Lítačka za 7 300 korun. Pražští politici šermují s částkami zdražení ročního jízdného

Trolejbus Škoda Solaris 24m ve zkušebním provozu s cestujícími v Praze. Foto: DPP – Petr Hejna.Trolejbus Škoda Solaris 24m ve zkušebním provozu s cestujícími v Praze. Foto: DPP – Petr Hejna.

Náměstek Hřib má na stole návrh na 100% zdražení jízdného, sám by ho však nepodpořil.

604 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Richmond

těším se, až většina komentujících přesedlá do aut, užijte si ty nově vzniklé kolony :))

Jakub

A co zavěst ještě tramvajenku bez metra?

Jakub

Pardon -> zavést.

Marek

Tak se všichni ve snaze ušetřit nacpou do té tramvaje

Jakub

Kdepak, už to tady bylo, a prý by si to koupilo necelých 20% cestujících, takže z toho sešlo.

O. Urban

Jestli zdraží do litru tak ok ale jinak na to séru. Jezdím max 3-4 za týden a i tak by se mi skoro vyplatilo jezdit autem. Jestli udělají X2 tak už do MHD nesednu

PetrM

Kdybyste denně jezdil jen 3x týdně a denně spotřeboval 2 x lístek na 30 min (počítám, že jedete tam a zpět) tak se vám roční kupon vyplatí i při dvojnásobném zdražení. Tak si nechte ty silácké řeči.

tarten

Takové zdražení by mělo smysl, kdyby byly tramvaje přecpané a Magistrát by je potřeboval trochu uvolnit.

M.Z.

Jak tady kopu za MHD, tak zrovna toto mne to prehodi do auta, pokud nebude existovat rozumna varianta pro dojizdeni na 1-2dny v tydnu. Vlak od Covidu zdrazil z 58Kc na 230Kc za jizdu, presun z Hlavaku do Modran je za 40Kc. Za 560Kc denne naftu neprojedu. Takova In100 by mela zahrnovat MHD vsech mest jako Bahncard100. Protoze presne to co nechci je kombinovat Benefitni karticky ctyr dopravnich podniku…

Pepa

Vlak 230,- za jízdu? To jezdíte z Ústí nad Orlicí? Tak to na trase do Modřan a zpět samozřejmě projedete naftu za víc …

bilykralik16

Jak mohl vlak od covidu zdražit z 58 na 230 korun? Je sice fakt, že se jízdné zdražovalo rychleji než v předchozích letech, ale skoro čtyřnásobné zdražení? To asi ne

M.Z.

Když se zruší “dotování” tratě, aby všechno nejelo přes Pardubice, ale před Hradec tak ano… Chápu, že to komukoli nad 35 zní jako scifi, ale byt s děcákem v Praze stojí 19 ročních platů, studenti nemají nárok na mateřskou a je standard mít 2-3 práce… Protože z jedné práce nelze bydlet v místě… …mstít se přespolím, protože ti hajzlové “mají určitě někde na vsi barák se zahradou” torpéduje celou GenZ za to, že se nenarodili před rokem 2000… Měli jsme si koupit byt v sedmé třídě a nemuseli tu teď brečet… že? A tohle je přesně jedna z oněch sviňáren,… Číst vice »

PvvS

Ten vlak si nemusíte rovnou kupovat, postačí jen jízdenka..

Kkkkkk

Tak to už se mi vyplatí spíš jezdit na černo 😀

tarten

Tak zrovna tohle asi ne-e. Jistě zdraží i pokuty.

jurali

Na rovinu:
Potkat revizora v MHD mimo metro je pri kazdodennim dojizdeni pravdepodobne asi tak 1x do dvou let.

Petr Záruba

MHD využívám méně než 1x týdně a roční kupón si platím asi 7 let v kuse. Na služebním telefonu si SMS jízdenku nekoupím a raději než řešit jednorázový lístek budu situace, kdy nemohu jet autem řešit formou taxi. Přítelkyně se bez MHD neobejde a dopravní podnik zůstane finančně na svém, když ho přestanu za sebe podporovat při dvojnásobné ceně ročního kupónu. Chtěl bych vědět kolik lidí si roční kupon přestane platit, kteří si roční kupón platí stále kvůli nepravidelnému cestování městem. Zajímalo by mě také kolik vysokopříjmových lidí jezdí denně MHD.

Pepa

Zde v diskusi je každý druhý stejný případ. V realitě je takových lidí zanedbatelný počet.

Monika

Já bych ji dala za 20 tis. ať vy pitomci něco vydelate a máte do kapsy. Mě tohle štve. Samotný máte 100 tisícové platy a vymyslíte blbosti jen

Lubomír Pavelka

Ale jo proč né. Vždyť zastupitelstvo a pracanti na magistrátu mají MHD zdarma. Takže jim to může být šumák. Zavedení ročního kupónu za cenu 3650 bylo zavedeno za účelem snížení automobilové dopravy a větší dostupnosti ročního kupónu. Takže se zase vrátíme tam kde jsme už kdysi byly.

Jaaa

To je ale přece cíl ODS, zvláště té komunální. Zlaté devadesátky na věčné časy.

PetrH

A že se ta automobilová doprava snížila. Auto dnes člověk skoro nevidí

Y.K.

Něco takového nedokáže ani MHD zadarmo (resp. bezplatně). Cílem je udržet vysoký podíl jízd v MHD a tedy přijatelný tlak aut na infrastrukturu. Což se docela podařilo ve vztahu k tomu kolik aut přibývá.

PetrH

Opravdu? Jediný vliv tenkrát byl, že si pár lidí koupilo místo měsíčních kuponů roční. Že by byl nějaký nárůst kuponů, to se nestalo. Naopak od covidu víc lidí jezdí autem a to je ten kupon pořád levnější a levnější, vzhledem k inflaci. Stačí se podívat, jak podražila ojetá auta.

tarten

Ono by stačilo, kdyby JEDOUCÍCH aut přibylo 15%. To byste viděl věci.

Jakub

S cenou 3650 jsou stále v roce 2015.

libor

Myslím si, že s ohledem na rozsah Prahy a nabídku by 7000 Kč bylo naprosto v pořádku. Možná někdo nekoupí roční a bude si kupovat jednorázové. Určitě bych zde neviděl situaci, že půlka lidí najednou začne jezdit jen autem. To fakt ne…

Osamělý Vlk

OK, když parkování ročně bude stát 1 000 000 Kč / auto, tak je to v cajku.

šílenýšotouš

Chápu, že zdražení se nevyhneme, ale zase abychom nevyhnali část lidí do aut… A to hlavně těch co dojíždí z vnějších pásem, jelikož 7000 za rok ještě nejak jde, ale 14 litrů za dojíždění z 2. TP (pokud se nezdraží vnější TP) už
by mohlo vyhnat značnou část uživatelů S-Bahnu/přím linek do IAD, nebo některé z nich donutit užívat traťovku ČD místo kupónu PID…

Marek

Nebuďte smutní. Je čas pořídit si prasátko na kuponek. Když bude DPP provozovat vlastní kavárny na hlavních (uzlových) stanicích metra s kávou a pečivem zdarma pro držitele ročních kuponů případně s jiným drobným občerstvením zdarma nebo za velmi snížené dotované ceny (mohli by to využívat i řidiči)
tak by takový problém a peklo být nemuselo. Káva dle vlastního výběru (s víčkem) a pečivo zdarma, bagety za symboliku. Popřemýšlejte o tom. A ještě jednu pro pobavení
https://www.youtube.com/watch?v=z0c2ChzUhMk

Jaaa

Jakože Radimův byznysmodel? 🙂

Osamělý Vlk

Vás evidentně baví spamovat. K tomu jsou ale servery jako parlamentní listy, kde nikoho nezajímá, co se tam píše a jestli je to pravda.

Marek

Jako proč? Proč by to tak nemohlo být? Já jsem si nedělal legraci. Pokud po někom chci cca 7300,- Kč za jízdné (po Praze) a jsem velkoodběratel elektřiny a pronajímám prostory ve vestibulech metra tak proč neudělat vstřícné gesto vůči lidem. Postavit tam kávovar a pekárnu. Co je na tom tak těžkého. Měli by snídani, nereptali by tolik a nejeli by autem

Marek

Přestavte si že by to zpívala Krnáčová nebo nějaká jiná podobná politička na kulisách Prahy apod.
Sash Move Mania
https://www.youtube.com/watch?v=m1rlQqsFZmU

Marek

AŤ SPOLEČNĚ OBJEDNÁVAJÍ A NAKUPUJÍ TŘEBA PŘÍMO U VÝROBCE.

Marek

OPAKUJI – AŤ SI DOPRAVNÍ PODNIKY ZŘÍDÍ SPOLEČNOU NÁKUPNÍ ORGANIZACI PRO SPOLEČNÉ NÁKUPY A OBJEDNÁVKY A ZAJISTÍ DISRIBUCI DO JEDNOTLIVÝCH DP- AŤ SPOLEČNĚ OBJEDNÁVAJÍ A ŠETŘÍ – VETŠÍ OBJEM NÁKUPU = NIŽNÍ CENA (ELEKTŘINA, NAFTA, PNEU) ODPADNOU MARŽE RŮZNÝCH OBCHODNÍKŮ A PŘEKUPNÍKŮ. CO JE NATOM K NEPOCHOPENÍ?

jouda

Pozor na zaseknutý Caps Lock. 🙂

Filip

To jste tomu dal, teď už nebude muset držet Shift 🙂

Marek

Proč ještě nejezdí trolejbus na letiště? Když už jsou tam natažené dráty? (ne že y mi to zas tak vadilo) Jaká byla investice do vybudování trolejbusové tratě a nákupu trolejbusů?

Marek

Od 6.3. (středa) asi už jezdit bude čili Bus č. 119 od 6.3. se asi změní na linku asi 58 (nejsem si jist číslem) tak jestli se jim to povede a k něčemu to bude tak to bude bod a plus navíc. Já držím jim palce aby jim to vyšlo a ty nakoupené trolejbusy pro již postavenou trať nestály jen v garážích – i když nejsem jejich úplný fanoušek (Bus je asi rychlejší) Tohle jsou ale modernější stroje tak uvidíme.

Marek

Pardon linka č. 59

Marek

Pokud chtějí ušetřit tak např. do Slivence zavést pásmový provoz (jen každá druhá tramvaj) než si na to místní zvyknou a zahustí se tam provoz.

Marek

To samé Libuš (ale tam to asi už je)

Frantík

Ano, jestli jsou standard 2 tramvaje, tak skutečně na Líbíš jenom jedna, na Slivenec jezdí linka 4 od 6 do 20 hodin v pracovní dny navíc. Její rozsah provozu byl neskutečně navýšen.

Jan

Ve Slivenci je pásmový provoz.
Nejezdí sem vůbec všechny tramvaje.
A v neděli ráno je tu interval i 20 minut.

Marek

Mimochodem vypadá to, že výstavbou Dvoreckého tramvajového mostu se Praha připravuje na pád železničního mostu na Výtoni do Vltavy. Ale už to staví. Brzy do vlaku s plovací vestou jako na parníku.

Marek

Už dávno jsem jim řekl že Dopravní podniky provozující stejné podobné typy vozidel si mají zřídit (např. v rámci asociace dopravních podniků) nákupní organizaci pro centrální nákupy základních komodit (nafta, pneumatiky, elektřina apod.) a pokusit se dosahovat tzv. úspor z rozsahu, čili nakupovat cca pořád stejně ale dělat společnou objednávku a pokusit se dosáhnout na množstevní slevy. Nevšiml jsem si že by něco takového vzniklo. Že by něco takového udělali. Raději si pěkně každý hraje na svém písečku. A pořád krákají a hudrují že nemají peníze. Typický český (tupý) přístup

Marek

Politici neustále argumentují že musí „postupovat s péčí řádného hospodáře“. To je ale dvojsečné, protože pokud by tak opravdu postupovali, zajistili by si výhodnější ceny elektřiny (od čeho má Praha PRE?) a paliv/nafty. Mimochodem – cena nafty není vysoko. Pokud by dělali to co mají dělat a vyvinuli patřičné úsilí tak je možné zdražovat by nebylo třeba.

