Litvínov chce kvůli zpoždění rekonstrukce tramvajové trati do Mostu odvolat šéfa dopravního podniku
Vedení Litvínova kritizuje dopravní podnik i za letní krizi s nedostatkem řidičů.
Litvínov navrhl odvolat ředitele Dopravního podniku měst Mostu a Litvínova Daniela Dunovského. Důvodem je podle litvínovské starostky Kamily Bláhové (ANO) nezvládnutá příprava největší investice společnosti z poslední doby. Firmu vlastní Most a Litvínov, většinovým vlastníkem je Most.
Primátor Mostu Jan Paparega (ProMOST) ČTK řekl, že nesdílí názor Litvínova, že by bylo nutné odvolávat ředitele. Dunovský uvedl, že věc nechce komentovat. Zmíněnou investicí je modernizace tramvajové trati mezi oběma městy za 700 milionů korun, z čehož 470 milionů má pokrýt dotace. Stavbaři při práci narazili na dva mosty, které bude nutné kvůli jejich špatnému stavu zřejmě strhnout a postavit nové. Na zpoždění minulý týden upozornil jako první deník Zdopravy.cz.
„O problému se vědělo od května a nic se neřešilo. Nemáme od dopravního podniku žádné informace ohledně investice, nevíme, co můžeme čekat,“ řekla dnes novinářům Bláhová. Plnou podporu litvínovským radním vyjádřili na konci září zastupitelé. Bláhová uvedla, že potíže s dopravním podnikem, který zaměstnává 400 lidí, má Litvínov dlouhodobě.
Kvůli zpoždění prací vedení dopravního podniku jedná o změně harmonogramu projektu. ČTK to v pondělí řekl ředitel Dunovský. Trať dlouhou deset kilometrů začali stavbaři opravovat v dubnu. První etapa se týká čtyřkilometrového úseku Záluží – Litvínov, kde místo tramvají jezdí náhradní autobusy. S ukončením prací se počítalo v závěru letošního roku. Stavbaři však objevili na místě problémy, s nimiž projekt nepočítal.
Výtky za nedostatek řidičů
Při zemních pracích narazili podle informací dodavatelské společnosti Chládek & Tintěra na inženýrské sítě, ale i štoly, o kterých nikdo nevěděl. U podchodu zastávky Petrochemie zase objevili nebezpečnou kavernu. „To vše se dá vyřešit bez zásadního dopadu na termín realizace. Větší problém však představují dva mosty, kde je stav předpjatých betonových konstrukcí mnohem horší, než se čekalo,“ uvedla firma na svém webu.
Z dotace nelze stavbu nových mostů zaplatit. Podle vedení Litvínova reálně hrozí, že dopravní podnik přijde o dotaci, což by mělo dopad do rozpočtu obou akcionářů. Litvínov vytýká řediteli, že manažersky investici nezvládl, přestože se připravuje už od roku 2013. „Další věcí je otázka šoférů. Bylo patrné, že v době výluky bude potřeba více řidičů autobusů, podnik ale nepřeškolil řidiče tramvají na řízení autobusů. Naopak jim dal výpověď. Tu podala kvůli eskalaci situace i řada řidičů autobusů a přes léto některé spoje kvůli tomu nejezdily,“ uvedla Bláhová. Podle vedení Litvínova chybí strategie podniku, který ani neinformuje dostatečně cestující. „Půl roku upozorňujeme na to, že je to manažersky nezvládnuté,“ řekla novinářům radní a členka představenstva Květuše Hellmichová (SNK Evropští demokraté).
Starostka Litvínova chce jednat s druhým akcionářem, a to příští týden. Řádné představenstvo, které se bude zabývat i návrhem na odvolání ředitele, zasedne 18. října.
Most s odvoláním šéfa nesouhlasí
Vedení města Mostu informace o situaci v dopravním podniku dostává podle Paparegy průběžně. Schůzka ohledně modernizace trati, kde byli zástupci dopravního podniku, měst Litvínova a Mostu a zhotovitele, se konala 5. října. „Byli jsme seznámeni s navrhovaným řešení, to znamená, podat žádost o změnu dotace tak, že by se realizovala pouze etapa Litvínov – Záluží, kde je je potřeba vyměnit dva mostní objekty. Je potřeba připravit demoliční výměr, projektovou dokumentaci,“ uvedl Paparega.
Podle něj vedení podniku jedná o změně dotace tak, aby zahrnovala i práci na mostech. „Pokud by to bylo akceptováno, realizovala by se pouze první etapa. Druhá etapa (Záluží – Most) by byla zařazena do nového programovacího období,“ řekl.
„Nesdílíme názor Litvínova, že by bylo nutné v tuhle chvíli odvolávat ředitele, nemyslím si, že by to bylo moudré vzhledem k těm komplikacím při realizaci investiční akce,“ uvedl. „O problému chceme jednat, společné jednání se uskutečnilo, další jednání příští týden by bylo totožné. Nevidím důvod se scházet. Myslím, že situace je komunikována,“ dodal s tím, že souhlasí nicméně, že byla podceněna otázka ohledně zajištění řidičů. Náprava byla zřízena, teď je dostatek řidičů, situace je stabilizována,“ uvedl Paparega.
ČTK