Litomyšl čekají úpravy dvou křižovatek na I/35 pro plynulejší provoz

Silnice I/35 v Litomyšli s již neexistujícím nadchodem v této podobě. Foto: Litomysl.czSilnice I/35 v Litomyšli s již neexistujícím nadchodem v této podobě. Foto: Litomysl.cz

Úpravy by měly být hotové do roku 2025.

26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
ksz

Plynulejší provoz pomocí kruháčů ! A já myslel, že apríla už bylo.

Jiřik

Tak třeba oproti semaforům je kruhák vždycky plynulejší! Jenže v článku se o přestavbě křižovatky u autobusáku nepíše.
A pokud na té Průmyslové bude kruhák s dvěma vjezdovými a dvěma výjezdovými pruhy a s bypassy pro „přímé odbočení“, pak to opravdu umí zajistit mnohem plynulejší provoz. Je to na vjezdu do města, tak jako tak se tam musí brzdit na 50.

Petr

Dobrá zpráva pro řidiče je, že nebudou v Litomyšli přechody pro chodce. Podle policie ČR jsou nebezpečné a kazí jim statistiky nehod.

David

To se tu zase vyrojí diskutujících, co jsou tak zarputilí odpůrci kruhových objezdů, že budou rozporovat i tak základní fakta, jako že kruhové objezdy zvyšují kapacitu křižovatky a zároveň přispívají k bezpečnosti provozu. Navíc citelně zpomalují dopravu ve městě, což je víc než žádoucí.

Hafan

Milý Davide, když už jistojistě zmiňujete taková základní fakta, tak byste měl také uvést do textu pevně dané okrajové podmínky a hlavně s nimi začít sám pracovat.
Okružní křižovatka zvyšuje kapacitu většiny stykových, průsečných a dalších úrovňových světelně neřízených křižovatek. Jakmile do toho zapojíte světelnou signalizaci a trochu podobně prostoru, který by potřebovala OK, kapacita citelně oproti OK roste.
Ano, OK má své velké výhody, ale rozhodně není všespásná a může šeredně zradit, tak z ní nedělejte nějaký zázrak.
Něco si o tom nastudujte a nedělejte tu dogmatické výkřiky do tmy.

David

Budiž, dobře řízená světelná křižovatka dokáže zajistit ještě větší kapacity. Nicméně vzhledem k tomu, že uprostřed města je stejně kruhový objezd, tak je zbytečné mít kapacitu nad to, co zvládne OK.
Nicméně si troufnu říct, že co se týče plynulosti, je na tom OK pořád lépe než světelná křižovatka, kde ten hlavní směr prostě čas od času musíte úplně zastavit. Navíc OK zpomaluje provoz a dělá ho tak bezpečnějším.
Neříkám, že je OK vše-spásná, na velké městské křižovatky se zajisté nehodí, avšak pro města jako je Litomyšl je to podle mě naprosto ideální typ.

Hafan

No, úplně zbytečné to není, nicméně samozřejmě to hrdlo u nádraží jistým způsobem celkovou kapacitu města omezuje. Já neříkám, že ty okružky jsou špatně, popravdě bude hodně záležet na jejich konstrukci a velikosti, ale rozhodně hlavnímu směru kapacitně oproti stávající situaci nepomůžou. Pokud máte hlavní proud výrazně větší (násobky), než na bočních ramenech, tak OK má škrtící efekt a ve výsledku pro dominantní směr zkrátka horší kapacitu, než obyčejná stykovka nebo průsečka. Celkově je pravděpodobné, že to nejen provoz zbrzdí rychlostně, ale hlavně začnou vznikat nové zdroje zpoždění v místech, kde nebyla (tj. na vlastních příjezdech do města), a celková… Číst vice »

yxc

Tady máte základni fakta, ať nešíříte bludy:
maximální hodinové kapacity:
Křižovatka okružní: 2000-2500 vozidel za hodinu
Křižovatka světelná: 3000-6400 vozidel za hodinu
Pouze dobře navržená turbo OK se může kapacitou přiblížit světelné.
Na místech jako ta v Litomyšli, kde jsou zcela nevyrovnané intenzity mezi I/35 a vedlejším směrem se hodí ještě o to méně. Smysl mít budou až po dokončení D35 kolem Litomyšle, kdy budou sloužit ke zpomalení dopravy na krajích města. Do doby zprovoznění D35 ale budou spíš pro zlost a tvorbu kolon.

Beekee

To jsou takový teorie… realita je taková, že Litomyšl má stávající kapacitní hrdla (ano OK), která jsou rozhodující. Čili to by měl být nepřekročitelný limit a né nějaké teorie z knížky.