Osamělý Vlk

Hm, kdyby tomu tak bylo, tak cena paliv je stonásobná. Náklady na řešení problémy se spalovacími motory jsou extrémní a motoristi je neplatí.

kubisek

Pokud vím, tak PRE není a nikdy nebyla Prahy.

Marek

Od založení v září 2000 je jejím majoritním akcionářem (51 %) hlavní město Praha (HLMP).Zbývajících 49 % akcií v současné době patří německé společnosti EnBW Central and Eastern Europe Holding GmbH.

PetrSP7

Určitě by s tím problém nemusel být kdyby jsi například aplikace strhávala každý den 20 Kč…

PetrSP7

kdyby si….🙄

Marek

Nejlevnější bakelitové SORky, vyskákané jako koza (něco takového vůbec nemělo jezdit v Evropě něco takového patří někam do Afriky nebo na střední východ) 30 let staré tramvaje dotažené z Budapešti, repasované sovětské metro (2 linky ze 3)
O víkendech úmyslně znemožněný přestup na vlak (abyste si nemohli odpočinout a museli pěkně v průvanu metrem) A oni že nejlepší doprava na světě. Dovolte abych se zasmál. Ha Ha Ha.
a oni chtějí zdražovat. Otevřete si youtube El Risitas – Funniest Laugh Ever!! https://www.youtube.com/watch?v=Fkk9DI-8el4

Marek

Tak ať zkusí zdražit. Lidé se jim za ty peníze na nějakou MHD zvysoka vykašlou.

Marek

Kam jdou peníze vybrané za parkovné v modrých zónách? proč nejsou použity na financování MHD?

IvoK

Protozže si je nechávaji v kasičce městské části. To je ostatně důvod, proč není v Praze jednotný přístup k parkovacím zónám.

M82

Tak nechávají si půlku a druhou půlku magistrát. A prapůvodně účelem využití těchto peněz mělo být zlepšení parkování, takže nevím proč by se zrovna tyto peníze měli lejt do černé díry DPP.

PetrH

A ulice se uklízí zadarmo.

M82

A chodníky se neuklízí? To platí teda kdo? Nebo když tam to auto nebude, tak najednou nebude potřeba uklízet?

PetrH

A řidič auta nepotřebuje chodník? Jenže většinou ještě zabírá těch 6 metrů čtverečních prostoru na ulici.
Když tam auta nebudou, lze prostor třeba zprivatizovat, to by bylo pravicové řešení. Trh už si to vyřeší.

Osamělý Vlk

To parkovné nepokryje ani procento nákladů na IAD. Reálná cena toho místa by byla tak 100-1000×větší než je teď.

Ketchup1970

Jsou města kde je MHD grátis .kolik stojí celá ta agenda s jizdenkami , oznacivace , revize , není to nakonec šul nul s penězi co získají ?

libor

jednou prý někdo dělal výzkum, že vlastně i jo. Ale ona ta současná cena za roční je opravdu hodně nízká…

PetrH

Není.

Osamělý Vlk

Jak vidět, zastupitelé ODS lžou jako když tiskne. Minulý čtvrtek primátor Bohuslav Svoboda na přímou interpelaci od paní Hany Matouškové odpověděl, že ke zdražení na dvojnásobek rozhodně nedojde. Nutno ale říct, že představa lidí z ODS o občanech a demokracii je, že občané a lidi mají držet huby a krok. Problém financování veřejné dopravy v Praze ale lze vyřešit bez zdražení lítačky. Motoristi jsou dotováni tak, že neplatí ani setinu procenta nákladů, takže by stálo za to zpoplatnit vjezd do města a jednotlivých částí, bez ohledu na to, jestli existuje objízdná trasa, zpoplatnit místo na parkování jeho tržní cenou, která… Číst vice »

Marek

Tak běžte a dostavte pražský okruh. Jinak ne.

Jaaa

A vy běžte a dostavte metro D. Jinak ne.

(Podobná hovadina.)

Marek

Metro D už se staví

Osamělý Vlk

Stávka dezolátů ukázala, že už dnes je infrastruktura více než dostatečná pro potřeby těch, co využívají auta.

Osamělý Vlk

Jo, a pokud chcete okruh, dostavte si ho na vlastní náklady, s tím, že nesmíte ho dělat protizákonně.

Vojta Svobodný

Uplne v poradku, zdrazte o 100%. Ovsem parkovaci mista zdrazte absolutne minimalne o 1000% a porad to bude podhodnocene. Platit smesnych par set za rok je uplne mimo

Reklama

Hele a když to místo zůstane prázdné tak kolik to vydělá?

Osamělý Vlk

Bude se moct zrušit a využít vhodněji, třeba jako prostor pro chodce, děti, nebo třeba pro stromy, a tehdy vydělá opravdu hodně na desetiletí dopředu.

Marek

O dřeviny musíte pečovat prořezávat , nemůžete to nechat divoce zarůst jako Sherwood. Takže jen další náklady.

Radek

Jasně, ale osobně budu mnohem radši, když se za peníze z mých daní bude pečovat o stromy než někomu z nich dotovat parkování.

Marek

O 1000%. Tak Vy jste také dobrý myslitel. Dejte si pozor aby se Vám nezavařila hlava, např. včasným přiložením mokrého kapesníku.

Radek

Tak ono 1000% z 1200 je 12 000 Kč/rok za parkování v modré zóně. Což přeci není tolik, podívejte se, za kolik byste si pronajal místo u soukromníka. Jasně, máte to pak garantované, ale zároveň se to pohybuje v desítkách tisíc / rok.

Kebab

Zdražení o 1 000 % z 1 200,-Kč je o 12 000,-Kč, tedy na 13 200,-Kč.

Radek

Jasně, máte pravdu, špatně jsem si uvědomil předložku, na podstatě to ale nic nemění.

John

Je to jednoduché, nyní do práce jezdím 2-3x týdně MHD s rocnim kuponem, na občasnou tamgencialni cestu je MHD špatně použitelná a jezdím autem. Při zdražení o 100% si sjednám práci z domu na 4 dny a těch pár cest odbydu tím autem.

Osamělý Vlk

Je špatně použitelná, protože lidi jezdí autem a blokují MHD.

Reklama

Jo komoušku, jezdí autem a blokují MHD na prázdných ulicích města kde jede MHD dvakrát do hodiny a víc ne, na to nikdo není zvědavý čekat.

Osamělý Vlk

Kde jezdí MHD co 2 minuty. Zpoždění linek 133, 136, 175, 177, 180, 181, 182, 183, 188, 195, 197, 201, … se může napsat do jízdních řádů ve špičce stylem, tady máte sice nějaký jízdní řád, ale kvůli IAD se na to vůbec neohlížejte.

jva

A on je potřeba nějaký jídní řád? Pokud je interval tuším pod 8 minut, lze v JŘ použít právě tuto informaci místo přesného času, ba dokonce i s toletancí, např. „jede po 7-9 minutách“. Kdysi se to i používalo, padlo to s nástupem NP vozidel, když bylo potřeba vyznačit garantované spoje (což už dnes platí v DPP jen u tramvají).

PetrH

No on málokdo má dnes tolik času, aby stál na zastávce tak dlouho.

Radek

Byl bych opatrný s těmi slovíčky, obzvlášť v diskuzi o dopravě, kde se z pravice stává levice lusknutím prstu (a naopak). Zkuste se libovolného člověka zeptat na privatizaci (případně zavedení tržních cen) parkování a budete se hodně divit.

M82

Asi tak jako kdy se z levičáckých netáhel v rámci parkování stávají ohromní pravičáci.

Radek

Jste se tam našel, že? Záměrně jsem to psal neutrálně a v případě parkování, jsem ani nepsal, jestli se máte ptát pravičáka nebo levičáka. Jak je to s tou potrefenou husou?

M82

Protože tento nesmysl stejně jako spojení parkovací socialismu se táhne sítěmi asi tak podobně jako dotace parkování….

Radek

Tak znovu. Pokud si myslíte, že parkování levněji doručí trh, tak buďte pro tržní řešení a volte strany, které něco takového prosazují. Pokud si myslíte opak, tedy že v případě tržního systému by se parkování zdražilo, tak rozdíl v ceně je „dotace“ (přesněji asi ušlý zisk eráru).

TVS1210

Trochu bych to zaokrouhlil, 6969 Kč vypadá jako rozumný kompromis. 🙂

Tomáš Záruba

Nejlepší doprava na světě… No tak určitě.

Robert Pražák

Nevím, jestli je nejlepší na světě, ale je hodně dobrá. Na tom trvám.

Roman

Stále funguje na papírové jízdenky

Air Traveller

a někdo vás snad nutí papírové jízdenky používat?

Paradoxon

Přesně řečeno. Objektivně říct „nejlepší“ nejde… Podle čeho měřit, že je něco nejlepší. Jiné město by vyšlo podle hustoty spojů (tam by na tom Praha byla dobře), jiné podle čistoty vozidel (tam v poslední době zas tak ne), jiné podle délky kolejové sítě, jiné podle nákladů apod. Když má člověk to štěstí, že se dostane dále než (např.) do Brna a může srovnat, není ono „nejlepší“ tak jasné. Třeba ve Vídni už je na polemiku, jestli je v Praze MHD „lepší“ nebo naopak. I v jiných městech, i v České republice, je k diskusi, zda na tom nejsou lépe třeba… Číst vice »

noerf

Dobrá MHD se dá posoudit i podle toho, jestli jsou ochotni cestující za službu platit. Pokud má Praha velmi kvalitní systém MHD, ale zákaznici za ni nechtějí platit, tak je to k ničemu.

PetrH

No, nechtějí… Před 22 lety stála reálně minimálně 2x tolik a taky jsme to platili, asi víc lidí jezdilo MHD. Nejvíc mne na tom tenkrát štvalo chodit až Na bojišti na Silvestra, když jsem to nechal na poslední chvíli.
Tomuhle se říká kazit ceny, když se nesmyslně zlevňuje a pak už si lidé zvyknou na nižší cenu.

PetrH

Jak už tady v diskusi zaznělo, mezi „nejlepšími“ je v žebříčcích pouze díky kritériu ceny pro rezidenty. I vzhledem k příjmům je mnohem levnější než všude jinde. I třeba Londýn je na tom určitě lépe (hlavně metro a vlaky), nicméně je mnohonásobně dražší. Tam totiž nemají na to, aby ji tolik dotovali, tak se z velké většiny platí z jízdného.

Osamělý Vlk

Upřímně, moc dobrá není, i když má jisté klady, a to je nástup všemi dveřmi v městských linkách(v autobusech nebývá pravidlo), jednoznačnost železničních linek a linek metra(v zahraničí se stává, že se větví) a za běžného provozu víceméně i tramvají. Taky je jednoznačný tarif, i když do toho hodil vidle Borecký.
V bezbariérovosti ale PID kulhá, pohodlí je špatné, no není divu, když většinu spojů autobusů zajišťují autobusy SOR a IVECO (Urbanwaye a staré Crosswaye jsou fakt průšvih) a preference MHD je malá.
Jako, MHD v Praze není zas tak vysoko, jak si nalháváme.

Marek

Urbanaway a Crossway je v pohodě. To je ještě normální autobus. Jezdí ale i docela pěkné nové Solarisy a BMC. A také nová Iveca. Sice ne moc, jen sporadicky nárazově ale narazíte na ně.

PvvS

Pán by asi chtěl Mercedesy za ceny SORky..

