovna žádná loď plout nebude, budou… Číst vice »

Petr

No jo to je dost dobře možné, logiku to má. Hledal jsem problém, kde asi žádný není, ale pořád jsem o tom musel přemýšlet… Děkuji.

Dodo

Balt sám o sobě obsahuje málo soli, tento záliv ještě míň a tabulkové se jedná o sladkou vodu.

IBM

Ono jde, více než o slanou vodu, hlavně o biotop…

ABC

A námitky ekologů jsou rázem vypořádány. No jak se říká všechno zlé je pro něco dobré….

K.S.

U této stavby se to asi dá pochopit, rozhodně by se ale nemělo současné situace zneužívat pro protlačení problematických projektů, nebo třeba prolomení těžebních limitů a boření dalších obcí.

Pavel Q

Nějaké ekologické argumenty tam byly. Proto se projekt upravoval tak, aby jim bylo vyhověno.

ABC

Jo. Řešili to od devadesátých let a zrovna teď se to všechno povedlo upravit ke spokojenosti všech 🙂

LudaL

Jak zrovna teď? Teď se jen otevírá. Vypořádání s ekologickými námitkami muselo proběhnout před pár lety

Juraj

Jakože koncem února poprvé kopnuli a teď je hotovo? To asi neee.

ldx

Začali se stavbou asi před 3 lety.

Dodo

Konkrétně někdy v roce 2020. V létě 2020 tam ještě byla „nepoškozená příroda“.

npm

Nedělejte si iluze, jak se za vlády „Práva a Spravedlnosti“ upravují věci ke spokojenosti všech.