Libcha

Co tak mám zkušenosti s okružními křižovatkami na hlavních průtazích (nebo obchvatech!!) měst, tak plynulosti dopravy rozhodně nepřispívají, spíše přispívají jejímu zašpuntování a dlouhým kolonám.

navratp

Záleží, jestli jste místní nebo cizinec, který chce jen prosvištět.
Není jen jeden úhel pohledu.

Hafan

Jak kde, hrozně záleží na vstupních intenzitách a s jakými dalšími možnostmi to srovnáváme. OK z toho vždy vyjde jako bezpečnější a stabilnější řešení, ne nutně nejkapacitnější. Ta bezpečnost bude hrát asi primární roli v tomto případě, jak to tak čtu. Nicméně OK už v Litomyšli u nádraží je, při mých jízdách jsem s ní zatím potíže moc velké neměl, byť to kapacitní hrdlo tam trochu samozřejmě cítit je, matematika se prostě přečůrat nedá. Popravdě je to taky o nás jako řidičích – spousta nebliká nebo bliká blbě a tím je část kapacity ztrácena, kdybychom se tohoto zlozvyku nějak zbavili,… Číst vice »

Vladimír Bílý

Nějak mě nešmakuje to časování nedlouho před zprovozněním D35. Tak buď tam klesne záhy provoz o polovinu a ta stavba už nebude potřeba nebo pokud i přes to se to má udělat, tak bych právě kvůli té plynulosti provozu počkal se stavbou až po zprovoznění D35.

Beekee

OK je hlavně o bezpečnosti. A bude k užitku teď, i za 15 let, kdy možná! dostaví D35 a zklidní se to.
Osobně bych si spíš hlídal kapacitu OK, aby ty nové OK nebyly větším špuntem, než ta stávající OK.

David

I když tam klesne provoz o polovinu, tak ten kruhový objezd nebude ničemu škodit a pořád bude přispívat k bezpečnosti provozu a snadnému nájezdu na hlavní silnici.

Petr

Nedlouho před zprovozněním? Optimistická verze je rok 2028. To moc optimistické není.

JirkaF

To bude paráda, jeden čas bych to nazval Chrudimským komplexem.
Už teď se staví kruháč u budoucího Lidlu, když o pár set metrů dál bude další, …
Výstvba D35 kolem Litomyšle stále v nedohlednu, kam tohle dospěje …

Jiří Kocurek

Hmm, na mapě to bude vypadat jako sněhulák, viz Nový Jičín: https://mapy.cz/zakladni?x=18.0010280&y=49.5933714&z=12

Být hotová D35, tak také nemám námitky.

58g

Ano. Být hotová D35, tak tam bude jen zlomek dopravní zátěže 😀

Jiří Kocurek

Však ano, většina provozu by přes něj vůbec nemusela.

David

Být obyvatelem toho města tak také ne. Je dost velký rozdíl když se na problematiku díváte optikou tranzitu a optikou místního. Věřte, že nikdo nechce mít před domem rovnou silnici kterou projíždí konstantní kolona jedoucí rychlostí 50km/h a na kterou je tak problém jak najet tak ji přejít.

jva

Jo, když mu to tam bude poskakovat sice s rychlostním průměrem polovičním, ale zato s rozjezdy/bržděním, jistě ho to potěší více (zvláště ty, co dosud bydleli za hranicí průměrné kolony)…

Beekee

Jeďte kousek dál než do sousedního města a uvidíte, že ty okružky chtějí dneska všichni. Lovosice, Valmez, Žatec, Kutná hora, nebo i ten sněhulák v Liberci…. a dá se pokračovat. A to jsou průtahy. Poslední dobou jsou akceptovány OK i na obchvatech, třeba na jižním obchvatu Pardubic jich bude asi 12. Zvykejte si.

mic

Když budou dost velké, tak proč ne.

Jindra

Liberecký Sněhulák rozhodně není na průtahu (I/35), ale pod ním. A nebyl to výkřik dopravního inženýrství, ale jen snaha investora průmyslové zóny, co nejvíce ušetřit.

Btw. jeden z výjezdů (směr Turnov) se dodělával „už“ po patnácti letech.
Btw2: o km dál má stát nové napojení zóny na průtah, aby ze Sněhuláka odvedlo auta

Btw3: za totální zvěrstvo považuji navrhovaný kruháč před vrcholem stoupání na modernizaci I/13 v Albrechticích u Frýdl., tam se Valbek opravdu vyřádil

Joe

Ještě by bylo fajn doplnit, proč tam jsou akceptovány. Jestli to mimo jiné není i volným prostorem nebo prskáním při výkupu pozemků. Jinak by se stavěla mimoúrovňová a byl by klid. Konkrétně v Pardubicích u parama je ten nový kruhák tak super, že už připravují rekonstrukci křižovatky na mimoúrovňovou, protože je od Chrudimi neustále kolona a průtah na Hradec tak stojí.