Marek

SORka sama o sobě není špatný autobus, je ve více verzích a provedeních a některé nejsou vůbec špatné. Spíš je to o té verzi která jezdí tady v Praze tj. se 4 dveřmi a plnou nízkopodlažností. Což je na jednu stranu v pořádku a jinak to asi opravdu nejde, na druhou stranu je vždy něco za něco.

Tomáš Záruba

Zjevně jezdíte jen z předměstí do (jemu přilehlé části) centra, to skutečně funguje velmi nadprůměrně. Ale prakticky jakýkoli pokus o tangencialni přepravu znamená, stejně jako “napříč celým městem”, oproti autu ztrátu zhruba půl hodiny. O víkendu i více.
Neříkám ze nemáme solidní standard, ale těmi superlativy bych vážně šetřil.

Osamělý Vlk

Má jeden dobrý prvek, a to nástup všemi dveřmi po celé Praze, to jinde je jen u vlaků, metra a tramvají, u autobusů však bývá praxe nástup předními dveřmi.
Jinak ale souhlas, Pražská doprava má hodně co dohánět. Třeba pořád nemáme všechny spoje nízkopodlažní, a u tramvají je to bída, nyní je možné, že se konečně nahradí vysoké T3, ale k tomu je třeba, aby objednané 52T nebyly průšvih.

Robert Pražák

To je tak, když se populisticky drží nesmyslně nízká cena, až to začne být neudržitelné a pak dojde ke skokovému zdražení.

Jenda

Ke skokovému zdražení nedojde. To by byla politická sebevražda.

Osamělý Vlk

Tak motoristi neplatí snad ani procento nákladů.

Marek

Chtěli nalákat lidi do MHD. Ve spoustě případů se jim to podařilo. Argumentovali Vídní nebo něčím takovým. A teď na to už nemají. Tak ať to vrátí na původních 4750,- Kč a je to.

Pan průvodčí

Osobně nejsem pro zdražení ročního kuponu.
Ale co by bylo rozumným kompromisem je zrušení všemožných slev pro důchodce, rodiné příslušníky zaměstnanců nebo jízdného zdarma pro doprovod dítěte do 3 let, dětí do 15 let a podobně. Tam je zakopaný pes. Vždyť se po Praze vozí každý druhý zadarmo nebo charitativní příspěvek. Děti do 15 let za 1/2 a zbytek plné. Takové portfolio slev není snad nikde na světě.

Marek

Fakt jo? Ani bych neřekl. Papírový (přenosný kupon – ano mohou si ho předávat např. 2 lidé a jezdit na něj neustále ale to se děje v reálu zřídka) 1000,- Kč. Turisté jízdenka na cca 72 hod cca 330,- Kč. Přijde Vám to levné?

Pan průvodčí

Ano, je to velmi levné. Turistická jízdenka na tři dny by měla bejt aspoň za pětikilo.

jva

Čili turista by za 7 týdnů zapltil to, co předplatitel za rok? A za jednu zastávku už teď zaplatíte (30Kč) trojnásobek denní taxy ročního kuponu? Tohle berte v úvahu…

MaT

No říkám si, jestli 7 týdnů je ještě turistika. Tedy jako proč ne, ale kolik takových turistů, co sem pojedou na 7 týdnů asi bude…

Každopádně pokud už tady někdo bude skoro 2 měsíce, tak pokud nebude úplný idiot, nebude si kupovat lístek po 3 dnech, ale může si raději koupit dvě měsíční jízdenky. A kdyby tu byl ještě o nějaký ten týden déle, možná už se mu vyplatí kupon čtvrtletní…

Panda

Za mě by bylo fajn spojit zdražení s možností měsíční splátky – dalo by se např. zaplatit 4800 najednou nebo 200 fixně + každý měsíc 400 (tzn. 5000 v totalu) – pro většinu chudších (nebo blbě plánujících) je 3650 nebo 4800 naráz moc. A k tomu by bylo dobré spojit to s prodloužením denního provozu aspoň o půl hodinu, resp. s posílením víkendových „brzkých“ nocí. Případně ještě podpořit více Rekol a jejich parkovišť na sídlištích, kde je to relativně daleko na metro/tramvaj (Jižák, Zahradní Město, Čerňák, Řepy, Prosek).

nowas

Měsíční nebo čtvrtletní existuje, ne?

Reklama

A proč už to Rekola neudělali sami? Čekají až se ještě víc přisají na errární struk?

Korýtko

Mně osobně to přijde zbytečný, ti lidé si to vlastne takhle můžou nastavit sami. Jsem mimopražská, ale pracuji v Praze a jezdím denně, bydlím ve 4. pásmu a dle mého názoru je cena pražské roční jízdenky až komická. Víte, co je velky výdaj najednou? Zaplatit si roční po Praze (3 650) + roční 4 pásma (11 470). Věřte mi, že kdybych to měla platit z ničeho nic, tak to taky pocitim, ale víte jak to dělám? Každý měsíc po celý rok si z výplaty dam do spořicí obálky na úctě 1500…a ještě mám rezervu 😉 když si lidé dají kazdy… Číst vice »

Jaaa

No jo, ODS, jak jinak. Banda devadesátkových ***.

Pánové z ODS trvale nechápou, že příspěvky na MHD si platí i průjezdnější ulice pro svoje “svobodné” plechovky.

A stejně tak absolutně nechápou základní ekonomické zákony.

Za 7200 klesne podíl lidí využívajících MHD o kolik? Podle mne o cca 20 – 30 %. A o kolik si myslíte, že naroste počet jízd IAD? O kolik si myslíte, že poklesnou tržby DPP?

gwann

Pokud poklesne pocet jezdicich v mhd o 20-30% pri navyseni ceny o 100%, celkove trzby narostou.

Autickari si pak narustem autodopravy vynuti fakticky dalsi represi vc zakazu vjezdu tam, kde blokuji mhd. Taky dobre

Frantisek X

Skutečně je pro třetinu lidí neúnosná cena 20 korun na den pro dospělého? Chudí nechť dostanou příspěvek na dopravu, případně ať mohou využívat zlevněné jízdné, ostatní to snad nepoloží.

Reklama

V Praze je na každém Lidlu, McDonaldu, atd. „hledáme zaměstnance“, nevidím jediný důvod nějakému komunistickému netáhlu dotovat jízdné z mých daní.

Marek

Tak nejezděte komunistickým metrem

Jaaa

Slovy klasika:

“Kočky mají jedno přísloví, které se sem teď moc dobře hodí: Co to sakra meleš ty vořechu?”

Osamělý Vlk

OK, ale nejprve bych přestal dotovat IAD, která dnes neplatí ani procento nákladů města na její umožnění.

Jaaa

Sorry, ale vy asi taky nechápete základní zákony nabídky a poptávky, ne?

O “neúnosnosti” se dá hovořit tehdy, když nemáte na výběr. Spousta lidí na výběr má a prostě pojede autem, když to bude teď už pomalu o řád levnější.

Lidé prostě začnou více hledat substituty, protože ani tisícovka měsíčně navíc není málo.

jva

Jo, příspěvek na dopravu, když i tak by byla denní cena jako 3 cigarety nebo plechovka a fous piva? To je ten samý nesmysl, jako přispívat na školní obědy (snad tam, kde oba rodiče legálně pracují). Vydávat lenochy za sociálně slabé hodné pomoci (a lovit hlasy) – tím to začalo…

noerf

Vzhledem k tomu, že hodina parkování stojí v Praze 30 Kč/hodinu, v centru více, tak roční kupon s cenou i 30 Kč/den bude pořád výhodnější, než jet jednou týdně do práce autem a zaplatit 240 Kč za parkování

Kebab

Pokud jde o čistě finanční výhodnost, pak to jistě platí.

Osamělý Vlk

Bohužel, reálně v Praze je v Praze spíš parkování za méně.

PetrH

Nikdy jsem neslyšel, že by někdo z mých kolegů platil za parkování při jízdě autem do práce. To se vždycky nějak obejde.
Jedinou výjimkou byl kolega, který parkoval v OC a tenkrát v něm bylo pravidlo, že musel každé 3 hodiny vyjet ven a vrátit se pro nové 3 hodiny bezplatného parkování. Tak tomu se to občas povedlo prošvihnout.

Reklama

Škoda že taky každý, kdo kvičí kvůli zdražení ročního kupónu MHD neřekne, jestli si taky z daní platí těch zbylých 86% nebo je to sociál a parazit, ktetý je sám z daní ostazních placen.

Osamělý Vlk

Parazit je motorista, který neplatí ani procento nákladů na IAD, a to ani v daních.

Jaaa

A kolik si platíte vy na stavbu a údržbu vaší kapitalistické silniční a uliční sítě?
Že by nic? Že by to platil celé erár z daní?

Kdo je tady pak komunista, co?

Michal82

Zdražit bude třeba. Chtělo by to i analýzu, kde by šlo také něco ušetřit uvnitř podniku. Plus omezit slevy, Důchodci – slevu jen ti co jsou opravdu v důchodu a jízdné ve stejné výši jako studenti. Zdarma jen děti do 10 let jako to bývalo před lety.

Reklama

No nabízelo se ušetřit cca 2,5 mld za metro D, ale DPP za mohutného kýhání woke progresivních Pirátů, řeklo NE a tak teď budeme mít metro jako v Jerevanu.

Marek

Chybou je, že staví novou trasu metra D kam bude nutné dodat nové soupravy. Chybou je že toho (např. formou opce) nebo nějakého smluvního dodatku nevyužili k obnově alespoň části vozového parku na linkách A a B nějakou formou přidružené vedlejší dodatečné výroby nových vozů resp. úpravou vozů pro linku D tak aby mohly jezdit i na linkách A a B. To je chyba.

MaT

Kromě toho, že tu spamujete s blbostmi, tak asi tu dopravu ani moc nesledujete, co? Právě že se počítá s tím, že se soupravami pro novou trasu D se budou soutěžit i nové soupravy pro trasu C. A současné vozy z trasy C se pak budou moci využít na trasách A či B…

Marek

Tak aspoň něco. Tak proto občas je vidět souprava z trasy C na Zličíně

Marek

Mohli takto snížit náklady a nevyužili toho.

Roka

A platí stále ten socialistický relikt, že každý zaměstnanec DPP má nárok na dopravu zdarma, a to včetně rodinných příslušníků (případně za nějaký směšný poplatek)? Ono v DPP pracuje cca 30 tisíc zaměstnanců a když se k tomu připočtou rodinný příslušníci, tak se tu vozí cca 100 tisíc pasažérů skoro zadara. A než dáte mínus, já když v 90. létech pracoval v ČSAD, tak jsem taky mohl za nějakých 50Kč ročně cestovat autobusy po celé republice (z počátku i na Slovensko). Pak se ČSAD zprivatizovalo, režijky se bez náhrady zrušily a hotovo. Ať si každý lístek koupí. Jestli i zde… Číst vice »

Robert Pražák

Jízdní výhody mají prakticky všichni státní dopravci. A že by DPP měl víc zaměstnanců, než třeba ČD?

libor

v DPP asi 10tis. lidí..

PetrH

V DPP pracuje 10 987 zaměstnanců, z toho 9 371 mužů a 1 616 žen.
Jinak pokud těm rodinným příslušníkům je do 15 let, tak jezdí zadarmo stejně jako všichni ostatní… Totéž třeba doprovod dítěte do 3 let. A nad 15 let by stejně nezaplatili moc.

Jiří Novák

Další věc, kde se vše přenáší na koncového zákazníka. Ani slovo o šetření, redukci linek, nesmyslném vyhazování peněz, zefektivnění. Prostě zákazníku nemáš na výběr, tak nám to zaplať.

gwann

Jaka redukce linek, co to blabolite?

Jaaa

Zas další, co prostě nerozumí ekonomice dopravních systémů.

Takhle redukce veřejné sítě pro soukromá auta, to je vždycky jinej řev těchto kapitalistů. Mýto platit nebudou, to je “omezování jejich kapitalistické svobody”.

Paní Tučná

Chcete redukovat linky? Který? Vždyť je to plný v jednom kuse, i o tom „zredukovaným“ víkendu :-).

Honza

Nedovedu si představit tak výrazné zdražení, pokud bude zachován současný rozsah slev. Lidé ve věku 60 až 65 let mají nárok na 50% slevu. Lidé od 65 let jezdí zadarmo. Tohle není obvyklé – naopak – i ve městech, které jsou velmi sociální, takové slevy vůbec neexistují (Vídeň, Berlín, natož ostatní). Zrušme skutečně bezdůvodnou slevu pro předdůchodce, zaveďme ji pro důchodce (stejně jako žáky 15-26) a jízdy zdarma zaveďme až pro důchodce od 70 či 75 let. Doba, kdy mělo město za stát řešit problém nízkých důchodů, už pominula. Novodůchodci jsou na tom z hlediska náhradového poměru vůči mzdě docela… Číst vice »

Daniel Jablonecký

Důchodci 60-65 nemají na roční jízdenky 50% slevu. Odkud jste čerpal informace?

Honza

Mají. Podívejte se na stránky DPP: https://www.dpp.cz/jizdne/cenik-jizdneho#prague-senior.

Elektronické a papírové kupóny pro dlouhodobé cestování seniorů 60–65 let

Roční/365denní
1 280 Kč

Honza

„Tarifní kategorie senior 60-65 let platí vždy ode dne 60 narozenin a končí dnem předcházejícím dni 65. narozenin, tarifní kategorie senior od 65 let platí vždy ode dne 65. narozenin.

Pro uplatnění nároku na bezplatnou přepravu seniorů 65+ postačuje prokázat věk (občanským průkazem nebo cestovním pasem).“

PetrH

Tak to měl kolega pravdu: nemají 50 % slevu, ale ještě vyšší.

Honza

Pardon, je to víc než 50 % (1 280 Kč vs. 3 650 Kč).

Daniel Jablonecký

No právě!

Josef

V Mnichově stojí roční kupon na MHD cca 15.000 CZK? viz tabulka? OK, ovšem v tabulce chybí, že měsíční průměrný příjem je cca 115.000 CZK…

Petr Vašek

V celém Německu ovšem můžete jezdit za 49€ na měsíc s Deutschland Ticket.

Deutschland ticket

Přesně, vůbec nechápu, proč si v těch velkých městech kupují v Německu roční předplatné. Výhody jsou tam maximálně za psa nebo kolo vůči Deutschland ticketu. Ale územní platnost je násobně větší.

Roman

Ekonomicky srovnatelné jsou Blava a Varšava 😉

Air Traveller

Moc vám ta matematika nevychází.

Průměrná mzda v mnichově je 46 tisíc euro za rok. čili něco málo přes 90K CZK peněz měsíčně.

Takže mají cca 2x vyšší, než je hrubá mzda v ČR (a méně, než 2x více, pokud budeme počítat průměr prahy vůči průměru v mnichově).

Takže stále platí, že v mnichově tu šalinkartu maj o dost dražší, než v Praze.

libor

ano, takže 7000CZK v Praze je cajk 😉

Air Traveller

Vlastně proč ne 🙂 pořád se ve všecm chceme rovnat němcům, pořád bychom chtěli ceny jako v německu .. tak proč ne 🙂

(jo ahaaa.. my chceme německé ceny jenom když jsou zrovna v tom úzkém sektoru, kdy jsou nižší … ale když je levněji u nás, tak to neeee.. 😀 )

Petr

Tak ať rozdělí Prahu na víc zón.

Marek

Pokud zdražíte, část cestujících odejde. Sice vybere trochu více ale vy výsledku budete na tom samém.

Petr

Rozdělení ale neznamená automaticky zdražení. Většina lidí jezdí určitou trasu. Jen pro informaci, zóny nemusí být kruhové, tak jak se toho chytla PID a teď z toho má hlavu v pejru.

Martin

Ceny predplatneho jsou pro v Praze opravny nesmyslne nizko, oproti jinym mestum je to pakatel za rozsah poskytovanych sluzeb. Navrh na zdrazeni je logicky i s ohledem na inflaci za ty roky. I s ohledem na investice je to pochopielne. Osobne jsem za vyssi navyseni jednorazove, nez kazdorocne po kouskach. Jak se hovori dnes o 10,-/denne, tak si dovedu predstavit to zvednout na 20,- Kc/den a porad to bude levne… Zadny odliv cestujicich bych necekal, oproti jednotlivym jizdenkam je to take porad levne. I tam si dovedu predstavit posun nahoru az o 25% Na druhou stranu, by mel DPP a… Číst vice »

Gajda

Jenže nikde jinde nepotřebuješ udržet ty lidi v MHD a nepustit je do aut. Když ti odejdou, tak sice budeš jezdit dráž, ale příjem ti o tolik nestoupne a po Praze už se pak nehne vůbec nic. Že to nechali spokojeně dodnes na takové ceně je jejich boj. Podle mě by bylo snesitelný 5475 (5500) za ten roční a pak to vyhodnotit a kdyžtak pokračovat. Přeskočit rovnou na 7300 nebo 9125 by byla i ke všem argumentů dopravní sebevražda Prahy.

Radek

No a není řešením přestat tolik dotovat IAD? Respektive spravedlivěji platit negativní externality dle typu dopravy?

PetrH

Jen ať. Pár měsíců to vydržíme (mně to bude vcelku jedno, auta mne nikde moc nezpomalují) a pak lidem dojde, že IAD není řešení.

Frantisek X

Já bych ty jednotlivé už nepřepaloval. Přece jen, kromě cizinců z bohatších zemí na ně jezdí všichni tuzemští návštěvnicí, lidé jedoucí sem na úřady a podobně. Navíc teď byly znepřehledněny ty příměstské v nejbližších pásmech, neřeší se přípoje při delších intervalech (těsná vazba + mírné zpoždění = pá pá, spoji + ach jo, aspoň tak hodina až dvě v trapu), což je pro dost lidí další důvod sem jet autem, bohužel.

Paradoxon

Odliv bude přirozeně. Pohyb po poptávkové křivce s růstem ceny je v podstatě zákonitý. Nezměnilo by se nic jen za stavu, že benzín zdraží o obdobné procento, což se spíše nestane.

Jaaa

Jde jen o to, jak je ta křivka v daném rozmezí strmá.

Enigma

Já v tom vidím problém s naivitou politiků. Oni si myslí, že když zvednou cenu ročního kuponu o 100%, že o 100% více vyberou. Bohužel zde se uplatní Lafferova křivka, takže se vybere to, co před tím, jestli ne dokonce méně. Asi tak akceptovatelný by byl roční kupon mezi 4-5 tis. Kč. On má ten roční kupon význam v tom, že při jeho rozumné ceně lidi ochotně přesednou z aut do MHD.

pzag

Samozřejmě, jezdím po Praze autem za mega, to auto jsem pořídil, platím pojištění, servis, benzín. Ale nemám na MHD kupon, protože stojí naprosto likvidačních 3650 za rok.

pzag

Mohl by mi někdo z mínusařů vysvětlit ten myšlenkový pochod, jak to teda je? 10,- na den je očividně nerozumně vysoká cena, přestože za auto platím víc. To když bude za korunu na den, tak auto prodám nebo co?

Y.K.

Nutno říci, že 10 kč za den to je pro lidi co jezdí MHD opravdu KAŽDÝ den včetně víkendů. Takže to brát jako operand není úplně rozumné.

Vyšší cena sice určitě není pro většinu lidí likvidační, ale jisté je, že dražších kuponů prodají méně, protože prostě budou méně atraktivní, zvláště pro ty co nejezdí každý den.

pzag

Ptám se znovu. Dneska je MHD za 3650,- na rok, dobře ne za 10,- denně, ale třeba za 15,-. Podle autora původního příspěvku je to nepříznivá cena, která mě žene do auta. Přestože mě to auto už teď stojí tak 10x tolik, takže ty peníze očividně mám. Když to bude za polovinu, tak nechám superba doma a pojedu MHD, protože najednou co? Už ty peníze na auto nemám?

Jaaa

Základy ekonomie by vám prospěli. Lidi se fakt nerozhodují jenom na základě premisy “na to ještě mám”. Tak se rozhodují leda ti, co neumí dlouhodobě finančně hospodařit.

pzag

Tak jak se teda rozhodují. Platí poměrně velkou částku za určití komfort, použitelnost. Konkurence nabízí naprosto jiný poměr takové služby, ale je téměř zdarma v porovnání s tím, co platí teď. Kde se vezme ten impusl, že člověk co jezdí superbem, A6, S-class a platí za auto desetitisíce měsíčně, najednou sedne do MHD. Do MHD které aktuálně stojí 300 na měsíc, ale jak bude stát 100, tak už to udělá. Opravdu ho ty 200 přesvědčí? Opravdu nechá s-class za 3 míče doma? Opravdu všichni tihle lidi neumí hospodařit?

Frantisek X

Tak tam je pak ve hře nenavyšování cen jednotlivých jízdenek. Zatím se strhl povyk jen kolem hyperlevné roční jízdenky.

Y.K.

Jinak je to samozřejmě volba města o tom žádná. Ale čekal bych více strategického rozhodování (MHD se nedotuje pro srandu králíkům) a méně řečnického šachování kolik procent je to oproti výběru na jízdném. Zajímavý údaj by byl, jestli dotování MHD plní účel a jak to ne/prospívá prosperitě města (protože pokud ano, těží z toho město zpětně finančně).

tarten

Právě že na 3650 ročné má kdekdo. Ale jestli si lítačku koupí řidič jako malý bonus ke svému autu i za těch 7000, to už si začne rozmýšlet, že.

pzag

Tak si ji koupím jako bonus, jak mě to do toho MHD dostane? Mám superba na operák za 15k měsíčně, MHD za 3650,- na rok je pro mě očividně drahé, přestože dám 50x tolik za auto. Když bude lítačka za 1000,-, proč tím MHD najednou pojedu?

Y.K.

V takové úvaze hapruje pár věcí. Zatím co ten Superb je „váš“, lidi do vlastních věcí obecně dávají více s klidným srdcem i když se to nevyplatí (protože to chtějí). Kdo nemá volnou tu částku na leasing, pořídí si ojetou šunku a tím náklady dost srazí. To auto asi taky není čistě na občasné ježdění čistě ve vnitřních hranicích Prahy, že. Protože pak by to fakt byla úletová částka. Část lidí prostě 7000 za lítačku dá bez mrknutí oka, většina bude mrmlat za další díru do rozpočtu, ale zaplatí to a části lidí se to nevyplatí. Otázka je, jak je… Číst vice »

pzag

O tom se tu ale nebavíme, původní příspěvek byl o tom, že když bude příznivá cena, přesednu z auta do MHD. Já se ptám, jak lidi co jezdí autem za 1, 2 nebo 5 mega se na tohle vykašlou a sednou do MHD. A to proto, že už nestojí 3650, ale třeba bude ještě levnější. Opravdu ten manažer, co bere 200k měsíčně nechá mercedes doma pojede MHD, protože už je to levné? Že jeho dvacetiletá blondýna s pětkama nechá doma SUV protože najednou MHD stojí pakatel? Už to vidím, ty Karle, prodej GLSko, já pojedu busem, je zadarmo. Jasně…

Y.K.

To je zbytečná hyperbola. Jsou lidi co MHD prostě nepojedou, i kdyby byla zlacená, nicméně z hlediska řešení ceny předplatného je to nezajímavá skupina. Zajímavý je ten střed co teď jezdí a u nějž se to citlivě střetává + zápas mezi pohodlím, cenou, časem, užitkem… (
P pásmo potřebují i dojížděči z okolí Prahy. Třeba 3 pásma (cca Kladno) + 8 700, 6 pásem (Kolín, Hořovice) + 16 835…

PetrH

To nikdo netvrdí, že se vybere o 100 % víc. Ale tvrdit, že se vybere dokonce méně, je úsměvné.

Air Traveller

On fakt někdo očekává, že když zvedne cenu na dvojnásobek, tak vybere dvojnásobek?

Zatím jediný, kdo si to myslí, jste vy a ještě pár diskutujících, kteří tu s touto myšlenkou operují (a vymýšlí si tím falešné dilema).

I kdyby hypotetickým zvednutím o 100% zvedli přijem jenom o 50%, tak pořád je to vyšší výběr o nějakou půl miliardu +/-. A to se vždycky hodí.

Jaaa

Jasně, ale vesele si nezapočtete další vícenáklady, které vám vzniknou větším používáním IAD.
Jste stejnej excelovskej mág jako svého času Borecký. Značnou část nákladů vyvolaných jinde nezahrneme, ale tabulky nám vycházejí. 😀

Původní Pražák

Aby se tržby při 100% zdražení snížily, musel by se počet předplatitelů snížit o víc než 50%. A to snad sám uznáte, že je nesmysl.

gwann

Lafferova krivka se tyka procentni sazby dane. Co to ma spolecneho s cenou kuponu MHD.

Nastudujte si pojem elasticita poptavky

Marek

Zaplatí jen Ti co jinou možnost nemají, zbytek uteče.

Jaaa

Lafferova křivka se asi neuplatní – to je teoretický koncept optimálního výnosu. Jenže my potřebujeme něco víc – dostat lidi z aut, na to se Lafferova křivka konstruuje dost blbě.

Jiří

Kolin ma jizdne zdarna. Treba zvysit i jednotlivé jizdne. Ze 40kc na 50 ale o 30.minut prodloužení platnosti.
Rocbi klidnei za 4500 to neni tolik. A měsíční klidně za 600.

Nebo zdražení max. O 10-15%

Radim

Jo… 40,- (30min -> 45min), 50,- (90min -> 120min), 150,- (24h), 370,- (3d), 650,- (1m), 1680,- (3m), 4500,- (1r)

Frantisek X

Jasně, dám tomu delší platnost, kterou využije nižší podíl lidí, přičemž všichni i za krátký úsek zaplatí 50. Genitální. Jestli něco zvýšit, tak cenu právě toho uměle nejlevnějšího, a vrátit přehledný systém bez „vychytávek“.

Karlos

V pořádku, klidně ať je to dražší, nicméně to chce sjednotit cenu za měsíční a roční jízdenku.
608,- pro všechny a nazdar.

Tom

Souhlasím. Kdo má už teď hluboko do kapsy a nemůže si dovolit jednorázově roční lítačku za 3650, tak pomocí kvartálních nebo měsíčních kuponů zaplatí za stejnou službu 6 nebo 6.5k ročně.
Bohužel, jak je u nás zvykem, to asi skončí paskvilem ve stylu roční za 7 a kvartál/měsíc za 12 ročně.

Robert Pražák

Za komunistů byla roční tramvajenka za 720 Kčs a měsíční za 80 Kčs.

Y.K.

Mě hlavně fascinuje ten politický odzdikezdismus. Mnoho let „to nepřipadá v úvahu ani o stovku“ a pak prd, navrhneme klidně dovjnásobek, nejlépe v roce, kdy skoro všichni, díky „kvalitnímu“ vedení státu a 18 % inflaci po skoro dva roky, reálně příjmově propadlo. Zrovna ODS v tom prstíky má. Něco jako přihazovat pár let po tisícovce, aby to bylo stravitelnější, není možnost?

Když uvážíme, že P pásmo potřebují i dojížděči ze širšího PIDu, tak jim už dvojnásobná cena udělá díru do peněženky klidně až ve výši jednoho čistého platu (počítejme, že každý není ajťák se 60+ litry na ruku).

panpan21

Žvaní a plácají si po zádek, ťukají kladívky…. kopnou to zadnice, dát jim lopaty, aby šli makat. Tlučhuby! Sami mají platy nadprůměrné, řada z nich služební vozy… nákupy předražených či polofunkčních či velmi poruchových vozidel aneb DPP. Jo, konglomerát ekonomických i jiných zájmů, malé domů a tak dále. Prágl!

gwann

Detekovan rudy nok

PetrH

Ano, populismus vždycky takhle skončí. Jinak návrh postupného zdražování tady byl už v roce 2020, Praha Sobě.

Martin

No on byl hlavne za Krnacove nesmysl to jizdne snizovat…

nowas

Tak to ušetřili, když to doteď bylo tak levné, ne?

Leoš Konečný

Ať si Hřib žvaní co chce, nebo ať to dotuje ze svého, prostě zdražit minimálně jednou tolik.

panpan21

Chybka.. Mr. Vochomůrka se fotí, hlavně se fotí… kde je PR foto k textu?

Danny

No co, řada lidí by přešla zpět zase na měsíční jízdenky a troufám si tvrdit, že žádná tragédie by nenastala a ani výrazný úbytek cestujících by se nekonal (pokud by tedy měsíční stála do 700 nebo roční tak 5500). Nicméně kacířská myšlenka, za kterou to tu schytám…je otázkou, jestli těch 20% příjmů stojí za to celé martyrium s vybíráním jízdného a náklady na vymáhání včetně platů revizorů. Město má teoreticky jiné možnosti, jak to prostřednictvím daní a poplatků rozpustit i mezi ty obyvatele, kteří MHD nevyužívají (vyšší daň z nemovitosti, vyšší poplatky za služby etc.). Turisté by pak mohli platit… Číst vice »

Jan T.

To už je politické rozhodnutí, jestli zadarmo a dotovat to komplet nebo vybírat z jízdného nějaký rozumný podíl. Nicméně tento stav je napůl a populisticky se nechává vyhnívat už mnoho let. Nakonec i Piráti, kteří měli v programu MHD zdarma uznávají, že to není úplně nejlepší řešení a že je dobré lidem připomínat, že za služby se platí. Zvlášť když se ty služby znatelně zlepšují, namátkou větší nízkopodlažnost, klimatizace, rozšiřování tratí, mladší a komfortnější vozový park, více bezemisních vozidel.

Danny

Samozřejmě je to politické rozhodnutí. Obecně souhlasím, že lidem je dobré připomínat, že všechno něco stojí, zejména tam, kde hrozí zneužívání a lidé si toho pak neváží (např. poplatek za pohotovost, strava v nemocnicích, nebo alespoň symbolické školné na univerzitách). V případě MHD je však její „zneužívání“ (tedy čím více, tím lépe) ve společenském zájmu… ale není to mé dogma, spíše zamyšlení.

Jan T.

Neříkám přímo zneužívání (ostatně bezdomovci jezdí zadarmo už dnes a revizoři se jim vyhýbají, protože za jejich pokutu nedostanou žádný bonus), ale aby si vážili služeb, které mají k dispozici. Že není automatické mít k dispozici dopravu ve dne v noci, jezdit vozidly s průměrných stářím nižším než u osobních aut a mimo špičku/centrum mít volná sedadla. Protože by se mohlo stát, že budem všichni jezdit zdarma, ale bude to v starých T3, Karosách a jízdní doba bude deší, protože to bude skákat na vykotlaných BKV panelech.

Danny

To by samozřejmě muselo být vyváženo větším dotováním, které by muselo být na úkor něčeho jiného. Je to o prioritách. Má úvaha byla jen o tom, jestli těch 20% příjmů stojí za tu námahu, když se i to dá vybrat jinak, plošněji a to i od těch, co jezdí např. jen auty. Ale jak říkám, není to černobílé a není to mé dogma.

watslaw

Proč je podle vás ve společenském zájmu, aby lidé využívali MHD („zneužívali“) i v případech, kdy by nikam cestovat nemuseli, nebo mohli třeba jít ten kousek pěšky?

Danny

myslel jsem zejména, že ji využijí místo auta. Místo chůze pěšky to asi ve společenském zájmu vysloveně není… ale tak to už se celkem chytáme marginalit.

watslaw

To není marginalita, ale právě věc principu. Pokud to mají využít místo auta, protože to auto třeba nějak škodí, tak se má zpoplatnit to, čím to auto škodí. Tím dotováním způsobíte větší využívání i těmi, co by jinak tím autem nejeli, a ta MHD sice škodí méně, ale také, a při vyšším využitím ji musíte posílit, což také něco stojí. Připadá mi to podobná situace, jako byste chtěl lidem rozdávat zdarma colu, protože přece škodí méně než pivo. Spotřeba piva by také klesla jen o málo, coly by se vypilo o hodně víc a vás by to stálo hodně peněz… Číst vice »

Danny

No, ten Váš příměr je trochu za hranou a tak trochu vychází z předpokladu, že by MHD zdarma přinesla potřebu něják výrazně oproti současnému stavu navyšovat provoz a náklady, což si úplně nemyslím – nárůst do 10% cestujících by se nutně do té potřeby navyšovat četnost a kapacitu nabídky promítnout nemusel. Samozřejmě při potřebě navýšení kapacity např. o 20% už by to srovnání s dotováním coly dávalo trochu větší smysl, ale odpuštění už nyní v zásadě symbolického jízdného nezpůsobí takový příliv cestujících. Samozřejmě ale nikdo z nás 100% neví, co by se stalo.

Frantík

No já nevím, jestli není pořád lepší aby lidi radši chodili pěšky než čekali na MHD…

panpan21

Zlepšuje.. zlepšuje, je potřeba se také podívat a zajímat se, kolik a hlavně proč nás to jako daňové poplatníky tolik „stojí“. Nákupy některých vozidel – (trolej)busy, tramvaje a další vozidla včetně kvality cestování. Každá mince má dvě strany, tito papaláši – tlučhubové vidí jen super kvalitu MHD v Praze, protože to „prodávají“ občanům aneb rádoby voličům. Howgh!

Mirek

Klidně, ať se to zvedne, ale postupně o určitou částku, pokud to sníž cenu jízdného, tak klidně ať metro je v mezistaničních úsecích pokryto těmi LED sloupky mám zkušenosti s tím jak to ignorovat

Daniel

Hrozně se mi líbí, jak ukazují cenu ostatních měst v Evropě ale už neberou rozdíl v příjmech obyvatel.

Peeetr

Ano, obyvatelé Varšavy, Bratislavy, Atén i Budapešti mají příjmy jednoznačně menší než rozežraní pražáci.

Ondřej

Aaa, další chrapoun, co má mindrák z Prahy. 😂

PetrM

ano, a hlavně závidí… oni totiž všichni, co mají jiný názor, buď závidí, nebo mají mindrák

ToMa

On hlavně uráží. Urážet někoho jenom kvůli tomu kde bydlí je ubohé

Marek

Oni tam mají úzkokolejku v té Bratislavě a ještě asi platí víc (smích) Já se musím smát. Jsou to prostě Jánošíci 🙂

Danny

No, objektivně u současné ceny pražské roční jízdenky tento argument ani zdaleka neobstojí. Čímž neříkám, že jsem jednoznačně pro zdražení, ale mé pochyby jsou spíše „ideologičtějšího“ rázu (tedy co se má a naopak nemá platit z veřejných rozpočtů, co za to stojí a co ne) než to, že Pražané kvůli zdražení o 100/200 czk za měsíc začnou z MHD utíkat nebo něják zázračně naroste počet černých pasažérů.

Radim

Kvůli zdražení o 200 fakt nikdo neuteče… Ale kvůli zdražení o 100% už ano a nebo bude jezdit načerno

Danny

Tak to zdražení o 100% je jeden z mnoha návrhů a troufám si tvrdit, že je to čistá sci-fi, kterou není třeba brát příliš vážně. To je politicky i sociálně naprosto neprůchodné.

Antonín

Ony ani platy mnohých západních zemí nejsou vždy vyšší než naše i Němci a Rakušané nemají v čistém tolik, kolik si myslí většina Čechů – tam jsou daně a odvody okolo 50 % i více, takže ten, kdo má onen trojnásobek našeho, např 3-4000 €, na ruku tam dostane 1,5 – 2 000 €, tj. 36 -48 000 Kč, a to už u nás má docela dost lidí, zvláště u nás v Praze.

Y.K.

Odvody jsou i u nás okolo 50 %, jen se k tomu součtu dostává v různých zemích různým způsobem. Den daňové svobody je u nás někdy v +- půlce června.

PetrH

Jistě. Ale lidé srovnávají hrubé mzdy a neuvědomují si, že ta hrubá mzda je u nás zdaněna výrazně méně. Mimochodem, den daňové svobody se počítá ze státních výdajů, ne z daní. Při snižování daní na dluh se ani nehnul.

Y.K.

Jinak také je tam také důležitá progrese danění, kterou my moc nemáme (třeba ve francii je max sazba nad 250 000 Euro atp. takže na 50 % daň se dostane až ten do vydělá nad 20 800 Euro měsíčně, třeba rakousko dramaticky stoupá od 60 000 Euro, 50 % je při 90 000 Euro a více).

Radim

No tak to rozhodně tak „šílené“ není – např. v Německu je minimální mzda 2085€ hrubého, čistého to vychází na 1523,30€ (zdanění dělá 26,94%, na Kč to je cca 38400,- ), u 4000€ hrubého poberete 2603,84€ (zdanění dělá 34,9%, na Kč je to cca 65900,-). Je to víc, ale taky se podívejte, kolik zbyde, zvlášť u té minimální…

panpan21

Bing ho! Nekup te to, když je to ve slevě!

Jedlík

Zdražení nějak nechápu. Pokud srovnám Brno a Prahu rozdíl v počtu obyvatel, tak je Praha 3x větší, k tomu je větší spádová oblast a dojezd je i vzdálenější. Do Prahy míří i více studentů, turistů takže by tržby měly být logicky větší než např. v Brně. Já bych v Praze uvítal např. 15 minutovou jízdenku.

Juraj

A srovnáme i rozsah provozu? Protože v tom je Brno oproti Praze v úplně jiném vesmíru.

Studý Chudent

Ale pokud se ti to nelíbí, tak se podle GŘ DPMB Havránka můžeš opřít o zábradlí a sledovat oblohu.

Jan T.

O kolik by měla být levnější? O 5 korun, za 25, byste to bral? Protože náklady na systém jsou nějvětší kvůli tomu, že se udržuje celá síť provozní 24/7 a ten spoj pojede i bez vás. Vy vlastně platíte za komfort, že se můžete kdykoliv rozhodnout jít na zastávku a tam vám to obvykle do několika minut přijede. Takže cena za ujetý kilometr má malý podíl.

Lukáš F.

Takto nastavovat ceny je ale nesmysl. Pokud člověk potřebuje jet jen kousek, ale vy po něm chcete za tu chvilku 30 Kč tam a 30 Kč zpátky, tak raději sedne do auta a vám unikají tržby. Nebo jede načerno a vám unikají tržby.

LivingLegend

No mne by zajmalo kolil stoji cely ten aparat okolo (krdnacka, urednici, listky, stroje na ne, udrzba revizori, a celej vyberci aparat)

Nedivil bych se kdyby to bylo stejne jako se od lidi vybere… a pak to nema cenu zivit…

Jedlík

24/7 komfort nepotřebuji. Já jezdím 30x za měsíc úsek o 10 minutách.

Daniel Jablonecký

Politická matematika: 5 mld. z 25 mld. je 15%. Výborně 👏

Martin

Nikde není psáno že celkové příjmy jsou 25 mld. Jen to, že město platí 20mld. Pak tu existují třeba příjmy z reklamy, dalších činností atd.

Jiný Petr

Taky mne ten výpočet zarazil – inu papír od politika snese úplně všechno

Antonín

Osobně si myslím, že současná cena je hodně nízko a podhodnocena, takže nemám nic proti jejímu navýšení i klidně o 100 %, samozřejmě, že je příjemné skoro nic neplatit, ale i dvojnásobek bude „zdarma“. Akorát nechápu, proč je snížena cena kuponu od 60 let na cca třetinu ročního, v době, kdy většina lidí plně pracuje a ještě není v důchodu, má obvykle nejvyšší platy a zároveň už obvykle neživí děti, a to i v okamžiku, kdy mi 60 bude za pár měsíců, nevím, proč bych měl mít tuto výhodu, když normálně pracuji – měla by být pouze pro důchodce a… Číst vice »

Tom

Souhlasím s druhou částí příspěvku,

stačí si přečíst několik diskusí turistů z jiných zemí (60+), kdy řeší, že místo pár dnů na klasickou jízdenku si zaplatí měsíční seniorský kupón. Bizarní.

Podobných nesmyslů v tarifech je tam víc.

PetrH

Ono i to jízdné zdarma pro důchodce je docela populismus, to taky mají málokde.

PetrH

U nás je to teprve asi od roku 2011 a zavedla to ODS s ČSSD, což si už nikdo nepamatuje.

Martin

Ptactvo potřebuje zob a už neví, kde brát. Chápu, že cena je nízká, ale nebyla politika snížit cenu, aby lidé využívali právě MHD namísto aut?Zkuste, zdražit o tisícovku a uvidíte.

none

Nojo, silnice v Praze zejí prázdnotou. Vidět auto je skoro zázrak 😁

Martin

Staci radne pohrozit traktorama a na magistrale je jako zazrakem fakt prazdno 😀 Ale to byl unikatni jev, ktery se jen tak nezopakuje

Leoš Konečný

No jasně a lidi hned skočí do aut a budou platit mnohonásobně vyšší PHM a cenu za parkování na celý den, protože jsou modré zóny, jo to je jasná logika

tarten

Lidé už ta auta přece dávno mají. Jde jen o to, jak často je použijí. Drahé lítačky se snadno vzdají.

Milan cihlar

Na kratši trasy zrovna po praze se to vyplatí. Zrovna jsem uvažoval co se mi víc vyplatí. Jestli v pohodli auta zakratší cas, nebo mírně levněji MhD . Po zdražení mám jasno.

Air Traveller

zdražení ročního kuponu o tisícovku (a příslušné zdražení kratších kuponů) by se na počtu lidí v autech místo v MHD projevilo .. nijak.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Tohle povede jenom k tomu, že lidi začnou jezdit na černo. Protože pokuta nemůže být vyšší než 1500 ze zákona. A pokud to bude dál, že se do 14 dnů bude snižovat na těch 800, případně na 1000, tak už se to prostě začne vyplácet. No, kdo chce kam…

Filip

Jako zastupitel okrajové pražské městské části bych se přimlouval, pokud bychom si projednou vzali vzor z Brna. Lítačku bychom zdražili například o 100 % s tím, že pro ty, kteří prokážou trvalé bydliště na území hl.m. Prahy, cenu zadotujeme tak, že reálné zdražení bude třeba jen 50 %. Praha na tom vydělá, protože zde žije opravdu hodně lidí, kteří z různých důvodů (často jen z lenosti a neochoty řešit změnu občanky) mají trvalé bydliště různě po republice u rodičů apod. Praha tak z jejich daní nevidí nic, ale infrastrukturu čerpají úplně stejně jako ti, co trvalé bydliště mají. Toto by… Číst vice »

Honza

Tento návrh na zvýhodnění pražských obyvatel v MHD má své logické odůvodnění, ale přijde mi problematický. Mnoho lidí do Prahy dojíždí za prací a přestože nemají v Praze trvalé bydliště, prostřednictvím daní z příjmu, které jsou přerozdělovány na základě místa výkonu práce, přispívají k financím hlavního města. Navrhovat, že řešením je přesunout břemeno financování MHD na ty, kteří v Praze nežijí, se mi nezdá jako spravedlivé. Určitě jsou lepší cesty, jak motivovat lidi, kteří v Praze žijí, ale nemají zde trvalý pobyt k jeho registraci do Prahy, než jít cestou zvýhodňování již tak ztrátové MHD. Je důležité hledat řešení, která… Číst vice »

Filip

Honzo – já vám rozumím a chápu Vaši argumentaci. Přesto si myslím, že by ta cesta á la Brno byla správná. Nejde o to, že bych chtěl trestat obyvatele jiných krajů (zejména tedy Středočeského), že užívají MHD v Praze, ale na druhou stranu počítám s tím, že oproti Pražákům mají opravdu leckdy řádově nižší náklady na pořízení bydlení nebo i nájmy. A je to tak ok – rozhodli se nebydlet v Praze (z různých důvodů), ale chtějí v ní pracovat. Pak by ale logicky měli mít o něco menší dotovanou cenu MHD než Pražáci, ze kterých má Praha logicky vyšší… Číst vice »

Honza

Filipe, chápu Váš návrh na diferenciaci cen Lítačky podle trvalého pobytu a snahu o zvýšení příjmů města z této služby. Nicméně, zvyšování cen pro ty, kteří v Praze nežijí, se mi stále nejeví jako spravedlivý krok. Praha jako hlavní město má unikátní postavení a je centrem pro mnohé pracovní, vzdělávací či kulturní příležitosti. Lidé, kteří do Prahy dojíždějí za prací nebo studiem, i tak k jejímu hospodaření přispívají, ať už přímými daněmi, spotřebou, nebo jinými způsoby. Děkuji za vysvětlení rozdílu v procentech, toto jsem nevěděl a je to opravdu velký procentuální rozdíl. Nicméně zaměřit se na penalizaci těch, kteří si… Číst vice »

Jaaa

Pán si neuvědomuje, že dojížděči autem z okolí do Prahy tvoří ten daleko největší a nejnákladnější dopravní problém Prahy. Ještě by ho chtěl posílit.

Přístup Brna je jednoduše diskriminační a vůbec se divím, že to prošlo notifikací EK.

MartinS.

Přes přepočtený stav zaměstnanců se obcím přerozděluje 1,5 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti. Průměrná mzda v ČR je asi 43 tis. Kč, z toho 15 % daň je 7800, sleva na poplatníka 2570, takže daň je 3880 Kč (nepočítám děti) a z toho 1,5 % je 58 Kč za měsíc, 700 Kč za zaměstnance a rok. V Praze pracuje asi 870 tisíc osob, takže z nich Praha získá asi 600 milionů. A MHD stojí Prahu 20 miliard. Z obyvatele přihlášeného k trvalému pobytu získává Praha řádově více peněz, protože příjmy Prahy jsou… Číst vice »

Honza

> Takže motivace, aby byl občan bydlící v Praze přihlášen ve městě k trvalému pobytu je celkem logická. <

Ano souhlasím a nerozporuji. Sám sem v Praze mnoho let bydlel a trvalý pobyt tam měl. A znám mnoho lidí, co v Praze bydlí a trvalý pobyt mají úplně jinde. Nicméně nemyslím si, že vhodné řešení tohoto problému je plošné zdražení pro všechny mimo Prahu, ale spíše najít cestu jak přimět obyvatele Prahy, aby v ní také měli trvalý pobyt. Každopádně toto již odvádí diskuzi od původního článku někam jinam.

Fsp

Jestli to spíš není přesně naopak, že v Praze je stále psáno spousta lidí co už se dávno odstěhovali někam do satelitu

Danny

No, myslím, že příliš neriskuji teoretickou sázku, když prohlásím, že těch v prvním případě bude výrazně více. Satelity hrají nezanedbatelnou roli, ale lidí bydlící v Praze to nevyváží. Nicméně máte pravdu, že všechny tyhle diskuze kdo má a nemá platit nejsou černobílé a řešení nebude nikdy úplně spravedlivé.

Filip

Bohužel tomu tak není. V součtu v Praze bydlí reálně o téměř pětinu více lidí, než kolik jich tam je přihlášených.
Viz zde:
https://www.praha.eu/jnp/cz/o_meste/magistrat/tiskovy_servis/tiskove_zpravy/v_praze_dlouhodobe_zije_o_ctvrt_milionu.html

Fsp

no a ty o kterých mluvím já někdo počítal?

M1M2

To je tedy logika, že…. . To je jako před léty, kdy v restauraci na Karlštejně nebo v Krumlově měli dvojí ceny a od cizince brali za guláš nebo svíčkovou 2x tolik co od našince. Díky magapopulismu a díky tomu, že má být pražák jaksi nadřazen zbytku lidstva je lítačka v podstatě zdarma, 3 650,- CZK je skutečně manipulační poplatek a ne cena. 10 CZK za den v kontextu nabídky je absolutní nonsens. Jděte si pane zastupiteli za adekvátní částku na den koupit potraviny pro Vaši domácnost a zemřete hlady. K tomu si připočtěte koho všeho MHD v Praze vozí… Číst vice »

MartinS.

Proč by měl být obyvatel Prahy nadřazen? Město získává za každého obyvatele nějaký balíček peněz. Teď z něj musí část dávat na MHD. Zdražení lítačky je samozřejmě nutné. Ale poskytnutím slevy pro obyvatele města by Praha asi získala víc peněz než kolik by vydala na tu slevu a ještě by se snížil balík peněz, který do MHD jde teď. Pro město by to mohla být výhoda. A vaše srovnání s restaurací není v pořádku. Cizinec i našinec si v Praze koupí jízdenku na MHD za stejnou cenu. Jen obyvatel Prahy by dostal slevu. To je podobné jako Happy Hour v… Číst vice »

M1M2

Porovnání je logické a přirozené, musí být ale prováděno přes správně zvolenou srovnávací bázi. V žádném případě ne tak, že jen porovnávám absolutní hodnoty, jak tady nedávno právě k cenám VHD bylo sdělováno několika články. To bylo srovnání, se kterým by maturant od zkoušky odešel s nepořízenou, protože srovnávat absolutní hodnoty bez ničeho má zápornou vypovídací hodnotu. Pražák je nadřazen, ze sdílených daní jde do rozpočtu města na obyvatele dvojnásobek toho, co na jiného smrtelníka, pak může být MHD v Praze v podstatě zadara a Praha může MHD zakompenzovat v objemu více, než MD celou dálkovou dopravu. Srovnejte si cenu… Číst vice »

MartinS.

To ale srovnáváte nesrovnatelné. Investiční peníze na Blanku jsou úplně jiné peníze než na provozní peníze na MHD. Pro příklad tunelový komplex Blanka zatěžuje rozpočet HMP každý rok po dobu 30 let asi 1,5 mld. Kč na odpisech. Podobně zatěžují rozpočet HMP částkou asi 1,7 mld. Kč ročně tramvaje Škoda 15T, ale jen po dobu 10 let. Bém na Blanku nepotřeboval rozpočet, potřeboval hotovost a ta se dá půjčit. Následně ale tím, že Blanka nestála 17 mld., ale 43 mld., zatížil rozpočet HMP skoro o miliardu ročně navíc. Jinak je celkem logické, že Praha dostává na obyvatele více peněz. Praha… Číst vice »

gwann

Sectete rozpocty kraje a vsech obci v nem a prictete udrzbu a stavbu silnic 1. Tridy a vetsiny zeleznice. Mozna se budete divit, co vam najednou zacne vychazet…

Krom toho pri nejvyssi hdp na hlavu v praze je snad normalni ze ma praha vyssi prijem na hlavu….kdyz se minimalne cast pocita % ze mzdy/dane z prijmu…

Takze nikdo se praze na nic nesklada, nechte si tyhle zavistive frky stranou

Tom

Tak co nejdřív zatlačit na kolegy politiky, aby místo institutu trvalého bydliště existovalo něco, kde by při každé změně obývaného nájemního bytu nemuselo docházet ke změně všech dokladů a případně úpravě všech smluv, kde je nějaká adresa uvedena?
Já se s radostí přihlásím k tomu, že 90 % času trávím někde v Praze, ale jen pokud to nebude znamenat tunu byrokracie.

PetrH

Už to dávno není tuna byrokracie, v podstatě jen nová občanka.

Michy

Ano, já měnil trvalé bydliště relativně nedávno.

Upravil jsem si akorát kontaktní adresu v systému zaměstnavatele.

ČSSZ a spol. – automaticky
Zdravotní pojišťovna – automaticky
Banka – automaticky (nový osobní doklad jsem jim pak ofotil a poslal v bankovnictví)
Praktický lékař – automaticky, když vystavoval neschopenku (a zeptal se mě, jestli to chci upravit i v mé osobní kartě)

Caracas

Váš názor, že Praha z daní lidí kteří v Praze žijí a pracují ale trvalé bydliště mají jinde, nevidí vůbec nic, je mylný.

PetrH

Jenom velmi málo, už to tady padlo.

v.sp

Ono už to tak trochu je – vnější pásma vyjdou o dost dráž, než Praha. Roční na 1 páasmo stojí 3740Kč. Takže přípražák bydlící hned za cedulí Praha platí za lítačku dvojnásobek než obyvatel Prahy.

Jakub P

Ne, pražská MHD fakt není mezi nejlepšími na světě. Ani mezi nejlepšími v Evropě. To je mýtus. Tady účelově šířenej (protože se jim to hodí) lidma, kteří ji jinak považují za něco pod svou úroveň. Je poměrně hodně využívaná, v tom opravdu patří ke špičce, ale to je dáno daleko víc právě tou nízkou cenou ročního předplatného, než kvalitou, která je ve skutečnosti velmi kolísavá. Na některých trasách řekněme OK, na jiných to je spíš průšvih. A ta využívanost (daná tím, že předplatné mají díky té nízké ceně i lidi, kteří zdaleka nejezdí každý den, a díky tomu předplatnému pak… Číst vice »

Antonín

Aha, že je ale tak hodnoceno právě světem…

Daniel Jablonecký

Protože jedním z posuzovaných kritérií je i cenová dostupnost, která je u nás skutečně velmi dobrá. Pokud však dojde k výraznému zdražení tak se atraktivita pražské městské dopravy výrazně sníží a to se projeví i v různých těch žebříčcích.

M1M2

Ne, pražská MHD je přes řadu odborných kriterií hodnocena velice pozitivně. Přes např. plošnost obsluhy, četnost, spolehlivost….. Za to co nabízí a pražák za ni platí je v podstatě zdarma.

Jakub P

To jsou teoretický hodnocení, který úplně nezachytí chyběhjící tangenty, přecpanost části metra, rychlost a spolehlivost omezovanou zácpama IAD, atd.

Poměr cena/výkon skutečně špatnej není, ale zvedá ho daleko víc ta nízká cena, než reálná kvalita. Ta je OK pro některá použití, ale dost na hraně pro jiná a prachmizerná pro ještě další část dopravních potřeb.

Juraj

Tak pojďme srovnávat konkrétně.
Švýcarsko, Nizozemí, větší německá města, řekněme Rakousko. To je zlatý standard a i když Praha ve srovnání není lepší, je stále aspoň ve stejné lize.

Ale zbytek světa?
Japonsko má bezva příměstskou železnici, ale tangenciální spojení v aglomeracích často nestojí za nic. Singapur má slušnou síť, ale pomáhá tomu hustota. Cokoliv v Americe se ani nepřibližuje. Austrálie se v tomto směru teprve probouzí.

Praha určitě zaostává v síti metra, ale jako celek je to pořád vynikající.

Jakub P

Praha IMO zaostává v síti metra, v integraci železnice (teoreticky je, prakticky chyběj zastávky, přestupy jsou na dlouho a složitý, atd.), zoufalá je v tangentách, v blokování MHD včetně tramvají v širším centru přebujelou IAD. Plus je strašně znát, že ta MHD v této kvalitě jede na doraz, bez rezerv. Stačila by porucha na jedné lince metra a pár důležitějších tramvajových křižovatkách v centru současně a celej systém zkolabuje. V tomhle je řada evropských systémů výrazně odolnějších. Plus je tu to, že Praha klade na MHD úplně jiné nároky, než řada měst v dnešní Evropě – zatímco tam se snaží… Číst vice »

Jan T.

Kvalita pražské MHD spočívá v tom, že máte síťový provoz 24/7, skoro všude je dostupná zastávka pár minut chůzí, na většinu libovolných míst v rámci města se dostanete do hodiny s pár přestupy. Dnes už máte autobusy nízkopodlažní, u tramvají aspoň každý druhý spoj, více klimatizovaných vozidel, spolehlivé a rychlé metro a ještě k tomu integrované vlaky. Každé jednotlivě se to může zdát standardem, ale celkový balík nabízených služeb je nadprůměrný.

Jakub P

Metra je minimum, integrace vlaků je ve srovnání s řadou jiných měst zoufalá, dostupná zastávka je jedna věc, jestli na ní nejezdí jen zoufalé autobudové vymetáky druhá. Kolejové tangenty téměř neexistujou, takže to „do hodiny s pár přestupy“ leckde popisuje i situaci při cestě pár km vzdušnou čarou.

Vlastně bych to obecně popsal, tak, že čím dál jezdíte, tím spíš vám pražská MHD bude oproti jiným celkem vyhovovat. Jsou to krátké cesty (a jejich řetězce), kde je zoufalá.

MartinS.

Já bych to s těmi chybějícími tangentami nepřeháněl. Chybí kolejové (tramvajové) to je pravda, ale existuje dost autobusových. Jenže většina je jich na pravém břehu Vltavy, protože na levém chybí infrastruktura. Kupříkladu tangenciální linky Zličín – Barrandov (130) nebo Zličín – Radotín – Zbraslav – Modřany (246). Obě jezdí v intervalu 30/60 a obsluhují je standardní busy nebo midibusy. Poptávka totiž není velká. A jízdní doba je u obou delší než jízda metrem na Smíchov a pokračování tramvají/autobusem. Ony totiž nemají kudy jet, protože mezi Řeporyjemi a Hlibočepy je pro MHD neprostupné Prokopské údolí. Linka Velká Ohrada – Ruzyně (225)… Číst vice »

Jakub P

Žiju na levým břehu a naše poslední slušná, kapacitní, byť zdaleka ne ideální (jediná kolejová, byť často váznoucí v nesmyslně husté IAD) tangenta vede doslova 200 metrů od řeky přes Malou stranu. S jednokolejným obousměrným průjezdem nastřídačku skrz barák… Pár těch paprsků mohlo spojit prodloužení Áčka (když už se politicky muselo ohnout do Motola směrem k P5), ale chybí návaznost na Vypichu a na TT na Plzeňské. Ze čtyř paralelních tramvajových „parpsků“, které se spojují až někde daleko v centru metrem spojit dva, jeden podjet a k dalšímu těsně nedojet je prostě zvrhlost. V podstatě učebnicová ukázka, jak rozvoj metra… Číst vice »

Mickey

Jedna výhoda je, že tu nejde šermovat chudými důchodci, protože ti jezdí zadarmo.

Michal82

Tak důchodci by mohli platit jako studenti sníženou cenu.

Honza

Nejsem proti zdražování. Cena kuponu v Praze je opravdu nízká. Ale celý tento systém pásmového provozu už nyní působí nespravedlivě na lidi, kteří se z Prahy odstěhovali kvůli cenám bydlení, a přesto sem denně dojíždějí za prací. Bydlím v druhém pásmu, což znamená, že mé roční náklady na dojíždění MHD nyní činí 9 385 Kč (5 735 Kč za vnější pásma + 3 650 Kč za vnitřní Prahu). Při denním dojíždění z bodu A do bodu B, které pomocí MHD je 41.9 km (autem 29.9 km), a při 15 cestách měsíčně, mě vyjde cena za jednu cestu MHD na 52… Číst vice »

Mickey

Furt ale třeba za deset let projedete míň než dělá rozdíl cen nemovitostí v Praze a za Prahou.

Honza

Rozumím vašemu bodu o ceně bydlení versus náklady na dojíždění. Ale můj příspěvek nebyl o tom. Ano, bydlení mimo Prahu a dojíždění autem může finančně vycházet, ale já jsem mluvil o rovnováze a spravedlnosti v dopravním systému. Osobně podporuji zdražení MHD, ale zdůrazňuji, že to nemusí vyhovovat každému. Je to o víc než jen ceně nemovitosti a dojíždění.

Juraj

To je ale přeci právě vyváženo nižšími životními náklady mimo Prahu, ne?
Další věc je, že dosud Praha byla až extrémně tolerantní k dopravní zátěži IAD, kterou jiná světová města zpoplatňují.

Paja

Máte pravdu v tom, že pokud Praha výrazně zdraží MHD a zavedou se levicové poplatky za IAD, tak to nejspíš povede k tomu levicovému snu o zrušení pragocentrismu a naopak rozvoji StČ kraje a dalších regionů, protože lidi přetanou chtít do Prahy jezdit za prací.

PetrH

Ano, v Londýně nastalo totéž. S drahou MHD a poplatkem aut za ULEZ už do Londýna nikdo nejezdí a zcela se vylidnil.

Honza

Zkušenost s „nižšími životními náklady“ mimo Prahu není tak jednoznačná, jak se může zdát. Bydlení mě stojí srovnatelně, jen platím hypotéku místo nájmu. Poplatky, ceny potravin a služeb jsou podobné jako v Praze. Rozdíl je v ceně nemovitostí, ale to neznamená, že ti mimo Prahu „brutálně“ šetří. Mnozí „Pražáci“ si stejně vysoké ceny nemovitostí nemohou dovolit. Ekonomická navázanost na Prahu je silná, a pragocentrismus nejenže přetrvává, ale i ovlivňuje mzdy v okolí, které často za stejnou práci výrazně zaostávají. Navíc, dopravní spojení jsou převážně zaměřena na cesty do Prahy, což komplikuje možnosti cestování mezi městy a obcemi v regionu bez… Číst vice »

Petr

Zvýšení ceny bude znamenat, že více lidí bude jezdit autem.

Roman Soudný

Nebude. Zvýšení ceny umožní zvýšit komfort cestování a rozšířit síť.

Jan T.

Je to spíš naopak. Komfort i rozšiřování sítě už probíhá nezávisle na ceně jízdného, jenže ty náklady začínají město dohánět a je potřeba zdražit i ty jízdenky.

Paja

Je potřeba … no ale potíž je že i to zdražení o 100% je plivnutí v celkových nákladech.

Jarda J

Jen dotaz k tomu komfortu. Když přisypu na lítačku jednou tolik, co dnes. O kolik dostanu komfortu navíc např. ráno cestou do práce např. z Újezda na Depo Hostivař (12km), když dnes jezdí spoj namísto v řádu uvedených 28 minut někdy i minut 50 či 60? Kam či kudy rozšiřovat síť, když v době špičky jsou všechny silnice směrem do centra ucpané IAD? To se postaví za navýšené jízdné nové silnice jen pro busy nebo koleje pro tramvaje na hranice Prahy? Obávám se, že dojížděčům z okrajů města se zvýší akorát tak cena té lítačky, zbytek zůstane při starém, tj.… Číst vice »

Mickey

Nebude. Cena MHD není rozhodující faktor při volbě MHD/IAD.

Jakub P

Je to rozhodně faktor. Jeden z řady faktorů. A na vahách jsou ty faktory všechny. Citelné zdražení určitě u části lidí ty váhy převáží. Jde jen o to, jak velká ta skupina bude. Jestli zanedbatelná, nebo velká. Přechod nezanedbatelné skupiny lidí z MHD do aut si Praha nemůže dovolit. Naopak by dost silně potřebovala, aby nezanedbatelná část lidí přešla z aut (ať už do MHD, nebo na bezmotorovou dopravu).

Paja

Už nemáme dopravu ekologickou/bezemisní ale bezmotorovou? Takže už ani elektrokola? 🙂
Dejte sem Jakube ještě něco dalšího nového z aktivistického newspeaku 🙂

tarten

Když mohou být elektromobily „bezemisní“, proč by nemohly být elektrokola „bezmotorová“?

MartinS.

Pokud nezanedbatelná skupina lidí přejde z MHD do aut, tak to bude možná jednorázový protest a brzo se zase vrátí zpátky do MHD. Už teď je v IAD v některých hodinách Praha neprůjezdná, nemluvě o nemožnosti zaparkovat. Nemyslím si, že by mnoho lidí, kvůli navýšení roční lítačky o 10 Kč denně přesedlo do auta, ve kterém by trávilo o 2×15 minut déle kvůli kolonám. Nemluvě o každodením shánění parkování v místě dojezdu i potom v místě bydliště. Ono je sice případné navýšení ročního kuponu na 7300 Kč dvojnásobné, ale pořád je to za den hodnota nižší než cena 4 rohlíků,… Číst vice »

Marek

Tak pokud něco silně potřebuji tak to nemohu skokově zdražit.

Mic

Je to jeden z významných faktorů. Ten druhý je čas přepravy a tam auto vítězí prakticky vždy. Takže cena to musí vyvážit.

MartinS.

V čase přepravy v Praze vítězí auto? Z Roztyl k Muzeu je to metrem 13 minut, to autem kolem osmé nedáte. Z Řep na Pavlák je to tramvají 26 minut. To autem také nedáte. A ze Zličína na Muzeum je to metrem 27 minut. To se autem také nepovede jindy než v sobotu večer.

Frantík

Zrovna že by někdo bydlel přímo u Rozptyl…

MartinS.

Ve vzdálenosti 300 – 900 metrů je sídliště Horní Roztyly. I když půjde od domu pěšky k metru, bude vystupovat z metra na Muzeu zhruba v době, kdy bude autem ještě stát na Nuselském mostě.

Honza

Zkuste si relace z okrajových částí Prahy. Třeba takové Kbely a jeďte si třeba na Strahov. Nebo ono stačilo když jsem bydlel ve Starém Proseku (Habartická) a jezdil pracovat do Malé Chuchle. Tam už srovnání Auto a MHD je úplně v jiné relaci, protože auto vyhrává o desítky minut.

Jakub P

To máte všechno v podstatě čistý radiály, buď na metru nebo na přímý tramvaji s velkým podílem samostatnýho tělesa. Vemte tangenty nebo trasy, kde je tramvaj na většině cesty vydaná na milost a nemilost IAD a vyjde vám úplně opačnej obrázek…

ToMa

Většina mých cest po Praze je autem skutečně rychlejší (často o dost) než MHD. Ale samozřejmě ne vždy je to nejvhodnější způsob například kvůli parkování. Cesty, kdy je MHD rychlejší jsou převážně ty, kdy je to bez přestupu nebo pouze metrem. Jakmile je nutné dojet na metro a z metra autobusem, časy se dost natahují. Pokud je cesta pouze metrem je hlavní výhoda spolehlivost. Pravděpodobnost že nedojedete podle jízdního řádu je minimální. To u auta rozhodně není (pondělí ráno/pátek odpoledne zvlášť) ZličínMuzeum je 27 minut od odjezdu vlaku po příjezd vlaku. To není cestovní čas. Cestovní čas je od dveří… Číst vice »

Jarda J

Ať se dám autem z mého bydliště na okraji Prahy v době celkem dlouhé ranní špičky nalevo nebo napravo, vždy to dopadne stejně. Dříve nebo později skončím v koloně. V mém případě bohužel ve stejné koloně, ve které skončí i MHD. Takže čas přepravy mám shodný. Přesto volím MHD, zejména protože na konci cesty se tak vyhnu peklu modrých zón.

Honza

Nebude. Není to tak černobílé. Není to jen cena/čas MHD vs Auto. Faktorů je více, viz můj příspěvek výše, kde jsem provedl jednoduchý výpočet. Auto může i vycházet výhodněji a stejně bych jím po zdražení dále nejezdil, jelikož MHD využívám z jiných důvodů.

Andrej

To jste ale vy. Já bych to taky neměnil ani po zdražení.
Jiní to ale možná budou vnímat jinak. Je to hra malých čísel. Pokud dvojnásobné zdražení MHD (co není úplně tak málo), vyžene do aut třeba 10% denních dojíždejících, nebo i jenom 5%, budou to desítky tisíc dalších aut v provozu.

Jakub P

Tipuju, že s denními dojíždějícími to tolik nepohne. Protože pro ty to dál bude výhodné. Výhodnost se ztratí zejména pro ty, kdo MHD nepoužívají zdaleka každý den. Ale takových lidí v Praze taky je dost a dohromady dělaj nezanedbatelnej balík jízd. Plus ti denní dojíždějící, pro který je a zůstane roční tramvajenka v podstatě samozřejmost bez který se neobejdou, ti budou určitě rádi, že jim město najednou vytáhne z kapsy pár tisíc ročně navíc. Jasně, nic s tím nenadělaj, ale asi to bude dílek do skládačky rozhodování o tom, jestli zůstat v Praze nebo zkusit žít jinde. A při tom,… Číst vice »

Radek

Pokud se zvedne cena lítačky a zůstane stejná cena parkování v modrých zónách, tak si taky myslím, že více lidí bude jezdit autem.

Paja

V modrých zónách většinou nelze stát pokud nejste rezident. To pro ježdění do práce není nic moc. A tam kde jsou firmy je už teď nemožné zaparkovat v pracovní době i když jsou tam fialové zóny.

Radek

Asi vašemu argumentu nerozumím, nechápu, co se tím snažíte říct.

gwann

Ze vetsina lidi nedela ve sve modre zone a cizi modra ci fialova je na peacovni dobu draha jak pes. Takze misto 10 kc denne navic treba 200-300 za parkovne navic. A to se vyplati

Jakub P

Nicméně furt část lidí má práci v rámci svého obvodu. A v případě těch větších to občas není úplně za rohem. Já mám v rámci obvodu (a tedy platnosti parkovačky) místa, kam to mám MHD půl hodiny (ve špičce, kdy nejsou dlouhý přestupy, mimo špičku dýl). Další lidi můžou mít parkování třeba za 500 měsíčně na firemním parkovišti nebo dělaj v místě, kde zóny nejsou. A nebo se to prostě nasčítá s dalšími důvody. Jasně, nebude to impuls přejít do aut pro všechny, to ani zdaleka. Ale ty, co to rozhodování měli při sečtení všech faktorů na hraně, ale ještě… Číst vice »

Jakub P

Další jsou pak lidi, kteří pracujou z domova nebo za rohem, ale dosud si roční tramvajenku drželi, protože se jim vyplatila i na těch pár jízd týdně, kdy jeli dál do města kvůli něčemu nepracovnímu. Ti nepotřebujou parkovat celej den, stačí jim často dvě hodiny nebo někdy i hodina. A to jsou v podstatě drobný i na tý cizí fialový/modrý… Tam ty výpočty vycházej najednou úplně jinak. Nepodceňujte tyhle „nepracovní“ cesty. To, že vy jich třeba moc nemáte, neznamená, že netvořej znatelnou část všech cest po městě. A pražská MHD je na ně o dost horší než na to dojíždění… Číst vice »

Radek

No to chápu, ale člověk přeci nežije jen prací ne? Pořád mu město dotuje tu modrou zónu (v případě práce teda vyřeší cca 2/3 času parkování automobilu). Pak teda potřebuje vyřešit parkování v práci, ale prostě to parkování doma mu z velké části zaplatí erár. A jako ono parkování zkrátka je drahá záležitost, jestli Vám to přijde drahé neprávem, tak buďte pro privatizaci/deregulaci.

Jan Novotný

Se zdražením MHD, které je snad nejlepší na světě, problém nemám. Za předpokladu, že se také několikanásobně zvýší ceny parkovneho v P+R a pro rezidenty, jelikož tyto výdobytky dotujeme ještě víc než MHD, přestože prokazatelně zhoršují dopravní situaci v Praze…

Mirek